TEST: Kia Optima Plug-in Hybrid – auto, které si vás omotá kolem prstu

Nová Kia Optima Plug-in hybrid je předzvěstí na letošek plánovaných novinek Kia Niro Plug-in, resp. Hyundai Ioniq Plug-in. Jak se nám v prostorném sedanu do zásuvky jezdilo prozradíme v testu.

Zábavná, pohodlná, vybavená – taková je ve zkratce nová Kia Optima PHEV
foto: Hybrid.cz

Když jsme před čtyřmi lety zkoušeli Kia Optima Hybrid, zhodnotili jsme jej jako spíš průměrné auto s dodatkem, že „nakročeno má Kia do budoucnosti velmi dobře“. Už minulé září jsme si to mohli ověřit při prvních novinářských testovacích jízdách Kia Optima Plug-in v Mnichově.

Značka Kia, resp. mateřský koncern Hyundai, nás přitom poslední týdny a měsíce nepřestává překvapovat kvalitními (částečně) elektrickými auty. Nejprve vynikající elektromobil Hyundai Ioniq Electric, po něm hybrid Kia Niro a teď tu máme Optimu Plug-in hybrid, první plug-in hybrid značky Kia.

Základní technické specifikace
Název: Kia Optima PHEV
Typ: plug-in hybrid
Výrobce: Kia
Dojezd (km, čistě na elektřinu/kombinovaný NEDC): 54/980
Baterie: li-ion 9,8 kWh/27,2 Ah, 360 V
Rozměry (délka, šířka, výška v mm): 4855, 1860, 1465
Rozvor (mm): 2805
Plnění emisních limitů: Euro 6
Max. rychlost: 192 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1780-1850
Objem palivové nádrže (l): 55
Výkon (kombinovaný): 151 kW
Motor: 2,0 GDI
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Spotřeba (l/100 km): 1,6 l/100 km a 12,2 kWh/100 km
Převodovka: 6ti rychlostní
Aerodynamický odpor (Cx): 0,27
Emise (g/km): 37 (kombinovaná jízda)
Karoserie: sedan, čtyřdveřový
Zavazadlový prostor (l): 307 (831 se sklopenými sedadly)
Země původu: Jižní Korea

Hned na úvod je třeba říct, že i tentokrát jsme spokojeni. Vzhledově auto nemusí sednout každému, z různých úhlů působí jednou velice dobře, podruhé spíš průměrně, nám se celkově líbí. Zasloužila by výraznější kola, která ale mají svou funkci.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

Kia Optima PHV a v pozadí jaderná elektrárna Dukovany
foto: Hybrid.cz

Hlavní změny proti klasické fosilní Optimě spočívají v odlišném předním nárazníku a především masce, která se otevírá v případě potřeby přívodu studeného vzduchu pro pohonný systém. Speciálně tvarovaná litá kola snižují aerodynamický odpor.

Bohatá výbava

Ta nejdůležitější otázka ale zní: jak se vlastně s Optimou do zásuvky jezdí? Během týdenního testu na nás Optima PHEV udělala výborný dojem. Je totiž třeskutě zábavná a jízdní vlastnosti dokonale vystihují cenovku i segment kam patří.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

foto: Hybrid.cz

Svezení je komfortní, jak se u auta za víc než milion korun dá čekat. Kia navíc už v základu Optimu PHEV vybavila prakticky vším, co je jinde za tučný příplatek.

Včetně vyhřívaného volantu, vyhřívaných předních i zadních sedaček, elektricky nastavitelnými sedadly vpředu či systémem udržování v jízdním pruhu a pokročilým tempomatem. Jako obvykle u Kia/Hyundai chválíme rychlou a responzivní dotykovou obrazovku a navigaci.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

foto: Hybrid.cz

Optima PHEV dokáže krásně žehlit větší i menší nerovnosti. Automatická šestistupňová převodovka je překvapivě rychlá, ačkoliv se čas od času, zejména při jízdě do kopce, stane, že nechá motor vytočit zbytečně vysoko.

Ačkoliv je třeba počítat s krátkou prodlevou při zadupnutí plynového pedálu, je méně výrazná než u jiných plug-in hybridů a lineární zrychlení umí auto velmi dobře.

Ale co hlavně: po dupnutí na pedál uvolníte sílu dvoulitru (115 kW, 189 Nm) kombinovanou s elektromotorem (50 kW, 205 Nm) a auto vám okamžitě vykouzlí spokojený úsměv na tváři. Optima PHEV není závodník, ale ví jak se má „ve společnosti“ chovat a má k tomu i předpoklady.

Prostorné a snadno pochopitelné auto

Řidič i všichni spolujezdci si mohou užívat bohatou nabídku prostoru ve všech směrech, tady autu prakticky není co vytknout. I několikahodinové výlety se díky pohodlným koženým sedačkám nesou v pohodovém duchu, z auta jsme vystupovali bez jinak docela obvyklé únavy a rozbolavělého těla.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

Ovládání auta je přehledné a pochopitelné, vše je po ruce. Posilovač řízení je nastaven vysoce citlivě.
foto: Hybrid.cz

Dále je třeba ocenit i konvenční vzhled interiéru a palubní desky a s tím spojené snadné ovládání. Tam, kde se konkurence snaží zaujmout nejrůznějšími displeji, ukazateli, přepínači a hejblátky, tam je Optima PHEV naprosto civilní, bez všech těch nepotřebných serepetiček. A díky tomu i pochopitelná a jednoduše ovladatelná.

Přístrojová deska obsahuje proti fosilním verzím jen málo změn. Tou hlavní je nahrazení otáčkoměru barevným kruhem vyznačujícím šetrnost jízdy. To vám ostatně prozradí i displej, který vám procentuálně spočítá podíl šetrné, normální a agresivní jízdy.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

foto: Hybrid.cz

O autě leccos vypovídá i fakt, že jsme měli, přes naši obvyklou snahu o běžnou jízdu, po najetí 914 km nadpoloviční podíl „agresivní““ jízdy. Optima PHEV vás narozdíl od jiných šetrných aut k šetrnosti nenutí a naopak si spíš budete chtít užívat spojenou sílu elektromotoru a výkonného spalovacího motoru.

I přesto jsme ale dosáhli průměrné spotřeby 6,5 l/100 km při pouhých dvou nabíjeních (auto jsme dostali už nabité, celkem jsme tedy „vyjezdili“ tři baterky). Pokud máte plnou baterii, není problém se během prvních 100 km dostat na 2 l/100 km.

test kia optima phev plug-in

foto: Hybrid.cz

Naopak v hybridním módu, který si můžete kdykoliv zapnout a šetřit tak větší porci baterie, si auto snadno vezme kolem 7 l/100 km. Optima PHEV ukazuje, že plug-in hybrid může být zábavný, nenucený a při tom všem zároveň i šetrný.

Má plug-in hybrid smysl?

Plug-in hybridy urazily od dob první generace Plug-in Priusu dlouhou cestu. Zapojovat auto do zásuvky kvůli usmrkaným 20 km na elektřinu opravdu nemělo a nemá cenu. Kia Optima PHEV má oficiálně zvládnout na elektřinu až 54 km.

test Kia Optima PHEV plug-in hybrid

Při nabíjení z běžné domácí zásuvky je dostupný příkon pouze lehce přes 2 kW. Dobíjení pak trvá ne právě krátkých 4-5 hodin. Teprve po zapojení dodávaným Mennekes kabelem lze nabíjet plným výkonem palubní nabíječky 3,3 kW.
foto: Hybrid

Asi by to, za ideálních podmínek, i šlo. My jsme vyzkoušeli, že 40 km až 45 km umí auto bez problémů a navíc dokáže jet čistě na elektřinu dokonce i při vyšších rychlostech, než je oficiální omezení 120 km/h.

Cena plug-in hybridu Kia Optima PHEV začíná na 1 149 980 Kč, tedy ještě o něco výš, než třeba čistý elektromobil Hyundai Ioniq Electric. Je to pochopitelné: v plug-in hybridu je víc součástek a je komplikovanější.

test Kia Optima plug-in hybrid

A ještě jednou momenta s JE Dukovany
foto: Hybrid.cz

Pro srovnání, dvoulitrová Optima GT (180 kW) se prodává za 969 980 Kč, rozdíl tedy činí rovných 180 000 Kč. Konkurenční Volkswagen Passat GTE začíná na 1 166 900 Kč, ale chybí mu některé prvky standardní výbavy, které Optima PHEV má. Další konkurencí může být i BMW 330e.

vlastní

31 Comments on “TEST: Kia Optima Plug-in Hybrid – auto, které si vás omotá kolem prstu”

  1. Cena plug-in hybridu Kia Optima PHEV začíná na 1 149 980
    Cena plug-in hybridu Kia Optima PHEV začíná na 1 149 980 Kč a to je prostě moc.
    Za tyhle peníze si dnes mohu koupit dvě auta. Nissan Leaf 6.6 Kw charger, 30Kw a k tomu jednu Škodu Rapid 1,2tsi.
    Hypoteticky uvezu 8lidí a mám elektrické auto s větším dojezdem a na dlouhé trasy Rapida s nižší spotřebou bez toho abych na ty trasy tahal sebou baterii.
    Jen se doma domluvíme kdo bude s čím jezdit.:-)
    Tuhle myšlenku berte prosím s nadsázkou.

    1. Nebo prověřené Mitsubishi Outlander PHEV za 1,25 mil., do
      Nebo prověřené Mitsubishi Outlander PHEV za 1,25 mil., do něhož už není co dokoupit, využívá osvědčený pohon a baterie z Imiev a kromě pomalého nabíjení z domácí zásuvky má i CHAdeMO rychlonabíječku. A 50 km jen na elektriku po městě a výpadovkách bez problémů dá. Pak stačí chvilka (10-20 minut)na CHAdeMO stojanu a frčíte opět dále elektricky. Myšleno bez nadsázky 🙂

      1. Jednou jsem se bavil u dobíjení s majitelem Outlandera PHEV
        Jednou jsem se bavil u dobíjení s majitelem Outlandera PHEV a překvapil mě informací, že i přes CHAdeMO se vůz dobíjí poměrně dlouho (přes hodinu). Údajně to je prý malou baterií, která si prostě nevezme tolik proudu, co větší v EV. Docela by mě zajímalo jak to je s dobou dobíjení u všech plug in hybridů. Obávám se totiž, že pro dobíjení na cestách jsou potom tyto vozy v praxi nepoužitelné.

        1. To měl pravdu, pokud nabíjel z nuly do plna. Má to iMiev
          To měl pravdu, pokud nabíjel z nuly do plna. Má to iMiev technologii. Já ho měl v ruce prakticky a po vyjetí baterky (fakt 50 km po městě a výpadovkách s 80-90 km/hod.) mu naložil CHAdeMO v Ostravě na Hornopolní Orchard a bylo to jako u Iona, 80% do 20 minut. Dále jsem ho netrápil. Na dlouhých cestách bych ho nabíjel jenom v případě, že by fakt byla po ruce rychlonabíječka a chtěl bych si odskočit nebo dát kafe.

        2. V prospektech Outlanderu PHEV píšou, že doma ze zásuvky
          V prospektech Outlanderu PHEV píšou, že doma ze zásuvky přibližně 5hodin nabíjení(230V/10A). Na rychlonabíjecí stanici můžete vůz dobít za pouhých 30minut až na 80% kapacity. Dalších 20% může trvat klidně dalších 30minut. U ostatních plug in hybridů to bude podobné.
          30minut nabíjení a pak cca 30km ujedete. Na dlouhých trasách sebou tahnete jen zbytečnou zátěž. Auto je použitelné, jen ztrácí výhodu elektromobilu a nejede úsporně a ve městě zase sebou tahá zbytečně motor. Není to ani ryba ani rak. Umí to obojí, ale umí to obojí blbě. Outlander je dle mého úplná zhovadilost, která nedává smysl vůbec. Do města je velký, na dálnici zbytečně těžký a do terénu se vůbec nehodí, protože to nejdražší(baterii) vozí v podlaze, kde hrozí nejsnadnější poškození. Ale pokud se někomu líbí, nechť si ho koupí. Lidé to kupují, protože na papíře se to jeví jako úspěšný produkt. SUV 4×4 a ještě k tomu je eko a úsporný a dle normy má kombinovanou spotřebu 1,8litru/100km. 🙂
          Papír snese všechno.

    2. No a taky si muzete koupit tri dacie a k tomu dva jete iony, a
      No a taky si muzete koupit tri dacie a k tomu dva jete iony, a jsme u toho – srovnani uplne mimo misu – auto o tridu az dve vyse proste je drazsi at je to spalovak nebo elektro nebo hybrid (ona spalovaci verze neni o tolik levnejsi.
      To rovnou muze nekdo prijit s tim, ze leaf je uplne na nic protoze je proste moc drahy – za jeho cenu si koupim novou dacku a za zbytek mam benal a servis na celou dobu zivotnosti auta…

      1. James May (Top Gear) řekl: Dacie je pro lidi co mají více
        James May (Top Gear) řekl: Dacie je pro lidi co mají více rozumu než peněz.

        http://ekonomika.idnes.cz/rekordni-prodeje-dacie-v-evrope-d3m-/ekoakcie.aspx?c=A170123_155426_ekoakcie_suj

        Stokrát opakovaná lež se stává pravdou!

        Kdyby nebylo dotací na plug in hybridy, daňových úlev a tlak na snižování flotilových emisí, tak v reálném světě plug in hybridy moc neuspějí.

        A teď z reálného provozu plug in hybridu. Tahat se s kabelem kvůli úspoře 30-60Kč denně se těm co dosáhnou na auto nad milion korun moc nechce. Pro provoz plug in hybridu ještě připočítej cenu instalace wallboxu někde doma v garáži a spotřebovanou elektřinu. Dej si dohromady 1+1. Pro čisté EV je kabel nutnost, pro plug in hybrid otrava. Strkat to někam do veřejné nabíjecí stanice u níž se platí za čas připojení je úplně špatně. A že tím třeba blokuje veřejnou zásuvku pro EV?
        Ale jistě jsou i výjimky, kteří to dávají denně doma do zásuvky.

        1. Dneska jsem byl po ránu příjemně překvapen. Bohatí lidé
          Dneska jsem byl po ránu příjemně překvapen. Bohatí lidé v mém okolí začínají pomalu přecházet na elektřinu. První vlaštovky v podobě Toyot Prius už mají 5 a více let, ale začínají elektrice propadat. Kromě Tesel Model S přibyl v mém okolí mezi prvními i Model X. A dnes ráno nevěřícně koukám na neslyšně se šinoucí obrovské černé SUV po parkovišti . Ano, Volvo XC90, plug in hybrid.
          Pán to nabíjí přes noc ze zásuvky v garáži (kabel mu visí na stěně) a jezdí filozofií – přes den to vyjedu a pak se to chová jako hybrid. Nebo do toho vrazí kabel v práci u kanclu, kde má svoje stání. Ale je hodně rozježděný po celém kraji a často i mimo. Bydlí v podhůří Beskyd, proto čtyřkolka byla dlouho pro něj jediná volba. A PHEV ji splňuje. O Modelu X věděl, ale nechtěl jít do elektřiny hned. Teď už prý je to pro něj další volba v pořadí. O ceně to rozhodně nebylo 🙂.

  2. Menlo Park s luxus elektric automobilka Lucid Motors tento
    Menlo Park s luxus elektric automobilka Lucid Motors tento týden odhalil ceny a otevřel předobjednávky na své první auto – Lucid Air. Základní model Air bude stát $ 60.000 před daňovými pobídkami, 240 mil a 400 koňských sil, pohon zadních kol, uvedla firma na svém blogu. Zůstává nejasné, kdy bude první produkce

    http://www.bizjournals.com/sanjose/news/2017/03/16/lucid-motors-air-cost-photos-tesla-model-s.html

    https://lucidmotors.com/car

      1. Mile, ne km. Realny dojezd samozřejmě vyrazne větší než
        Mile, ne km. Realny dojezd samozřejmě vyrazne větší než ioniq. Úplně jiná velikost a výbava nez ioniq. Cena oproti modelu S taky jinde. Me se to moc líbí – vizuelne je rozhodne mnohem hezčí – samozřejmě subjektivně :). Celkove bych za tohle ty prachy dat uměl :).

      2. Pokud je temer dvojnasobny dojezd 240 mil u Lucid Air jen o
        Pokud je temer dvojnasobny dojezd 240 mil u Lucid Air jen o malo vetsi nez 124 mil u Ioniqu, tak dvojnasobna cena znamena, ze je jen o malo drazsi. Jinak je take o neco malo vykonejsi, pokud zhruba trojnasobek je stale v kategorii „o malo“. 🙂
        Osobne se nedomnivam, ze Lucid Air a Ioniq jsou vubec primi konkurenti.

        Nevim, jestli sesadi Teslu, spise to necekam, ale dojezdem je srovnatelny s modelem S a cena je nizsi.

        1. Vycházel jsem z toho, že uváděný údaj dojezdu bude zase
          Vycházel jsem z toho, že uváděný údaj dojezdu bude zase NEDC. Tedy jsem ten údaj dělil koeficientem, který mám spočítaný z Tesly na dálnici. Vyšlo mi 250 reálných kilometrů. O Ioniqu se psalo, že na dálnici ujede reálně 200, což mi nepřišlo jako zásadní rozdíl.

          Když se teď dívám na to co uvádí Hyundai (280km) tak my to stejným koeficientem vychází na 183km a to už je trochu větší rozdíl.

          Jinak ač jsem si trochu rýpnul fandím každé nové automobilce, která se zabývá pouze čistými auty a určitě si zaslouží trochu té úcty.

            1. chlapy vy ste nevzdělaný hrůza 🙂 a devátou taky nezná
              chlapy vy ste nevzdělaný hrůza 🙂 a devátou taky nezná 🙂
              do 10 let = baworák
              nad 10 let = bramborák (protože v origo servise tě už odpálkujou)
              nad 20 let = brambora
              … dyt to znaj už i děti v mateřský. A tablet, androjidí, ten už ste si dostudovali hoši?? 🙂

                1. 🙂 nj jasné a srozumitelné
                  🙂 nj jasné a srozumitelné

Napsat komentář