Test smart ED: s elektromobilem na víkend do hor

určitě není na dlouhé cesty. Nejlépe poslouží jako malý nákupní košík do města. Přesto jsme museli vyzkoušet jak si vede na delších cestách a vyrazili s ním ze Staré Boleslavi do Klášterce nad Ohří. Mapa udává vzdálenost těchto dvou měst 134 km.
foto: Hybrid.cz

Do auta se bez problému vešli dva dospělí lidé a náklad cca 30 kg. Celkové zatížení smart ED tedy bylo kolem 160 kg. Plně dobité auto vyrazilo na cestu po okresních silnicích a malých vesničkách.

Protože jsme si nebyli tak docela jisti dojezdem, udržovali jsme po většinu času nízkou rychlost kolem 50-60 km/h a především se soutředili na lehkou práci s plynovým pedálem – bez zbytečně svižného, a tedy i energetické náročného zrychlování.

Cesta nás vedla přes malé středočeské vesničky na sever od Prahy do Velvar, odtamtud přes Černuc do Peruce a odtamtud do Loun. Pak už po okresní silnici dále do Chomutova a konečně podhúří Krušných hor, Klášterce nad Ohří.

Do Chomutova jsme dorazili s cca 21 % zbývající energie v baterii. Přesto jsme se rozhodli alespoň krátce dobít a otestovat tak možnosti v pionýrské době, kdy teprve vzniká.

Zastavili jsme u obchodního centra Globus na okraji Chomutova. Obrovské parkoviště spolklo smart ED jako malinu. Zásuvka se tam prostě někde ukrývat musela.

auto elektromobil smart ED test

Nakonec nám vyšel vstříc pan Frydrych, ředitel správy centra, a pustil do krabice uprostřed parkoviště. Tímto mu děkujeme za vstřícnost.

Auto jsme dobili na 28 % kapacity, to je přibližně 1,2 kWh, a pokračovali bez problémů a už rychlejším tempem do Klášterce.

Celková vzdálenost ujetá směrem tam byla 142 km. Přesto stále zbývalo asi 19 % kapacity. Auto jsme na 100 % dobili za 7 hodin a 49 minut. Ze sítě si podle měřiče vytáhlo 22,3 kWh.

Cesta zpět už probíhala ve výrazně svižnějším tempu – bez nákladu, tj. mínus asi 30 kg, rychlostí kolem 70-80 km/h. Tentokrát jsme volili přímější cestu přes Slaný, Veltrusy, Neratovice a zpět do Staré Boleslavi. Celkově jsme cestou zpět najeli 154,9 km.

Další dobíjení si pak vybralo ze sítě 23,1 kWh a auto se dobilo z 9 % na 100 %, tentokrát za 7 hodin 16 minut. Zrychlené dobíjení připisujeme přeci jen lepším elektrickým rozvodům u nežli u chatky.

Celkově jsme při výletu urazili vzdálenost 296,9 km a spotřebovali při tom 55,4 kWh energie. Tzn. průměrnou spotřebu 18,66 kWh na 100 km. Celkové náklady na cestu při dobíjení v nízkém tarifu se pohybují kolem 110 Kč, ve vysokém pak 288 Kč. V přepočtu tedy asi 0,37 Kč/km, resp. 0,97 Kč/km.

9 Comments on “Test smart ED: s elektromobilem na víkend do hor”

  1. takze 55kWh bateria na 300km
    takze 55kWh bateria na 300km pri 70km/h, 26kWh pre 150km.
    to je nieco co ukazuju v lepsom svetle konkurenti a prerabaci aj pri vacsich autach. Ale napr. 60-max.120km pri 12kWh baterii robilo EV1 pri lacnych PB bateriach. Co celkom aj sedi.

    Narvat do auta viac ako 12-16kWh PB alebo 24-28kWh Li je inak dost uspech ak sa to niekomu dari 🙂 /Tesla/

    Nech zije vodik /Honda/

      1. mozno je chybna cela
        mozno je chybna cela koncepcia. straty nabijacky, straty v ukladani energie do baterie, straty v efektivite motora /ma indukcny alebo magneticky ?/, systemovy odber, straty v prevode, odber pri formatovni baterie, …

        elektropohon je super ale nie je fer ak sa naznacuje ze je lacnejsi nez jazda na benzin 😉 len uvedenim co stala elektrina, treba urcite rozratat aj s cenou baterie a zarucnej doby.

        uplne jasne je to vidiet pri narokoch na udrzbu a prevadzku pri cene babety a elektrokola v praxi na horizont 4r.

        Na druhej strane je toto zrejme jedina alternativa a je treba sa pripravit na mnozstvo vadnych kusov 🙂

Napsat komentář