TEST: Toyota Prius+ – velký hybrid pro rodinu

Rodina hybridních aut Prius má už i v České republice celkem tři příslušníky. Předně klasický třetí generace s příjemnou cenou mírně nad půl milionu. Nově přibyla také Toyota Prius plug-in hybrid (test brzy) a hybridní rodinné kombi Toyota Prius+. Test dnes.

Test ukázal, že Toyota Prius+ je prostorné auto z velké rodiny – pro velké rodiny.
foto: Hybrid.cz

Jeden hybrid vládne všem – Prius. Tak proč z něj neudělat víc? A jak se řeklo, tak se v automobilce Toyota i udělalo. V dnes koupíte čtyři auta s označením Prius – k trojici zmíněné v úvodu patří ještě malý hatchback Prius c, který v Evropě supluje Toyota Yaris Hybrid.

test Toyota Prius+ test Toyota Prius+ test Toyota Prius+

Toyota Prius+, rodinné hybridní kombi, je od základu úplně nově navržené auto. Zachovává si ikonickou siluetu Priusu, abyste jej na ulici dokázali kdykoliv rozeznat. Bohužel je ale zároveň zcela nová konstrukce znát na jízdních vlastnostech.

Základní specifikace

Rozměry Prius+ jsou 4615 mm délky, 1775 mm šířky a 1575 mm výšky. Auto je tedy o 135 mm delší než standardní Prius třetí generace, o 30 mm širší a o 85 mm vyšší. Rozvor je prodloužen o 80 mm, aby bylo možné umístit “do kufru” třetí řadu sedadel.

Do Toyoty Prius V se tak vejde sedm dospělých lidí. Docela bez problému, ačkoliv dvě zadní sedačky jsou pochopitelně určeny primárně pro děti. Prostor je komodita, o kterou v “Plusku” není nouze.

Objem zavazadlového prostoru je 784 litrů ve standardní konfiguraci. Při využití třetí řady sedadel je to 232 litrů, při sklopení druhé řady pak úctyhodných 1750 litrů. To už je slušný transportér, uvážíme li rozměry vstupu 1105 mm šířky a 730 mm výšky. Pod podlahou kufru je navíc další 60l otvor.

test Toyota Prius+

Centrální ovládací panel je přehledný a jednoduše ovladatelný
foto: Hybrid.cz

Prostorové rozložení interiéru se ve velké míře odvíjí od faktu, že mezi sedadlem řidiče a spolujezdce je umístěna lithium-iontová baterie. Prius+ je první sériově vyráběné auto Toyota, které ji využívá. Po odklopení víka na středovém tunelu vás proto nejspíš překvapí, že tam nenajdete hlubokou díru, ale místo leda tak pro A5 notes.

O pohon vozu Toyota Prius+ se stará stejný 1,8l VVT-i motor jako v případě klasické třetí generace Priusu. Výhodou je už zmíněná li-ion baterie, která váží 34 kg, tedy o 8 kg méně než v Priusu třetí generace. Ačkoliv je tedy menší a lehčí, nabízí stejnou voltáž 202 V a stejný max. výkon.

Jízdní dojmy

Čtyřválec naladěný na Atkinsonův cyklus dává výkon 98 koní při 5200 ot./min. a na 4000 ot./min. se může pochlubit točivým momentem 142 Nm. Doplňuje ho 60kW synchronní elektromotor o max. točivém momentu 207 Nm. Maximální voltáž 650 V DC umožňuje, aby motor pracoval s nižším proudem, což snižuje zahřívání a zvyšuje celkovou účinnost hybridního pohonného systému Hybrid Synergy Drive.

Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu

Problém je, že nic z toho nepomáhá proti pocitu, že Prius+ je líné auto. Je to voda na mlýn všem těm, kteří křičí jak jsou hybridní auta špatná. Prius+ s celkový max. výkonem 136 koní ale v běžném módu jednoduše příliš briskní akceleraci nenabízí a na dálnici jsme si s ním chvílemi opravdu připadali jako brzdy.

Ve srovnání s jediným srovnatelným vozem – nedávno testovaným Peugeot 3008 Hybrid4, který nás naopak překvapil svou hbitostí, jsou akcelerační schopnosti a celkový dojem z jízdy u Prius+ o třídu níž. Pochopitelně si můžete zapnout Power mód, který na odezvě plynového pedálu 25 % přidá, ale dojem z jízdy i tak zůstane spíš rozpačitý.

Spotřeba

Na druhou stranu – jde o vyloženě rodinné auto. Max. rychlost je omezena na 165 km/h a v čistě elektrickém módu dokáže auto jet až do rychlosti kolem 70 km/h. Během celkem 830 km, které jsme s Prius+ najeli, se ukázalo, že vůz dokáže využívat čistě elektrický mód překvapivě efektivně a často.

Celková průměrná spotřeba na zmíněných 830 km činila v našem testu 5,3 l/100 km. Poměr cest byl cca 50 % ve prospěch dálnic, 30 % meziměsto a 20 % jízda po městě. Ve městě Prius+ využívá elektrický pohon dokud může a vystačí obvykle až na 2-3 km.

Jakmile se zaměříme na spotřebu čistě ve městě, dokáže Prius+ dosahovat velmi příjemných hodnot od 4,2 l/100 km do 4,5 l/100km. Na dálnici pak spotřeba stoupá až k 5,8 l/100 km, zatímco při rychlostech do 90 km/h se drží mezi 5,2-5,5 l/100 km.

Neposedné brzdy

Prius+ si dokáže velmi dobře poradit s nekvalitní vozovkou. Menší ani větší výmoly tohle auto nerozhodí. Stejně tak řízení je velmi komfortní a bezproblémové. Kde jsme cítili menší zádrhel, to byly brzdy. Auto po jemném sešlápnutí brzdového pedálu plynule brzdí a výtečně rekuperuje.

test Toyota Prius+

Kruhový ovladač je chytrý a užitečný nápad, který výrazně usnadňuje ovládání klimatizace
foto: Hybrid.cz

Jakmile ovšem chcete opravdu zastavit a sešlápnete brzdu nejprve plynule a až po chvíli až na zem, auto s vámi bez výjimky prudce cukne. Jako kdyby teprve až na konci a naplno využilo brzdové destičky místo rekuperace – s takovou silou, až je to nepříjemné. Tady by mohli inženýři z Japonska ještě chvíli ladit.

Stejně tak by stálo z to se podívat na hlučnost motoru při vysokých otáčkách a vibrace motoru při výkonu těsně nad “doporučeným” šetrným výkonem, kdy už digitální ukazatel začíná přecházet do stavu “power”.

Hluk a vibrace

Auto je vybaveno systémem potlačení hluku a vibrací a ten funguje většinu času naprosto skvěle. Ve zmíněných limitních případech si ale vibrací i hluku všimnete. Není to vyloženě nepříjemné; jen další věc, na kterou by stálo za to se zaměřit u příští revize.

A vzhledem k tomu, že i přes výše uvedené výtky se Prius+ prodává víc než dobře, je jasné, že revize budou. Mimochodem, v Japonsku se tohle auto kupodivu prodává také s NiMH baterií!

Vlastně je tu ještě jedna maličkost, která se týká středového displeje. Na každé straně tam totiž prakticky svítí nápis “Eco”. Být “eco” nám nevadí, ale dvojité či dokonce trojité “eco” už je i na nás trochu moc.

Pochvalu si naopak zaslouží parádně jednoduchá středová konzole se speciálním kruhovým ovladačem pro klimatizaci. Ten slouží zároveň jako joystick a jednoduše s ním nastavíte prakticky všechno, co v autě s ohledem na klima nastavit potřebujete.

Hodnotící tabulka
tři řady sedadel, prostornost slabá akcelerace
spotřeba nevyladěné brzdy
příjemná cena celkově rozpačité jízdní vlastnosti
Hodnocení: Hodnocení 3/5

Srovnání

Nakonec nezbývá než Prius+ porovnat s modelem , což je sice diesel-hybrid, ale zároveň i jediný hybrid v podobné kategorii. Jeho cena začíná na 799 900 Kč.

Cena Toyota Prius+ začíná na 669 900 Kč, tedy o 130 000 Kč níž. V obou případech jde o základní verzi. My jsme testovali Prius+ Comfort s cenou od 709 900 Kč.

Peugeot Hybrid4 má svižnější akceleraci a celkově je výrazně “hybnější” než Prius+. Odpovídá tomu ostatně i celkově vyšší výkon 200 koní. Na druhou stranu má také o něco málo vyšší průměrnou spotřebu, ačkoliv ve městě se Priusu+ téměř vyrovná.

Na dálnici a v meziměstském provozu už ale, i kvůli své hmotnosti 1808 kg, na Prius+ s 1485 kg nestačí. Prius+ také nabízí tři řady sedadel, zatímco 3008 Hybrid4 pouze dvě a i po sklopení druhé (či třetí) řady má Prius+ větší zavazadlový prostor.

19 Comments on “TEST: Toyota Prius+ – velký hybrid pro rodinu”

  1. Potvrzuji, že je Prius +
    Potvrzuji, že je Prius + povedené auto. Dlouhá léta jsem se neuměl odhodlat pro koupi hybridu a letos jsem se rozhodl pro Prius Plus. Přesvědčil mě svou praktičností a komfortem. Určitě je i příjemné vědět, že i klasický Prius prokázal v testech na 100 000km Autotip (Autobild) špičkovou spolehlivost a přesvědčil i zarputilé odpůrce o jeho technologické vyspělosti. Jinak mám momentálně najeto cca 5000km s průměrnou spotřebou 5,8l na 100km. Ta se mi ted zvedla z 5,3l po absolvování dálničního výletu do vánočního Norinberku. Myslím si, že i tak je to na benzínák s automatem krásná spotřeba a tichostí provozu se hybrid nedá s naftovými „traktory“ srovnávat. Pro hybridy zvedám palec.

    1. Zajímalo by mě jestli se
      Zajímalo by mě jestli se dá naučit jezdit s Priusem+ i bez onoho hučícího efektu od zvětšených otáček motoru při každé akceleraci? Jaký je rozdíl mezi spotřebou vozu při plném obsazení (tedy 5 osob)a vozu pouze s řidičem? Jak výrazně se liší spotřeba ve městě od dálnice. Podle materiálů Toyoty by to nemělo být více jak 2 l/100 km- tedy cca 4 a 6 l/100km? Podle http://www.sprintmonitoru.de, je tento rozdíl až 3,5 l.

  2. PRIUS+ je výborné,
    PRIUS+ je výborné, úsporné, spolahlivé, priestranné a veľmi pohodlné rodinné auto. Ideálna voľba nielen pre početnejšie rodinky. Bolo by ešte ideálne kedže je to auto určené hlavne pre rodiny ponúknuť pre tento model aj výhodnejšiu formu finnancovania napríklad na štvrtinky bez navýšenia. Rodinný rozpočet bežnej rodiny strednej vrstvy predsa takúto sumu nezvládne bez problémov, asi preto sa najviac predávajú MPV a kombi jazdenky…

  3. Pekný test. Ale trošku ste
    Pekný test. Ale trošku ste ma sklamali s tým porovnávaním Prius+ s Peugeotom 3008 hybrid. Porovnávate technologickú špičku v oblasti hybridnej technológie s nepodareným pokusom o hybrid vo francúzskom podaní. To že Peugeot dal do učmudeného diesla s automatickou prevodovkou ktorá nevyhovuje štandardom ani z pred 10 rokov elektromotor, a pýta za to peniaze ako keby ste kupovali luxusnú limuzínu , nepovažujem za žiadnu konkurenciu Priusu+ , to nehovorím o prínose takého riešenia k spotrebe.
    Prius + som mal možnosť vyskúšať, podľa mňa sú jazdné vlastnosti veľmi dobré, subjektívne má pri nízkych rýchlostiach aj lepší ťah ako klasický Prius. Pri vyšších rýchlostiach je tá dynamika o niečo slabšia, toto je spôsobené tým že je použitý stály prevod viac „do pomala“ oproti Priusu, preto aj tá maximálka 165km/h. S LiIon batériou je rekuperácia podstatne rýchlejšia, takže môže elektromotor využívať viac. To kompenzuje väčšiu nosnosť auta. Hybridný systém, aj keď je v podstate rovnaký ,je mierne modifikovaný , a na rozdiel od Priusu ,tu má elektromotor vodné chladenie. Na druhom rade sedadiel ktoré sú všetky 3 nezávisle posuvné je královsky miesta, aj keď oproti klasickému Priusu sú menej pohodlné, ale to je daň na 7 miest. Čo sa mi naozaj nepáčilo je na európske štandardy moc preplácaná palubná doska. Displej má rôznofarebné ikonky ako na kolotočoch a hlavne na stredovom paneli je použitý veľmi nechutný a lacno vypadajúci lesklý čierny plast. Vidieť že dizajn bol ovplyvnený americkým trhom.
    Čo sa týka bŕzd, neviem s čím ste to porovnávali. Je pravda že u hybridov Toyota sa brzdy správajú trochu ináč ako u bežného auta, ale pri plynulom pribrzďovaní rozhodne nezpoznáte kedy nastúpia mechanické brzdy. Ja ten brzdový systém vidím ako výhodu – po 80 000km mám na mojom Priuse stále pôvodné brzdové platničky.

  4. Výborné auto pre rodinu,
    Výborné auto pre rodinu, poznám toto auto lebo ho má môj brat a preto musím zareagovať na tie brzdy, nič podobné som nepostrehol ani ja ani brat. auto brzdí príjemne a kotúčové brzdy sa zapájajú rovnako ako v klasickom priuse. Dokonca by som povedal že napriek svojej hmotnosti brzdí lepšie ako môj sharan. K spotrebe, brat dosiahol spotrebu po meste 3,7l/100km pri plynulej jazde 40-50km/h (BA) Mimo mesta sa spotreba pohybuje od 4,1 do 5,3l/100km pri dodržiavaní predpisov. Mimochodom ak človek jazdí hlavne po meste a jeho okolí s týmto autom vie naozaj šetriť (pravdepodobne aj kvôli lion batériám)
    Posledná vec, na nete som sa viackrát dočítal že prius potebuje na zábeh motora viac kilometrov ako klasické auto kedže najväčšiu prácu vykonáva elektromotor a tým pádom sa spalovací motor tak nenamáha. Potom jeho spoteba ešte klesne aj na dialnici!. Pravdupovediac brat na rozdiel od mňa je za nové veci ale už aj ja som sa presvedčil že prius je veľmi dobre premyslené a urobené auto a už nad jeho kúpov vážne uvažujeme aj v našej rodine. Mimochodom na základe spolahlivosti japonských značiek už verím aj „Ludovej múdrosti“ „Japonec do servisu nakonec!“ Takže najbližšie budeme pravdepodobne riešiť práve PRIUS+.

  5. Díky za test a odvahu
    Díky za test a odvahu vyzdvihnout i stinné stránky nového vozidla.

    PS: Opět jako nedávno u nadpisu článku o požáru Fiskerů -> „díky“ by se používá pro kladné souvztažnosti, pro záporné, jako zde, to chce použít „kvůli“ :

    „Na dálnici a v meziměstském provozu už ale, i (díky) KVŮLI své hmotnosti 1808 kg, na Prius+ s 1485 kg nestačí.

Napsat komentář