Test Prius+: první dojmy

Jan Horčík - 21 Červen 2012

Toyota je na koni. Celosvětově prodala přes 4 miliony hybridů, brzy začátkem roku 2013 bude mít milion pátý. V a Japonsku aktuálně uvedla Prius+, resp. Prius V a auto se prodává víc než dobře. Evropští novináři měli možnost se s ním poprvé svézt teprve minulý týden a Hybrid.cz byl u toho.test Prius+ první dojmy

Prius+ se v České republice prodává za cenu od 669 900 Kč, tedy za tolik kolik původně stála třetí generace Priusu
foto: Hybrid.cz

Připravena byla cesta z do a zpět, takže bylo možné si nový hybrid značky Toyota skutečně všestranně vyzkoušet, ač jen na pár hodin. Předně, Prius+ je výrazně prostorné auto. Právě prostor je lákadlem číslo jedna pro nové zákazníky na které Prius+ cílí.

Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu

Za druhé, už není raketová věda. Klasický Prius i Toyota Prius plug-in hybrid jsou stále plné displejů, hejblátek, ukazovátek a tlačítek. Prius+ nikoliv. Je to jednoduché rodinné auto, které pochopí i vaše babička. Zvnějšku si však zachovává ikonický, nezaměnitelný tvar rodiny Prius.

Prius+ je o 135 mm delší, o 30 mm širší a o 80 mm vyšší než standardní Prius třetí generace. Jako první z ale využívá lithium-iontové baterie, které jsou menší a lehčí (o 8 kg) než NiMH využívané v předchozích modelech Prius nebo Auris Hybrid.

test Prius+ první dojmy

Dostatek pohodlí pro řidiče - i všechny spolujezdce. To je jedna z hlavních předností Prius+
foto: Hybrid.cz

I díky tomu je vnitřní prostor výrazně větší – natolik, že vzniklo místo pro třetí řadu sedadel. Na ně se vměstná i menší dospělý, takže uvézt sedm lidí není pro Prius+ problém. Navíc poskytují sedadla dostatečnou variabilitu k vytvoření právě takového tvaru a objemu prostoru jaký potřebujete.

A dojmy z jízdy? Vynikající. Toyota rafinuje svůj hybridní pohon s každou novou iterací a verze v Prius+ patří k tomu nejlepšímu, co dosud z dílen Toyota vyšlo. Auto se samo velmi chytře dokáže rozhodovat o tom kdy použít čistě elektrický mód a kdy zapojit také spalovací motor.

Při jízdě z Vídně do Bratislavy přes malé rakouské vesničky jsme byli téměř zaskočeni tím s jakou přesností fungovalo přepínání na čistě elektrický pohon při vjezdu do vesnice (samozřejmě jsme se drželi max. povolené rychlosti) a naopak zapojení spalovacího motoru při potřebě vyššího výkonu.

test Prius+ první dojmy

Průměrná spotřeba 4,1 l/100 km? Žádný problém...
foto: Hybrid.cz

Prius+ dokáže v čistě elektrickém módu trávit mnohem více času než jeho předchůdci, až do rychlostí lehce přes 70 km/h. Opět samozřejmě závisí na řidičově umu a potřebách. Pokud ale nikam nespěchá, dokáže ujet čistě na elektřinu klidně i kolem 4 km. Pomáhá tomu i propracovaná aerodynamika s koeficientem odporu 0,28.

I díky množství času, který Prius+ dokáže trávit v elektrickém módu nabízí také na svou velikost a hmotnost výjimečnou spotřebu. Při vyloženě klidné až šetrné jízdě jsme se pohybovali na hodnotách 4,1 – 4,6 l/100 km. Jakmile jsme začali jezdit trochu ostřeji, vyskočila spotřeba mírně nad 5 l/100 km. Také většina ostatních novinářů se vešla do rozmezí 4,5 – 5,7 l/100 km.

Hybrid Prius+ dává jako obvykle řidiči k dispozici čtyři módy jízdy. Standard, EV, Eco a Power. Každý z těchto módu především mění rychlost odezvy vozu a upravuje zrychlení. V Eco módu se auto vyloženě plouží. Ale přesně to od Eco módu čekáme.

Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu Toyota Prius+ první dojmy z testu

Naopak v Power módu nabízí dostatek točivého momentu i pro svižnější jízdu. A Standard mód je něco mezi tím – není to žádný rychlík, ale lze s ním bez problémů jezdit. Pro cílovou skupinu, tedy jakožto (jediné) plně hybridní rodinné MPV, je to ideální rozvržení.

První dojmy z testu nového hybridu značky Toyota jsou více než pozitivní. Automobilka dokazuje, že víc než deset let zkušeností v oblasti skutečně aktivně využívá k neustálému vylepšování svých vozů. A čísla potvrzují správný směr tohoto konání. Vždyť značka Prius se na pár měsíců stala třetí nejprodávanější na světě!

Základní specifikace hybridu Toyota Prius+:

Délka: 4615 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1575 mm
Rozvor: 2780 mm
Hmotnost: 1495 – 1565 kg
Hmotnost baterie: 34 kg
Počet článků baterie: 56
Napětí baterie: 202 V
Motor/výkon: 1,8 l/98 koní při 5200 ot/min, max. točivý moment 142 Nm při 4000 ot./min
Výkon: 136 koní
Pohon: HSD, plný hybrid
Elektromotor: 60 kW, 207 Nm, max. 650 V
Převodovka: E-CVT
Převodový poměr: 3,704
Objem zavazadlového prostoru: 232 l (sedm pasažérů), 784 l (5 pasažérů), 1750 (2 pasažéři)
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 vteřiny
Max. rychlost: 165 km/h
Emise: 96 g/km
Normovaná spotřeba (kombinovaná): 4,1 l/100 km (s koly 16″)

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prius bolo vždy dobré a spolahlivé auto, no a prius+ dáva hybridnej technológii konečne aj význam v roli dostupnejšieho rodinného auta aj keď veľmi dobrou ponukou je aj Auris hybrid kombi

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prius je výborne vymyslené auto ani sa nedivím že sa tak dobre predáva, ja plánujem kúpiť pre rodinu práve prius+ a kedže jazdím najmä po meste a jeho okolí po cestách druhej a tretej triedy je to ideálna voľba. Už sa naň teším...

Obrázek uživatele honza.t

Toyota je s tím navyšováním kapacity akumulátoru velmi opatrná až příliš .Zajímalo by mě jestli lithium-iontová baterie zabírá stejný prostor jako předchozí NiMH.

Vždyť to máte v článku. Nová baterie je výrazně menší, díky čemuž se zvětšil vnitřní prostor a přibyla třetí řada sedadel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevim, ale predpokladal jsem, ze s prichodem dalsich generaci priusu bude vyvoj tak, ze se bude navysovat baterie, zvysovat vykon elektromotoru a ubirat z benzinu? A az bude vhodna doba, tak benzinovy motor uplne vypustit. K tomu to podle me speje.

Tohle mi prijde jen jako mala uprava prvniho priusu a vymenili baterku za lifepo o 8 kg lehci?!? to je teda sila, to se vyplatilo. 8 kilo to fakt kvuli tomu se to auto vyplati koupit.

Cekal jsem , ze na baterku ujede alespon 50km tak aby jizdy po meste byly jen na elektrinu tim padem by spotreba klesla o velkou cast.

Tohle je podle me na nic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak píše kolega, nechápete rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem. Vyšší kapacita aku nemá u full hybridu opodstatnění. Zvýšilo by to citelně cenu a řidič by kromě sjezdu z Alpských vrcholů do údolí asi nikdy aku rekuperací nedobil na maximum. Takže by s sebou jen vozil zbytečnou zátěž. Prius+ je o něčem jiném, nešlo o to zvětšovat kapacitu aku, ale vytvořit uvnitř auta více prostoru při zachování kapacity aku. A to se povedlo. To, co vy chcete, řeší Prius Plug-in Hybrid. Ten ujede na aku nějakých 25 km nebo tak nějak... Prius+ jako plug-in nebude - leda by byl jen pětimístný (aby bylo kam dát velké aku).

Ale tohle není plugin. Jak byste chtěl tu baterku nabít, aby ujela 50km? Dlouhým sjezdem z hor? Zřejmě mají dobře spočítané, že větší kapacita by se na spotřebě už téměř vůbec nijak neprojevila a jenom by zbytečně zabírala místo a stála peníze.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil