TEST: nový Nissan Leaf zvládá 150 km na jedno nabití

Nissan od července oficiálně prodává také v České republice druhou generaci elektromobilu Nissan Leaf. V praktickém testu jsme si během 600 km ověřili, že auto právem zaujímá pozici nejprodávanějšího elektromobilu současnosti.

Druhá generace elektromobilu Nissan Leaf
foto: Jan Horčík/Hybrid.cz

Nissan už na celém světě prodal přes 65 000 elektromobilů Nissan Leaf, počítaje v to první i druhou generaci. Druhá generace elektromobilu se kromě domácího Japonska vyrábí lokálně také v továrně Smyrna, Tennesse () a Sunderlandu v Británii. Díky tomu Nissan výrazně snižuje náklady a mohl i snížit cenu vozu. V ČR cena elektromobilu Nissan Leaf začíná na 715 000 Kč.

Nový Nissan Leaf, pětimístný elektrický vůz, byl poprvé představen světu na autosalonu Ženeva 2013. Zákazníci si jej od té doby oblíbili a Nissan díky tomu konečně pošilhává po splnění elektromobilních cílů, které si Carlos Ghosn a jeho parta předsevzali. Kupodivu i Česká republika by v tomto ohledu mohla být napomocná.

I v ČR zájem je

Podle Marka Vodičky, mluvčího českého Nissanu, je i u nás o elektromobil Leaf překvapivě vysoký zájem. Kvóta 25 přidělená vozů pro dnešní rok již údajně byla vyčerpána s tím, že zájem se pohybuje v desítkách kusů. Mezi klíčové zájemce patří firmy, pro které může být auto zajímavým přírůstkem do flotily – už jen pro “zelenou” image.

Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013)

Oficiální parametry nového Leafu jsou: dojezd 199 km, max. rychlost 144 km/h, kapacita baterie 24 kWh, zrychlení 0-100 km/h za 11,5 vteřiny, max. výkon 80 kW, zavazadlový prostor 370 l. Standardně je vybaven 3,3kW dobíječkou, na přání lze dovybavit 6,6kWh – ta pak zkrátí dobíjení plně vybitého auta na 4 hodiny. Hmotnost je 1493 kg.

Nás samozřejmě nejvíce zajímal dojezd a spotřeba vozu. O tom, že palubní deska je přehledná, futuristická a funkční, sedačky pohodlné, prostor dostatečný – není třeba se nijak zvlášť podrobně rozepisovat.

Nissan Leaf je moderní funkční auto, které dbá na detaily. Snad jen rukověť pro zavírání kufru mohla být vyřešena logičtěji – zdá se, jako by ji někdo zapomněl obrátit.

S autem jsme celkem najeli 589,7 km a přitom spotřebovali 133,4 kWh elektřiny. To znamená průměrnou spotřebu 22,6 kWh/100 km. To není právě málo. Nutno ale dodat, že auto jsme zhruba na 180 km zkoušeli v obsazení řidič: 2-3 pasažéři; dalších asi 200 km představovala jízda po dálnicích. Právě tam je pochopitelně spotřeba elektroauta zdaleka nejvyšší.

Dálnice auto vysaje

V testu jsme se proto zaměřili na spotřebu a výdrž vozu při různém využití. Na 71,6 km dlouhém úseku po dálnici rychlostí 130 km (silnice R10 ze Staré Boleslavi do Mladé Boleslavi a zpět) jsme spotřebovali 19,3 kWh. Tzn. průměrnou spotřebu 27 kWh/100 km.

auto elektromobil Nissan Leaf druhá generace test 2013

foto: Petr Soukup/Hybrid.cz

S takovou auto po dálnici jen horko těžko urazí 100 km a právě zde vidíme největší slabinu Nissanu Leafu, ale i elektromobilů jako takových. Pro dálnice prostě nejsou stavěné a při takových rychlostech mnohem výhodnější použít diesel/.

Ve městě Leaf exceluje

Následně jsme vyzkoušeli pravý opak: čistě městské ježdění s příležitostnými výlety mimo město, ovšem bez dálnice. Plán byl jasný. Vyjet Nissan Leaf ve městě (75 %) a na meziměstských cestách (25 %) a následně jej prakticky vybitý dobít u rychlonabíjecí stanice ABB (CHAdeMO) v sídle PRE.

Vyjet elektromobil nebyl problém, ačkoliv to zabralo nemálo času. S autem jsme bez problémů najeli 146,9 km předtím, než se rozsvítilo upozornění nízké kapacity baterie (cca při zbývajícím 28. km).

Po pár dalších kilometrech jsme vyrazili k rychlodobíječce PRE v sídle firmy v ulici Na Hroudě. Jenže ouha, stanice nefungovala. Prostě ne a ne pustit do auta víc než pár setin kWh.

Pozor na želvu

Nezbývalo, než se vrátit do základny vzdálené cca 22 km. Auto ale ukazovalo max. dojezd 18 km. Risk je zisk. Cesta zpět pochopitelně probíhala ve vyloženě hlemýždím módu, ve městech jsme jeli předpisově max. 50 km/h (nejčastěji 30-40 km/h), mimo město max. 70 km/h.

auto elektromobil Nissan Leaf druhá generace test 2013

Vlevo velký konektor pro dobíjení CHAdeMO (max. 50 kW), vpravo Mennekes.
foto: Petr Soukup/Hybrid.cz

Nakonec však auto bez problémů dojelo do cíle a ještě něco přidalo! Celkem jsme najeli 184,4 km předtím, než se rozsvítila želva. Ta pak zcela znenadání “umřela” o pár stovek metrů později na hodnotě 185,5 km. Naštěstí – nejspíš díky dobré konstelaci hvězd – těsně před vjezdem do základny.

V tomto případě se průměrná spořeba pohybovala na úrovni 14,8 kWh/100 km, tedy téměř na polovině proti dálničním rychlostem! Nissan Leaf je auto postavené pro město. Do plně vybitého auta jsme pak “vměstnali” podle měřáku 27,5 kWh. Tzn. pokud má baterie skutečně kapacitu přesně 24 kWh, znamená to účinnost dobíjení kolem 87 %.

Průměr a překvapení

Při smíšené jízdě s max. asi 20 % dálnic se průměrná spotřeba pohybuje od 17 kWh/100 km do 21 kWh/100 km. Průměrný dojezd tak osciluje mezi zhruba 120 až 150 km na jedno dobití. Indikátor nízkého stavu baterie začne blikat vždy přibližně kolem 30 km zbývajícího dojezdu.

Zhruba kolem 15 km pak ukazatel zbývajícího dojezdu prostě zhasne a zanedlouho (nikdy ale nevíte jak dlouho) se objeví želva. Na tu pak auto může vydržet ještě několik kilometrů, ale třeba i jen několik stovek metrů. Zde bychom ocenili poněkud přesnější varování.

Zajímavé je, že max. rychlost (zobrazená na digitálním rychloměru) je 160 km/h, nikoliv oficiálních 140 km/h. Zde nicméně Nissan upozorňuje, že max. rychlost se při normálním použití liší v závislosti na mnoha faktorech: jízdní a dobíjecí návyky, teplota, jízdní povrch, stáří baterie, tlak v pneumatikách, údržba i hmotnost nákladu a další.

Pozn.: při testování dojezdu jsme nikdy nezapínali klimatizaci ani nevyužívali Eco mód.

Záruka a servis

Záruka na nový Nissan Leaf je 5 let/100 000 km na všechny speciální elektrické komponenty elektromobilu. Na standardní komponenty se vztahuje záruka 3 roky/100 000 km; 12letá záruka proti prorezavění. Servisní interval je 30 000 km.

Záruka na lithium-iontovou baterii Leafu se vztahuje také na snížení kapacity baterie na 9 z celkových 12 dílků na ukazateli kapacity během prvních 5 let nebo do ujetí 100 000 km.

Standardní výbava

Ve standardní výbavě vozu (který de-facto nabízí přirozeně automatickou převodovku, obvykle příplatkové zboží) je také mimo jiné ESP, mlhová světla s duální funkcí denního svícení, elektricky nastavitelná vnější zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna, bluetooth, parkovací kamera, inteligentní klíč s centrálním zamykáním, klimatizace s výdechy vzadu, pylový filtr, vyhřívání předních a zadních sedadel, vyhřívaný volant, vyhřívaná zrcátka.

Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013) Nissan Leaf (2013)

Bohužel zatím v ČR nefunguje systém CarWings, telematický doplněk, který je nedílnou součástí elektromobilů Nissan Leaf prodavaných v zahraničí. Jakmile ale Nissan začne také v ČR budovat síť rychlodobíjecích stanic, systém CarWings by mohl být zprovozněn i u nás. Očekává se rok 2014.

Na závěr musíme ocenit kvalitní navigační systém Nissan Connect (příplatkové volitelné doplňky) s 5,8″ dotykovým displejem. Fungoval téměř na jedničku, s jedinou malou výtkou: pomalým zoomováním. Jinak je přehledný, snadno ovladatelný, český a i docela přesný.

12 Comments on “TEST: nový Nissan Leaf zvládá 150 km na jedno nabití”

  1. to bude za 50 r. riadny
    to bude za 50 r. riadny biznis premienat parkoviska pri panelakoch na dobijacie stanice. predpokladam ze o 50 r. budu 100 az 200 kWh baterie bezne. t.j. tych 600 km prejdu lahko.
    neviem si predstavit ze li baterie tolko vydrzia. v com je ten trik ? tie sucastne sa do roznych zariadeni zamerne poddimenzuju alebo inak salia to je mi jasne, ide o biznis nekonecneho nakupovania novych veci ale i tak, v nb na cestach ako su biznis lenovo kde sa bateria ozaj riadne pouziva pravidelne, idu tie lionky riadne dole uz po roku az dvoch ako totalky… tak mi to je trochu podozrive.

    1. sam si odpovedam. spomenul
      sam si odpovedam. spomenul som si ze uz velmi dlho ma intenzivne na lipol bateriu pouzivane clen, jablkove zariadenie vacsieho formatu a stale to pekne drzi. tak… to asi bude tym, aj ked dvaja robia to iste, nikdy to nebude to iste. a pravdepodobne kvalitne kusky mozu mat skutocne kvalitnu bateriu rovnakeho typu, ak sa chce.

  2. Píšete už po
    Píšete už po několikáté, že od 1.7.2013 je možné auto v ČR koupit. To však není pravda. I nyní na oficiálních www stránkách nissan.cz není na rozdíl např. od nissan.de možné si auto nakonfigurovat, není zde ceník, nic. Pouze jakási upoutávka. Psal jsem e-mail do NISSANu na centrálu a tam mi napsali, že je jediné prodejní místo v Praze, kde snad bude příští týden možné domluvit si přčedváděcí jízdu. Myslím si, že Praha není ČR. Dostupnost 25 vozů do konce roku je směšné číslo a reálně znamená, že toto auto není možné v ČR letos koupit.

        1. Tak tu máme oficiální
          Tak tu máme oficiální odpověď od Marka Vodičky z Nissanu ze dne 12. června:

          a) ANO, Leaf je nyní možné v ČR objednat, ale pouze prostřednictvím bratislavského dealera AUTOIMPEX
          b) Nissan ČR (fleetové oddělení) může toto zprostředkovat
          c) Objednávku je samozřejmě možné udělat i u některého ze současných dealerů Nissan, ale prodej bude opět prostřednictvím AUTOIMPEXU
          d) Oficiální ceník je již hotový / platný a na www stránkách Nissan se objeví v příštím týdnu – cena základního modelu bude od 715 300 Kč
          e) K dispozici bude příplatková výbava pro tento model.

          Podle jeho informací asi do poloviny roku 2014 bude v ČR fungovat pouze jeden dealer, který bude pro prodej / servis modelu Leaf certifikovaný. Tento dealer bude sídlit v Praze a bude pokrývat celou ČR a bude pochopitelně zajišťovat veškeré prodejní i poprodejní služby.

  3. Děkuji za velmi pěkný
    Děkuji za velmi pěkný test, který hodně vypovídá o reálných vlastnostech tohoto (až na ten design) povedeného auta.

    a) možná bych měl připomínku, aby se v textu nějak odlišovalo, kdy mluvíte o spotřebě měřené autem a spotřebě odečtené z elektroměru nabíjecího stojanu.

    předpokládám že všechny hodnoty jsou z paubního budíku a jediná hodnota měřená elektorměrem je zde: „Do plně vybitého auta jsme pak “vměstnali” podle měřáku 27,5 kWh. Tzn. pokud má baterie skutečně kapacitu přesně 24 kWh, znamená to účinnost dobíjení kolem 87 %.“

    .. hodnoty z elektroměru jsou totiž fajn k propočítání celkových nákladů.

    b) zjistili jste proč nefungovalo to CHAdeMO dobíjení? vadná stanice? vadné auto? nekompatibilita?

Napsat komentář