Test elektromobilu Mia Electric

Jan Horčík - 01 Únor 2012

Výrobci elektromobilů jako Nissan nebo Mitsubishi se obecně snaží, abyste se v elektrickém autě cítili co možná nejvíc jako v autě klasickém. Jsou výjimky – Renault Twizy, kupříkladu. Anebo právě . Elektrická krabička na kolech si nás během týdenního testování získala.Mia Electric

Malý elektromobil Mia Electric je původem z Francie, tenhle kus ale hájí české barvy!
foto: Hybrid.cz

Příběh malého elektrického auta jménem Mia Electric začal už před mnoha lety. Původně je dílem známé francouzské automobilové společnosti Heuliez. Ta jej představila už v roce 2007 jako studii Heuliez Frendly. Bohužel, téhož roku po 87 letech neslavně zkrachovala.

Lekce historie

Naštěstí se našlo německo-francouzské konsorcium sdružené pod značkou Mia Electric, které se elektrického snu nechtělo vzdát, a tak část firmy zaměřenou právě tímto směrem – Heuliez Vehicule Électrique – od Heuliez odkopilo, včetně továrny v Cerizay, know-how a částečně převzalo také pracovní sílu.

Klíčovou postavou celého projektu je automobilový návrhář Murat Günak, původem z Turecka, který dříve pracoval jako vůdčí designér pro Volkswagen, nebo pro francouzský Peugeot. Byl to on, kdo k elektromobilu Mia Electric přitáhl investory.

test elektromobilu Mia Electric test elektromobilu Mia Electric test elektromobilu Mia Electric

Výsledkem jeho letitého snažení je již několik desítek funkčních prototypů elektromobilu Mia Electric, které jezdí po celé Evropě, a plán na výrobu až 11 000 kusů ročně. Zda se to podaří je otázka, plán je to bezesporu ambiciózní – a překvapivě ne až tak nesplnitelný.

Prostorný trpaslík

Mia Electric si vás totiž dokáže získat už během prvních minut. Poskytuje úplně jiný zážitek z jízdy než jakýkoliv jiný elektromobil, ale i než téměř jakékoliv jiné bežně dostupné auto. To je dáno především umístěním sedadla řidiče dopředu doprostřed.

Mia Electric se vyrábí v několika konfiguracích různé délky. My jsme testovali verzi L dlouhou 3,19 metru s trojmístnou sedačkou umístěnou za řidičem. K nastupování slouží posuvné dveře po obou stranách auta.

Protože je auto od začátku do konce navrženo jako elektromobil, po usednutí na sedadlo řidiče ohromí jeho prostornost. Všude je spousta místa, a to i vzadu – v pohodě se tam vejdou tři menší dospělí lidé. I přes minimalistickou délku auta nabízí prostorný kufr o objemu 420 l, takže kytary s sebou!

Pánem situace

Ačkoliv první minuty v elektromobilu Mia Electric představují výstřední (a vystředěný) nezvyk, brzy se přetaví v nadšení a zcela nový pocit z řízení. Auto vás rovnoměrně obklopí a zjistíte, že takhle je to vlastně úplně přirozené – spíš než být nalepený k levé, případně v Japonsku, Anglii apod. k pravé straně auta.

Mia Electric

Protože Mia Electric je široká 1,64 metru, drží na silnici pevně i v ostřejších zatáčkách a rychlostech (max. zvládne 100 km/h na rovině). Pomáhá tomu výška 1,55 metru a především rozložení hmotnosti, kdy jsou baterie samozřejmě umístěny v podlaze.

Palubní deska je velice jednoduchá, středově uzpůsobená. Uprostřed je k dispozici jednoduchý displej zobrazující aktuální rychlost, stav baterie a další informace. Vlevo jsou pak velká tlačítka pro řazení (dopředu/dozadu), eko mód, vpravo jsou ovladače topení a vyhřívání oken.

Topení = problém

Topení je v autě elektrické a provoz v začínající tuhé zimě s teplotami kolem nebo mírně pod bodem mrazu autu rozhodně dobře nedělaly. Efektivně se díky nízké teplotě snižuje dojezd o 10-15 %, ale především se tím snižuje možnost využití auta.

Mia Electric

Vlažné topení nemá šanci auto vyhřát, takže je třeba se na delší cesty vybavit zimním oblečením a obutím (na nohy je opravdu zima). Hodilo by se alespoň přídavné externí topení na nějaký typ fosilního paliva, které by v tuhých zimách provoz auta výrazně usnadnilo.

Přední sedadlo řidiče lze v rámci možností polohovat dopředu a dozadu, ale díky výšce auta nenabízí příliš mnoho “manévrovacího prostoru” ani dobrý výhled pro osoby nad 195 cm. Výhled z auta je celkově poněkud problematický a často jsme se museli otáčet z jedné strany na druhou.

Pár nedostatků

Možná by neuškodilo popřemýšlet o verzi s posuvnými dveřmi pouze na jedné straně. Stejně tak bychom uvítali nějakou zpětnou vazbu mezi pedálem plynu a indikátorem síly příkonu – např. měkčí pedál v méně výkonných polohách pomalu zatuhávající směrem k vyššímu výkonu.

Od usednutí do Mia Electric totiž budete mít nutkání neustále tlačit plyn k podlaze, což výrazně zvyšuje spotřebu. Nijak zásadně to ale nemění jízdní vlastnosti. Zpětná vazba by odnaučila řidiče zbytečně dupat na plyn, když zisky jsou minimální, a mohla tak částečně prodloužit dojezd.

Mia Electric

Co se týká lepšího výhledu z auta, hodilo by se druhé zpětné zrcátko v levém horním rohu, nikoliv jen v pravém.

Spotřeba energie

S elektromobilem 836kg Mia Electric vybaveným 12kWh li-ion baterií jsme najezdili 434,5 km v teplotách kolem nuly s tím, že auto stálo celý týden venku na mrazu. Za tu dobu jsme do něj natlačili 80,411 kWh. Z toho 6,3 kWh na dobíjecích stanicích ČEZ, zbytek z domácí zásuvky.

Mia Electric

To znamená průměrnou spotřebu 18,51 kWh/100 km “hrubého”. To znamená i s nižší účinnost při dobíjení, která podle našich výpočtů činí 87 % (do téměř vybitého auta jsme nabili 13,8 kWh). Opět dodáváme, že nabíjení i ježdění probíhalo za teplot kolem 0 °C.

Dobíjení trvá pět hodin. Výhodou je, že zvenčí vidíte na displej kolik je právě dobito, stejně jak je dobré, že auto uzamkne dobíjecí kabel a vyndat je možné jej až po otočení klíčkem.

Přesto nás tak vysoká spotřeba přibližně 800 kg auta poněkud překvapila. Je totiž srovnatelná s těžšími vozy jako Smart ED nebo Peugeot iOn. Faktem je, že v autě jezdili občas dva, někdy až čtyři lidé (odhadem na 50 km z celkově najetých).

Někde mezi

Celkové dojmy z Mia Electric jsou na jednu stranu nadšené – je to auto velmi zábavné a odlišné od všeho ostatního. Pro letní vyjížďky jako dělané. Na druhou stranu, praktické využití, zejména v zimě, poněkud pokulhává.

Mia Electric určitě nechce soupeřit s vozy typu Nissan Leaf. Svým zpracováním se ale daleko víc blíží vozům jako Citroen C-Zero/Peugeot iOn než přeci jen “po italsku” zbastlenému Tazzari Zero. Ještě tam sice není, ale má velmi dobře nakročeno. Jízdními vlastnostmi má však mnohem blíž k užitkovému autu, kam je nejspíš také cílena a kde by mohla potenciálně najít nejvhodnější využití (malí podnikatelé ve městech na jihu Evropy).

Mia Electric

Nutno doplnit, že jsme testovali předsériový prototyp, který měl ještě některé mouchy především s ohledem na mechanické zpracování. Například čistě manuální otevírání dveří (sériová verze bude mít elektrické, kdy stačí lehce stlačit kytičku u dveří a ty se samy odemknou).

V ČR chce elektromobil Mia Electric nabízet komerčně společnost SKD Trade už letos, a to za cenu kolem 600 000 Kč se vším všudy. Tímto jí také děkujeme za zapůjčení. Být tohle auto za půl a mít dvojnásobný dojezd, myslím, že by nebylo o čem přemýšlet!

Zpět na HybridPřidat komentář

Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?