Test levného elektroskútru Guewer Classic

Michal Šmíd - 23 Září 2011

K redakčnímu testování jsme dostali zapůjčen Guewer Classic osazený gelovými (silikonovými) bateriemi o kapacitě 35 Ah a jmenovitém výkon 2 kW. Daný stroj měl najeto již přes 1000 km, ovšem baterie byly prý vyměněny, a tedy téměř nové. Předem nutno přiznat, že tento zaujme především nízkou cenou kolem 28 000 Kč. Nás proto v testu zajímalo především to jak může za takovou cenu vůbec fungovat. Přítomnost gelových baterií, které vytáhnou hmotnost skútru přes uváděných 90 kg, je samozřejmě podstatná nevýhoda.elektroskútr test Guewer Classic

Na první pohled byste Guewer Classic na cenu 28 000 Kč určitě netipovali.
foto: Michal Šmíd

Drobnosti a detaily

Mezi drobné nedostatky patrné během řízení můžeme řadit:

  • Zpoždění blinkrů - ty se rozsvítí až asi půl vteřiny po zapnutí přepínače.
  • Prudký začátek záběru 'plynu'. Ten je nepříjemný zejména v začátcích. Jakmile si na něj zvyknete, lze regulovat i na velmi pomalé rychlosti.
  • Nemožnost regulace rekuperace.

elektroskútr test Guewer Classic

Rekuperace se prudce zapne asi dvě vteřiny po lehkém namáčknutí brzd. V praxi funguje asi tak, že vyšší rychlost velmi rychle sníží na cca 20 km/h, poté již 'nezabírá' a k úplnému zastavení je třeba dobrzdit klasicky.

Prudké zapnutí rekuperace je zpočátku trochu nepříjemné, ale po pár sjetých kopcích si na něj snadno zvyknete a pokud chcete, pak lze vyjma zastavování se skútrem brzdit téměř výhradně na rekuperací.

U ukazatele stavu baterie (resp. napětí na baterii) nepřekvapí, že si létá odshora dolů dle záběru motoru či rekuperace. V klidovém stavu ani při prakticky vybité baterii neklesl pod polovinu. Při troše cviku však z jeho pohybů lze odvodit přibližný stav baterie.

Při testovacích jízdách byl obvykle po 30-40 km znát malý pokles výkonu, který může vzbudit obavy z blížícího se vybití. Ovšem i v tomto stavu lze dojet mnoho kilometrů. Po rovině lze bez problému jezdit rychlostí 45 km/h s omezovačem, po jeho vyřazení i 55 km/h. Testovací 5% stoupání vyjel elektroskútr rychlostí přes 35 km/h.

Největší problém nastal v pražské ulici Pod Havránkou, která se může chlubit stoupáním přibližně 20 %. Tam skútr vyhlásil stávku, odpojil motor a odmítl vyjet. Mou jedinou možností bylo jít vedle, skútr naštěstí zvládl alespoň sám sebe vyvézt nahoru.

Dle mého osobního názoru je toto nepříliš podstatný problém pokud se skútrem nemáte v plánu jezdit do takových krpálů. Dle vyjádření prodejce, pana Krause, může být tato vlastnost způsobena tepelnou ochranou, která odpojila motor při zahřátí.

O pohodlí při jízdě na dlažebních kostkách či ve dvou lidech se těžko hovoří. Samozřejmě že to není příliš luxus, ale ve srovnání třeba s jízdou na kole jsme úplně někde jinde.

Velmi příjemné je množství úložných prostorů. Pod sedlo se vejde helma i s nabíječkou, pod řídítky je hluboká plastová kapsa na drobnosti. Dostanete také odmotnovatelný “kufr” na zadní nosič. A kdyby místo stejně nestačilo, pod řídítky i na přední straně sedla jsou háčky na zavěšení tašky, se kterou ovšem jízda dosti ztrácí na pohodlí.

Trocha energetiky

Gelové baterie o jmenovité kapacitě 35 Ah a napětí 48 V mohou teoreticky nabrat 1.68 kWh. Po testovacím ujetí 38 km, cestou vesnicemi a mezi nimi s omezovačem výkonu, tedy s cestovní rychlostí kolem 45 km/h, se skútr nabíjel téměř konstantím proudem 1.35 A po necelých 6 hodin.

Sežral nám dle měřáku 1.5 kWh. To dává 3.9 kWh na 100 km. Při současné šílené ceně elektřiny 5 Kč/kWh to dělá 19 Kč/100 km. To věru není tak málo jak se leckde uvádí, za což může především růst , ale stále je to krásná cena. S vypnutým omezovačem se spotřeba vyšplhala asi o čtvrtinu.

Pro zajímavost můžeme ještě dopočítat efektivitu nabíjení. Ta činí 85%, za předpokládu že ve zmiňovaném případě byla baterka vybita asi z 90%. Nu což, zázrak to není, ale špatné také ne.

Dobíjení po menších ujetých vzdálenostech přibližně odpovídalo přímé úměře: po 20 km svižné meziměstské jízdy se baterie dobila do 3 hodin, po ujetých 40 km trvalo asi 6 hodin.

Jak bylo zmíněno, slabou stránkou skútru jsou gelové baterie, které mají relativně krátkou udávanou životnost (500 cyklů) a velkou hmotnost. Na druhou stranu, jejich výhodou je nízká cena; jejich kompletní výměna se prý dá obstarat za přibližně 5000 Kč, což je cena, kterou lze po pár letech ježdění investovat.

Dojezd

Nejzajímavější částí bylo bezesporu testování maximálního dojezdu: zvolil jsem trasu Brandýs nad Labem - Čáslav o délce téměř přesně 70 km. Je to na tento stroj trošku moc, ale předchozí jízdy, kdy jsem na nabití urazil až 50 km, mě přesvědčily, že má cenu vyzkoušet i tuto cestu. Pro jistotu domlouvám záchrané vozidlo, které mě i se strojem vyzvedne po případném vybití akumulátoru.

Vybraná trasa vede z valné většiny po malých polabských okreskách, tedy cesta téměř ideální. Počasí se k tomu vyrojilo krásně slunečné a bez větru. Ze začátku jsem držel rychlost přes 40 km/h, neboť chuť nejet úplně ekonomicky je silná.

Zhruba po 40. km jízdy jsem začal být lehce nervózní z vidiny dlouhé cesty přede mnou a pro jistotu nasadím velmi úsporné tempo kolem 30 km/h. Po průjezdu Kolínem (50. km) ukazuje ručička napětí (při vyplém motoru) polovinu své dráhy - tak nízko jsem ji za celou dobu testování ještě neviděl.

Po chvilce cesty tímto výletním a dosti nudným tempem jsem již zahlédl Čáslavskou věž, ovšem před ní táhlý kopec s převýšením 30 m. To už jsem tušil, že nastanou problémy. V půlce kopce rychlost na plný výkon klesá k 15 km/h, ale skútr se přesto s vypětím sil vybelhá nahoru a já se těším na alespoň symbolickou rekuperaci cestou dolů.

elektroskútr test Guewer Classic

Fakt že mě čeká ještě jeden podobný kopec beru za rozsudek zavolat si dva kilometry před cílem odvoz. Skútr však pomalinku jede, před koncem cesty již krokem. Tady už opravdu nemá cenu volat si pro 'záchranné vozidlo' a přecházím do režimu motorem asistované koloběžky. Vydrápeme se na kopec a rovinku po městě opět jedu.

Skutečný sedmdesáti kilometrů na tomto stroji je něco, co jsme opravdu nečekali. Ovšem nutno připomenout téměř ideální podmínky a velmi šetrnou jízdu. Na ježdění takové vzdálenosti skútr nelze doporučit, a to ještě neberu v potaz snižování kapacity baterie s časem.

Závěrem

Skůtr Guewer Classic jsme zkoušeli především jako praktický prostředek pro nenáročné ježdění, např. denně do práce, a v tomto ohledu nepochybně uspěl. S cestovní rychlostí kolem 40-50 km/h (dle toho zda-li si odpojíte omezovač) a se všemi výhody skútru se takové cestování na vhodné trase může stát radostí.

Za zapůjčení skútru a znalý a vstřícný přistup děkujeme panu Krausovi z pražské firmy ele-kolo.cz.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Může mi někdo,prosím, poradit, kde lze koupit baterie do tohoto skůtru?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pořídil jsem elektroskútr Guewer Classic, je to tak 2 a půl roku. Výrobcem byl uváděn dojezd 50-60km na jedno nabití a výdrž baterie na cca 25000 km. Po dvou letech, kdy jsem měl najeto 4068 km se dojezd snížil na pouze 20 km. Od ujetého 14tého kilometru byl ukazatel už v červeném poli a rychlost se výrazně snížila.
Pro dopravu do zaměstnaní, což je důvod proč jsem si tento skútr pořizoval a kdy bych měl ujet 30 km celkem je za této situace skútr nepoužitelný. Díval jsem se na stránky prodejců kvůli informacím o výdrži baterií a našel následující:
ŽIVOTNOST BATERIE
Výrobce uvádí životnost baterie více jak 500 nabíjecích cyklů. Pokud bychom jezdili a nabíjeli denně, tak se dá předpokládat že by nám baterie vydržela 500 dní. 500 dní x 50km = 25000km.

Prodejce poslal můj skútr na prověření baterií. Před tím jsem se na baterie alespoň podíval, kde vůbec jsou a především jsem si nafotil co tam za baterie je a jak jsou umístěny. Když se mi po několika měsících vrátil skútr zpět s informací, že baterie byly Guewerem seřízeny, udělal jsem tedy zkušební jízdu a z původního dojezdu 20 km při kterém jsem toto začal řešit, se dojezd snížil na 7 km. Než jsem ujel 2 km, tak už jsem byl ukazatelem v červeném a rychlost se snížila na max.30 km/h. Seřízení Guewerem stav zhoršilo natolik, že se skútr stal už na jízdu nepoužitelný.
Podíval jsem se na baterie. Zjistil jsem, že tam mám jiné než ty, které tam původně byly. Takže seřízení Guewerem znamenalo to, že špatné baterie mi byly vyměněny za mnohem horší, velmi špatné a v podstatě nepoužitelné. Tedy konkrétně 3 z těch celkových 4. Ta jedna co je umístěna samostatně nahoře a kvůli které se musí rozmontovávat snad víc jak polovina skútru mi tam zůstala původní. Fotografiemi jsem si tuto skutečnost jen potvrdil. Od prodejce se mi pak dostala informace, že v době kdy se tyto skútry prodávají jako nové, tam jsou baterie už cca 2 roky staré. Jelikož jsem předem o této skutečnosti nebyl informován a ani ve smlouvě nic takového není, koupil jsem skútr se starými bateriemi pro které neplatí už výrobcem uváděná informace o výdrži a dojezdové vzdálenosti, jedná se tady o jasný podvod a to dokonce opakovaný v moment, kdy mi tam pak Guewer dal ještě horší baterie než jsem tam měl, jak jsem již uvedl.

guewer.tym.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dnes se mi odporoučely baterie u mého gueweru klasik,za měsíc rok starý, najeto cca 3000 km,kolik asi vydrží nové baterie?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den
Jaký typ, nebo značku gelových baterií jste použili. Protože dojez 70 km s výkonem motoru 2 kw mě přijde jako velmi slušný. Sám vlastním značku Seeyes(vzhledově podobný jak Akumoto A10). Max výkon motoru je 1000W a kapacita baterií Lead-Acid je 25AH-48V. Testoval jsem dojez v poměrně nepříznivých podmínkách(silný proti vítr)Dojez byl 35 km(měřeno s přesností družicových map) Moje váha je 120 kg a se skútrem mám najeto přes 1000 km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ještě dodávám, bateria byla vyměněna ještě před ujetím 1000km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jaký byl důvod výměny baterií po ujetí 1.000 km?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím.
Tento skútr byl prodejci dodavatelem nabídnut za sníženou cenu s tím, že si ho opravíme, protože zde jedna z baterií měla nižší kapacitu. Oprava byla provedena a skútr následně bezchybný.

Ještě pár poznámek. V článku se několikrát uvádí, že skútr mí gelové baterie, což opravdu nemá. Má baterie typu AGM, stejně jako drtivá většina elektrovozidel s olověnými akumulátory.

V kapitole o energetice by bylo dobré uvést, že ten odběr 1.35A je na 230V vstupu nabíječky a nikoliv nabíjecí proud akumulátorů, který je u dodávané nabíječky 5A.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím,
tento kus skútru byl opravdu vybaven bateriemi gelovými se silikátovým gelem (tzv."křemíkové"). Některé série mají AGM aku , jiné gelové.
Mezi zastánci se vedou diskuze, která technologie je pro trakci lepší a někdy z toho vyjde lépe AGM (je mírně dražší), jindy gelovky. Reálem však je, že jsou prakticky srovnatelné a vítěze určí spíše kvalita výroby.

Zdraví tým Ele-kolo.cz

Huh, už druhá recenze stejného skútru během několika měsíců?

Jinak pokud vám dochází šťáva a skútr už jenom popojíždí, je mnohem lepší mu dát namísto trápení pár minut oraz. Olověné akumulátory se výrazně zregenerují a není problém zase ujet i nějaký ten kopec normální rychlostí.

Jako majitel a ladič musím rovněž ocenit bytelnost řídící jednotky a silové instalace vůbec. Chladič i průřez kabeláže je ve srovnání s obdobně výkonnými jednotkami jiných výrobců výrazně lépe dimenzovaný.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil