TEST: Devět měsíců s elektromobilem Kia Soul EV

V překvapivě bohaté nabídce elektromobilů na českém trhu se poněkud ztrácí Kia Soul EV. Pan Bořek Janda se s námi podělil o své bohaté zkušenosti s tímto autem.

Devět měsíců strávených s elektromobilem Kia Soul EV prokázalo, že jde o vynikající, všestranně využitelný elektromobil
foto: Kia

autor: Bořivoj Janda

Pokud se zamyslíte nad potřebou své mobility, může elektromobil zcela změnit váš dosavadní život. Tak, jako je tomu už 9 měsíců u majitelů Kia Soul EV.

Statut: Muž, důchodce, 65 let. Manželka práce 6 hodin denně. 2x – 3x týdně vozíme 6leté vnučky. Bytem Praha 8.

Důvod koupě auta: Obměna rodinného vozového parku, dvě naftová auta. Jedno prodáme. Když elektromobil splní naše požadavky, prodáme i druhé naftové a ponecháme si jen elektrické.

Typ paliva: Vzhledem k vlastní fotovoltaické elektrárně, inteligentnímu domu, možnosti nabíjet u ČEZ blízko bydliště, fandovství do moderních technologií, čistotě, nenáročné údržbě, snadné obsluze, ekonomice provozu při využití vyrobených 2 MWh ročně z vlastní FVE (prozatím posílané do veřejné sítě), ekologické výchově vnuček a plnění si vizí, padla volba na elektromobil.

Výběr vozu: Tesla Model S byla pro nás drahá. Je do ní díky nízké výšce horší nastupování. Dlouhý dojezd 300-400 km nebyl pro nás důležitý.

Auty jsme do té doby denně jezdili do práce a po okolí Prahy. Návštěva rodičů tam a zpět 120 km, chata 130 km, případný výlet s dětmi nad 180 km by byl možný s dobitím cestou. Na dovolené létáme. O elektromobily jsme se začali zajímat v roce 2014.

Několikráte se nekonala slíbená předváděcí jízda s elektromobilem Nissan Leaf, nakonec nám půjčili Kia Soul EV. V březnu 2015 jsme se po zápůjčce okamžitě rozhodli ji koupit.

Volba mezi Soul a Leaf byla ze strany ženy spíše emoční, líbil se ji tvar Kia Soul, polepy, kombinace barev, pohodlí a ovládání. Technické údaje byly v té době u Kia Soul také lepší. Německé elektrovozy jsme vyloučili z důvodu menšího dojezdu, pro nás nelíbivého vzhledu a tvarové zkostnatělosti.

Tedy vyjma BMW i3, které je sice moderní, ale drahé a subjektivně nepěkné. Také máme špatné zkušenosti s benzínovými a naftovými vozy z Evropy (několikrát Opel, 2x Jaguar, vždy poruchové). A dobré zkušenosti 2x se spalovací Toyotou a 1x s Nissanem. To nás vedlo k pohledům na východ.

Vlastní nákup: kupovali jsme předváděcí vůz. Měl najeto 4000 km, cena 730 000 Kč. Zklamáním byl pro nás nakonec přístup prodejce Autobond Praha 9. Předali nám neumytý vůz s poletujícími plastovými kryty podvozku, zbytky reklamních polepů a průměrnou spotřebou přes 22 kWh/100 km.

Dohadovali jsme se složitě o možnosti nabíjet u jejich rychlonabíječky. Neschopnost zajistit zimní obutí (disky a kola) mne utvrdila v rozhodnutí od nich odejít.

Způsob provozu

Bydlíme v Praze Bohnicích, pravidelně sjíždíme dolů do města a vracíme se zpět na kopec. Za 9 měsíců jsme s elektromobilem byli mj. 5x na Konopišti, 6x v Říčanech, 2x v Roudnici, 5x v Černošicích, 2x v Přerově n.L., v Poděbradech, Plzni, Dobříši, Písku i německých Drážďanech. Všechny dlouhé trasy – 2600 km (cca 23%) z celkových 11 211 km – po dálnicích či silnicích 1. třídy.
 
Náš způsob jízdy se dost liší. Manželka jezdí po městě v módu B (zvýšená rekuperace a brzdný účinek, snížená akcelerace). Já se po městě, na okruhu i delších úsecích mezi semafory snažím využívat mód D. Na B dobrzďuji před křižovatkou. Mimo město jedu výhradně na D.

Manželka nám svojí jízdou vždy lehce vylepší průměrnou spotřebu. Nemá tendenci soutěžit při rozjezdech a do kopců, což mně někdy nedá. Manželka jezdí striktně podle předpisů, já přidávám 10 km navrch.

Na dálnice používáme tempomat, v létě 110 km/h, v zimě 105 km/hod. Zhruba 50 % jízd dělám sám. Maximálně mám sportovní náčiní v kufru (115+20 kg jeden golfový bag s vozíkem, případně dva bez vozíku). Asi 20 % jezdí manželka sama (58 kg) a 30 % jezdíme buď společně nebo i s vnoučaty (115+58+30 kg).
 
V pozdních jarních dnech a normálních letních dnech jezdíme bez klimatizace, jen s větráním. Ve vedru mám AC na +23 °C, chladí silně a rychle. Občas jsem ji i vypínal a po čase znovu zapnul. 

Nechat při příjezdu domů zapnutou klimatizaci není dobré. Auto si teplotu z předešlého dne pamatuje a v chladném ránu chce teplotu třeba z +19 °C na +23 °C dotáhnout topením. Časem jsem nechal nastavenu jen teplotu +23 °C a topení/klimatizaci řídím jen zapnutím/vypnutím. Naprostá pohoda.

Na dotazy, jak funguje tepelné čerpadlo v zimě, jen soudím, že když předtápím, tak běží tepelné čerpadlo. Když nepředtápím, tak se na chvíli sepne spirála a pak už zase jen tepelné čerpadlo. Každopádně když svítí Heat, tak auto topí. Ale ne vždy topí i spirála.

Z dojezdu vozu mi topení odpočítá cca 12 km. Když jedu sám, využívám chytré tlačítko „Jen pro řidiče“. Tím netopím/neklimatizuji celý prostor vozu.
 

Spotřeba a nabíjení

Auto jsme po prodejci, jako předváděcí, přebírali s průměrnou spotřebou 22 kWh/100 km. Normální, výše popsanou jízdou, jsme se záhy pohybovali na 14 kWh/100 km. V říjnu, než se začalo ochlazovat a my využívat topení bez předehřevu, jsme byli na průměru 12,5 kWh/100 km.

Žena to svojí jízdou dokázala snížit dokonce na 12,3 kWh/100 km. V listopadu a prosinci 2015 prakticky nebylo pod nulou, předehřev jsme využili při 50 % jízd. Topit z baterie auta však musíme po stání ve městě, za několik hodin vůz vychladne. Nebo několikrát denně jezdíme jen na krátké tratě ad hoc, bez plánu.

Průměrná spotřeba nyní v lednu 2016 je 14,1 kWh/100 km. Většinou nabíjím jen na 80 %, mám to přednastaveno. Na 100 % nabíjím tak jednou za týden a přes víkend to vyjezdím. Zatím jen asi 5x jsem vyjezdil baterii na 15 % až 20 % zbývající kapacity.
 
Silnější, 6,6 kW palubní nabíječka vozu, je dobrá věc. Objednal jsem si navíc nabíjecí kabel pro zásuvku Mennekes pro nabíjení ze stojanů ČEZ a PRE, kde jsem uzavřel smlouvy. Třeba Menekes ČEZu mám 1 km od domu v AAA Chabry.

Pořídil jsem si i kabel pro nabíjení ze zásuvky 3x32A červený pětikolík. A rovněž redukci na 3x16A. Firma Richter v Brně je dělá za slušnou cenu. V konektoru mají ovládání, mohu snížit odběrný proud, abych nevyhodil jistič. 

Standardní kabel 230V 10A, dodávaný s autem, máme napevno instalován v garáži se skříňkou na venkovní fasádě. Kia Soul EV parkuji venku, v garáži stojí Nissan X Trail, letos ale vyjel snad jen 6x. Jaguar jsme prodali.

Po dojetí jen povytáhnu kabel a zapojím do auta. Po ukončení nabíjení ho strčím zpět do skříňky. Na blikající modré světlo na palubovce za oknem si lidé v okolí zřejmě zvykli.
 
Rychlonabíjení jsem se učil u DC nabíječky RWE v Limuzské ulici, byla zdarma. Ale po čase přestala fungovat. Jednou jsem rychlonabíjel u DC ČEZ Plzeň, 2x v Ústí při cestě do Drážďan a zpět. Vždy jen 20 minut do 82 % kapacity baterie.

Žádné zdržení, žena si alespoň ujasnila, co chce koupit, cestou zpět pak co nekoupila. Rychlonabíječky DC má ČEZ zatím všude zdarma. Mennekes u  AAA jsem využil na dobití maximálně 10x, je na placený čip. Čas nabíjení odpovídá technickým údajům auta. Později už jsem nabíjel jen doma. Jednou u rodiny v Písku ze zmíněného červeného pětikolíku 32 A. 
 
Snažím se zapojit do provozu elektromobilu vlastní . Dle záznamů jsem doma nabil cca 1300 kWh, 600 kWh čistě ze slunce, 700 kWh ze sítě.

Jelikož mám elektrické topení, mám 20 hodin nízký tarif, cca 2 Kč/1 kWh. Když připočítám paušál za přístupový čip ČEZu k nabíječkám 1800 Kč, utratil jsem za 9 měsíců a 11 211 km za palivo 3200 Kč. Průměrně 28 Kč/100 km.

Pokud by byly i nadále rychlonabíječky ČEZu zdarma, pak při vylepšení managementu nabíjení vozu ze slunce uvažuji o ukončení smlouvy s ČEZem. Jeho pomalé nabíječky nevyužívám. Podobně u PRE, která rychlé nemá a navíc fakturuje podle času stráveného nabíjením.

Shrnutí zkušeností

Při centrálně, v rámci Čech, umístěném domě, dvou dospělých s prací v okolí a téměř denním využití auta (průměr šest dní v týdnu, často i několikrát za den), je elektromobil pro skupinu důchodců s trochou úspor a vlastním domkem, na cesty za lékaři, prací, zábavou a rodinou, ideální.

Plní přesně to, co jsme od něj očekávali. Tj. lehce jezdí i zatáčí, plynule zrychluje i brzdí, dobře se ovládá, ihned topí, nesmrdí a nepoškozuje zdraví. Příjemná je couvací kamera a navíc sám rozsvěcuje světla, když se setmí. V létě máme po městě opravdu pohodlný dojezd 200 km, tj. 2 km na 1% nabité baterie.

Auto je pohotově k dispozici. Nemám pocit jako u nafty, že starty a krátkými jízdami ničím motor. Z Prahy obsáhnu pro nás všechna potřebná místa. Přibývají rychlonabíječky, což dává elektromobilu násobky dojezdu. Věřím, že od jara s DC nabíječkou v Kadani zvládnu i Vejprty, kam často jezdím.

V Čechách, při možnosti nabití u hotelu, autokempu apod., pak není problém jezdit elektromobilem ani na dovolenou. Sám jsem měl objednáno dobíjení i na Safari Dvůr Králové, dohoda byla bezproblémová.

Jednou z mála nevýhod je aktualizace navigace a firmwaru přes SD kartu. Tu prodejce buďto pošle, nebo provede aktualizaci přímo v servisu. Jinak musím navigaci pochválit, je rychlá a přehledná.

V roce 2016 přenastavím management fungování inteligentního domu, abych měl ještě větší využitelnost fotovoltaické elektrárny. V roce 2015 to bylo 75 %, při instalovaných 5 kWp a nabíjení elektromobilu od dubna, respektive pořádně až někdy od července.

Vůz je téměř bezúdržbový. Má tichý a hladký chod, šuměním ukazuje uživatelům benzínových a dieslových motorů, co bude dále. Od dubna 2016 s elektromobilem budu mít výhody při parkování v některých obvodech Prahy, do konce roku v celé Praze. 

Na vyšší pořizovací cenu člověk při kalkulaci spotřeby snadno zapomene. Osobně si myslím, že když člověk vydělal trochu více peněz, než jiný, má jaksi povinnost se podílet na zaplacení výzkumu, který bude jednou sloužit všem.

vlastní

50 Comments on “TEST: Devět měsíců s elektromobilem Kia Soul EV”

  1. Dobry den pan Janda, chcel by som sa spýtať ak smiem,
    Dobry den pan Janda, chcel by som sa spýtať ak smiem, uvažujem o elektromobile kia soul ale taktiež uvažujem o fotovoltickej elektrarni pre nabijanie elektromobilu. Chcel som sa spytať, Vaša fotovolticka elektraren vyrobi dostatok prudu pre nabijanie Vašho elektromobilu a je to ekonomicke? Pozeral som ceny baterii a su dost vysoke. Teda neviem kolko bateriek a v akej kapacite treba napriklad pre kia soul ak ma soul baterku 27-30kW. Viete mi troska opisat Vasu fotovolticku elektraren co sa parametrov a vykonov tyka?
    Dakujem,s pozdravom Robo

    1. S ekonomií provozu to nemá nic společného, podstatně
      S ekonomií provozu to nemá nic společného, podstatně levnější to bude s el. sazbou pro EV auta. Pokud to má být jako ostrovní systém pro dům, pak bych to chápal, jako jakousi nezávislost na vnějším přívodu elektřiny a ekologické chování. Když to přeženu, bude to tak, že zaplatím 600 tisíc a nebudu muset platit 30 tisíc elektřinu ročně ČEZu no a za 20 let to koupím znova 🙂

  2. Snad se jednou dočkáme
    Snad se jednou dočkáme pořádných hybridů, zatim to s nima moc reálně nevidim. Rád bych si pořídil někdy elektromobil, ale zatím mi to přijde jako hudba budoucnosti… i když už jsem pár z nich viděl třeba v AAA, takže to s cenou nebude tak strašné. Dávám tomu tak 15-20 let.

  3. rád se zajímam o ekologii
    rád se zajímam o ekologii a recyklaci a rád bych si takové auto pořídil, auta nakupuji z bazaru, mam k tomu několik důvodu, ale běžně tam ještě elektroauta nevídám…nemáte treba typ, jaky autobazar tyto auta nabízí? jestli jen ty velke jako napr. áčka? a jsem zvedav na cenu…díky

  4. Mna viac zaujima nabijanie z
    Mna viac zaujima nabijanie z FVE. Sam idem stavat dom a urcite na dome budu fotovolticke panely o vykone 8kW (z toho 2kW pojdu na ohrev vody). Zaujima ma preto akym sposobom prebieha nabijanie.
    Priklad:
    1. FV panely bateria nasledne adekvatny menic na striedavy prud,
    2. System jednosmerneho nabijania.

    Dakujem

        1. Protože za něj o moc více
          Protože za něj o moc více nedostane. Už má naběháno skoro 40 tis. km, je to 5 let staré (technologicky 7 let), skončí tomu letos záruka na baterky a asi se ho chce rychle zbavit. Zřejmě jde do Leafu nebo Soulu a potřebuje peníze. Kolega taky prodal Iona s 6O tis. km loni na podzim dost levně, ale během měsíce. A měl tím chybějící peníze na výhodný předváděcí Leaf.
          V ČR se sice nabízejí (s DPH) r.2011 s 8 tis. km za 329 tis. Kč nebo s 25 tis. km za 355 tis. Kč, ale visí tam už skoro půl roku http://auta.yauto.cz/peugeot/peugeot-ion/rok-a/. podobně pár měsíců už slevněný r.2012 s 25 tis. km za 329 tis. Kč. http://www.autokalny.cz/prodej-vozu-peugeot/vozy/ojete-vozy-12/peugeot-ion-520.html. Holt kdo chce rychle prodat musí jít pod 300.
          Pro představu já koupil Ion v ČR nový u prodejce v doprodeji s 12 km za 439 tis. Kč s DPH ve 4/2014 včetně příplatkové 5 leté záruky na všechno.

  5. Sqely clanek, diky!
    Mam jen

    Sqely clanek, diky!
    Mam jen jednu malou pripominku, misto golfu zkuste i treba kolo, tech 115kg bych snizil aspon o 30kg dolu, prece jenom, pokud chcete ve vasem veku auto vyuzivat co nejdele a vozit manzelku i vnuky i za 20 let.
    A taky snizite spotrebu 😉

    Ale jinak vam stopro fandim! Vice takovych clanku.

    1. Že by můj
      Že by můj kardiolog?..žádného ale nemám, tedy čistě lidský zájem, díky. Máte recht, sám jsem si dal úkol na 100Kg, pak se nebudu bát,že zlomím sedlovku a propíchnu se. A vidíte, žena má lepší spotřebu, protože je poloviční. Připomínka je dobrá i vzhledem k popisu auta, měřím 186 cm a nade mnou ještě místo na klobouk. janda

  6. Nejsem uplne fanda teto
    Nejsem uplne fanda teto znacky. Ja zacal Smartem-EV a od lonskeho srpna mam Teslu. To ale zde neni vubec podstatne, dulezite je, ze kazde elektricke auto strci do kapsy bezne smradochy 🙂 Nechci tvrdit, ze soucasne elektromobily budou kazdemu vyhovovat, ale doporucuji vsem, vyzkouset si aspon na chvili provoz jakehokoliv elektromobilu. Vyborne napsany clanek, cte se jednim dechem. Preji mnoho stastne ujetych kilometru Vam i vasi zene.

    1. každé?smraďochy?teda mám
      každé?smraďochy?teda mám starý elektromobil,těžký,mizerný dojezd,spíš hobby,než nutnost,ale jak slyším/čtu slovo smraďoch,čmoud,hned mě napadá,jestli ten fundovaný ekolog v elektromobilu ví,kolik se spotřebuje ropy na osobní,slovy!!!OSOBNÍ!!!dopravu a kolik se jí spotřebuje na vše ostatní,na dopravu věcí z číny,na jídlo,oblečení,léky,plasty,nákladní dopravu,hromadnou dopravu,kolikrát takový prius objede zeměkouli,než se dostane k zákazníkovi,kde se těží lithium,zlato do elektroniky,v neposlední řadě kolik a jaké elektřiny se spotřebuje do jeho elektromobilu a další a další…

  7. Přibývají
    Přibývají rychlonabíječky, což dává elektromobilu násobky dojezdu. Věřím, že od jara s DC nabíječkou v Kadani zvládnu i Vejprty, kam často jezdím.
    Dovolím si drobnou informaci…Pokud do Vejprt jezdíte směrem na Chomutov po D7 (dříve R7), tak cca 15 km před Chomutovem je sjezd (MUK 66 km) a tam ve Vysočanech u restaurace je dobíjecí stanice – zatím 400V 32 A (Mennekes), ale v 1 Q /2016 by tam prý měla být doplněna ještě superrychodobíjecí DC nabíječka. Provozuje to ČEZ.
    Za oběd máte nabito.

    1. Teď jsem ověřoval na
      Teď jsem ověřoval na CEZ.Bude DC nabijecka jak v Hrusovanech tak pred Kadaní.Probíhá vyber noveho dodavatele zařízení,stávající se do soutěže neprihlasil, ale objizdi ty svoje a dává do pořádku. ČEZ se dušuje, že do konce března budou obě DC hotové. Chademo/Combo

      1. Tak to je senza zpráva, už
        Tak to je senza zpráva, už aby to bylo. U nových aut spíše bude kapacita baterií narůstat a je iluzorní si myslet, že za 5 let bude DC Chademo, Combo nějaký nadstandard.
        Spíše se dá předpokládat, že to bude směřovat někam ke 100 kw. Nicméně Tesla a situace s frontami u nabíječek v Kalifornii spíše ukazují, že i 120 kW není poslední slovo.

    1. „Osobně si myslím, že
      „Osobně si myslím, že když člověk vydělal trochu více peněz, než jiný, má jaksi povinnost se podílet na zaplacení výzkumu, který bude jednou sloužit všem.“

      amen! Myslím si to samé, kupovat něco jiného než Teslu nad 2 mil. je totální hloupost.

      Přesto si počkám na Teslu 3

  8. vyborny clanek.
    vyborny clanek. dekuji…

    Ale mam par faktickych pripominek:
    1) PRE zmenilo zpusob fakturace a nyni uctuje za dobitou elektrinu, nikoli za cas. Casova slozka se zacne pocitat az po 120 minutach nabijeni. Cena je stejna jak pro rychle tak i pro pomale nabijecky.

    2) Jsem rad, ze i cesi se angazuji v elektromobilnim prumyslu, ale kabel od firmy Richter nesplnuje normu o nabijeni elektromobilu IEC 61851-1 minimalne ve dvou bodech. Chybi mu proudovy chranic a vzdalenost mezi ridici elektronikou a zasuvkou je vetsi nez 30cm. Taktez si nejsem jisty zda aktualni verze tohto kabelu jiz hlida pritomnost zeme.

    1. Dobrý den, děkuji, a
      Dobrý den, děkuji, a jistě všichni, za Vaše upozornění. Pán se jmenuje Richtr, tím se mu omlouvám, každopádně vím, že na požádání dělají krabičku s elektronikou i na druhé straně 30 cm od zásuvky na domě, já jsem chtěl být „elegantní“ a volil tuto variantu.
      K bodu 1- naše první a jediné tankování u PRE v OC Harfa bylo veselé, jak se nám chvěli ruce z radosti z nového vozu, pokazili jsme co jsme mohli, po telefonu řešili s PRE navrácení stojanu do výchozí polohy, urgence a tak. Bylo by na samostatný článek. Od té doby jsme neužili, i když žena do různých OC jezdí a jistě jsou šikovnější a využívají, ale my již ne. byla tak jen jedna fakturace, moc jsem ji nezkoumal, tedy nevím, jestli již tehdy tak, jak píšete, nebo později. I zde za všechny díky. Janda

          1. Pane Jando, vzhledem k
            Pane Jando, vzhledem k vlastnictví e-auta sem asi budete psát častěji.
            Doporučil bych vám registraci – k ničemu to nezavazuje, ale například to umožňuje upravovat své již odeslané příspěvky do té doby, než na ně někdo odpoví. Poté se již „uzamknou“.
            Na případné opravy chyb, kterých si všimneme všichni asi až po odeslání, je to výborná vlastnost.
            Další plus – pokud si to zvolíte, je vám při případné reakci na váš příspěvek zaslán informační mejl.

    1. Dobrý den, pokud jste
      Dobrý den, pokud jste normální smrtelník, tak jste ještě úplně zapoměl na VW e-up, který je ještě levnější nový, nežli leaf a soul. Dále tu je Renault ZOE, BMW i3, Mercedes-Benz B Electric a VW Golf. Testoval jsem úplně všechny, kromě KIA Soul a každé auto má něco zajímavého. Zkuste je také otestovat… a elektromobilitě zdar – jezdím na elektřinu již 3 roky a jsem velmi spokojen.

      1. Tiež ďakujem za dobrý
        Tiež ďakujem za dobrý odkaz na video. Na konci autor sľúbil, že čoskoro spraví test ďalšieho EV, tak som hľadal medzi Rastovými Chválovými ostatnými videami, ďalšie EV som (zatiaľ) nenašiel, zato ma veľmi zaujalo a pobavilo toto:

        youtube.com/watch?v=tdeebUQ7C-Q

Napsat komentář