Tesla vytváří s pomocí Autopilota extrémně detailní mapy

Jan Horčík - 19 Říjen 2015

Automobilka Tesla Motors nedávno konečně vypustila software Autopilot. A postupně doplňuje střípky informační skládačky. Vytvoří s ním například super-detailní mapy.auto Tesla Autopilot extrémně detailní mapa Sna Francisko

Extrémně detailní mapa cest v oblasti San Francisko Bay Area vytvořená za pomoci softwaru Tesla Autopilot a elektromobilů Tesla
foto: Tesla Motors

Skutečně robotické řízení, autonomní auta do kterých nasednete a ony vás na požádaní odvezou kam budete chtít, jsou podle vzdáleny ještě nějakých pět šest let. Tesla Model S vybavená Autopilotem je zatím jen začátek. Jakási veřejná betaverze.

Elektromobily Tesla Model S vybavené všemi potřebnými senzory jsou díky softwaru Autopilot propojeny jak spolu navzájem, tak s cloudovou technologií Tesla. A kdykoliv jsou venku na silnici, svými senzory sbírají aktuální data o okolí, posílají je do cloudu a software Tesla tam z nich vytváří extrémně podrobné mapy.

Díky tomu se vlastně Tesla Autopilot neustále učí nové věci, stále se zlepšuje. Kombinace radarů, ultrazvukových senzorů, kamer a GPS dokáže doslova divy.

Jde o podobný přístup který využívají firmy jako Google nebo Apple pro tvorbu svých mapových aplikací. Tesla má geniální výhodu v tom, že má k dispozici stále se zvětšující flotilu desítek tisíc automobilů po celém světě.

Podrobné mapy jsou důležité zejména v oblastech, kde je silniční infrastruktura nekvalitní nebo se často mění. Což kupodivu není jen v České republice, ale i v mnoha částech a dalších zemí.

O tom jak jsou mapy důležité pro budoucnost automobilového průmyslu ostatně svědčí i nedávný nákup mapové aplikace Nokia Here! konsorciem německých automobilek , a za více než $2 mld.

V "Tesla cloudu" dnes každý den přibývá asi 2,4 milionu kilometrů ujetých zhruba 100 000 elektromobilů Tesla Model S. To dá Tesle naprosto kritickou výhodu proti konkurentům jako je Google a Apple, kteří chtějí svá robotická auta představit v následujících letech.

Každý řidič vlastně dnes "učí" software Autopilota a neustále ho zlepšuje pro všechny ostatní současné i budoucí majitele elektromobilů Tesla.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mimo jiné může Tesla mít i skvělou mapu dobíjecích míst. Jakmile někde 2-3 tesly nabijí, tak by se to po ověření nějakým operátorem mohlo stát dalším dobíjecím místem pro ostatní (třeba nejen tesláky). Tato data mohou mít jednou větší cenu než má celá Tesla Motors.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mě to není ani tak technický či informatický zázrak jako spíš děsivé pootevření pandořiny skříňky kybernetické (ne)bezpečnosti a ochrany soukromí. Má vůbec uživatel Tesly možnost NEPOSÍLAT veškerá data o svém pohybu nějaké soukromé společnosti?! Chápu, že Musk oslovuje ty nejlepší informatiky na trhu práce, ale jak si poradí s požadavky NSA a s invencí hackerských uskupení, to je velký otazník. Pokud má Tesla neustále aktivní ovládání hlasem, tak má zákonitě i neustále aktivní záznam zvuku z kabiny, nedivil bych se, kdyby tam byla i nějaká ta kamera...

Mapy nechť se načtou, ale uživatel by měl mít jasnou volbu, zda a kdy chce jezdit bez vědomí kohokoliv dalšího. Dokud nebude k dispozici takové (hardwarové) tlačítko, tak to není skutečná koupě auta, spíš leasing na velkého bratra, který vám skončí, jakmile vám manželka odhalí nevěru:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Modus uceni by mely mit i obycejne off-line navigace. Nechapu proc to nejde aby se navigace naucila ze existuje nova silnice kterou jeste nezna. Jezdim nekolikrat mesicne pres jeden hranicni prechod do Nemecka a navigace ho nezna. A porad se me pokousi poslat po jinych prechodech u kterych by zajizdka byla nekolik desitek kilometru. (Moje navigace nejde aktualizovat, pouze bych musel koupit novy velmi drahe mapy).

Obrázek uživatele Josef

Google tohle samozřejmě dělá automaticky... A to i když nemáte tu navigaci zapnutou ;) :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že své okolí "mapují" jen tesly vyrobené po září 2014, protože ty už mají ve výbavě autopilot senzory, takže bohužel ne zhruba 100000 aut ale méně.

Obrázek uživatele Josef

Hádám, že to umí všechna auta, která mají adaptivní tempomat. Ta jsou totiž vybavena lidarem, což je právě zařízení, které snímání provádí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mapove "podklady" jizdnich cest stopro zaznamenavaji vsechny Tesly S, k zaznamu se nepouzivaji vsechny senzory pro autopilota, ale hlavne GPS lokace ktera se nasledne porovnava s klasickym mapovim podkladem ktery si Tesla jiste poridila od firem ktere si tim zabivaji a obchoduji z nima, a pouzivaji je nasledne stovky firem pro navigace (dobudoucna jim je zrejme poskytne SpaceX), ten zaznam vpodstate vznika pokazde kdys s Teslou S nekdo jede a system jen vyhodnocuje jestli dany usek jeste schazi nebo ne a pripadne ho pripisuje

Obrázek uživatele PaRi

Tak to mají zmapován u i trasu Rožnov->Val.Mez. :-) Akorát jsem to nikde nedohledal. A snažil jsem se.

spis by to chtelo zmapovat ValMez - Hranice, tam je novy kousek cesty, ktery Tesla navigace nezna :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Geniálny myšlienka prevedenia do praxe. Tlieskam.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Teslu mám rád, ale fascinuje mě, jak jsou místní čtenáři do ní zahledění a svět okolo nevnímají. Na té myšlence není nic tak geniálního, v IT je to naprostý standard: sbírání co nejvíc informací od uživatelů.

Zatímco Tesla kreslí mapy z dat od cca sto tisíc aut, Google to samé dělá už roky s daty ze stovek miliónů Androidů. Apple to samé. Tesla má asi výhodu ve využití přesnějších sensorů v autě než GPS v telefonu, kde přesnost lítá i v desítkách metrů, ale principiálně jde jen o uplatnění už běžné metody, žádnou revoluci.

To same ve sberu info. Tom-tom..

---

heros

Obrázek uživatele Josef

Jistě, máte pravdu. Rozdíl je jak říká uživatel pode mnou v tom, že Tesla nesbírá data pouze z GPS čipu, ale také data z lidaru, což je vlastně 3D skener. V podstatě vytváří 3D mapy svého okolí a to s velkou přesností na pár centimetrů (GPS té přesnosti samozřejmě nedosahuje, ale to není potřeba).

Obrázek uživatele Magy

Lenze tou genialitou je ona presnost, pretoze rozptyl v ramci desiatok metrov je na autopilota privela, dokonca aj dva-tri metre moze byt rozdiel medzi zaradenim sa do spravneho pruhu alebo nechcenou zachadzkou niekolko kilometrov v pripade zleho odbocenia. Nedavno som bol vo Francuzsku a parkrat sa mi stalo, ze navigacia ukazala priblizny smer, ale kedze to bola sestprudovka a takmer kazdy pruh smeroval niekam uplne inam. Takze som sa zaradil iba o jediny pruh vedla a potom putoval tunelom a nejakou vypadovkou na opacnu stranu Pariza, nez som chcel. S aktualizovanou mapou a navyse PRESNYM urcenim do ktoreho pruhu sa mam zaradit by sa to nestalo. Dokonca ani v pripade nejakej docasnej zmeny v doprave kvoli opravam ci vylukam. Stacilo by, aby tadial slo zopar Tesiel predo mnou a moja Tesla by ma uz spravne nasmerovala, hoci samotna obchadzka by bola cerstva len zopar hodin. Google zbiera data ale zjavne ich nedokaze tak ucelne vyuzit, este ani raz mi google maps neukazali "tadial nie, lebo je tam uz tyzden uzatvoreny usek".

Google Maps už nepoužívám, ale tohle dělá Waze, která je komunitní a sbírá data od okolních řidičů. Doporučuju...

Ale jinak souhlasím, tenhle systém od Tesly je super, tomu se sbírání dat z navigací nemůže rovnat, protože v podstatě vykresluje okolí v 3D rozměru. Dokážu si představit, že v blízké budoucnosti bude spracování rychlé v řádu minut/sekund a reakce na aktuální dopravní situaci bude velmi rychlá.

---

Renault Kangoo II, kat.N1, 22kWh, výkon 44kW, r.v.2012


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon