TEST: Elektrická dodávka Mercedes-Benz Vito E-Cell v české praxi

Jan Horčík - 06 Srpen 2012

Mercedes-Benz Vito E-Cell, elektrická verze známé dodávky značky Mercedes-Benz, se už od února 2011 vyrábí v továrně ve Španělsku. Testování nákladního elektromobilu má brzy probíhat téměř po celé západní Evropě, prozatím jsou k vidění především v Německu a Španělsku. I my jsme ale nedávno dostali možnost pár dnů s autem strávit.auto elektromobil Mercedes-Benz Vito E-Cell

Elektrická dodávka Mercedes-Benz Vito E-Cell
foto: HYBRID.CZ

Elektrická dodávka Mercedes-Benz Vito E-Cell měří 5008 mm, je vysoká 1895 mm a disponuje rozvorem 3200 mm. Celková hmotnost vozu je 3050 kg a užitečná hmotnost 750 až 850 kg. Pohání ji třífázový elektromotor na přední nápravě o max. výkonu 60 kW s toč. momentem 280 Nm. Max. rychlost je omezena elektronicky na 100 km/h. Na palubní desce všech modelů je ale umístěna samolepka nabádající k nepřekračování rychlosti 80 km/h.

Auto je vybaveno lithium-iontovou baterií o kapacitě 36 kWh s tím, že spotřeba je oficiálně asi 22 kWh/100 km (NEDC). Oficiálně udávaný dojezd je proto 130 km a dobíjení ze 400V zásuvky trvá 5 hodin, případně 10 hodin z 230V. Baterie skládající se z 16 modulů je umístěna zhruba uprostřed podvozku. Objem nákladového prostoru je 5,7 m3, auto je vybaveno posuvnými dveřmi 920 mm x 1240 mm na každé straně.

Stručně řečeno, co do užitečnosti je to plně funkční dodávka. Jak se s ní ale jezdí? Jízdní vlastnosti jsou i díky dobře řešenému rozložení hmotnosti a nízkému těžišti možná ještě lepší než v případě klasického Vita. Auto je, jak se dá u elektromobilu očekávat, dokonale tiché a nabízí slušné zrychlení. Potud nelze vozu vytknout prakticky nic.

Problém nastává s dojezdem a dobíjením. Oficiální údaj sice říká 130 km, podle našich zkušeností ale Mercedes-Benz Vito E-Cell ujede v jarním počasí a se zatížením kolem 100-150 kg nejčastěji kolem 80 km. Tento údaj potvrzují i dlouhodobé zkušenosti řidiče společnosti , která elektrické Vito využívá k rozvážce po Praze. Kromě samostatné zápůjčky jsme jedno dopoledne strávili také právě s vozem TNT Express.

auto elektromobil Mercedes-Benz Vito E-Cell

Firma TNT Express si ve spolupráci s nechala u svého pražského depa postavit dobíjecí stanici. A právě to je pro Vito E-Cell zcela kritický moment. Jinak než přes dobíjecí stanici, ať už stojanovou nebo např. garážovou nástěnnou, totiž auto dobít možné není.

Když jsme si půjčili Vito na samostatný test z pražské pobočky Mercedes-Benz, ukázalo se, že dobíjecí stanice jaksi není součástí výbavy. Prekérní situace, kdy bylo možné dobíjet pouze u dobíjecích stanic naštěstí netrvala dlouho. Po pár telefonátech bylo možné jednu třífázovou dobíječku zpětně opatřit.

Přesto, právě dobíjení zůstává kritickým nedostatkem Vito E-Cell v českých podmínkách. Údajně se pracuje na homologaci klasické 230V nástěnné dobíjecí stanice, ale jaký je stav této homologace dodnes nevíme.

Přístup pražského MB k možnostem dobíjení jejich aut je celkově poměrně laxní. Podle našich infomací některé zákazníky dokonce ani neinformuje o tom, že je možné si opatřit malou nástěnnou dobíječku a není třeba budovat dobíjecí stojan.

Jakmile se však tohle spraví, případně až budou veřejné dobíjecí stanice běžně dostupné v centru města, bude Mercedes-Benz Vito E-Cell velmi zajímavou alternativnou pro rozvoz i objemnějších nákladů v centrech velkých měst. Prozatím zejména těch západních, kde mohou platit emisní limity nebo poplatky za vjezd.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je škoda,že neni k dispozici i nazor vlastniho provozovatele tedy TNT,nezlobte se na mne ale hadat se u užitkoveho vozidla pouze o nejistem dojezdu s prazdnym vozidlem neni profesionalni.Přinosnějši by bylo znat dojezdovou vydrž pravě u naloženeho vozidla 300kg nakladu,a posadkou.Vzdalenost plně naloženeho automobilu,a rychlost zda neni překažkou uličniho provozu,tedy ve městě s rychlosti 50km za hodinu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Měl jsem možnost s tímto vozíkem se projet v Brně, hned jak zde prováděli předváděcí jízdu. Bylo to na začátku roku. Takže zima.
Nedovolil jsem si pustit topení a i tak kilometry dojezdu mizeli skoro stejně rychle, jako tachometr ukazující ujeté stometry. A to podotýkám, že na korbě jsme neměli vůbec nic naloženo. Dát tam pár set kilo, což je oficiální nosnost Vita, nevěřím, že bych přejel z jedné strany Brna na druhý na jedno nabití.

Jízdní vlastnosti perfektní, tichost, rekuperace energie taktéž perfektní, ani jednou jsem přímo nepoužil kotoučové brzy, většína šla odbrzdit tímto způsobem.

Jakmile se podaří Vitu dodat trochu více dojezdu (ze zkušenosti z rozvozu balíků po městě Brně vím, že najet denně 130 kilometrů není problém), bude to perfektní přírůstek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja bych ocenil kdyby vas prispevek obsahoval praktickou zkusenost, a ne vykrit do tmy "MYSLIM TEDY JSEM".

Clanek popisuje, ze dojezd u firmy, která do realne provozuje 80km. Vy píšete "myslim" tj. neco o cem nic nevite. Takze priste koupit, provozovat a pak psat "nedojede na druhou stranu Brna". V opacnem pripade, radej bezte do politiky nebo psat clanky do IDnes ci Novinek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Takze priste koupit, provozovat a pak psat...."

Tolik citace. Já ji přeložím: Zaplať a drž ústa. A už vůbec se se nediv co sis koupil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale anonyme,trochu jste mimo.Redakce hybridu.cz si pouze ZAPUJČILA,Mercedes Vito E,a nejednalo se podle všeho ani o prave testovani.Pokud pujdete do jakehokoli obchodu tak si zboži tež nechate předvest a ujasnite si zda vam vyhovuje či u sousedu maji lepši.A u elektromobilu by to v dnešni době mělo platit dvojnasobně nejedna se o lacinou zaležitost.Je pravdou pokud finance nejdou z me kapsy ale bud z firemni nebo rodičovske je to o něčem jinem.-Ale takavato zapujčovani jak je vidět ukazuji i organizačni nedostatky a varovani pro potencialni zajemce.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

NO moderni zpusob(hospodske) je sednout do auta ujet 50metru a napsat "nedojede plne na druhou stranu Brna".

Sorry, ale takoveto prispevky jsou typu IDnes diskusi. Normalni je kdyz nevim nepsat. Kdyby to byl prototyp na reklame nejake automobilky a nekdo napsal domenky pak to beru.

Clanek popsal realna fakta s provozu tj. jinak receno REALITU, a prekvapive nekdo kdo ujel par metru pri predvadecce uz VI dopredu, ze to nedojede napric Brnem, tj. jinak receno JA VIM, ZE TO STEJNAK NIKAM NEDOJEDE.

Znovu opakuji, argumentace "sice sem v to nepouzival vic jak 5 minut, ale vim, ze mam pravdu kdyz to nefunguje" je styl hospoda po 5 pivu(to pak postavi lidi i atomovou elektrarnu).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

P.S. a prosim nevkladej te mi do ust co jsem nerekl. Ja napsal kdyz nevis realne co to ujede tak nepis co si myslis, ze to ujede. Hlavne kdyz v clanku pisou +-80km a Brno prakticky placka(oproti praze) a dle mapy NEMA 80km napric ani omylem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je tady se zase nějaký chytrák ozval. Můžete být pane rád, že vůbec někdo napsal svojí zkušenost i když malou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak to funguje jen na zakladce ;) vubec nic nevi, ale snazi se... to se v realnem zivote nepocita, secteno a podtrzeno, napsal jen par domenek a ne zkusenost (krome toho ze elektroauto prekvapive jelo a brzdilo...)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online

Newsletter