TEST: elektroskútr E.ON E-Max 120L+

Elektrické skútry E.ON E-Max sledujeme dlouhodobě. Testovali jsme elektroskútry e-max 90s i 120s. Tentokrát jsme se dostali k nejnovějšímu modelu E.ON E-max 120L+, který je konečně vybaven li-ion bateriemi.

Elektroskútry E.ON E-Max 120L+ jsou výrazně lépe ovladatelné než předchozí 120S/90S vybavené olověnými bateriemi
foto: E.ON

Technický vývoj nového elektroskútru E.ON E-Max 120L+ probíhal napůl v Německu a napůl v Česku. Vzhledově se prakticky nijak neliší od svých předchůdců vybavených gelovými silikonovými olověnými bateriemi.

Uvnitř je ale spousta novinek. Především li-ion baterie Winston/Thundersky. Celkově jde o 15 článků o výsledné voltáži 48 V a 60 Ah. Kapacita je tedy kolem 2,88 kWh. Obal baterie je vybaven tepelnými senzory, které skrze BMS neustále kontrolují teplotu článků.

Výrobce garantuje u baterií až 800 dobíjecích cyklů, tedy až 60 000 km. Díky přímo ve skútru (pod sedlem) integrované dobíječce se z 0 na 80 % baterie dobijí během 2,5 hodiny, na 100 % pak za asi 4,5 hodiny. Případně je možné dokoupit externí 1500W dobíječku, která zkrátí dobíjení na 1,5 hodiny (na 80 %) nebo tři hodiny (100 %).

Díky použití li-ion baterií je elektroskútr o 50 kg lehčí než verze 120s. Celková hmotnost je tedy 140 kg. A je to hodně cítit – skútr E.ON E-Max 120L+ nabízí velmi pohodové svezení a skvělou řiditelnost. Hmotnost už není překážkou a naopak dodává skútru i jezdci stabilitu a jistotu v zatáčkách.

Stroj pohání elektromotor zabudovaný v zadním kole o výkonu 4 kW. To je podle měření na brzdě i reálný výkon. S jezdcem o hmotnosti 75 kg jsme na elektroskútru E.ON E-Max 120L+ ujeli 75 km při nastavení maximálního výkonu (max. rychlost velmi slušných 70 km/h).

Se snížením max. rychlosti na 50 km/h skútr bez problémů zvládne 80 km i více, dle jezdce a profilu trasy. Model E.ON E-Max 120L+ nám vyhovoval výrazně víc než velmi těžký 120s, se kterým byl občas problém i jen manipulovat.

V prodeji bude také 40Ah verze tohoto skútru a ve vývoji je 100Ah. Jako příslušenství lze dokoupit 12V baterii zásuvku pro napájení např. navigace/mobilu, xenonová světla, bezklíčkové ovládání a GPS zařízení pro fleetové aplikace.

Cena elektroskútru E.ON E-Max 120L+ zatím nebyla ohlášena. Očekáváme ale něco okolo 100 000 Kč. K dispozici by měl být během příštího roku u partnerů společnosti E.ON.

vlastní

14 Comments on “TEST: elektroskútr E.ON E-Max 120L+”

    1. Protože těchto
      Protože těchto elektroskútrů bylo již v ČR za 10 měsíců 2014 zaregistrováno celkem 6 ks (4x Praha, 1x Plzeň, 1x Rokycany), doporučuji ve všeobecné diskuzi zdejšího diskuzního fóra zavést nové vlákno např. s názvem „Elektrický skútr HANWAY E-COOL = AKUMOTO 800“, ve kterém se můžete podělit se zkušenostmi z provozu tohoto skútru, a doporučit tak ostatním zájemcům jeho zakoupení (příp. před ním varovat).

      K videu: zadní pneumatiky se u skútrů nižších kategorií nevyvažují, kmitání předního kola určitě normální není – doporučuji navštívit blízkou STK (která kontroly motocyklů provádí), a za úplatu si nechat zkontrolovat řízení a pružení předního kola. Pokud stanicí STK tato závada neprojde, tak budete mít pádný argument (protokol) k navrácení skútru prodejci. Ale je dost možné, že tento čínský skútr bude pak i vyřazen ze silničního provozu.

          1. Kdybych měl spočítat
            Kdybych měl spočítat všechny pitomosti, které se v průběhu let udávaly pro tyto články, tak tu budeme ještě zítra. Namátkou nabíjecí napětí 4.25V, není nutné používat BMS a balancer, tisíce cyklů při mnoho C nabíjení i vybíjení, pohádky o zázračném elektrochemickém balancování u 12V packů atd atd..

Napsat komentář