Test elektrokola 4freetime City

City vypadá jako docela obyčejné dámské kolo do města. Zaujmou dnes čím dál tím oblíbenější 28″ kola a veškerá kabeláž svedená do rámu. Levné elektrické kolo v podobě City ale nabízí daleko víc. Především onu otřepanou ‚kvalitu za rozumnou cenu‘.

Elektrokolo City nabízí hodně muziky za málo peněz
foto: Hybrid.cz

City jsme dostali možnost otestovat během prvních říjnových dnů. Vpravdě ne zrovna ideální čas pro testování běžného elektrokola. Ale v případě 4freetime City to nebylo na škodu. Tohle jízdní kolo má sloužit primárně jako dopravní prostředek. Pokud možno po celý rok, nejen během sezóny.

Plusy a mínusy
skvělá cena špatná zadní brzda
dobré rozloženní hmotnosti
jednoduchost ovládání
Hodnocení: Hodnocení 4/5

City se prodává v několika verzích. My jsme vzali tu všeobecně nejpoužitelnější – se sníženým rámem a 28″ plášti Kenda se sníženým valivým odporem, jejichž příjemným bezpečnostním detailem je reflexní potisk kolem dokola pro lepší viditelnost ve tmě.

Městské kolo musí nabízet především pohodlí a bezpečí. Co se týká pohodlí, nelze elektrokolu City prakticky nic vytknout. Velké pohodlné sedlo Velo na odpružené sedlovce vás citlivě převeze přes všechny nerovnosti i centra měst vyzdobená kočičími hlavami. Sedlo pak doplňuje odpružená přední vidlice ZOOM.

test elektrokola 4freetime City

Bezpečnost při jízdě na elektrokole 4freetime City zajišťují pasivní a aktivní prvky. Ty pasivní jsou velmi dobře nastavené – přední a zadní světlo, obě lze snadno a rychle zapnout, za tmy skutečně pomůžou. Co se týká aktivních, přední brzda je klasická „véčková“ a brzdí dobře.

test elektrokola 4freetime City

test elektrokola 4freetime City

Problém je s brzdou zadní. Jde o jakýsi podivný čínský pseudopatent jednostranné kotoučové brzdy, kterou silnější člověk snadno „přetáhne“ i na místě. Pokud jste naopak rozjetí a chcete „na místě“ zastavit, je vždy nutné dobržďovat i brzdou přední. Na křižovatce nebo v městském provozu obecně je tedy vždy bezpodmínečně nutné brzdit přední i zadní brzdou najedou.

Právě zadní brzda je největším neduhem elektrokola 4freetime City a vlastně jedinou kritickou záležitostí, kterou mu lze vytknout. Dovozce značky nám nicméně potvrdil, že už pro příští sezónu budou připraveny nové, upravené modely vybavené klasickou véčkovou brzdou také vzadu, takže tento neduh by měl být odstraněn. Navíc bude kolo k dispozici také ve verzi s klasickými 26″ koly.

test elektrokola 4freetime City

Elektrokolo City je vybaveno 250W bezkartáčovým 36V elektromotorem umístěným v předním kole. Lze ho jednoduše konektorem odpojit, pokud byste náhodou potřebovali kolo odmontovat – v takovém případě výborně poslouží i sada nářadí, která je součástí dodávky v krabici s dobíječkou.

Baterie je umístěna v zadním nosiči. Jde o lithium-iontovou 36V 10Ah baterii, která je umístěna v boxu společně s řídící jednotkou. Kompaktní řešení, které zajišťuje odolnost proti nepřízni počasí i případnému nárazu. Baterie je samozřejmě vyjímatelná.

Kolo nemá „plynovou“ rukověť – pouze pomáhá příšlapem do max. rychlosti 25 km/h. Jízda je díky tomu příjemně volná, ať si navolíte kteroukoliv ze sedmi rychlostí na přehazovačce značky Shimano.

test elektrokola 4freetime City

Elektrokolo City, protože je určeno především pro ženy a starší spotřebitele, nabízí jednoduchý ovládací panel, kde stiskem tlačíkek +/- volíte mezi třemi silami příšlapu. Ty jsou pak indikovány třemi červenými diodami.

test elektrokola 4freetime City

Nic složitého nebo zbytečně komplikovaného – je to jednoduché a funguje to, pro cílovou skupinu ideální řešení. Navíc je možné zvolit mód „auto“, který bude kolo automaticky pohánět rychlostí 6 km/h.

S jezdcem o hmotnosti 72 kg a prakticky neustále nastaveným nejsilnějším příšlapem elektrické kolo City zvládlo nabídnout dojezd lehce přes 40 km ve slabě kopcovatém terénu polabské nížiny. Přestože mírně foukalo, kolo se nedalo a statečně si razilo cestu vpřed. Celkově jsme s dojezdem, silou i celkovým chováním kola byli při dané ceně nadmíru spokojeni.

test elektrokola 4freetime City

Očekávali jsme navíc, jak je u elektrokol, kde je motor umístěn v předním kole špatným zvykem, že bude třeba smířit se s občasným prokluzováním. To se ale u City nedělo zdaleka tak často, dokonce ani na kluzkém povrchu. Dalším malé plus navíc.

Nakonec je nutné zmínit příjemné doplňky jako je odlehčený stojan nebo nastavitelná řidíka, která ještě zvyšují komfort jezdce. Kolo celkově váží 25 kg, ale díky skutečně dobře navrženému rozložení hmotnosti nejen, že neprokluzuje, ale ani není problém jej rychle vynést do schodů.

test elektrokola 4freetime City

Společnost 4freetime v současné době doprodává poslední kusy letošní modelové řady kol City a City 2. Lze je proto získat za velmi výhodné ceny. Předváděcí kola City stojí už od 19 990 Kč. Snížená cena nového elektrokola City je pak 22 990 Kč. Součástí dodávky je také český manuál.

One Comment on “Test elektrokola 4freetime City”

  1. Kolo CITY2 2012 mám od
    Kolo CITY2 2012 mám od 6/2012 – nyní k 8/2013 najeto celkově asi 2200 km, z toho 820 s podporou elektropohonu ( při jízdě po rovince, či s kopce vypínám pohon klíčem ). Profil cest Brno – Velká Bíteš , Nedvědice, Jedovnice, okolí Žákovy hory apod. I po celkové trase 115 km zůstala energie v akumulátoru nad 15% ( jeden dílek ze 6ti na indikátoru. Akumulator dobíjím ihned po každé jízdě, v zimě imituji zatížení a opět dobijím jednou za asi 3 týdny.
    Hodnocení : Dobré kolo pro zpevněné cesty, bez závad, indikovaný problém s katastrofální zadní brzdou se projevil již po 50 km ( blokovalo se zadní kolo v záruce neodstraněno ), jen posunut problém o 20 km. Po 200 km jsem provedl montáž brzdy pro levné silniční kola ( katalog SCHIMANO 2012 – doporučená cena 187 Kč ) typu centrix s roztečí osa uchycení do otvoru příčníku zadní vidlice – špalek brzdy stavitelný 80 až 105 mm. Vše jsem táhl bowdenem po „štangli“ a v pravé páčce jsem jen vyhákl původní olůvko za nové. Závada eliminována, příčník zadní vidlice drží účinnost dostačující.

    Hodnocení spokojenost s výhradou a dodělej si sám 85 %.

    Miloš

Napsat komentář