Test: EVBike – sada pro stavbu elektrokola

Jak z obyčejného kola snadno a rychle udělat kolo elektrické? V prodeji je dnes řada sad pro přestavbu běžného jízdního kola na elektrokolo. My jsme si vyzkoušeli EVBike od pražské společnosti .

Výsledkem přestavby je dospělé elektrokolo. Kutilové mají možnost dopiplat si každý detail podle svého.
foto: Hybrid.cz

Jak postavit elektrokolo už jsme vám kdysi ukázali. Článek vyvolal řadu reakcí, takže bylo jasné, že stavba elektrokola svépomocí je v našich končinách zajímavé téma.

Rozhodli jsme se k němu proto vrátit. V dnešní době už funguje v České republice několik specializovaných dovozců, kteří se zabývají dovozem komponent určených pro přestavbu klasického jízdního kola na elektrokolo.

Často to může být – zejména pro technicky nadanější jedince a kutily – snadná, rychlá a relativně levná cesta k prvnímu elektrokolu. Mnohým lidem doma v garáži, na chalupě či ve sklepě zapadá prachem staré, nepoužívané jízdní kolo.

Právě to může být ideálním kandidátem pro přestavbu na elektrický pohon. Pro vyložené hračičky není ani nákup jízdního kola vyloženě za účelem jeho přestavby na elektrokolo žádné tabu – třebaže bazarového.

My jsme k testování zvolili sadu pro přestavbu EVBike společnosti i4wifi. Ta byla doplněna novým kolem Schwinn Mesa model 2010 za cenu kolem 7500 Kč.

Samotný kit pak vyjde na 3900 Kč za motor, regulátor, ovládací prvky a kabeláž, plus 7080 Kč za baterii s nosičem. Celková cena kitu pro přestavbu elektrokola EVBike je tedy 10 980 Kč s DPH.

UPDATE 2.12.2011: den po uveřejnění testu nás distributor upozornil, že cena kitu vzrostla na 4900 Kč s DPH

EVBike - sada na přestavbu elektrokola EVBike - sada na přestavbu elektrokola EVBike - sada na přestavbu elektrokola

Sada EVBike obsahuje: vypletený přední ráfek s motorem (neobutý), regulátor 36V/22A – lze přepnout na omezovač 20km/h, pedálový asistent – Hallův snímač otáček + magnet, protiskluzovou ráčnu, eBrake – brzdové páčky se snímačem brzdění a elektrickou rukověť plynu. Plus samozřejmě návod k montáži v češtině.

jak postavit elektrokolo - přestavba jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike

Kompletní sada pro přestavu kola na elektrokolo EVBike včetně ukázkového kola Schwinn.
foto: Hybrid.cz

Nákup baterie není podmínkou a kutilové mohou k projektu přistoupit kreativně a baterii do systému doplnit podle svého uvážení. Standardně je ale možné přikoupit za cenu 5900 Kč bez DPH baterii s nosičem, kterou lze upevnit na naprostou většinu jízdních kol.

K instalaci sady, tedy přestavbě klasického jízdního kola na elektrokola, je samozřejmě potřeba alespoň základní dovednost v tomto oboru. Na druhou stranu, nepotřebujete být žádní elektrotechnici ani mít léta zkušeností se skládáním kol k tomu, aby se vám přestavba podařila.

Klíčovou součástí sady je elektromotor ve vypleteném kole. Můžete si vybrat zda chcete sadu se zadním či předním kolem. Přestavba na přední pohon je samozřejmě jednodušší, protože se není třeba zabývat zadním pastorkem.

jak postavit elektrokolo - přestavba jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike

Elektromotor v 26″ ráfku nabízí výkon 500 W/36 V. Je poměrně těžký, ale vyvažuje jej baterie v zadním nosiči.
foto: Hybrid.cz

Ve stručnosti: převléknout duši, namontovat přední kolo, upevnit nové brzdy a plynovou rukovět, nainstalovat snímač, upevnit rám s baterií a nakonec vše propojit s řídící jednotkou a tu upevnit. Tak málo stačí k přestavbě jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike. Časová náročnost se pohybuje mezi jednou až dvěma hodinami.

Výsledkem přestavby je dospělé horské elektrické kolo. Přestavba reaguje jak na snímač šlapání, tak na plynovou rukověť. V obou případech nabízí nově sestavené elektrokolo max. rychlost 30 km/h. V řídící jednotce je ale možné přepnout na pomalejší režim s max. rychlostí 20 km/h.

jak postavit elektrokolo - přestavba jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike

Správně „vyladit“ všechny páčky je trochu dřina.
foto: Hybrid.cz

Pádit na kole s minimální námahou rychlostí 30 km/h je skvělý pocit. Za velmi sporadického šlapání dokáže elektrokolo ujet na elektřinu asi 25 km na jedno dobití baterie. V tomto případě počítáme s tím, že kolo používáte bez dobíjení např. dva až tři dny.

Pokud kolo vezmete ráno plně dobité a hodláte na něm celý den jezdit, dokáže vás vozit až 40 km. Při volbě pomalejšího módu pak až kolem 50 km. To už je slušný dojezd. Jen škoda, že se baterie samovolně tak rychle vybíjí.

Co se týká zpracování, má zejména rám pro uložení baterie své mouchy. Předně, baterie v něm nesedí napevno, a tak jakýkoliv terén znamená, že se z kola stává chrastítko. Stačí přitom několik gumových těsnění nebo jiné podobné řešení a problém je rázem pryč. Tady se uplatí kutilský duch každého zájemce.

jak postavit elektrokolo - přestavba jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike

Zadní nosič by snesl nějaké ty úpravy, zejména co se týká vibrací.
foto: Hybrid.cz

Vyloženě chybně navržené je ale připojování kabelu k baterii. Pro něj je v rámu nosiče vyříznut otvor do kterého se má konektor zastrčit a následně bezpečně přišroubovat k baterii. Bohužel, otvor v rámu je příliš malý aby bylo možné objímkou snadno manipulovat, a tak je každé upevňování napájecího kabelu skutečný “porod”.

Součástí dodávky není žádný kryt nebo obal pro řídící jednotku. Tu je ale samozřejmě třeba ukrýt minimálně do nějaké cestovní tašky, když už ne do pevného vodotěsného obalu. Tady je opět ponechána kutilům volnost.

Další dvě místa kde může při montáži kitu nastat malý problém jsou řidítka, kde se v případě Schwinnu prala rukovět plynu a páčky přehazovačky. Vyladit vše tak, aby bylo jednoduše vše dosažitelné není snadné a v některých případěch to může být i nemožné – jezdec se pak bude muset smířit s menším pohodlím.

jak postavit elektrokolo - přestavba jízdního kola na elektrokolo s pomocí sady EVBike

foto: Hybrid.cz

Poslední problémový detail se kterým jsme se setkali nastal u vidlice – bylo třeba ji mírně vypilovat pilníkem, aby se vešel a zapadl ráfek s elektromotorem.

Kromě výše zmíněných nedostatků sada EVBike jiná omezení nemá. Všechno další už záleží především na samotném kole, které se rozhodnete přestavět. Čím kvalitnější (resp. lépe odpovídající vašim požadavkům), tím lepší celkový dojem.

My jsme kolo zkoušeli přes tři týdny. Řešení s pohonem na předním kole může vypadat netradičně, ale jde především o lepší rozložení hmotnosti – s motorem i baterií vzadu už je zadek příliš těžký. Takhle vám sice kolo občas proklouzne, ale není to nic kritického.

Pro koho je tedy sada EVBike dobrou koupí? Pro lidi, kteří nemají chuť či znalosti na hledání vlastních komponent na čínských serverech, ale chtějí si postavit elektrokolo a zvládnou základní opravy jízdního kola.

Cena je vyšší, než kolik by za stejné komponenty zaplatili při nákupu ze zahraničí, ale to už je právě cena za pohodlí.

4 Comments on “Test: EVBike – sada pro stavbu elektrokola”

  1. Nechal jsem si starší
    Nechal jsem si starší hor.kolo přestavět na elektrololo, sada Evbike, baterie 36V/13Ah,jízda v horském térenu – Jizerské hory – naprosto bez problémů, v nedělním odpoledni 60 km,pak jsem baterii dobil a dnes jsem ujel 37 km a na krátké rovince, těsně před stoupákem najednou display „zhasnul“ a cca po 2-4 vt. střídavě naskakovla číslice 30 a eror/chyba. Závadu jsem konzultoval telefonicky s mechanikem, který přestavbu prováděl (jinak zdůrazňuji skutečně machr), ale ani ten nevěděl co by to mohlo být. Bude to konzultovat s technikem firmy i4wifi. Tak jsem zvědav. Jinak ale všem, zejména seniorům vřele doporučuji. Z jízdy je opravdu úžasný zážitek. Těch 60 km v neděli jsem zmínil jako předposlední jízdu, těch 37 km jako poslední. V předchozích cca 2 týdnech jsem najel cca 200 km. Vláďa Kuřátko.

  2. Tento set jsem montoval v
    Tento set jsem montoval v červenci na staré horské kolo pro tátu. Kolo se používá 2 měsíce na středně dlouhé cesty S plným vybavením na ryby v pomoravý kolem Litovle aš Olomouce. Najeto 248km, závada(na 160km) – uvolněná osa motoru na přední ocelové vidlici. Nebylo použito přídavné rameno na zachyceníkroutícího momentu!!!
    Zásadní chyba – ostatní vlastnosti setu OK.
    Aku 36V/10Ah lifePO4 dokáže udržet kolo s plnou zátěží v provozu bez nabíjení i necelých 100km i celý týden. Asistent je nastavený většinou na 3(z5stupňů)a jezdí se jen po rovinně! V kopcích vadne AKU rychleji a napětí na aku při zátěži rychle klesá. S příšlapem je dojezd ale vždy dostatatečný!!! Stavěl jsem pro sebe i výkonnější variantu od jiného výrobce s Konverzním kitem MagicPie 750W/36V/15Ah LifePo4. S plným výkonem tato sestava nesmí na veřejné komunikace, musý být nastaven omezovač rychlosti i výkonu(25km/h-250W). V základním setu není žádný displej s ovládáním výkonu a přehledným přehledem jako na ciklokompu. Po doplnění a doladění drobností stojí přestavba MagicPie 2x tolik, neš u EV bike (28 000kč)!!!!
    Set na přestavbu EV bike vřele doporučuji a uvažuji o koupi 2.setu pro manželku, která za sebobou tahá na tyči vnouče.
    Jiří MARTINEK

  3. Nevlastnim tento set ani
    Nevlastnim tento set ani tuto baterii, ale samovybijeni u LiFePO4 mi prijde jako docela divne. Pokud vim, tak soucasti teto baterie neni BMS, baterie se vyrabi z precizne vybalancovanych clanku. Z toho co jsem tu cetl mi prijde ze baterie byla asi vadna. Mozna by to chtelo zkonzultovat primo s nekym z i4wifi. Docela by me tu v diskuzi (kterou nemohou moderovat)zajimalo jejich vyjadreni.

  4. Zdravím redakci,
    prosím o

    Zdravím redakci,

    prosím o vysvětlení jak je to s tím nájezdem v jednom a více dnech? Trochu mi to přišlo zamotané. Dále by mě zajímala úroveň samovybíjení – kolik to BMS žere, resp. za jak dlouho můžu nepřipojenou baterii takto zničit?

    Díky, honYa

Napsat komentář