Padne-li zrak nic netušícího kolemjdoucího na elektrokolo BH Emotion Neo Cross, v hlavě mu nejspíš okamžitě sepne kontrolka ‚to chci‘. Tohle elektrické kolo po designové stránce bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co lze na našem i evropském trhu najít. Jak se na něm ale jezdí?
foto: Hybrid.cz
Elektrokolo BH Emotion Neo Cross je dílem španělské značky BH Bikes. Ta si dává záležet jak na designu svých kol, tak jejich kvalitním osazení. A tomu všemu samozřejmě odpovídá výsledná cena. V případě BH Emotion Neo Cross je to ne právě lidových 48 990 Kč. Na druhou stranu, kdo říká, že elektrokola musí být levná?
Na Neo Cross se dívá opravdu dobře. Elektrokolo okamžitě asociuje myšlenky rychlosti, volnosti a bezstarostného, spíš městského a silničního ježdění. O to víc nás během prvních pár desítek kilometrů kolo překvapilo.
Systém příšlapu elekrokola BH Emotion Neo Cross totiž dokáže reagovat na sílu v nohou jezdce. Podle toho pak reguluje sílu příšlapu. Jenže nám příšlapem skoro nepomáhalo – a když, tak v krátkých, slabých dávkách.
Našich úvodních asi 70 km tedy vypadalo následovně: maximální nastavení příšlapu, nepřerušované pohodové šlapání. Kolo v takových okamžicích drželo stálou rychlost kolem 19-22 km/h a příliš se nesnažilo pomáhat. Vždy jen jakoby náhodně, v krátkých dávkách, a pak v okamžicích, kdy se nohy vyloženě silově opřely do pedálů. I tehdy šlo ale jen o krátké záběry, načež kolo opět pomáhat přestalo.
foto: Hybrid.cz
Tohle trvalo přibližně 70 km s tím, že takřka přesně po 50 km se baterie vybila. Po nabití následovalo dalších asi 20 km podobným způsobem. Místy jsme si připadali jako když běžíme maraton s potápěčskými ploutvemi na nohou. Kolo vždy pomáhalo při rozjezdu a do kopce, ale na rovince si doslova dělalo co se mu zlíbí.
Teprve po najetí asi 70 km jako kdyby elektrokolo postupně „pochopilo“ (ač mu nechceme přisuzovat víc inteligence, než je zdrávo) jízdní styl a možnosti jezdce a přizpůsobilo se mu.
Od té doby už dokázalo rovnoměrně naplno pomáhat a při klidném nepřerušovaném šlapání dosahovalo běžné cestovní rychlosti kolem 26-28 km/h. A teprve tehdy ukázalo naplno všechny své kvality – především rychlý pohyb po kvalitních cestách, a slušný dojezd prakticky využitelných 50 km (na max. sílu příšlapu).
Přesnou příčinu zvláštního chování příšlapu během uvodních sedmi desítek kilometrů testování kola se nám nepodařilo odhalit. Hádáme, že je ukryta kdesi v čidle točivého momentu, případně samotném patentovaném systému příšlapu RDS. Faktem je, že pak už vše fungovalo zcela bez problémů.
Kolo váží slušných 22,4 kg včetně baterie. Z toho má 2,6 kg baterie a 4 kg elektromotor v zadním kole. Díky inovativnímu design hliníkového rámu, který je tvořen třikrát vyztuženou konstrukcí hlavní trubky s integrovanou baterií a řídící jednotkou, je ale velmi dobře vyvážené a baterie vás nikam „netahá“. Zároveň na kole nic nevisí a nepřebývá. Vše je úhledné, a proto se také na Neo Cross tak dobře kouká.
foto: Hybrid.cz
Přináší to ale i některé nevýhody. Předně, baterii není možné dobíjet přímo v kole. Je nutné ji vyndat a připojit k externí dobíječce. Vyjmutí baterie po odemčení není problém, pokud znáte ten správný „grif“. Pokud ho neznáte, nechte si ho předvést, jinak nad ním budete laborovat jako my zbytečně dlouho.
Dodávaná dobíječka je vskutku masivní zařízení, nejspíš dimenzované na mnohem ostřejší dobíjecí aplikace než je dobíjení 324Wh 36V 9Ah baterie značky Samsung. Vozit ji s sebou v batohu bychom tedy rozhodně nechtěli a doufáme, že do budoucna se výrobci podaří ji podstatně zmenšit.
Výrobce elektrokola slibuje, že baterie udrží plnou kapacitu na 30 000 km, načež klesne její „výkon“ (což si překládáme jako kapacita) o 20 %.
Velmi ostré hydraulické kotoučové brzdy Tektro Auriga dokážou zastavit 28″ kola takřka na místě a běžný cyklista nejspíš si bude muset chvíli zvykat. Poslední výtku si od nás vysluhuje opravdu extrémně tvrdé a nepohodlné sportovní sedlo.
foto: Hybrid.cz
Kvalitní vyjímatelný LCD displej s podsvícením sloužící zároveň jako cyklopočítač už je u elektrokola BH Emotion Neo Cross jen pomyslnou třešničkou na dortu. Na něm lze volit čtyři progresivní módy asistence: eco (poměr síly jezdce/motoru je 1/0,7, standard 1/1,4, sport 1/2 a boost 1/3).
Navíc samozřejmě ukazuje ujetou vzdálenost, rychlost, čas a stav baterie. Zároveň displej umožňuje spustit mód, při kterém kolo udržuje stálou rychlost 6 km/h bez nutnosti šlapat.
Kvalitní osazení doplňuje 24rychlostní přehazovačka Shimano Deore, přední vidlice Suntour NEX4610 HLO, řetěž Shimano HG40 a pláště CST C1446 proti propíchnutí. Matně černý, dynamicky tvarovaný 28″ rám propůjčuje kolu schopnost působit výjimečným dojmem. A i přes některé nedostatky (a po úvodním zajetí) nabízí skvělý zážitek z jízdy. Aby ne, za tu cenu!
Za zapůjčení elektrokola děkujeme společnosti ekolo.cz. Společnost ekolo.cz je sponzorem rubriky Elektrokola na serveru Hybrid.cz.
Vykaslete se na tyhle reklamy. Kupte si ram, motor a baterku
Vykaslete se na tyhle reklamy. Kupte si ram, motor a baterku zvlast a mate to za 1/3 cenu. Nebude to tak vyvazeny a to vetsina stejne neresi.
Na základě informací jsem zakoupil dvě elektrokola BH
Na základě informací jsem zakoupil dvě elektrokola BH emotion. Ihned jsem upozorňoval dovozce, že baterka 9 ah je nedostatečná, což bylo údajně sděleno i výrobci do Španělska. Následně došlo k inovaci značky a změně baterie na 12 ah. Je ale problém v tom, že ta nová silnější baterie se nedá do kol použít, kvůli změně tvaru. Navíc nám začaly praskat dráty v zadních kolech. Na jednom kole el motor sice pracuje, ale displey stále bliká.
S pozdravem
Vladimír Růžička, motocyklový dědek Jawista. Bydlím na hranici hl. m. Prahy a kola jsem si objednal a zakoupil v Akumoto Mělník
Co mi vy poradíte?
Kolo na pohled vypadá
Kolo na pohled vypadá opravdu skvěle. Ale ta cena.
Do 30 000kč by to za úvahu stálo.
Tvářit se EKOLOGICKY za tuto cenu když nepatřím mezi horních desettisíc.
Mýt ty prachy tak si raději koupím NEČÍnský skůtr.
Je možnost na řidičák skup. B řídit skůtr do 125 ccm.
Je to nepoměr ( KOLO – SKŮTR ).
A ekologie je vtahu
Taky nemusíte kupovat jedno
Taky nemusíte kupovat jedno z dražších elektrokol, ale můžete zvolit nejlevnější kolem 16.000 (od renomované firmy, nějaké šedé dovozy neznačkových šuntů nepočítám, tam by to asi šlo i za polovic). Bude to nic moc, ale kvalitou to skůtr za 30t asi předčí.
…opravdu tam nic nevYsí?
…opravdu tam nic nevYsí?
Napraveno, díky!
Napraveno, díky!
,,Kdo říká, že
,,Kdo říká, že elektrokolo nemá stát 50 000´´ 🙂 Chceme být eko, ne? Pokud budu muset volit, tak zase sahnu po babetě za 20 000. Dejte patřičnou cenu a bude ekologie. Celý tyhle stránky jsou jak o hračkách pro bohatý. Žádná vize pro lidi, co mají jen na ojetý auto.
Proč v článku není nic o
Proč v článku není nic o rekuperaci? Má ji nebo nemá? Podle popisu by jí mělo mít. Je k něčemu?
Má i nemá..:) respektive
Má i nemá..:) respektive systém vyvinutý v BH rekuperaci nabízí, nicméně výrobce o této funcki jak na webu, tak v manuálu taktně mlčí. Naše poznatky jsou takové, že sic při stlačení zadní brzdy dojde k přepování motoru a rozsvítí se kontrolka na displayi, je to spíš věc designová než skutečně funkční. .
Aha. 🙂 Děkuji za
Aha. 🙂 Děkuji za vysvětlení. Já jsem někde kdysi četl, že rekuperace na jizdním kole je značně neefektivní, proto se nedělá. Takže mě překvapilo, že jste ji, ačkoli je v popisku, nezmínili.
BH Emotion máme již několik roků. Kolo má rekupelaci, ale
BH Emotion máme již několik roků. Kolo má rekupelaci, ale jedná se spíše o hračku nevyužitelnou v provozu. Několik km ve sjezdu prodloužilo dojezd max o 2 km.
Krásný komentář, jak se
Krásný komentář, jak se zajíždějí elektrokola.To si jako zákazník z prodejny dovezu také zajeté elektrokolo? To mi jako na něm bude nejdřív někdo jezdit a já si pak koupím zajeté-ojeté ekolo? To se máme do budoucna na co těšit od některých odborníků.Přeji hodně šťastný nákup zajetého kola za 50tis.Echo
Ano, například každé
Ano, například každé SUPERDRAHÉ Bugatti Veyron má najeto 1OOO km když si ho koupíte, a to se ještě před tím zajíždí samotný motor, tak co se divíte… =))
Dle sdělení výrobce se
Dle sdělení výrobce se jednalo o záběh snímače, kdy musí dojít k jistému opotřebování odporového komponentu ve středovém složení.
Poučení pro distributora – nedávat do testování zbrusu nová, ale již zajetá elektrokola. To se týká i dojedu, který se po usazení chemie v baterii jeste zvyšuje – typicky až o 10%.