Tesla zdraží autonomní řízení, hodnota aut by díky němu měla do budoucna růst

Tesla má v plánu začátkem května zdražit balíček Full Self-Driving pro zcela autonomní jízdu. Elon Musk řekl, že díky robotickému řízení nebudou vozy v průběhu času ztrácet, ale naopak získávat na své hodnotě.

Nový hardware zvýší ceny elektromobilů Tesla. Měl by jim však přidávat na hodnotě.
foto: Tesla

Nový automobil je aktivum, které v drtivé většině případů postupně ztrácí na své hodnotě. Neplatí to jen pro některé supersportovní modely či raritní kousky vyráběné v několika málo exemplářích. A podle Tesly to již brzy nebude platit ani pro její elektromobily.

Vozy Tesla vykazují schopnost pomalé ztráty své hodnoty, a do budoucna by měla jejich hodnota dokonce narůstat. Myslí si to alespoň Elon Musk, který během rozhovoru o umělé inteligenci s Lexem Fridmanem řekl:

„Nákup automobilu je investicí do budoucna. Myslím, že nejrozumnější je, pokud si dnes koupíte Teslu. Věřím, že tím kupujete aktivum, které získává na své hodnotě, nikoliv na ní ztrácí.“ Tesla v současné době připravuje upgrade svých vozů o zcela nový hardware, díky kterému budou vozy časem schopny zcela autonomní jízdy.

Díky této schopnosti by mohl automobil zajistit alespoň částečnou návratnost investice, v rámci možnosti sdílení automobilu s ostatními zájemci v rámci služby Tesla Network. O nové službě bychom se měli dozvědět více již 22. dubna.

Ten den se totiž v Palo Alto odehraje prezentace schopností nového autonomního hardwaru a sám Musk označil tento den jako Den, kdy Tesla oprostí investory od tyranie, v podobě řízení vlastních automobilů.

S touto událostí souvisí rozhodnutí Tesly zdražit výše zmiňovaný Full Self-Driving balíček. Jeho cena je v současné době $5 tisíc pro americké zákazníky a €5 200 pro evropské zákazníky.

Zdražení je naplánováno na první den příštího měsíce a mělo by přinést navýšení ceny balíčku o $3 tisíce, tedy přibližně o €2 650. V přepočtu na naši měnu se jedná o zdražení ze 133 tisíc na bezmála 200 tisíc Kč. Navíc je dost možné, že se nejedná o poslední úpravu cenovky tohoto výbavového prvku.

Tesla

53 Comments on “Tesla zdraží autonomní řízení, hodnota aut by díky němu měla do budoucna růst”

  1. Čím starší auto a čím víc jich bude, tím budou
    Čím starší auto a čím víc jich bude, tím budou hodnotnější? To teda asi těžko. Možna ze začátku, na chvilku a pár, třeba po upgrade. Ale jinak?

    A master plan pohádka o elektroautu za 35000 USD tímto asi definitivně končí.

  2. SPACEX ekologicky utopila prostřední nosič Falcon Heavy v
    SPACEX ekologicky utopila prostřední nosič Falcon Heavy v atlantiku

    novinky.cz/veda-skoly/502694-kvuli-vlnobiti-zrejme-spacex-prisla-o-prvni-stupen-rakety-falcon-heavy.html

    ty koumáci ho prostě nemohli přivázat né a né 😉

  3. „nebudou vozy v průběhu času ztrácet, ale naopak
    „nebudou vozy v průběhu času ztrácet, ale naopak získávat na své hodnotě.“ …. :))))) to už jednou vyprávěl… a místo toho ted servisy po3-tí mění poloosy za 60.000 CZK …. njn

    TESLA ELEKTROMOBILY PRO NORMALNÍ LIDI tedy NEBUDOU, vrchnost si to nepřeje :))))))) chjo ílone ílone ta komisetiužlezenamozekco

  4. Kdyby se kupovala licence na cloveka a ne na auto, tak by to
    Kdyby se kupovala licence na cloveka a ne na auto, tak by to mozna za zvazeni stalo (jakkoliv neverim, ze tav v Evrope neco zajimaveho v dohledne dobe dostaneme). Ale u jineho nez nejnovejsiho HW mi to prijde vylozene jako nesmysl. Uz jen proto, ze pri „FSD“ upgradu se u AP2.0 ma menit jen pocitac, ne senzory. A software urcite bude (dlouhodobe)udrzovat kompatibilitu bez omezeni funkcionality se starymi omezenymi senzory (treba nebarevne kamery, radar s mensim dosahem).

  5. No rekneme si uprimne – to ze by diky tomu mela hodnota tech
    No rekneme si uprimne – to ze by diky tomu mela hodnota tech aut rust je nesmysl, jedine co, tak pokud by priplatek brutalne zdrazil (treba z 5 000 na 10 000), tak u tech aut, jejich majitele ho koupili jeste za levno, by to cenu mohlo trosicku posunout vyse, nez zacne pak opet postupne klesat…

    1. Dnes si lidi kupují jako investici byty a díky tomu stojí
      Dnes si lidi kupují jako investici byty a díky tomu stojí tolik, kolik stojí. Kdybych někomu před 10 lety řekl, že obyčejný panelákový 3+kk bude stát o 2 miliony víc, tak mě okamžitě zavřou do blázince.
      Když si v budoucnu koupíte Teslu a ona bude jezdit sama a bude dělat sama taxi a sama vám vydělávat peníze a vy budete jen sedět doma na zadku (jako to dnes dělají majitelé bytů) tak Teslu bude chtít každý. A co se stane, když něco chce každý? Cena roste. Jinak by jen blbec byl ochotný dát 4 miliony za obyčejný byt v Praze na sídlišti. Ale světe div se, každý, kdo si v poslední době byt koupil, tak takové peníze zaplatil. Divné, že? 😉

      1. proc by te zavirali do blazince? u tech bytu to bylo jasne jiz
        proc by te zavirali do blazince? u tech bytu to bylo jasne jiz po revoluci, proto take spousta lidi nakupovala na uvery a ne jeden, ale treba i desitky bytu a domu, jakakoliv nemovitost je investici dlouhodobou kde se musi pocitat i s vykyvy smerem dolu, treba obdoby krize kdy nemovitosti klesaly, nemovitost je investice kterou ti nikdo nemuze ukrast tak ze prijde, nastoupi a odjede

        u toho vydelavani na Tesle to ma jeden sakra veliky hacek, uplne sama vydelavat nebude, a hlavne na to vydelavani je ve spouste krajin sveta potreba koncese a je vyzadovane urcite stari vozu, takze az ta doba jednou prijde ze by se ta Tesla nasadila na takove podnikani, pravdepodobne stejne nesplni podminky aby tak vydelavat mohla 😉 nehlede na to ze autonomni jizda nebude vysadou jen Tesly, v te dobe to bude mit kazde nove prodavane auto za na dnesni pohled smesnou cenu

        neni to na blazinec, ale spis se zamysly trosku logicky nad tim co pises, da se s velkou pravdepodobnosti pochybovat ze ti co si dnes porizuji Tes;lu ji budou vetsinove mit za 10-15 let, spise budou mit tak 3-5 auto v rade a ta puvodni „dnes porizena“ Tesla jiz bude mit 2-3 majitele

        1. A proč by mělo vadit, že za 10 let bude mít Tesla 3.
          A proč by mělo vadit, že za 10 let bude mít Tesla 3. majitele? Chceš říct, že když si koupím byt, který je 10 let starý a jsem 3. majitelem, tak už ho nemůžu pronajímat?
          Nebo když si koupím novostavbu, tak jí nemůžu 3 roky pronajímat a pak jí prodat a a ještě na tom vydělat? A koupit si zase novostavbu a tu zase pronajímat a pak zase prodat?
          Nebo tím asi chceš říct, že 10 let stará Tesla nebude moci dělat taxi? Takže teď když si objednáš taxi a přijede 10 let staré BMW, tak to pošleš pryč, nebo mu řekneš, že mu dáš za km jen 3 koruny? To bys na toho taxíka čekal hodně dlouho. 😀

          1. Mozna te to prekvapi, ale treba v Praze jsou na taxiky (aby
            Mozna te to prekvapi, ale treba v Praze jsou na taxiky (aby mohly pouzivat vyhrazene pruhy a stani) nejake pozadavky vcetne stari auta. Proc by to nemohlo byt na autonomni taxi. Nikdo nechce, aby se v ulicich motaly krapy s kdovi jak dlouho neudrzovanym softwarem a mapami.

            1. Hehe, s tím SW jste mne pobavil. SW je jako víno, čím
              Hehe, s tím SW jste mne pobavil. SW je jako víno, čím starší (rozumějte vyšší verze, tím lepší). A nejlepší čeho se dočkáte je ta poslední před ukončením podpory. Takže z tohohle pohledu je Tesla top (model S a X, trojka je ještě beta).

              Každý nový SW na tomhle světě je jen beta verze. To že se to dává do koncového zařízení nikoho netrápí. A platilo to a bude platit jistě i pro Teslu.

              1. Maloktera spotrebni elektronika dostava updaty po uplynuti
                Maloktera spotrebni elektronika dostava updaty po uplynuti zaruky, proc by „chytra“ auta (obecne, pokud v tom nekdo vidi utok na Teslu) mela byt vyjimka? A kdyz se to zkombinuje s necim jako francouzska uprava maximalni povolene rychlosti (nebo treba zmena tvoreni zachranarske ulicky, abych byl aktualni a u nas), tak je na prusvih zadelano.

                1. Já vám rozumím. Ale některá automobilka si na tom právě
                  Já vám rozumím. Ale některá automobilka si na tom právě buduje pověst. Prodejem auta to u nich nekončí. Nebudu jmenovat ať to nevypadá, že jsem fanda Tesly až na dřeň.

                2. Abych dodrzel povest Tesla hatera 😉 , byl jsem ve Francii cca
                  Abych dodrzel povest Tesla hatera 😉 , byl jsem ve Francii cca pul roku po zavedeni te upravy a auto spokojene ukazovalo puvodnich 90. Takze stat se to muze i jim.

                3. 🙂 Fakta jsou fakta. Věřím vám.
                  🙂 Fakta jsou fakta. Věřím vám.

                4. Proč se na tohle už nenasadilo machine learning. Podobně
                  Proč se na tohle už nenasadilo machine learning. Podobně jako nechápu, že Google mapy nepochopí, ze silnice je uzavřena z toho, že tam teď jezdí asi setina aut co dříve.

                5. Ono se neco „samouciciho“ pouziva. Ale je to spis k vzteku –
                  Ono se neco „samouciciho“ pouziva. Ale je to spis k vzteku – napr. Blanka, normalni limit je 70, ale obcas tam v ramci „dynamickeho rizeni“ daji svetelnymi tabulemi 50 nebo dokonce 30. A nejak to do map v aute sem tam probubla – predstav si, ze jedes v kolone (na AP) 70, vetsinou na zadku nalepene dalsi auto a tvoje auto najednou zacne (pomerne ostre) zpomalovat, protoze si mysli, ze je tam 30. Poprve me to dost vylekalo.
                  Google mapy – uz jsem videl, ze mely uzavreny usek cerveny, ale jak je to spolehlive, netusim.

                6. Autopilot se v tomhle případě bude chovat úplně stejně
                  Autopilot se v tomhle případě bude chovat úplně stejně jako normální člověk. Neřídí se striktně mapami. Rozpoznává značky. A ty jsou vždycky nadřazené. Takže značku uvidí úplně normálně jako normální člověk desítky metrů dopředu a začne úplně normálně zpomalovat. To právě jen člověčí blbec, který jede jen podle map, nebo po paměti pojede pořád 70 protože nechce uvěřit že je tam opravdu 30, až narazí do auta před ním.

                7. Nerozpoznava, sorry. Resp. ano, stara verze (AP1).
                  Nerozpoznava, sorry. Resp. ano, stara verze (AP1).

                8. Sorry, už blbnu. Článek je o autonomním řízení, tak
                  Sorry, už blbnu. Článek je o autonomním řízení, tak jsem mluvil o něm, ale píšu autopilot, sorry.

                9. Trochu odbočím. Rád bych viděl „normálního řidiče“. Za
                  Trochu odbočím. Rád bych viděl „normálního řidiče“. Za jedno ráno v jedný vesnici: jeden pitomec nezastavil na stopce, druhý předjížděl odbočující vozidlo vlevo zleva, třetí blbka zase zaparkovala přímo v křižovatce. Taky jezdím blbě, ale narozdíl od těhlech trotlů se těším až mne nahradí automat.

                10. Ja takovou virou v autopilota neoplyvam – sami priznavaji ze
                  Ja takovou virou v autopilota neoplyvam – sami priznavaji ze neumi detekovat stojici prekazky v ceste kvuli faktu ze takovych typu prekazek je stovky okolo cest a auto by melo spoustu falesnych poplachu. Urcite je to pokrok ale tech poslednich nekolik procent ‚dokonalosti‘ nemusi prijit tak brzy jak si myslime.

                11. Autopilot možná ne, ale autonomní řízení ano. To není o
                  Autopilot možná ne, ale autonomní řízení ano. To není o žádné víře. Je to jen o statistických datech. To není bůh, nebo Sparta. Tedy něco, v co věřím, nebo nevěřím. Ano, autonomní řízení bude chybovat. A často pro člověka v naprosto triviálních a směšných situacích. A dokonce při nich bude i zabíjet. Ale důležité je pochopit, že zase v jiných situacích, kdy lidé chybují celkem často, autonomní řízení prostě chybovat nebude. Nikdy nebude unavené, nepozorné, protože zrovna ladí rádio, nebo lehkovážné protože si dá pár piv a pak bude řídit. No a celkově statisticky bude prostě lepší řidič. A je úplně jedno, že zabije 10 lidí při banálním párkování, kde by člověk nikdy chybu neudělal. Protože v jiných situacích zachrání lidí 20. A statistická data už teď tohle jasně prokazují.
                  Jediný argument který bych tady považoval za objektivní je, že jste lepší řidič než ostatní. Ale nedokládal byste to jen prostou vírou v sama sebe, ale spočítal byste si kolik jste najezdil za život km a kolik jste měl malých havárií, vážných havárií a usmrcení a porovnal si to se schopnostmi, které už teď má autopilot. https://electrek.co/2019/01/08/tesla-q4-vehicle-safety-report-autopilot/
                  A na základě toho byste došel k jistotě (ne k slepé víře), že jste lepší a že pro vás autopilot (resp. autonomní řízení) není. Ale jak můžete vidět ze statistik, tak pro většinu řidičů už je teď autopilot lepší volba, než řídit auto sám. To, že si to nemyslí, na věci nic nemění. 😉

                12. Ano statisticky to vyjde lepe pro umelou inteligenci, nicmene
                  Ano statisticky to vyjde lepe pro umelou inteligenci, nicmene s tim bude mit verejnost velky problem pokud se budou stavat ‚trivialni nehody‘ s vaznymi dusledky.

                  Asi nikdo by nechtel (spolecne se svymi blizkymi) zazit tu ‚statistickou chybu‘ kdy se AI necha zmast napr. nejakymi falesnymi nalepkami na dalnici a stoci auto ze silnice, ze ano ?

                13. Fyzikální zákony se neznění proto, že lidé nechtějí,
                  Fyzikální zákony se neznění proto, že lidé nechtějí, být statistickou chybou. Resp. to že odmítnou používat autopilota, protože nechtějí zemřít díky falešné nálepce, nic nezmění na tom, že zemřou až to do nich nějaký ožrala napálí ve 150, protože taky nevěřil na autopilota. Veřejnost ať si tedy klidně věří na co chce. Ať autonomní řízení nepoužívá. A ať si klidně umírá výrazně více, než ti „blázni“ co věří na statistiku a vědecký fakt. To je jen jejich rozhodnutí. Ale pravdu a realitu stejně nezmění. 🙂

                14. Fyzikalni zakony => nekolik grafickych karet od Nvidia +
                  Fyzikalni zakony => nekolik grafickych karet od Nvidia + software

                  Verejnost at si veri na co chce => s negativni publicitou by Tesla prisla o akcionare a investory

                  Je to inovativni spolecnost bezesporu, ale Tesla take ma a musi mit velmi dobry marketing… takze mysleme troche kriticky.

                15. Kdyby se vývoj autonomního řízení měl řídit pozitivní
                  Kdyby se vývoj autonomního řízení měl řídit pozitivní publicitou, tak se k Tesle zdarma dávají koblihy a pivo – tedy alespoň v Čechách. 😀

                16. BTW, když Vám na silnici namaluju hlavní místo, stopky,
                  BTW, když Vám na silnici namaluju hlavní místo, stopky, tak to bude chyba koho? Vaše že jste byl tak hloupí, že jste to nepoznal? Nebo chyba ministerstva dopravy, že byla tak laxní a umožnila někomu řidiče oklamat? Zvláštní, že v tomto případě budeme tvrdit, že s tím nic dělat nešlo a vina je jen na straně toho, kdo to tam namaloval. Ale u autopilota to tak není. U něho je to chyba jeho.

                17. Už jednou jsem psal svůj názor na tu údajnou statistiku,
                  Už jednou jsem psal svůj názor na tu údajnou statistiku, která má dokazovat, že jízda s autopilotem (autonmním řízením) je bezpečnější.

                  Odkaz tady:
                  http://www.hybrid.cz/tesla-skoro-rusi-nejlevnejsi-verzi-modeu-3-autopilot-nove-ve-standardu#comment-189996

                  Ale klidně to sem dám:
                  Pokud by se srovnávaly stejné úseky s AP a bez AP a na nich srovnávala nehodovost, tak by se to dalo srovnávat. Ale takto jednoduše z čísel na kolik km připadá 1 nehoda s AP a na kolik jedna nehoda bez AP, aniž by bylo známo za jakých podmínek se jedilo, je to nesmysl.

                  Možná mě nějaký majitel Tesly opraví, ale… domnívám se, že s AP se jezdí obecně v příznivějších podmínkách, např. na dálnici, kde je celkově bezpečnější jezdit a kde je i bez AP těch nehod podstatně méně. A pak člověk převezme řízení tam, kde jsou podmínky obtížnější a AP by to stěží (nebo vůbec) nezvládl. Je jasné, že v těchto podmínkách je nehod více a bylo by jich ještě více s AP.

                18. Ano, to máte pravdu. Ale taky zase nemůžete udělat
                  Ano, to máte pravdu. Ale taky zase nemůžete udělat veletoč v zákonech logiky a říct, že když ta data asi nejsou úplně stejná, ale jen částečně stejná, tak to znamená, že logicky z toho vyplývá, že správný výsledek je přesně opačný a autopilot je jisto jistě nebezpečný, i když na takové tvrzení nemáte tuplem vůbec žádná data. Pokud to chcete tvrdit, tak doporučuju si nastudovat reálná data, kde se autopilot nejčastěji používá. A na základě toho udělat analýzu. Pak jistě nebude důvod vám nevěřit. Do té doby ale tyto reporty od Tesly a NHTSA jsou to nejpřesnější, co máme a není důvod jim nevěřit.

                19. Já ale netvrdím, že výsledek je opačný než prezentuje
                  Já ale netvrdím, že výsledek je opačný než prezentuje Tesla – tedy že autopilot je (zatím) horší řidič. Ne, to netvrdím, protože k tomu nejsou data.

                  Stejně tak ale Tesla nemůže tvrdit, že autopilot je bezpečnější než živý řidič. Z těch dat, co má Tesla se dá tvrdit asi toto:
                  Autopilot způsobí méně nehod na milion km v úsecích, kde jej řidiči používali ve srovnání s živými řidiči na jiných úsecích. Prostě to srovnávat nelze.

                  Data jsou dorbá, je jich hodně a díky za ně, jenom z nich neplyne to, že by AP byl obecně bezpečnější než živý řidič.

                20. Ok, tak to beru. Na základě tohoto reportu to jednoduše
                  Ok, tak to beru. Na základě tohoto reportu to jednoduše říct nelze. Ale znamená to, že Tesla tu jistotu a tedy data nemá? Ona samozřejmě dokáže naprosto přesně říct, jaká byla nehodovost na dálnici mezi LA a Las Vegas vs LA předměstí. Ví o každém najetém km a přesně kde se auto nachází. Pochybuju, že při vývoji tohle nepoužívají na ověření zlepšení. Ale pravda. Taková data jsem neviděl.

                21. Predevsim se AP nesmi (a neda) pouzivat s tech „poslednich
                  Predevsim se AP nesmi (a neda) pouzivat s tech „poslednich 20%“ z pravidla 80:20 (mesta, chybejici znaceni,…)

                22. Tady máte studii a
                  Tady máte studii a video
                  https://hcai.mit.edu/human-side-of-tesla-autopilot/
                  Teď ještě potřebujete report na jakých silnicích se nejčastěji bourá.
                  Ano, není to jednoduché všechno prozkoumat a udělat pravdivý závěr. Ale bez toho to prostě nejde. Bez toho to bude jen víra v „selský rozum“ ale rozhodně ne pravda.

                23. Ke srovnání by bylo potřeba zkoumat stejné trasy za
                  Ke srovnání by bylo potřeba zkoumat stejné trasy za alespoň podobných podmínek a jednou řídí člověk a pak AP. Bez toho prostě nejde říct (jak to prezentuje Tesla, nebo možná to tak spíš prezentují weby jako elektrec a hybrid), že řízení s AP je bezpečnější.

                  Spíš jsem narážel na toto:
                  https://electrek.co/2019/01/08/tesla-q4-vehicle-safety-report-autopilot/

                24. Vira to je – vyvoj klidne muze uvaznout v nejakem lokalnim
                  Vira to je – vyvoj klidne muze uvaznout v nejakem lokalnim minimu, ze ktereho se (po dlouhou dobu, pokud ne nikdy) nevyhrabe Takovych technologii je spousta. Namatkou treba zde oblibena jaderna fuze, letajici auta, koneckoncu donedavna (na 100 let) elektromobily…

      2. no tak ty jsi asi upadl ne 😀 srovnávat nemovitost s autem
        no tak ty jsi asi upadl ne 😀 srovnávat nemovitost s autem vůbec nelze, když se ti nelíbí byt, tak uděláš rekonstrukci a máš nový jiný byt, když se ti nelíbí auto tak nejdeš do servisu aby ti z něj udělali jiné a nové auto nebo jo? 😀 byt je třeba na sto let, auto kolikrát po pěti letech je v takovém stavu, že se vyplatí koupit nové místo oprav, auto je spotřební věc a takové věci nikdy svou cenu zvyšovat nebudou, nikdy! A dvojnásob tohle platí u věcí jako jsou počítače, tv atd. takže je pravděpodobnější, že ceny spíš budou padat ještě rychleji, protože nové EV bude vždy lepší než to staré, ikdyž projde updaty,

        elon už je úplně mimo, Tesle dochází dech, konkurence pracuje na desítkách EV které začne brzy prodávat, Tesla měla náskok asi 15 let ale v současné chvíli neví co dřív, vzali si velké sousto a než vůbec připraví jenom facelift jedno ze svých modelů, jiné automobilky představí pět zcela nových modelů

      3. nooo to je ale přeci klasická vodrbávka veřejnosti 😉 ted
        nooo to je ale přeci klasická vodrbávka veřejnosti 😉 ted sme ve fázi stoupající ceny bytů díky ekonomickým rádobyslibům blahobytu a rostoucí ekonomiky a jen co je vodrbem přijde uměle vyvolaná krize, taková jako 2008/9 normálka, pár sebevražd, mrtě exekucí, zlomených osudů, rozvodů…. jak jinak chceš legálně krást a nemakat??? No že vodrbeš přeci prostý lid :)))) To jako myslíš že úředník někdy jako povolí samoříditelný auto jo? na silnici?? ani na dvorku!!! Přes všechny ty smrtáky a euronormy??? :))) dobrej ftip 😉 Stačí pár výrobně vadných poloos a cena je rázem na polovině ve světě kde je přeautováno :))

        1. Já prostě jasně vidím, že Musk předpokládá
          Já prostě jasně vidím, že Musk předpokládá hyperinflaci dolaru, ale rozhodně nebudu tebe a další zdarma náročně s odkazy na hlubší zdrojové informace přesvědčovat do čeho a jak máš investovat, aby jsi na tom zbohalt, nebo jestli vlastníš dolarové majetky rychle nezchudl.

          1. a kde to jasně vidíš? ty jsi jasnovidec?? Takže ty
            a kde to jasně vidíš? ty jsi jasnovidec?? Takže ty rozhodně nebudeš nás tady zdarma náročně s odkazy na hlubší zdrojové informace poučovat vo tom co tady melej joo?? TAK to VYPADNI !! a nevotravuj tady houxama, fabulacema a desinformacema i kdybyses sčuchnul strumpetákem na snižování úroků, tůdle nůdle bude na_rat :)))))

            a podepiš se jesi tady ještě někdy něco vymlaskneš

          2. dolarové majetky nevlastním, investovať tento rok nemám v
            dolarové majetky nevlastním, investovať tento rok nemám v pláne, keďže je existuje šanca, že v druhej polke roka sa dostane EU do technickej recesie.

            žiadne hlboké dokazovanie nepotrebujem.
            stačí, keď povieš z čoho vyvodzuješ tú hyper infláciu.

            kľudne len lakonická veta „FED minulý týždeň ohlásil kvantitatívne uvoľňovanie“, whatever.

            lebo takto to vyzerá, že len tliachaš, nič v zlom 🙂

          1. to už je argument, s ktorým sa dá polemizovať.
            ale dlh vo

            to už je argument, s ktorým sa dá polemizovať.
            ale dlh vo výške 108% HDP ešte nie je sám o sebe dôvodom na hyper infláciu.
            Hyper inflácia sa neudeje len tak, ale je poväčšinou výsledkom viacerých negatívnych faktorov.
            Dlh je iba jeden z nich a sám o sebe nestačí. Ak by to tak bolo, Japonsko, Taliansko, Grécko a X ďalších krajín majú hyperinfláciu už dávno.

            zoznam krajín, ktoré zažili hyperinfláciu v poslednom storočí:
            https://seekingalpha.com/article/724301-29-hyperinflations-in-the-last-100-years-is-the-biggest-one-coming

            Poväčšinou krajiny, kde zlyhalo niečo iné, než fiškálna politika.

Napsat komentář