Tesla varuje před nedostatkem surovin pro výrobu baterií

O těžbě surovin potřebných k výrobě baterií pro elektromobily se mluví často. Nyní vyjádřila své obavy oficiálně i Tesla.

Aby mohla Tesla ve své Gigatovárně dál nerušeně vyrábět baterie pro elektromobily, bude potřebovat stálý přísun surovin.
foto: Tesla

Ve Washingtonu D.C. proběhla aktuálně konference Benchmark Minerals Intelligence, kde se obvykle scházejí největší světoví těžaři, průmyslníci a zákonodárci, aby probrali aktuální stav těžebního průmyslu.

Tentokrát vystoupila na konferenci také Sarah Maryssael, globální supply manager společnosti Tesla zodpovědný za nerostné suroviny pro výrobu baterií. Těmi hlavními jsou: lithium, nikl, kobalt a měď, případně také grafit.

Maryssael na konferenci podle Reuters řekla, že Tesla očekává nedostatek materiálů nutných pro výrobu baterií do elektromobilů už v blízké budoucnosti. Později ale agentura Reuters zveřejnila update článku s tím, že jde spíš o „dlouhodobé výzvy v dodávkách“.

Zároveň Maryssael dodala, že Tesle dělá kupodivu největší starosti nikl, nikoliv kobalt nebo lithium. Tesla už dříve učinila rozhodnutí využívat ve svých bateriích méně kobaltu, právě z toho důvodu, že více než 50 % světové produkce pochází z Demokratické republiky Kongo, přičemž se často zneužívá dětských pracovníků.

Tesla nicméně vnímá jako obrovskou příležitost možnost spolupracovat na těžbě těchto nerostných surovin s těžaři doma v a Austrálii.

S tím přímo souvisí snaha americké republikánské senátorky Lisa Murkowski z Aljašky, která hodlá představit nové zákony zjednodušující povolování a těžbu nerostných surovin určených pro výrobu elektromobilů.

Cíl je jasný: zajistit celý výrobní a dodavatelský řetězec z národních zdrojů a oprostit se od závislosti na Číně, případně jiných daodavatelích. Podobný plán má ostatně i .

99 Comments on “Tesla varuje před nedostatkem surovin pro výrobu baterií”

    1. to je fofr čumím, rejžáci jsou fakt nadržený na teslí
      to je fofr čumím, rejžáci jsou fakt nadržený na teslí techno TMY. Však do roka má TESLA vrátit čínským bankám $0,5 milijardy co si na stavbu GF3 od nich půjčila, tak kvaltujou 😉

      kcc-hho.webnode.cz/tesla/gigafactory-3/

  1. Tesla podle mě tohle ví už několik let a podle mě taky
    Tesla podle mě tohle ví už několik let a podle mě taky tajně vyvíjí nějaké ty palivové články nebo jinou náhradu za baterie. Jednak jsou opravdu těžké, drahé, neekologické a navíc surovin tu zjevně tolik není. Baterky krátkodobě OK, jako rozjezd elektromobily je to v pohodě, ale masově asi opravdu ne..v budoucnu možná jako jedna z možností pohonu.. nějaké fosilní palivo, asi CNG + baterie a především něco nového – dnes palivové články.

    1. Palivové články jsou kravina. Není to nic než jenom fancy
      Palivové články jsou kravina. Není to nic než jenom fancy slovo pro katalizátor. Stejně potřebuješ obrovskou nádrž něčeho. Třeba vodíku, který je extrémně natlakovaný. Opravdu by někdo trochu příčetný posadil rodinu na nádrž s vodíkem natlakovanou na 800 barů?

      Baterie jsou budoucnost. To ale neznamná, že se nemůže měnit jejich technologie nebo složení.

      1. Ty z mýho příspěvku taky reaguješ jen na to slovo,
        Ty z mýho příspěvku taky reaguješ jen na to slovo, podstatu necháváš stranou. Já jsem chtěl především poukázat na to, že se nejspíš technologie změní.
        Posadit rodinu na Li-ion nebo ještě hůř Li-Pol baterii může taky jen neznalec nebo blázen a taky to plno lidí dělá.

          1. Znám blázny co sedli do Dreamlineru 787, než ho Boeing
            Znám blázny co sedli do Dreamlineru 787, než ho Boeing uzemnil kvůli?? nj baterce…

            Jasně že je to problém. Nechal bys děti spát v autě na nabíječce? Já teda ne. Lítám s RC modelama a vím co umí lipolka uděla po nabíjení, když spadne na zem.

            1. Ano nechavame deti casto v aute behem nabijeni, pokud behem
              Ano nechavame deti casto v aute behem nabijeni, pokud behem cesty usnuli. I ja uz jsem si dal pri celonocnich prejezdech behem nabijeni slofika.
              Tesla ma spoustu problemu, ale preci jen RC model to neni.

              Kdyz to vetmu statisticky (zprava o kazde nehode, nedej boze pozaru elektromobilu nebo nedejboze dokonce Tesly obleti hned svet, a o vzniceni nejakeho seriove vyrabeneho ev behem nabijeni jsem jeste neslysel) tak spani v elektromobilu je bezpecnejsi nez doma v posteli.

                1. Minimum?
                  Nojo vlastně jak si nějakej jouda prostřelí

                  Minimum?
                  Nojo vlastně jak si nějakej jouda prostřelí podlahu i s baterkou, nebo jak to někdo flákne do stromu ve více než 200km/h.
                  O tom, že vzplála nějaká Tesla zatím bez zjištěného důvodu jsem četl asi jednou? A ta stála v servisu… Jo a pak ještě ta jak pochybně vybouchla v garážích. Taky si nejprve počkáme co z toho zase vyleze za fejk nebo pojišťovací podvod.

                2. Napadaji me dve – jedna, kde o neco skrtli spodkem (pak se
                  Napadaji me dve – jedna, kde o neco skrtli spodkem (pak se zacal montovat ochranny plech pred hranu baterie) a druhy, kde udajne na montazni lince spatne utahli srouby na privodu od baterky.

                3. Díky za doplnění.
                  Jasně, že Lithiové baterie dokáží

                  Díky za doplnění.

                  Jasně, že Lithiové baterie dokáží pěkně hořet i vybuchovat. Ale viděli jste někdy co dokáže 40 litrů benzínu?

                4. Tak já myslím, že tady e-ryc odpověděl za mě. Je to
                  Tak já myslím, že tady e-ryc odpověděl za mě. Je to bezpečné, když…
                  Představa, že bezpečně natankuju benzín do auta jen v případě, že mu perfektně funguje chlazení nádrže, se mi nelíbí. Nebo že uhořím v případě, kdy na polňačce prorazím nádrž o kámen…nebo když vím, že po havárce dojde ke zkratu např. vlivem kroucení nebo rovnou proražení… Komu to nevadí, je v pohodě, já nejsem.
                  CNG/ LPG bych měl taky obavu tankovat s děckama v autě…

                5. Nedávno jsem četl, že těch hořících Tesel prý bylo
                  Nedávno jsem četl, že těch hořících Tesel prý bylo zatím 14. Většina vlivem masivního nárazu do něčeho, jeden průstřel zevnitř auta a jedno video z Čínských garáží, které se ještě vyšetřuje.
                  Prý je statisticky šance požáru ve spalovacím autě oproti elektrickému asi 10x větší.
                  S takovou to vychází, že je docela riziko nechávat děti v autě během čerpání na benzínce, nebo je do auta dávat vůbec 😉

  2. To plati o existujucich Li-ion bateriach nova generacia uz
    To plati o existujucich Li-ion bateriach nova generacia uz bude zalozena na hybridnych katodach ktore uz teraz dosahuju bez kobaltu 1000Wh/kg na katodu u tychto materialov sa aktivuje anion/kation tj. kyslik sa reverzibilne podiela na celkove kapacite. Dolezite je ze hlinik ako substrat koroduje nakolko pracovne okno tejto katody ide do 5.1V ale nitridovana feriticka ocel odolava.

    1. Proč by měla? Problém Tesly není reklama. Už teď má na
      Proč by měla? Problém Tesly není reklama. Už teď má na hromadě trhů (i v USA) přes polovinu všech prodejů EV, takže evidentně i přes vyšší cenu si lidi volí z převážné většiny Tesly i bez reklamy.
      A teď VW díky této reklamní megaakci rozšíří mezi lidi, že EV jsou super a že je může mít každý. Tím několikanásobně zvětší celkový trh (poptávku) a Tesla z toho bude jen těžit.

              1. Je čerpáno ze statistiky SDA a Cebia. Vzhledem k tomu, že i
                Je čerpáno ze statistiky SDA a Cebia. Vzhledem k tomu, že i kdybychom předpokládali o něco vyšší zájem fyzických osob koupit BEV, tedy 1% ze všech fyz. osob kupujících nové auto, pak je u nás potencionální trh na 700 aut a u právnických osob je to na 1800 aut. No a jak vidíme, tak se zdaleka tolik BEV aut nekupuje, je to sotva čtvrtina. Jen na okraj se kupuje ročně přes 700 tisíc ojetin v průměrné ceně 200 tis. Kč, typická cena nového auta je 598 tisíc Kč (statistika ČSOB Autopůjčka). Takže cena je základní problém, druhý problém je, že podíl US vozů je u nás velmi malý (např. v Německu ještě menší díky jejich loajalitě k místním výrobcům), takže Tesla nemá vůbec lehkou a dobrou pozici a ostatní výrobci jsou velmi zdrženliví a ani se jim nedivím.

        1. VW propaguje elektromobily a co udělá takový zákazník, co
          VW propaguje elektromobily a co udělá takový zákazník, co si chce koupit elektromobil? Koupí si ten nejlepší. Teslu.

          Ona ta konkurence levnější není a kdy už je, tak za nějaký těžký kompromis (velikost, dojezd). Takže konkurence opravdu nemá co nabídnout. I proto Tesla totálně ovládla trh s elektromobily.

        1. Trh. 😛
          VW v roce 2015 narval v Americe do reklamy 6,6

          Trh. 😛

          VW v roce 2015 narval v Americe do reklamy 6,6 miliardy $ a byl 4 největší inzerentem v USA!!! No a pak za Dízlgejt vyplázli pokutku 7 milijard $ a celkem je to dosud stálo asi 40 milijard $! A to se vyplatí :))))
          Autoprůmysl zabíral 7 míst z top 15 největších inzerentů v USA. Narvou do reklam šílený milijardy. Ale třeba takovej Starbuck žádný reklamy nedělá a taky je úspěšnej.

  3. Je zvláštní, že tak chytrý člověk Musk dává peníze
    Je zvláštní, že tak chytrý člověk Musk dává peníze na vývoj technologií snižujících spotřebu kobaltu s cílem pomoci dětem v Kongu, přitom tohle je ekonomický nesmysl. Kdyby jim chtěl pomoci, tak naopak spotřebu zvýší nebo ponechá – snížením spotřeby jim ublíží nikoli pomůže – a peníze určené na vývoj jim může přímo věnovat.
    Je vidět, že být dobrý podnikatel neznamená rozumět ekonomice.

      1. Vždyť je to v tom článku.
        „Tesla už dříve učinila

        Vždyť je to v tom článku.
        „Tesla už dříve učinila rozhodnutí využívat ve svých bateriích méně kobaltu, právě z toho důvodu, že více než 50 % světové produkce pochází z Demokratické republiky Kongo, přičemž se často zneužívá dětských pracovníků.“

          1. Přesně, v tom článku je pěknej blábol, kdy pan Horčík
            Přesně, v tom článku je pěknej blábol, kdy pan Horčík pospojoval populární mediální témata bez fakt do nesmyslnýho celku jak 12ti letá školačka a výsledkem je naprosto zavádějící informace na úrovni Auto(kokot)fora. A nejhorší je že to lidi ten blábol pak šířej dál jako zaručenou informaci a výsledkem je totální hoax. Hrůza. To už je na úrovní „humanitárního bombardování“ a podobnej zaručenejch sdělení. Uf.

            1. Pro upřesnění, myslím že Tesla snižuje obsah kobaltu v
              Pro upřesnění, myslím že Tesla snižuje obsah kobaltu v bateriích nejspíš kvůli možnému nárůstu ceny suroviny do budoucna, kvůli jeho jeho dostupnosti, kvůli tomu aby na této surovině nebyli závislí, možná i kvůli jeho jedovatosti. Předpokládám že možnost že je to kvůli tězbě dětmi je až v druhém plánu pokud vůbec.

              Tesla vyrábí víc jak polovinu světové produkce baterií do elektroaut (dle investora Rona Barona) a dle mých nepotvrzených informací bere japonský Panasonic (hlavní výrobce Tesla článků) kobalt do svých článků z Filipín a jednu dobu částečně i z komunistické Kuby, což bylo kritizováno. Samotná Tesla ma zájem o kanadský kobalt, ale tam myslím tězba ještě nezačala a začne až za pár let. Tesla prohlásila, že chce získávat maximum surovin z domácích zdrojů nebo z blízkých států. Američné hlavně nechtějí být závislí na Čínské produkci jejich surovinách a na surovinách z nestabilních států.

              Z toho mi vyplývá nepotvrzená informace že Tesla nejspíš používá těch druhejch 50 % kobaltu co není z Konga. Ale to je jen spekulace. V reálu bude v některejch jejich bateriích asi pár % kobaltu i z Konga.

              1. Tesla se chce hlavně zbavit kobaltu, protože je v těch
                Tesla se chce hlavně zbavit kobaltu, protože je v těch bterkách k ničemu. Respektive nepodílí se na ukládání energie, ale je to stabilizátor. Takže čím více kobaltu, tím méně uložené energie a tím větší cena a váha za kWh. Tesla má dost pokročilou techniku, že může mít v baterkách toho kobaltu výrazně méně než konkurence a do budoucna plánuje se ho zbavit úplně.

                Ty děti v africe, vysoká cena atd, to jsou takové dodatečné důvody.

  4. Kde bere Panasonic (Tesla) kobalt? Já slyšel, že ne v
    Kde bere Panasonic (Tesla) kobalt? Já slyšel, že ne v Kongu, ale hlavně na Filipínách a dokonce i na Kubě která je 5. největší dodavatel.

    Kobalt z Konga berou hlavně čínští překupníci a ty jej berou i od nelegálních kopáčů (odhadem % celkové těžby) tedy i dětí.

    čínskej dýler ilegálního kobaltu v Kongu při výkupu
    https://bit.ly/2Wth2sB

    1. Ty vies vzdy vsetko a pritom nikdy nic.
      Ty vies urcite lepsie

      Ty vies vzdy vsetko a pritom nikdy nic.
      Ty vies urcite lepsie ako to je so surovinami pre vyrobu baterii ako firma co ich chce vo velkom vyrabat.Skoda ta je na Zemi.Mali by ta vystrelit na Mars v Tesla roadstery.Tam im budes urcite platny Vsevedko.

      1. Ropa tady za chvíli nebude. Alespoň podle různých
        Ropa tady za chvíli nebude. Alespoň podle různých předpovědi jsme už několikrát měli zažít ropný zlom a furt se to posouvá. Ropa už dávno měla stát 200 USD za barel, konec levné ropy a pod. Akorát se děje spíš opak, ropy je dost a k té ceně má taky hodně daleko. Takové bububu…

        1. Omlouvám se pokud kazím náladu, ale ropný zlom nastal v
          Omlouvám se pokud kazím náladu, ale ropný zlom nastal v roce 2010. Viz graf množství ropy v nových nových nalezišťích:
          cleantechnica.com/files/2019/04/image1-3.png
          To, že cena ropy neletí nahoru je důsledek obrovských dotací do těžby ropy v USA.

  5. https://www.cas.sk/clanok/693172/okoliu-dobsinej-svita-na-lepsi
    https://www.cas.sk/clanok/693172/okoliu-dobsinej-svita-na-lepsie-casy-pod-zemou-objavili-hotovy-poklad/

    KUA. Tentokrát si to nenecháme šlohnúť ako meď , ktorú Jakob Fugger (spolu s Janom Thurzom) vyťažil z B.Bystrice do celého sveta a stal sa najbohatším v civilizovanej Európe(vysoko nad Rockefellerom). Nemci uvádzajú 400mld euro. Kde sa hrabú dnešní Gates, Bezos, Zuckerberg, z ktorých sa ideme posrať :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jakob_Fugger

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wealthiest_historical_figures

      1. Společnost učinila sérii kroků k přepracování cenových
        Společnost učinila sérii kroků k přepracování cenových strategií svých automobilů po snížení federálního daňového kreditu o 7500 dolarů pro kupující Teslu o polovinu, což je pokles, který ublížil dodávkám prvního čtvrtletí.

  6. off
    Indiáni v Ekvádoru bojovali nejen proti ropákům, aby

    off

    Indiáni v Ekvádoru bojovali nejen proti ropákům, aby zachránili prales, bojovali nejen za sebe, ale i za nás a za planetu.

    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ekvador-vlada-soud-ropa-indiani-waorani.A190502_140756_zahranicni_luka?
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10219104127259103&set=a.2035963623752&type=3&theater

    „Ekvádor nežije jen sporem se zakladatelem WikiLeaks Julianem Assangem. Řeší i vzpouru indiánského kmene Waorani, který uspěl u soudu se stížností proti vydání svého území těžařům ropy. Domorodci v boji proti vlastnímu státu i nadnárodním korporacím ale úplně vyhráno nemají.“

        1. Spalovacího autoprůmyslu určitě.
          Jinak Hyundai aktuálně

          Spalovacího autoprůmyslu určitě.
          Jinak Hyundai aktuálně vyjednává o výrobě svých elektromobilů pro Evropu v Nošovicích. Jako jediného místa v Evropě. Informace zevnitř fabriky.
          Kontrolní otázka soudluzi: „Co dělá skodofka?“ Odpověď „Testuje malý městský elektromobil z roku 2014, vyráběný VW pátý rok v Bratislavě, na němž přelepila logo VW a prý zdvojnásobila kapacitu baterek“.
          Jsem zvědavý na výsledky obou. Včetně třetího, TPCA. Tam už nám ale PSA s výrobou elektrického Pežíka utekl do Trnavy.

            1. Klasika velké firmy, palácové boje. Zda to budou dělat tam
              Klasika velké firmy, palácové boje. Zda to budou dělat tam nebo v rámci Kia v Žilině, zda na to ještě není brzy a nestačí jen dovoz atd. atd.
              Taky mají mezi sebou spousty petrolheadů, věřících na snižování emisí u spalováků a beroucích elektromobilitu jako úlet. A dále skupinku vodíkářů, kteří vidí budoucnost jasně, bez baterek i ropy.
              Prostě boj o vnitřní pozice a prachy, co se do toho dají. Když se bude u nich rozjíždět elektromobilita ve velkém, nebudou penízky na spalovače a vodíkáře. Dokonce se může stát, že kromě přiškrcení výdajů je rovnou jako týmy rozpustí.
              Není to v korporátu jednoduchý život.

      1. Nemusí, to každý ví, že jde jen o solární tunel v
        Nemusí, to každý ví, že jde jen o solární tunel v bleděmodrém. Podobně jako s bioplynkami, které měly původně zpracovávat zelený odpad jako doplněk k pěstování čehokoliv a nyní se pěstuje cokoliv výhradně pro ně. Další odklonění peněz…..

  7. I to je důvod proč se Tesla tak intenzivně zajímá o
    I to je důvod proč se Tesla tak intenzivně zajímá o recyklaci baterií. V budoucnu to bude významný zdroj surovin.

    Zatím to není tak akutnní, protože baterie mají reálnou životnost 10 a více let a dají se po skončení života auta používat v průmyslových bateriích, ale dříve či později i tyto bude zapotřebí zrecyklovat.

Napsat komentář