Semper Vivus - hybrid z roku 1900HISTORIE
Semper Vivus - hybrid z roku 1900
Ostrava má už druhý elektrobusOSTRAVA
Ostrava má už druhý elektrobus
Jak se vyrábí Nissan LeafVIDEO
Jak se vyrábí Nissan Leaf
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektroVIDEO
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektro

Test: Elektrická dodávka Ford Transit Connect Electric

Petr Soukup - 23 Březen 2012

Počátkem března, ještě než o sobě dalo vědět jaro, jsme využili příležitosti otestovat nejnovější elektrický přírůstek na českém trhu. Je jím , která to s námi neměla vůbec lehké. Test se musel vměstnat do pěti pracovních dní, tudíž jsme jezdili ve dne v noci na teploty nedbaje. Jak se užitkový v mrazivém testu osvědčil?Ford Transit Connect Electric

Elektrická dodávka romanticky při západu slunce ...
foto: Hybrid.cz

Jak jsme na Hybridu již uvedli po krátké testovací jízdě - Ford Transit Connect Electric je výsledkem spolupráce automobilky Ford a britské společnosti . Ford dodává téměř kompletní vůz bez motoru, převodovky a dalších několika součástí. V Británii poté dochází k „elektrifikaci“ dodávky, jejímž oficiálním výrobcem tak není americká korporace, nýbrž právě firma Azure Dynamics. Ale konec omáčky, kterou lze ostatně najít ve starším článku. Test byl zaměřen zejména na praktické zkušenosti z provozu, které nás opravdu mile překvapily.

Etapa první
Plně nabité auto jsme přebrali v autosalonu Charouz a mohli vyrazit na první testovací etapu městem. Ačkoli výrobce uvádí dojezdovou vzdálenost až 130 km, predikce dojezdu na to jde od lesa a vždy ukazuje spíše tu horší variantu. Plná 28kWh li-ion baterie tak v našem případě znamená 90 km.

Ford Transit Connect Electric

Interiér
foto: Ford Charouz

Poměrně razantní jízdou jsme se vymotali z provozem zatížené Prahy a záhy mohli zkusit maximální rychlost, kterou diktuje elektronický omezovač. Ručička rychloměru by se podle výrobce měla zastavit na hodnotě 120 km/h. Ve skutečnosti byla odečtena rychlost o 12 km/h nižší, která přesně odpovídala údaji z GPS navigace. Nezáleží přitom, zda jede vůz do kopce nebo z kopce, elektronika je nekompromisní.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Řídit tuto elektrickou dodávku ve městě je extrémně pohodlné, skoro by se chtělo napsat návykové. Pohon postavený na 105kW elektromotoru s maximálním točivým momentem 292 Nm je dokonale odladěný a chová se naprosto předvídatelně. Jízdní dynamika je v segmentu malých dodávek bezkonkurenční.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Dojezd i zbývající energie ubývaly podle předpokladu. Po ujetí 80 km přišlo očekávané zvukové upozornění, že by bylo dobré vyhledat zásuvku, což si vyžádalo dalších 6 km. První etapa tedy měřila 86 km s tím, že při nabíjení byla ještě 5km rezerva.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Interiér
Zpracování interiéru je výborné a bez výhrad. Palubní deska se na první pohled neliší od konvenčních verzí. Na místě ručičkového palivoměru se objevil symbol baterie, změnily se také některé kontrolky. Přibyla „zásuvka“ indikující nutnost nabíjení a „želvička“, která upozorňuje na režim sníženého výkonu pro poslední rezervní kilometry.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Pracoviště řidiče není pouze příjemné, ale hlavně skutečně funkční. Při teplotách kolem nuly jsme samozřejmě potřebovali nejen odmrazit přední okno, které je vyhřívané, ale také do interiéru pustit něco teplého vzduchu. Elektrické topení sice po čase zafungovalo, ale tak nějak bez rezervy. Asi proto je v seznamu příplatkové výbavy nezávislé topení na naftu.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Do nákladového prostoru o objemu 3,7 m3 lze přistoupit díky dvojici posuvných dveří z obou boků. Zadní dveře jsou klasicky dvoukřídlé. Elektrická přestavba žádným způsobem neovlivnila vnitřní prostor, zvýšila však pohotovostní hmotnost o téměř 400 kg. Pro užitečné zatížení zbylo 575 kg.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Nabíjení trvá a trvá
Výrobcem udávaná doba nabíjení 6 – 8 hod. počítá s připojením 230V/30A. Námi testovaný model je však z důvodu kompatibility s klasickými zásuvkami vybaven nabíječkou 230V/13A. Doba nabíjení se pak často protáhne i nad 10 hodin. I za nízkých teplot jsme hodnotili nabíjení jako efektivní, protože pro naplnění 28kWh baterie postačilo cca 31 kWh.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Přestože jsme s autem jezdili svižně, často používali světla, topení, stěrače i vyhřívání okna, dojezd neklesl nikdy pod 80 km. Reálně lze počítat s 90 km za každého počasí mimo naprostých extrémů. Spotřeba tedy vychází kolem 35 kWh/100 km při 150 kg zatížení.

Spotřeba se samozřejmě snižuje v nižších konstantních rychlostech nebo ve městě za promyšleného použití rekuperace, která má tři stupně intenzity a dá se volit pomocí řadicí páky. Stupeň „D“ znamená nižší rekuperaci a tudíž delší dojezd při sundání nohy z plynu. Naproti tomu stupeň „1“ se chová jako „motorová brzda“. Kompromisem mezi oběma režimy je stupeň „2“, který se pro městský provoz osvědčil nejvíce.

Ford Transit Connect Electric

foto: Hybrid.cz

Spokojenost, ale ta cena?
Za těch 5 dní nám elektrický Connect přirostl k srdci. O tom, že si ho do redakce nikdy nepořídíme, však rozhodla ceníková cena. 46 744 EUR bez DPH, tedy asi 1 160 000 Kč bez daně oproti 300 tisícům, za které lze koupit základní naftovou verzi. Jsme však přesvědčení, že se jedná o „dospělý“ produkt, který si svoji specifickou klientelu nalezne. Doufejme! Někdo by totiž měl prověřit záruku 5 let/100 000 km, která je na vůz standardně poskytována a lze ji ještě o 2 roky a 50 000 km prodloužit!

 

Nějak jsem nepochopil větu "Stupeň „D“ znamená nižší rekuperaci a tudíž delší dojezd při sundání nohy z plynu."

Nižší rekuperaci chápu, takže auto tolik nebrzdí motorem, ale že by to mělo vliv na delší dojezd?

Obrázek uživatele Petr Soukup

Věta neměla poukazovat na celkový dojezd elektromobilu, ale pouze na nižší míru zpomalování.

Ide tam skôr o to, že keď uvoľníte "plynový" pedál, tak auto nebrzdí tak razantne a preplachtí dlhšiu vzdialenosť

No to je právě to. Je otázka, jestli se tím zvětší dojezd. Protože zase míň rekuperuje :-).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

predpokladam ze ucinnost rekuperacie je nizsia, nez ucinnost premeny potencialnej energie na pohyb (zotrvacnost). dojazd sa zvysi hlavne aktivnym regulovanim rekuperacie vodicom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Dospělý" produkt to bude, až cena nebude "1mega"... Znovu srovnani, přestavba od české firmy vyjde i spořizenim auta "+-600k", kdyby to delal primo vyrobce urcite by se dostal na +-450k. To by byl "dospělí produkt".

Tato dodávka se opět řadí mezi dlouhou řadu "reklamních" prodejů ve stylu "i my podporujeme elektromobilitu a chceme na tom rýžovat zlato".

Kromě toho "dospělý produkt" (který to pohřbila) je to, ale dobrá recenze.

Obrázek uživatele Petr Soukup

Přívlastek se vztahoval spíše ke zpracování a jízdním vlastnostem. Bohužel i pro elektromobily platí skutečnost, že cena je otázkou poptávky a nabídky :o)
Osobně věřím, že konkurence udělá své:
http://www.hybrid.cz/elektromobil-citroen-c-zero-zlevni-o-temer-200000-kc

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články

Newsletter
Anketa