Tesla v továrně v Šanghaji míří ke 4000 aut týdně

V gigatovárně Tesla v čínské Šanghaji právě probíhá masivní rozšiřování. Chystají se nové budovy a připravuje nová výroba.

Výroba elektromobilů Tesla v Číně prochází zásadním rozšířením
foto: 乌瓦

V první fázi měla rekordně rychle postavená Tesla továrna v Šanghaji vyrábět 150 000 elektromobilů Tesla Model 3 ročně. Této mety už údajně dosáhla.

Nyní se údajně blíží k hodnotě 4000 vyráběných vozů týdně, což by znamenalo zhruba 200 000 ročně. Už během 1. čtvrtletí 2021 by měly z výrobních linek začít sjíždět také elektromobily Tesla Model Y.

To bude znamenat začátek druhé fáze. I proto se nyní na místě staví nové budovy a rozšiřují ty stávající. Už tak rozlehlá továrna se tak plošně zhruba zdvojnásobí.

Cílem je mimo jiné i vertikální integrace, tedy výroba více komponent pro elektromobily Model 3 a Model Y na jednom místě.

Výroba i stavba továrny jde Tesle v Číně extrémně rychle. Mezitím přípravy na výstavbu evropské gigatovárny nedaleko Berlína byly díky epidemii čínského koronaviru poněkud zabržděny.

Electrek.co

123 Comments on “Tesla v továrně v Šanghaji míří ke 4000 aut týdně”

  1. Je hezké, jak se tady diskutuje o dotacích v souvislosti s
    Je hezké, jak se tady diskutuje o dotacích v souvislosti s Teslou. Ne soudruzi, Váš pomýlený bolševický evropský korupční pohled je zcela mimo realitu.

    Federální vláda a vlády států USA vyhlásily dotační program pro nákupy na nízkoemisní vozidla. Kdo je dodá, toho zákazníci je budou nakupovat s dotací a levněji. Sáhli si na ně zákazníci Tesla stejně, jako zákazníci GM či Toyota, když kupovali nízkoemisní vozidlo. Jen Tesla vyrábí pouze elektromobily, takže si na ně sáhnul každý jejich zákazník. Tato podpora sem tam v Evropě také je, ale různě hojně omezovaná a zacílená na národní automobilky. Vzpomeňme nedávných snah spolkové vlády Německa vyšachovat z dotace na cenu auta zákazníka zlé americké Tesly ve prospěch VW, BMW a Mercedesu.

    Co se opravdové dotační podpory výstavby fabriky týče, různých daňových úlev, levnějších pozemků, průmyslových zón, školení zaměstnanců automobilek nebo jejich dodavatelů atp., tak toto provádějí spalovací automobilky dnes a denně už přes 100 let, stačí pátrat v historii. U nás všechny 3 velké, Škoda Auto, TPCA i Hyundai. A nejde o žádné drobné. Vše je dohledatelné na internetu. Takže mluvit o tom jen v souvislosti s elektromobilitou je chucpe. Jako když zloděj křičí chyťte zloděje.

    A to jsme se ještě nedostali ke skrytým dotacím, kdy vlády a občané platí veškeré externality spalovacích vozidel ze svého, zatímco zisky z jejich výroby a provozu realizují pouze automobilky a petrolejáři. Privatizace zisků a socializace nákladů v praxi, dnes a denně. A to je napříč celým světem.

    Shrnuto bylo by fajn, kdyby každý prodávaný výrobek nesl ve své ceně pro kupujícího všechny náklady své výroby, provozu a recyklace/likvidace. Snad se toho časem dočkáme, máme dobře našlápnuto.

    1. Přesně tak. Dotace = úspora na nákladech automobilek. O
      Přesně tak. Dotace = úspora na nákladech automobilek. O to je větší vyplacená dividenda pro vlastníky, která stejně zmizí v zahraničí . Jsou to přitom peníze českého daňového poplatníka, který je o ně ošizen, jelikož chybí pak ve zdravotnictví, školství a službách státu …

      1. Tak to slyším poprvé. Možná do mysleli jina.
        Zpětně ty

        Tak to slyším poprvé. Možná do mysleli jina.
        Zpětně ty dotace totiž fakticky vyplácené jsou, protože opět tu máme dementní model zadotujeme to lidem, co na to mají. Namísto těm, co to potřebují, ale nemají na to a dotace by jim pomohla. Takže podáte projekty, počkáte na schválení, nakoupíte za svoje, předáte podklady a počkáte dlouho na proplacení.

    2. Je vidět, že stát umí vyhodit 400 miliard oknem naprosto
      Je vidět, že stát umí vyhodit 400 miliard oknem naprosto bez problémů, takže kdyby dotoval BEV 50% ceny, tak by se ten prodej asi dobře posunul vpřed. Při průměrné dotaci 500 tis. Kč to je na 800 tis. BEV, to je slušná porce.

    1. Tesla je největší, ale není jediná automobilka, která se
      Tesla je největší, ale není jediná automobilka, která se zaměřuje čitě na BEV. V tomto bodě se tedy mýlíte.
      Co se týče dotací. To záleží na vládních rozhodnutích té které země. Každá vláda má svoje národní zájmy a představuje si rozvoj svojí ekonomiky poněkud jinak. Do toho jim mluvit sice můžete, ale například v ČR pro soukromníky žádné dotace nejsou. V případě ČR pláčete na špatném hrobě. Dotace zmizí v okamžiku, kdy vlády rozhodnou, že cíle bylo dosaženo, nebo, že už to nedává smysl.

        1. Ja by som to dotaciami nenazyval. Treba skor zrealnit
          Ja by som to dotaciami nenazyval. Treba skor zrealnit prevadzku ropakov, co sa defacto uz deje cez emisie. Problemom je, ze nie len CO2 je problem u spalovakov ale aj dalsie toxicke plyny a ciastocky. Tie EV nema a ropaky by mali byt za ne pokutovane Vybrane peniaze by sa mali investovat do EV a cistej energetickej struktury. Z mojho pohladu hlavne do jadra, ktore je prakticky uz 20 rokov na okrajoch zaujmu a investuje do neho len malo subjektov. Europa uz defacto stratila schopnost si postavit jadrovy reaktor, takze si ho budeme musiet kupit od Rusov, Cinancov alebo USA.

          Inak zaujimavu perspektivu ohladne jadrovej energetiky maju mikroreaktory, prip. mnozive reaktory, ktore naviac su schopne premenit jadrovy odpad opat na palivo.

          1. Emise aut bych radši nerozebíral…klidně najdu stav, když
            Emise aut bych radši nerozebíral…klidně najdu stav, když emisní stopa (včetně pevných částit) je za elektromobilem lokálně větší, než za benzínovým autem…vždy je, co s čím srovnáme..
            S jádrem souhlasím – nejsme a dlouho nebudeme schopni bez něj existovat.

              1. Stačí když se dostanete do situace že pojede lehčí
                Stačí když se dostanete do situace že pojede lehčí benzínové auto místy, kde se často brzdí a je prach z brzd (typicky křižovatka) – má emise xy z výfuku + z zvedne a lidi dýchají xy+z, pak přijede těžší elektromobil s lepší aerodynamikou a jen svojí aurodynamikou (protože vysává vzduch z podvozku mnohem efektivněji) a hmotností vysaje ze země mnohem víc toho prachu a protože bude proudění usměrněné tak ho dostane i výš a do většího rozsahu – v tu chvíli je pro lidi kolem emisní stopa často horší, než po tom benzíňáku.
                A není to jen mezi tím – vemte Teslu 3 a Teslu S 100 kWh- rozdíl je myslím 300 a něco kilo, hned máte diametrálně jiné víření prachu a spadlých částic…
                Všechno není jen v motoru – řada svinstva je daná existencí (pneumatiky, brzdy – bohužel i elektromobil musí často pro zastavení tu mechaniku použít) – plachtit se dá s obojím stejně.

                Bez jádra existovat? Ne v dohledné době. Zkuste si napájet slévárenskou pec fotovoltaikou, zkuste lisovat větrnou elektrárnou a zkuste rozjet svařovací linku pomocí vodní přečerpávačky…alternativní zdroje neutáhnou zatím neutáhnou průmysl. Že vyvážíme výkon Temelínu je fajn v energii, jenže tu někdo kupuje a používá, bez ohledu na to, kolik má jiných zdrojů…ona se v evropské rozvodní síti neztratí nad obvyklé přenosové ztráty.

                1. PeaKu, máš svatozář za to, jak tady věcně odpovídáš
                  PeaKu, máš svatozář za to, jak tady věcně odpovídáš eOslíkům stále dokola….

                2. Jako že bych si měl udělat moderní youtube kanál, třeba
                  Jako že bych si měl udělat moderní youtube kanál, třeba Zelený svět v realitě aneb nepodřežme si větev a nezničme planetu? Schválně, kolik lidí odsud by mě podpořilo na patreonu :D:D.

                3. Lídé odsud by vás odkázali na jeden ze dvou bodů:
                  *

                  Lídé odsud by vás odkázali na jeden ze dvou bodů:
                  * požádejte si o dotace
                  * buďte průkopník a investujte ze svého

                  Když nad tím tak přemýšlím tak první bod je takový převlečený Patreon 🙂
                  A dříve než začnete argumentovat tím že si to lidé nevybrali tak projděte jaké máme státní zřízení a že tím přispivatelem by analogicky byl stát.

                4. Udělej si kanál o tom jak pomatenej zamindrákovanec
                  Udělej si kanál o tom jak pomatenej zamindrákovanec morálku káže.

                5. kdyby takto uvazovali predci, ……tak dnes no vlastne by
                  kdyby takto uvazovali predci, ……tak dnes no vlastne by jsem nediskutovali tady, ale sedeli na stomech a dohadovali se o tom, jestli je dobra myslenka slest dolu na zem 😀

                  co je dohledna doba, rok, 5 let, 20 let, 100let? nevime co bude za tyden, ale ty vis ze v nespecifikovane dohledne dobe se bez jadra neobejdem 😀

                  slevarenske pece tak jako kazdy jiny „spotrebyc“ at v tomto pripade obri a s prikonem v MW jsou snad napojene primo na jaderny reaktor? takze treba v Norsku nemuzou mit slevarenske pece protoze tam nemaj zadnou komercni jaderku? ale notak, fakt myslis ze jsou tady v diskuzi takovi blbci? kdyby se v CR nepostavili jaderky, tak by se postavili jine zdroje a zili by jsem normalne dal 😉

                6. Celý Norský zázrak je zaplacený z petrol dolarů 😉 jen
                  Celý Norský zázrak je zaplacený z petrol dolarů 😉 jen tak naokraj

                7. A to je na tom to nejsmutnější. Že český zázrak se
                  A to je na tom to nejsmutnější. Že český zázrak se nekoná, přestože by taky mohl být zaplacený z obrovských přebytků výroby elektřiny. Stejně jako Norové financují svůj z jimi nepoužívané těžené ropy a plynu. Někdo si zemi udržuje čistou, jiný si kálí do vlastního hnízda.

                8. naprosto souhlasím, vyhazujeme příležitosti… když jsem
                  naprosto souhlasím, vyhazujeme příležitosti… když jsem se v neděli vracel z hor, tak bylo ošklivě, přesto na 30 -50 km jsem viděl ta krásná pole, co by mohla zajišťovat soběstačnost znehodnocená žlutým sajrajtem k pančování benzínu a nafty od deset km blíž už byly vidět i ty FVE (výborná věc na střechy ale na nejúrodnější pole oblasti to prostě nepatří) a zbytečné betonové plochy překládacích skladů

                9. mam pole a zemedelec ktery si ho od nas pronajima ma jasne
                  mam pole a zemedelec ktery si ho od nas pronajima ma jasne dano ze tam zadnou plodinu pro „paliva“ pestovat nesmi, kdysi jsem zvazoval ze by tam byla fotovoltaika (infrastruktura tam je) ale vesmes by to tomu poli nijak neuskodilo, tak jako tak by se tam pestoval jetel ci podobna plodina a prohanelo by se tam nejake stadecko ovci

                  ty fotovoltaicke parky kde se nic nez trava nepestuje jsou vesmes jen z let 2009-2011, a co si budem namlouvat nezabiraj ze zemedelske pudy ani promili procenta v CR, za 10-20 let se jiste zmeni zase na neco jineho, protoze ti lide co tam dnes provozuji prave fotovoltaicke parky nic jineho neumej a neumej a konkurence by je pak znicila, tak nejak zakrneli a pujdou jinam kde jim stat pricysta zase zivnou „pudu“ pro nejake dalsi svinarnicky, takze se da rict ze ta puda tam za tech 10-20 let bude idelane odpocata, pokud takove pole pak pujde k prodeji, ja budu mezi prvnima jako zajemce o koupi 🙂

                10. S tím, že jde o minim půdy, máte pravdu, ale jde o
                  S tím, že jde o minim půdy, máte pravdu, ale jde o princip. Kromě toho, od začátku se mluví o tom, že na konci životnosti to tam majitelé, mnohdy schovaní za nějaká s.r.o., nechají stát a o likvidaci se bude muset postarat někdo jiný.

                11. o tu likvidaci se radi postaraj lidi sami, i 20-30 let starej
                  o tu likvidaci se radi postaraj lidi sami, i 20-30 let starej panel je stale dobrej treba na ohrev vody do bazenu, soused takto nakoipil par panelu za par subu z fabriky co se rusila, a kdyby to nekde mel moznost ziskat zadara, jiste by nevahal

                  kdys pak budou k mani ty pozemky jak to klidne koupim i s tema panelama, ty stare panely co se tam davali prave mezi lety 2009-2011 jsou jeste celkem snadno recyklovatelne a je na nich spousta hliniku, skla, chemycky se pak recykluje jen strasne malo, horsi to je az s panely ktere se vyrabej dnes a kde se klade duraz na co nejekologictejsi vyrobu a ty materialy jsou tam casto tenci a krehci, takze se to blbe rozebira

                  vesmes prumerne pole s fotovoltaikou se da rozebrat za tyden vcetne separace namiste toho co se da snadno recyklovat a jeste na tom vydelat, z takoveho prumerneho 2-5 hektaroveho pole pak odjede vesmes 4-5 kamionu s beznyma kovovyma konstrukcema, 2-3 kamiony hliniku (nejvetsi vejvar :D) a dva mensi nakaldaky se zbytkem jako je sklo, nerozstridena elektronika a treba samotne clanky ktere je treba recyklovat chemicky, vesmes ten odpad co se da prodat vykupu to cele zaplati natolik ze se ta recyklace i jako celek jeste vyplati 🙂

                  jen pro predstavu, v cele CR napachaji mene skody spatne recyklovane fotovoltaiky, nez kolik skod napachaj lidi s dnes modernim 3D tiskem v podobe SLA, kteri bohuzel v celkem malo pripadech zbytky resinu a alkoholu odvazi do sbernych dvoru k recyklaci, bohuzel drtiva vetsina z nich to normalne leje do umyvadla, a to je sakra toxicka sracka, pro predstavu 1 litr resinu a 10 litru alkoholu pro oplach je toxicitne stejne svinstvo jako je obsazeno v 28 tunach fotovoltaiky, kdys si pak clovek projde statistiky celniho dovozu resinu a jak malo se ho nasledne za dany rok objevi ve sbernych dvorech, tak by clovek az brecel

                12. Nikdo netvrdí, že jde o nějaký globální problém a pokud
                  Nikdo netvrdí, že jde o nějaký globální problém a pokud si myslíte, že těch prodejných panelů bude na konci životnosti tolik, aby to zaplatilo demontáž, odvoz, skládkování a vyčištění toho zbytku, tak tím lépe. Já si to úplně nemyslím, ale to je celkem jedno.

                13. v soucasne chvili spise provozovatele tech parku resej aby jim
                  v soucasne chvili spise provozovatele tech parku resej aby jim to lidi nekradli 😀 a to ikdys panel jaky se na takovych farmach pouziva dnes nestoji ani 2 tisice za kus novej 😀

                  hele i za 20 let az to zacnou likvidovat, tak kdys daj na plot ceduly ze prodavaj kus za 100-200 (jakoze dnesni ceny, kolik to bude za tech 15-20 let netusim) tak maj za tyden prazdno a vyprodano 😀 toho bych se nebal

                  Cesky obcan v tom dnes vidi spise ty cifry kteryma se ohani politici v kampanich kolik nas to jakoze celkove stalo na poplatcich, dotacich a tak, a to se tok nadava jedna radost 😀

                14. Myslím, že v téhle diskusi nenajdete člověka, co by si
                  Myslím, že v téhle diskusi nenajdete člověka, co by si myslel, že FVE na polích a loukách je rozumná nebo dokonce potřebná věc. V principu je to stejně jako u řepky jenom o dojení dotací na základě zákonů, které nikdy neměly v této podobě projít.

                15. Nic není černobílé. Ukazuje se, že než drancování
                  Nic není černobílé. Ukazuje se, že než drancování dnešními agrokombináty, je pro pole lepší fotovoltaika zapíchaná na navrtaných kovových tyčí, tedy lehce po letech demontovatelná. Půda pod ní odpočívá bez hutnění a chemie. Spolu s chovem ovcí/koz či čehokoliv na spásání a hnojení ideál. Vzniká zde přirozená horská či nížinná louka, dost FVE na poli už uživí i včelstva.

                  A agrivoltaika začíná z pilotních projektů přinášet první zkušenosti po pár letech, zatím vinaři tvrdí, že jim klesá o 15-30% náročnost na vodu, zlepšuje se chuť a vůně vína. Zelenináři hovoří až o 60% úspoře vody, rovnoměrnějšímu růstu plodin a vyšším výnosům.

                  No a k tomu všemu máte navrch elektřinu pro statek a vozidla. Bavíme se o vertikálních instalacích nebo nadzemních pásech třeba ve Francii či Španělsku mezi řádky, pod nimiž projede technika které regulují množství paprsků či dobu kdy dopadají na půdu. Moc zajímavá byla k tomu poslední webová konference Solární asociace.

                16. Teď si evidentně nerozumíme. Nepsal jsem nic proti
                  Teď si evidentně nerozumíme. Nepsal jsem nic proti využití FVE v zemědělství a ani mě nenapadlo, že by to takhle mohl někdo pochopit. Naopak, mluvil jsme o tom, že tu z důvodu naprosto katastrofálně nastavené legislativy Proubkovou vládou pro podporu FVE vznikly naprosto nekoncepčně a zbytečně FVE, které nic lokálního nepohání, žádnému zemědělství ani chovatelství přímo ani nepřímo neslouží, protože jediným smyslem jejich existence je dojení dotací.

                17. Tak ja jsem jedina vyjimka. Jako majitel poli, ktery i chvili
                  Tak ja jsem jedina vyjimka. Jako majitel poli, ktery i chvili hospodaril mam docela poneti o tom, co se do nich vpravuje a nema, co se do nich nevpravuje a ma a jak krasne vysycha dokud nezasejete a jeste min. 3 tydny pote (takze docela drsny u jarin) a pak zase po podmitce, ne vzejde vytrus a plevel. A budu optimisticky a verit, ze na podzim po orbe uz nesviti nefouka a jen prsi. Mimochodem, na vlahu je docela prospesn ta repka, kterou teda jako primes do paliv uznavam jen jako prijem naseho premiera. Jinak uz ma jen sama negativa. Tesne po sklizni predchozi plodiny orete, sejete a za par tydnu vzejdou docela rozsahle listy, ktere zakryji zem. Nadale je plodina vyssi a hustsi, takz odpar je minimalni.
                  Noa ted k tem FVE. Kdyz si predstavim na poli FVE, pod nimi skot ci mensi prezvykavce, tak je to pro pole a biodiveriztu ve srovnati s pesticidy a herbicidy na rolich naproste pozehnani. Nebo si myslite, ze vetsina poli se obdelava v BIO standardu a setrne? Takze aby si zeme odpocinula, aby byl vyrazne snizen odpar a zhutneni, pak je FVE na polich jedno z reseni. Lepsi reseni je les, ale tam je vynos zamnohem delsi dobu a FVE tolik nelikviduje lykozrout smrkovy a sucha.

                18. Naprosto výstižné.
                  A navíc my si ještě kálíme do

                  Naprosto výstižné.
                  A navíc my si ještě kálíme do hnízda hned dvakrát, protože levně vyvážíme elektřinu co by stačila na 5 milionů elektromobilů, zatímco emise z výroby zůstávají tu. A těch 5 milionů aut jezdí na dovezenou ropu a produkuje další emise.

                19. no a? takove moznosti meli a maji i staty jako CR, jen ty
                  no a? takove moznosti meli a maji i staty jako CR, jen ty nemehla co nam tu vladnou toho vyuzivaji spise pro prostech svejch penezenek a penezenek svejch kamaradu 😉 ropa neni jedine na cem se da vydelavat a co by mohlo statu pomoci donudoucna

                20. Kdyby ČR nakládala s uhlím stejně jako Norové s ropou,
                  Kdyby ČR nakládala s uhlím stejně jako Norové s ropou, byl by stát bohatší, vzduch čistější a uhlobaroni chudší. Jsou to ti Norové ale osli, že?

                21. Jakákoliv argimentace prachem je nesmyslná už jenom proto,
                  Jakákoliv argimentace prachem je nesmyslná už jenom proto, že spalováky jsou významným producentem prachu ve městech.
                  Takže si spíše řekněte o kolik méně prachu by bylo na silnicích, kdyby se nahradily spalovací vozy elektromobily.

                22. Zatížení brzd je dáno řidičem – kdo umí řídit, pokud
                  Zatížení brzd je dáno řidičem – kdo umí řídit, pokud není donucen vnějšími okolnostmi či totálním zastavením umí jet bez použití brzd.
                  Prach ve městech je způsoben – brzdami – ano vedou spalovací auta (aby ne, když je jich nejvíc – přímo šok), otěrem pneumatik (záleží na tvrdosti směsi a hmotnosti auta) – na kus v dané třídě při stejné pneumatice vede elektromobil – je těžší, dále se podílí saze z komínů – velmi často více než doprava, záleží na mixu, jak je topeno,
                  otěr podrážek lidí, nezanedbatelnou částí vlaky pokud nejsou elektrické, startující letadla,pokud jsou nad město, lodě, speciálně v Praze v Chotkově ulici je vítězem tramvaj, děsně tam hoblují koleje a je to tam samá pilina.

                23. Zatížení brzd je dáno i tím že elektromobily dokážou
                  Zatížení brzd je dáno i tím že elektromobily dokážou brzdit přes motor a právě zkušený řidič toho dokáže využít.
                  Prach i je přímým produktem spalování a tento prach jde pouze na vrub spalovacím vozům.

                24. Spalovák v brzdě vypíná palivové čerpadlo, brzdí se
                  Spalovák v brzdě vypíná palivové čerpadlo, brzdí se kompresí 😉 Jediný rozdíl neteče nic do baterky a i tak je otázka, kolik reálně za brzdění nateče

                25. Spalovák brzdí otěrem brdových destiček o brzdové
                  Spalovák brzdí otěrem brdových destiček o brzdové kotouče a vytváří tak prach. A vyhnul jste se tomu, že prach je jedním z produktu spalování.

                26. Základní škola newtonovská fyzika, newtonovy pohybové
                  Základní škola newtonovská fyzika, newtonovy pohybové zákony. F=m.a bez dodání energie je a záporné složené z jízdních odporů, kterými jsou, vzduch, stoupání, zatáčení, tření. tyto odpory lze umocnit odpojením palivového čerpadla ze spalovacího motoru se stane retardér, který má výkon nasávaného vzduchu, který je stláčen (v podstatě kompresor, akorát místo do tlakové lahve to ženete do minimálního odporu výfuku), zvýšení výkonu tohoto retadrédu je zařezením nižšího převodového stupně.

                  Platí základní poučka sjíždění z kopce na horách, dolů jeď na rychlost, na jakou by jsi stoupal, jinak upečeš brzdy a klesne jim výkon – učí se to v každé trochu slušné autoškole – pokud nemáte takovéto základní řidičské znalosti, tak vraťte řidičák…

                  S neználky se fakt diskutovat nedá

                27. To jste si dal sakra práci s tím popíráním, že
                  To jste si dal sakra práci s tím popíráním, že spalovací automobily brzdí pomocí brzd 😀

                28. ne jen jsem popsal neználkovi co se stane, když pustí plyn
                  ne jen jsem popsal neználkovi co se stane, když pustí plyn a že princip brzdění je velmi podobný u spalováku i elektromobilu – naštěstí (ku škodě ekocvokům) fyzika je jenom jedna a je Newtonovské pojetí a Einsteinovské…možná bude jednou i Radovanovo (sorry, ale popření vibrace rotační hmoty u mě máte fakt schované)

                29. Dobře vyvážená rotační hmota nemá žádné vibrace.
                  Dobře vyvážená rotační hmota nemá žádné vibrace.

                30. Takže se vraťme zpátky k tématu, spalovací automobily
                  Takže se vraťme zpátky k tématu, spalovací automobily používají k zastavení brzdy. Především pak na křižovatkách a způsobují vysokou míru prašnosti. Společně s nedokonalým spalováním uhlovodíků. A to to všechno způsobuje elektromobil méně jemných prachových částic, které znečišťují města a způsobují dýchací obtíže obyvatel.

                  A prosím, opravdu se nesnažte tvrdit, že brzdící účinek spalovacího motoru je srovnatelný s tím u elektromotoru.

                31. Chjo takže znova
                  Pustím plyn auto vypne čerpadlo, nespaluje

                  Chjo takže znova

                  Pustím plyn auto vypne čerpadlo, nespaluje – brzdí motorem, pokud podřadím zvyšuji brzdný účinek (je závislý na otáčkách) – dobrzdím pedálem
                  Elektromobil – pustím plyn, plachtí/rekuperuje – dobrzdím pedálem možná i za pomoci protiproudu , pokud nebude rekuperace stačit nebo jsem plachtil.
                  Při plachtění obrus je daný hlavně tím, jakou masu brzdím, při rekuperaci je větší pravděpodobnost nadělat menší bordel z brzd elektromobilem.

                  Je to složité pochopit, že to je hlavně o řidiči? Když jedu na motorce, tak prakticky brzdy nepoužívám, stačí zaklapnout plyn a zpomaluje dostatečně, kdybych ještě podřadil, tak s velkou pravděpodobností zablokuju zadní kolo, na mokru v zatáčce musím jít se zavřením plynu na spojku, protože by to s velkou pravděpodobností šlo.

                  Emise prachu z brzdových destiček odpovídá E=0,5*m*v*v, pokud budu šikovnej a pojedu na spotřebu tak ve stejné situaci nadělám méně prachu, než pozér s elektromobilem, co se tam přiřítí aby ukázal zrychlení a zadupne brzdy stejně tak při plachtění – při plachtění u stejně velkého auta mám u elektromobilu víc hmoty, tedy opět mám obrus

                  Aby byla pravda to, co chcete slyšet, tak bychom museli uvažovat auto buď vyřadit na neutrál a nechat to zcela na brzdách, nebo mít auto s volnoběžkou či podtočený 2T motor s nízkou setrvačnou hmotou, to první odporuje pravidlům bezpečné defenzivní jízdy to druhé moc dneska už moc na silnici nepotkáte, takže musím stát za tím, co jsem napsal výše – je to zcela relevantní a technicky správně provedený postup zastavení

                32. Vážně si myslíš, že když ten nesmysl budeš opakovat
                  Vážně si myslíš, že když ten nesmysl budeš opakovat stále dokola, tak z toho uděláš skutečnost? Elektromotor má při rekuperaci silnější brzdný účinek než spalovací motor se zařazenou rychlostí. A ten nesmysl že elektromotor vytváří více prachu než při brždění rekuperací než spalovací, to už není ani k smíchu.

                  A stále pro jistotu přeskakuješ tu část kdy spalovací motor produkuje prachové částice. Především diesel. Od toho tam je filtr pevných částic.

                  A ne, nemusíš tu hloupost psát znovu.

                  Realita je taková, že najdeš 100 lidí se starým dieselovým motorem s děravým filtrem pevných částic než 1 člověka s autem v dokonalém stavu, který dokonale řídí a ani tak se ani nepřiblíží produkci prachu u elektromobilu už jenom proto, že elektromobil nemá výfuk. Proto je nutné dostat spalováky z ulic.

                33. ano je k smíchu jak neumíš číst- nepsal jsem
                  ano je k smíchu jak neumíš číst- nepsal jsem elektromotor, psal jsem že elektromobil tím, jak je konstruovaný, zvíří víc prachu

                  já nic nepřeskakuju bavíme se o brzdění – pustím plyn vypne se čerpadlo nespaluje se…až se budeme bavit o motoru v tahu nemám problém přiznat, že nejen diesel, ale každý motor s přímým vstřikem pod vysokým tlakem a turbem produkuje pevné částice proto má i dnešní benzín filtr pevných částic – není to závislost na typu paliva, ale na jemném rozprášení paliva pod vysokým tlakem

                  realita je taková, že nerozumíš autům a chceš o nich kázat…přitom neumíš základně popsat děj, co se kde v autě děje působením řidiče a když to někdo napíše, říkáš tomu nesmysl

                  a kdyby jsi uměl číst a chápal souvislosti, tak by jsi dávno věděl, že neobhajuju spalovací auta, naopak poukazuju na to, že elektromobil není žádný samospásný zázrak a ukazuji, jak je v mnohých situacích malý rozdíl proti spalováku a že pokud chceme zlepšit životní prostředí, tak za méně peněz umíme udělat mnohem větší pčínos než se plácat v autech, jak se stalo v poslední dekádě moderní a pro řadu lidí modlou..

                34. Ale kdepak Peaku. Od začátku tu mluvím o vytváření
                  Ale kdepak Peaku. Od začátku tu mluvím o vytváření prachových částic auty. A tvá snaha najít si 1 specifickou situaci za ideálních podmínek a na ni se snažit obhajovat spalovací vozy (ano, to přesně děláš), je naprosto irelevantní. Ono je totiž úplně jedno jestli se čerpadlo při puštění plynu v moderních motorech odpojí, když jako celek v běžném provozu je to rakovinomet k pohledání a naprosto nesrovnatelný s elektromobilem. A to je ten důvod proč musí spalováky z ulic.

                35. Já na to dopředu upozornil, že jde o jeden konkrétní
                  Já na to dopředu upozornil, že jde o jeden konkrétní stav:
                  Vložil/a PeaK, Út, 2020-05-26 12:26
                  Emise aut bych radši nerozebíral…klidně najdu stav, když emisní stopa (včetně pevných částit) je za elektromobilem lokálně větší, než za benzínovým autem…vždy je, co s čím srovnáme..
                  S jádrem souhlasím – nejsme a dlouho nebudeme schopni bez něj existovat.

                  Takže šup zpět na zš a učit se číst a chápat text 😉

                36. Tak abychom se nepotkali v lavici 🙂
                  Tak abychom se nepotkali v lavici 🙂

                37. Nerad vstupuje do zábavné diskuze, ale nedá mi to. S
                  Nerad vstupuje do zábavné diskuze, ale nedá mi to. S výše napsaným jakožto teorií bez výhrad souhlasím. Je tady však nesporná praxe. Mám spalovák, elektromobil i motorku a odjeto přes 1M km. Brzdná síla elektromotoru ve spojení s jednoduchým ovládáním její velikosti (plynový pedál nebo pádla) je nesrovnatelně vyšší než u spalováku i třeba s podřazeným stupněm. Mám stejný jízdní styl v jednom i druhém typu vozu a na brzdu v EV víceméně nešlápnu, kdežto v ICE pořád musím. V EV mám jedny brzdy už 200.000 km, v ICE prostě po 60tkm musím na výměnu.

                38. to fakt chceš taký výplod prezentovať ako svoje
                  to fakt chceš taký výplod prezentovať ako svoje vedomosti?
                  – v motore/valci sa vzduch stláča a následne rozťahuje -tkže nulové brzdenie (iba ak trenie)!
                  – to fakt chceš extrémne situácie dávať ako príklad každodennej jazdy? dvojlitrový dýzel na prvý, prípadne druhý prevodový stupeň brzdil na takú rýchlosť akou sa šlo hore kopcom. motory POD liter objemu reálne nebrzdia. to už ani na š105/110 v autoškole okolo 1979 neučili.
                  – mám reálne skúsenosti od 1956. autá, kde sa spojka pri preraďovaní vyšliapala dvakrát, kde riadenie bolo so „šnekovou“ prevodovkou, kde sa pôoužívala „páka motorovej brzdy“,

                39. – v motore/valci sa vzduch stláča a následne rozťahuje
                  – v motore/valci sa vzduch stláča a následne rozťahuje -takže nulové brzdenie (iba ak trenie)!

                  Opravdu máte pocit, že při bržděním motorem brzdíte pouze třením, protože tam komprese/dekomprese je vratná operace beze ztrát ? Nafukoval jste někdy kolo ruční pumpičkou ? A zkusil jste si na ni potom někdy šáhnout ? To jak je pumpička teplá je výsledkem komprese a to takto vznikající teplo (a odváděné z motoru chlazením) je to hlavní co vás z kopce brzdí při brzdění motorem. Kdyby to brzdilo jenom třením, tak nemusíte brzdit motorem a můžete použít rovnou brzdy.

                40. tzruľko, čítal si celý text?
                  a tá bpumpička je to

                  tzruľko, čítal si celý text?
                  a tá bpumpička je to isté!
                  a teraz skús namiesto šlaufíka zapchať dierku na pumpičke – koľko stlačíš, toľko vyskočí nazad. tak ako v motore – ventily sú zatvorené.
                  a motor pod jeden liter nebrzdí.
                  to si mal prečítať tiež.

                41. smutné je, že prezentujete veci, ktoré platili kedysi.
                  a

                  smutné je, že prezentujete veci, ktoré platili kedysi.
                  a čo tak prerušované brzdenie?
                  tie rady sú ako prezentovanie tzv rekuperácie brzdnej sily v spaľovákoch, s dynamoštartérom ako šetrenie paliva.

                  kedysi som sa učil také veci, lenže o pár rokov neskôr ma príručka varovala, že zadriem (dvojtakt). odučil som sa a dodnes som neprišiel na chuť brzdeniu motorom. dokonca keď dnes dám nohu z akcelerátora „dolu“, výsledok je iba na obrazovke „0.0“. hoci to nie je pravda, keď vyradím, spotreba je okolo „2.5“. a žiadne brzdenie nebadať.

                42. Dynamo startér měla tak leda čezeta 501 – 502 manet
                  Dynamo startér měla tak leda čezeta 501 – 502 manet atd…doporučuju napřed nastudovat základy a pak se ozývat.
                  A přerušované brzdění? Dneska ABS, ale mimchodem, určitě jste slyšel o progresivním, lineárním a degresivním přístupu k brzdnému procesu, když tady chcete povídat o přerušovaném brzdění – mimochodem i to umím, stejně jako ředit s meziplynem, brzdit levou nohou přední náhon a překvapivě umím jezdit i na 2T motoru..

                  2t motor na zavření plynu zarvete na chudej směsi – a ono na chudou směs jezdí nejlépe…a řešení se jmenuje oddělené mazání..a pro pamětníka ano každý znal někoho, kdo to na odděleném mazání zarval pro selhání čerpadla, ale nikdy jsem žádné jméno takového člověka neslyšel. Obecně 2T motor moc nebrzdí a proč? protože má přepouštění kanály a zatímco ventily válec zamknout a je větší „brzdný výkon motoru“ z 2 to utíká do pryč – do kliky, do výfuku…

                  A co vám ukazuje počítač jestli 0,0 2,5 je úplně jedno…napíše co mu někdo nastavil a zkorigoval – jsou auta, kde dokonce máte přístup do počítače a koeficienty si upravit, aby to měřilo, jak chcete…je to stejané jakože teplota motoru taky lítá a rafička až skoro do průseru ukazuje hezkých 90°C vody a přitom prohřátí motoru neukazuje voda, ale teplota oleje a tu většina lidí nevidí (díky VW, že to přidali do maxidotu)

                  A fyzika je jednom jedna platí stále, akorát dneska místo řidiče to dneska dělá často elektronika…

                43. slovíčkarenie? no tak alternátorštartér.
                  a ťahať sem

                  slovíčkarenie? no tak alternátorštartér.
                  a ťahať sem posilovač a asistenčné systémy?
                  sám píšete o prerušovanom brzdení že ho viete. pretože rovnako by sa mohlo v iných súvislostiach písať o nohe neustále na spojke. keď schádzam kopec, zvyčajne silne pribrzdím kúsok pred zákrutou, hrboľmi, následne prestanem brzdiť.
                  vysvetlenie prečo nebrzdiť motorom dvojtaktu nepotrebujem, napísal som, prečo som si odvykol brzdiť motorom.
                  to si fakt myslíte, že pustením pedálu prestane čerpadlo čerpať?
                  o teplotách ste prestrelil, mne ukazuje napr. v zime ako teplota kolíše.

                44. slovíčkarenie? no tak alternátorštartér. – fakta dynamo
                  slovíčkarenie? no tak alternátorštartér. – fakta dynamo stejnosměrný stroj, alternátor střídavý stroj… diametrálně jiná zařízení
                  O teplotách jsem nepřestřelil – VW group palubní deska má zpoždovač na ručičce – takže pokud vám teplota kolísá, tak doporučuju se jít podívat na termostat či čidla a pozor často bývají čidla dvě a není duplikována funkce ;o)

                45. tak, dnes som si overil:
                  pri pustenom pedáli a zaradenom

                  tak, dnes som si overil:
                  pri pustenom pedáli a zaradenom prevodovom stupni ukazuje „0“ keď „vyradím“, ukazuje „2.5“;
                  na š superb L@K, automatická prevodovka, benzín, auto jazdí štýlom stlačím/povolím brzdový pedál, akceletátora sa nedotýkajúc. takže teória o nula palive je neplatná.
                  ps – dynamo/alternátor je primárne o tom, kde je cievka, ako je budenie, ako sa získa jednosmerný prúd. pretože aj to dynamo vyrába striedavý prúd, akurát uhlíky …

                46. A my se celou dobu bavíme o tom, že jedu pustím plyn na nic
                  A my se celou dobu bavíme o tom, že jedu pustím plyn na nic nešlapu a vypne se čerpadlo… to vůbec nesouvisí s tím, co ukazuje display na palubním počítači jediné, co jste prokázal, že jde dostat motor v chodu pod rozlišovací schopnost zobrazovací jednotky…to je jako když pojedete autem, budete zastavovat a vyřadíte, spadne to někam 0,8 l/100km a jak budete zpomalovat, tak před tím, než zastavíte a přepne se to na l/h, tak začne růst spotřeba…jak vypadáte, tak by jste odvodil, že auto při zastavování žere víc než za jízdy…přece to zobrazil display

                  Jojo dynamo a alternátor jsou stejné až na… slovní spojení „stejné až na“ je v praxi zcela pro něco zcela jiného V-A charakteristika jiná, ale vlastně v tom není rozdíl.. dynamo má napětí závislé na otáčkách alternátor se bere jako stabilní, alternátor je účinnější…jo ono je to stejný, a že je na začátku střídání magnetismu je snad jasný (fyzika za nás asi šestá třída zš)…
                  jestli máte elektrovzdělání a náhodou v elektrice něco děláte, tak mi dejte vědět kde a co, abych se k tomu v žádném případě nepřibližoval…

                47. tak znova – š superb L+K s automatickou prevodovkou,
                  tak znova – š superb L+K s automatickou prevodovkou, benzínový motor:
                  bez ovládania akcelerátora (plyn) sa pohybuje iba mnipuláciou (stláčaním/povoľovaním) BRZDOVÝM pedálom. dľa vašej teórie sa to nemá udiať, pretože po zaradení prevodu (nie voľnobeh/neutrál) a povolení akcelerátora/plynu sa preruší dodávka palivamotoru.
                  tuná to neplatí.

                48. ukažte mi, podle jaké teorie by to neměl dělat – superb i
                  ukažte mi, podle jaké teorie by to neměl dělat – superb i třeba octavia mají parkovací manipulaci brzdovým pedálem, prostě pustíte a popojíždí, aby nemehlo neduplo na plyn a nanebouralo při parkování. A když tak přemýšlím, tak myslím, že nějaké VW group auto o tom mělo i v manuálu

                  budete se divit ale i třeba octavia 1 v naftě měla ochranu, že pokud jste jí i s manuálem přivedl při popojíždění na kritické otáčky, tak si přidala aby nezdechla (super když to řidič nečekal, jí podchytit aby se o něco neopřela)

                  Opakuji naposled – pokud budete brzdit motorem a pustíte pedály (auto je ve výběhu – chcete-li přesný termín), tak se vypne čerpadlo, nic jiného tu netvrdím. Nikde jsem nikdy netvrdil, že pokud kdykoli šlapnu na pedál brzdy, že se vypne čerpadlo, to je proti zdravému rozumu.

                  edit:
                  30S hledání v info o DSG

                  Regulace Creep

                  Umožňuje popojíždění vozidla bez nutnosti držet sešlápnutý plyn. V podstatě je to jako jet s manuálem bez sešlápnuté spojky na jedničku, jen máte jistotu, že to nikdy nechcípne :). Ideální pro popojíždění v kolonách, kdy stačí jen sem tam přibrzdit.

                49. podľa ctrl c/v
                  Základní škola newtonovská fyzika,

                  podľa ctrl c/v
                  Základní škola newtonovská fyzika, newtonovy pohybové zákony. F=m.a bez dodání energie je a záporné složené z jízdních odporů, kterými jsou, vzduch, stoupání, zatáčení, tření. tyto odpory lze umocnit odpojením palivového čerpadla ze spalovacího motoru se stane retardér, který má výkon nasávaného vzduchu, který je stláčen (v podstatě kompresor, akorát místo do tlakové lahve to ženete do minimálního odporu výfuku), zvýšení výkonu tohoto retadrédu je zařezením nižšího převodového stupně.

                  „odpojením palivového čerpadla ze spalovacího motoru se stane retardér“
                  to auto sa pohybuje silou motora, ktorý dľa tohoto textu by mal brzdiť.

                50. kde je v tom mém textu slovo brzda nebo stojím na
                  kde je v tom mém textu slovo brzda nebo stojím na brzdě

                  napsal jsem, že velikost jízdních odporů můžu zvýšit motorem, který klade odpor stlačováním nasávaného vzduchu bez paliva nic víc nic míň

                51. a ja oponujem NEprítomnosť paliva v naštartovanom
                  a ja oponujem NEprítomnosť paliva v naštartovanom motore.
                  ja som neprezentoval stav, keď dolu kopcom motor brzdí preto, že sa pustením akcelerátora zastaví prívod paliva, práve opačne som písal, že aj pri pustenom akcelátore palivo stále dodáva do motora a ten nejde „nasucho“.
                  ten superb by dľa teórie o brzdení motorom pustením akcelerátora by sa namal hýbať 🙂

                52. https://www.zelenavlna.cz/podrazovani-nebo-brzdeni-motorem-jsou
                  https://www.zelenavlna.cz/podrazovani-nebo-brzdeni-motorem-jsou-prvky-usporne-jizdy-7919371

                  „Zásadně rychlost nevyhazovat. Pokud například vím, že budu odbočovat k čerpací stanici, nechám zařazený nejvyšší rychlostní stupeň, sundám nohu z plynu a nechám auto samovolně dojíždět, protože v tu chvíli je spotřeba nulová – motor je tlačen koly, proto je přívod paliva zavřený,“ popisuje Patera

                  „Sundám nohu z plynu, počkám, až se auto na zařazenou rychlost trochu zbrzdí, a zařadím nižší rychlostní stupeň. Takto postupuji až k místu, kde budu muset brzdit a pomalu a plynule zpomaluji,“ vysvětluje Jiří Patera. Motor opět za této situace nespotřebovává žádné palivo.

                  Jiří Patera z High Car Training

                  Stačí vám takováto odpověď jako vysvětlení – mimochodem, skoro bych řekl, že mi dlužíte omluvu 😉 za to zpomalování při brzdění motorem, že to není aktuální..

                53. vrrbn, vrrrn, …
                  asi tak. nepoznámmväčšiu blbosť. na

                  vrrbn, vrrrn, …
                  asi tak. nepoznámmväčšiu blbosť. na zdôvodnenie že napísané je správna rada postačuje názov High Car Training?

                  tak sa ospravedlňujem, všetko čo som napísal je nesprávne a …
                  samozrejme sarkazmus.
                  veriť tomu, na čo odkazuje je …
                  zopakujem – motor spotrebúva palivo – spomínaný superb je toho príkladom.
                  pán patera zavádza, pretože pri preraďovaní by motor zdochol ak by nedostával palivo.

                54. když je někdo hloupej, to se stává, když je někdo
                  když je někdo hloupej, to se stává, když je někdo arogantní hlupák tak to je špatný…tak mě napadá, že jsem právě pochopil přísloví arogantní jako slovák díky vám za to

                55. Na tu otazku dava uz spoustu let odpoved Toyota. Porovnejte
                  Na tu otazku dava uz spoustu let odpoved Toyota. Porovnejte podobna jejich auta s klasikami.
                  Diky, dodnes jsme si myslel, ze palivove cerpadlo (samozrejme, jak naznacujete, nefunguje u karburatorovych benzinaku – napada me otazka, atmosfery se delaji taky srikacky nebo stale karburatory?) vypina pri uvolneni plynu ne pri seslapnuti brzdy.

                56. Tak to je super, vyzdvihovat elektromobily – o nic vědět,
                  Tak to je super, vyzdvihovat elektromobily – o nic vědět, jak dítě z ABC a hanit spalováky a o nich netušit nic 😀

                  Asi se na stejném principu vrhnu do odsuzování Applu a vychvalování Androida :D:D:D

                57. Ja docela prakticky tusim, ze dost zasadni rozdil je v brzdne
                  Ja docela prakticky tusim, ze dost zasadni rozdil je v brzdne sile. V T613 na trojku byl mozna srovnatelny brzdy ucinek jak v i-Mievu na C a je dost velky rozdil v rekuperaci mezi C a B. Navic kdyz nahodou jedu do vsi z kopce, tak i prislapnuti brzy jen zvysi rekuperacni ucinek narozdil od oteru brzd.
                  Kde jste zjistil, ze nic netusim o spalovacich? Mimochodem, zakaldni znalosti musim mit i jen z autoskoly, kdy jsem zvlast delal ridicak na T a zvlast na C, kde, jak vite, se nejake principy bifluji. A taky se od dvanacti vrtam ve fechtlovi a mam celozivotni skoleni od otce – opravar zemedelskych stroju, kteru od 1993 vlastnil min. 1 traktor. Celuy zivot me ucil brzdit motorem kvuli opotrebeni brzd. Proto jsme pred dvema lety ziral, kdyz najednou pri dojezdu na krizovatce nepodrazoval na trojku ale jen pustil plyn, pripomnel jsem mu jeho pravidlo a rekl mi, z emu to silne nedoporucoval jeho automechanik kvuli prilisnemu namahni spojky. Mimochodem, [tal jsem se, zda i u auta funguje podobne jako u traktoru – tedy je tam pritlacny talir a pri rozjezdu ci podrazeni na velke otacky se obrusuje. A co synchrony? V traktoru jsou brzdicky, ktere srovnavaji otacky hrodeli v prevodovce, ty se neobrusuji?
                  Tim, ze nekoho budete urazet misto vysvetleni vlastniho nazoru, nepridate na sve duveryhodnosti. Toto neni spravy postup dobreho retora. Jo a nekoho posilat do lavic kvuli nepochopeni Vaeho textu je az detinske. Vy, tak osviceny a vzdelany clovek jiste vite, ze nepochopeni stoji za vysilatelem zpravy nikoliv za jeho prijemcem. To je jak rict,ze ucitel, ktery nic nenauci, ma za zaky same blbce a on je clovek na svem miste.

                58. řekl jste to sám svými dotazy, že tomu nerozumíte a opět
                  řekl jste to sám svými dotazy, že tomu nerozumíte a opět jste to dokázal:
                  motorem brzdit, abych ušetřil brzdy? opotřevovávám motor za desítky tisíc, abych chránil brzdy za jednotky tisíc? – brzdím motorem pro bezpečnost, aby mi brzdy nevadly zahříváním – základní zamyšlení se bez technickým znalostí, dokonce bych řekl základní řidičská znalost – upeču-li brzdy zvadnou až nebrzdí

                  namáhání spojky při brzdění motorem? synchronů a ostatního? a když jedete v tahu, tak není větší výkon? vemte si, že brzdíte třeba momentem 50 N.m a když jdete pod tahem, tak ten samý motor má až 250 Nm – spojku nejsnáze zničíte tím, že stojíte na křižovatce s nohou na pedálu, brzdění jí fakt nevadí, je na točivý moment dimenzovaná

                  myslím, že už jsem se navysvětloval dost a je to pořád dokola, nemám problém se bavit s člověkem, co má rozumné argumenty a odpovídá, ale mám čím dál věcí problém vysvětlovat zcela základní samozřejmosti – sebelepší učitel žáka nic nenaučí, pokud žák nechce – za mě to funguje tak, že první až třetí třída – znalosti dětí jsou o tom, kolik tomu dají rodiče doma navíc, největší úkol učitele je nadchnout a motivovat, do konce základky je to naučit děti samostatnosti, pravidelnosti a cílevědomosti, střední a dál je o tom rozvíjet talent a usměrňovat.. špatný učitel je výmluva – i srážka s blbcem připravuje na život…vš je pak jen a jen o studentovi – jednou se něco řekne a hotovo, co nechápeš si zajisti.. jsou např. konzultace (kde ale musí už studen prokázat, že udělal to a to s stejně to nechápe, pak se s tím dá něco dělat, jinak je to ztráta času), pokud se někdo ptá, jen aby si šetřil čas a někdo ho nachytřoval, tak sorry, ale to se mi dlouhodobě fakt nelíbí (a jak jste sám psal zrovna to rád děláte). a vidíte už vás zase nachytřuju vysvětluju ….
                  Jo jsem tvrdej a hnusnej, ale můj čas je taky jen jeden a už mě fakt nebaví tu po dvacáté vysvěltovat samozřejmosti…

                  EDIT: věta „od 12 jsme se hrabal ve fichtlu“ je popravdě pro mě jako rudý hadr na býka – a hned si vzpomenu na citát Pana Pauera: „nic není horší, než nadšený amatér“. Když jste se šťoural ve Fichtlu nastudoval jste si k tomu třeba Pavel Husák: Motocykly s dvoudobým motorem: Konstrukce, výpočty a stavba motocyklů? (tohle jsem vygooglil z hlavy nevím, jak se ta kniha jmenuje a nemám chuť s jít pro ní do knihovny), nebo nějakou jinou odbornou knihu nad ráme uživatelské příručky fichtla? Nebo jak jste se tu ptal na ten karburátor a pak se odkážete na pionýra – uměl by jste vysvětlit jeho funkci, do kdy má co vliv, jak ho nastavit a proč je to tak konstrukčně řešeno? Uměl by jste si třeba spočítat, jak upravit sekundární převod fichtla, aby jel do kopce lépe ve dvou?

                59. Tatka je desnej setrilek, najel s T613 2000 km rocne a brzdy
                  Tatka je desnej setrilek, najel s T613 2000 km rocne a brzdy pro nej byly dost drahe. No a na druhou stranu ho to mohli na te hnojarne spatne naucit. 🙂 Takze i ten jeho mechanik mu to rekl spatne, ze nema (u Fabie 1,2 HTP) brzdit motorem (postupne podrazovat) kvuli spojce a ne kvuli opotrebeni motoru? Navic me zase ucitel v autoskole ucil, ze motor se z 95 % opotrebovava studenymi starty (ted zalezi, zda taky nebyl neznalek 🙂 ) a to byl pro me nejvetsi argument, proc jsem poridil BEV jako nutne druhe auto na popojizdeni kolem komina. To s brzdama je samozrejme, stejne jako ze je lepsi brzdit intenzivne kratsi dobu nez mirne po dlouhou dobu.

                  Ptal jsem se „podrazeni na velke otacky“, takze kdyz jedu treba 100vkou a dam tam z kopce trojku, spojka vubec netrpi? A z jakeho duvodu trpi pri brzdeni motor, kdyz je vlastne mazany a je v otackach, ktere nejsou mimo doporuceny rozsah? Synchrony se logicky namahaji pri razeni, ne? Ale je pravda, ze jsme nikdy neslysel, ze by odesly, proto jsme se ptal, zda funguji jinak nez brzdicky u traktoru, ktere vynechavaji nutnost proslapnuti spojky na neutralu pri razeni nahoru. Ale ani tam jsme neslysel, ze ty by odesly, i kdyz i kdyby odesly, tak stejne je clovek zvyklej tu spojku proslapavat, tak by to nepoznal. Navic me instruktor ve VRK (bojensky ridicsky kurz) ucil radit i podrazovat V3S bez spojky, kdyz vedel, ze jsem traktorista – musim znat spravne otacky. Ciz s emi teda taky 2x nelibilo, ale byl jsem jeste kluk, tak jsme poslouchal.

                  Pochopil jsem Vas spravne, ze motor s brzdnym ucinkem 50 Nm, ma pod tahem (brzdenim z kopce) brzdny ucinek 250 Nm? Nepletete si to s motorovou brzdou (znam z Tatry).

                  No, pokud nacnete nejake tema a reknete nejaky nazor, je snad fer jej podlozit argumenty. Ne, ze reknu teorii a pak ostatnim, at si ji dokazi sami, ne? 🙂 No a priznam se, ze dost casto pokladam otazky proto, ze dopredu znam odpoved a chci, aby si druhy uvedomil nejaky rozpor. Od dobrych pedagogu vim, ze vec, na kterou si clovk prije sam, si zapamatuje daleko snaze nez kdyz mu ji nekdo vysvetluje.

                  Jinak s tim, jak jste popsal znalosti, dovednosti a iniciaovu na ruznych stupnich vzdelavani, tak s Vami plne souhlasim, jako s vetsinou Vasich nazoru, coz je vlastne i duvod, proc se Vas hodne ptam, respektuji Vas a Vase znalosti.

                60. Motoru nejvíc vadí suchý start – teplota jen „suchou“ dobu
                  Motoru nejvíc vadí suchý start – teplota jen „suchou“ dobu běhu prodlužuje a suchý start je, že motor je odstaven a olej stekl do vany – pak nastartujete a chvíli trvá, než se olej natlačí do všech míst a začne zcela plnit svoji funkci, teplota a tekutost oleje je o tom, za jak dlouho to bude.
                  Ale souhlas, největší význam BEV nebo PHEV je likvidace těchto typů startů na minimum – Start stop je zase přidává.

                  Platí pravidlo, že z kopce jedu na rychlost, na jakou bych jel do kopce – přijde vám rozumné kopnout trojku ve stovce z kopce bez zátěže? Ale je to jednoduché – automat vám to nedovolí a s manuálem je to o nohou, jak citlivě pustíte spojku, pokud jí pustíte jak kámen, tak něco pobere vícehmota a zbytek to dostane, pokud jí pustíte jako člověk tak to jde…podívejte se jak se podřazovalo ve starých sportovních autech (naštěstí to nemohl řídit každý a nemůže dodnes)

                  Dal jsem nějaký příklad, kolik by to tak mohlo být smyslem bylo ukázat, že tah motoru je ovbykle větší, než možná brzdná síla, tedy spojce je to fakt jedno.

                  Fajn ať to tu dělají stejně exaktně všichni jako já. MYslím, že jsem jeden z mála, co když něco řekne, tak aspoň většinou min naznačí proč a z čeho vychází – detaily tu fakt nikdy dopočítávat nebudu, to už by jste mě za to museli platit, co bych tím trávil času – viz třeba vibrace elektromotoru – jasně, že je umím a můžu spočítat, ale bude to na několik hodin a dnů (včetně harmonických a vlastních frekvencí a co z toho, aby mi pak tady jeden pochopil a tři to zpochybnili a přitom ani jeden z nich nebude mít o modálních analýzách ani tušení?)

                  Díky, ale berte to tak, dělám to fakt ve svém volném čase, nic za to nemám a dávám vám tu všem jiný pohled i nějak podepřený znalostmi (což je mimochodem to nejdražší na trhu práce a tady máte spoustu věcí zdarma) – fakt je otravné, když tohle je někdo ochoten udělat zdarma a pak se najde opravdový neználek, co rozdíl mezi dynamem a alternátorem označí za slovíčkaření, nebo když jasně napíšu, řešíme stav zpomalování a když dotyčnému dojdou argumenty, tak začne mluvit obecně…obecně nefunguje nic, to má jen trend, každý děj se detailně rozpadá… vám to kolikrát v praxi přijde šup a je to a víte o tom, že třeba i ta rekuperace u brzdění má náběhovou rampu? že kolikrát nenarekuperujete nic a že by bylo lepší plachtit?, že kolikrát si to auto sáhne na brzdy a nevíte to, protože stabilizace podvozku … a stabilizace může kolo max přibrzdit (ostatně jak by se vám líbilo, kdyby bylo třeba stabilizovat podvozek, vy chcete brzdit a auto přidalo)?…fakt říct něco paušálně je prostě blbost…vždy je to v konsekvenci a s okrajovýma podmínkami.

                61. BEV lze zastavit i bez pouziti brzd. Mam to vyzkoseno u sebe a
                  BEV lze zastavit i bez pouziti brzd. Mam to vyzkoseno u sebe a minuly tyden se u me stavil Michelin mi pujcit eNiro a tam jsem si to tez overil (pres padlo).
                  Zato kolik znate lidi, kteri ve meste dobrzduji podrazenim na 2 a 1? Ja pouzival 4 a 3 a pokud mam dost casu tak 2. Za sebudu jmenovat Michelina, ktery dle jeho slov podrazoval i na jednicku. Ale na druhou stranu, jak odchazi spojka? Mimochodem, spojka se neodira? Teda nevim (Vy jste odbornik), jak je to v autech, ale v traktore jsem ji menil a tam je „odiraci“
                  A jeste drobnost. „Sama pilina“ je skodliva? Jestli se npletu, ze;lezo je soucasti naseho tela (krevniho obehu).

                62. Dekuji za odpoved. Priznam se, ze jsem od Vas cekal neco
                  Dekuji za odpoved. Priznam se, ze jsem od Vas cekal neco propracovanejsiho, zvlast kdyz si vzpomenu,jak dokazete druhe osocovat a za jakeho zcestovaleho odbornika se tu prezentujete.

                  Takze jste zavedl X – emise z vyfuku a Z – zvyreny prach. Jaky je u toho lehciho benzinoveho auta skodlivy pomer mezi X a Z? Jaky koeficient ma ten elektromobil vyssi to Z? Mimochodem, porovnaval bych spravedlive – napr CitiGo ma hmotnost 930 (1365) a IV 1250 (1530). Klidne vemte TM3 a Octravku ci Superba. Jen bych rad od Vas cetl trosku vic fakt nez omacky.
                  Mezi TM3 a TMS diametralne jinym virenim prachu je treba dvojnasobek? Aspon, prosim, naznacte nejake radove koeficient (osobneje pro me diametralne aspon o 2 rady – tedy aspon 100 x), prosim.
                  Psal jste, z emate zkusenosti s BEV, ja pouze s jednim (vyvojove 10 let starym) a i kdyz zastavuji, brzdy se vubec nepouzivaji, je to krasne videt na raficce rekuperace / spotreby, ze seslapnutim brzy se vic rekuperuje nez bez ni a to az do uplneho zastaveni. Jedine, kdy jsem pouzil brzdy byla jizda na neutral.
                  Pokud uvadote pneumatiky, rad bych vedel, jaky vliv na oter ma vaha vozidla a jaky styl jizdy (dost lidi uvadi,ze s BEV je plynulejsi, i kdyz ma partnerka jezdi spis jak hovado…) a jaky vlvi kvalita pneumatik (celorocni versus letni / zimni; ruzne znacky – BEV pouzivaji s mensim trenim kvuli dojezdu).

                  Tak ted mam dilema. Dodnes jsem si myslel, ze i u elektriny plati jednoducha matematika (zalezi na stylu zapojeni bud scitate napeti nebo proud, vzdy vsak vykon). Z Vaseho komentare mi plyne, ze bych mohl mit zakrytou planetu solarama nebo more zaplnene VTE a neutahlo by mi to zadny prumysl. Vazne? MAm dojem, ze Nemci dosahli na vyrobu kome 55 % z OZE, znamena to, ze jejich prumysl je na 45 % stavu pred dvaceti lety? Jako houpat me muzete, ale tocit uz se nenecham. 🙂

                  No a ze nekdo kupuje elektrinu z Temelina misto aby ji vyrabel sam? Jestli se nepletu, taku elektriny z ruznych zdroju neni znaltelny rozdil v kvalite, takze proc by nekdo vyrabel elektrinu draz, kdyz ji muzelacino dovazet. Navic si muze vybrat, pres den z lacinych solaru, v noci z lacineho jadra. Proste konkurence hraje do karet kupujicimu. Navic si par vyspelych statu (spis obcanu – celkove spolecnosti) dokaze rici, ze pro by vyrabela elektrinu ve sve spinave uhelce a kourili si pod nos, kdyz za velmi podobne penize elektrinu doveze a lide budou dychat cisty vzduch. Kdyz s epodivate do okolnich zemi na druhe strane Zelezne opony, daji davaji prednost mene kominum a vice „vetrakum“, my radeji estetiku a fetovani. Osobne jsme chlap, takze me estetika zase tak extra nebere a radeji, kdyz me nepali nos a deti nedostanou za par let raka. Ale kazdy to mame jinak.

                63. Proč bych vás tu nachytřoval, když za detaily mě jinde
                  Proč bych vás tu nachytřoval, když za detaily mě jinde platí…halt demoverze 😀

                64. Pak ta demoverze nabizi vic otazek jak odpovedi a tudiz me
                  Pak ta demoverze nabizi vic otazek jak odpovedi a tudiz me nejak nepresvedcila, omlouvam se.

                65. Hele mě už fakt nebaví tu polopaticky vše vysvětlovat. To
                  Hele mě už fakt nebaví tu polopaticky vše vysvětlovat. To bych nedělal nic jiného a obávám se, že 2/3 lidí na to nemají mozkovou kapacitu to pochopit, dalších 30 procent by to sestřelila, kdybych to stokrát exaktně dokázal, protože internetová diskuse a těm třem procentům stačí, co jsem napsal…

          1. Ale to není pravda, že to je argumentační faul.
            Letadla,

            Ale to není pravda, že to je argumentační faul.
            Letadla, počítače, mobily, notebooky, vše se prosadilo bez dotací.

            Produkt je buď dobrý a prosadí se bez dotací anebo špatný – pak má skončit. Dotace jen odůvodňují předraženost.

              1. Jistě, že před letadla měla konkurenci srovnatelných a
                Jistě, že před letadla měla konkurenci srovnatelných a lepších parametrů – vlak, loď i to auto… vše bylo mnohem ryhlejší a levnější než let…vlak v pohodlí, přes noc…letadlo – látka drátěná konstrukce, riziko, proruchovost, obléct se jako medvěd, kousek popoletět a pak čekat přes noc…vlak byl v té době rychlejší i pohodlnější…
                a přesto se letadlo vcelku rychle prosadilo. napřed lokálně následně interkontinentálně a nakonec celosvětově.

                Nař. se ČSD soudili s Aerovkou, protože Aero řeklo, že je rychlejší a levnější a taky se to autíčko bez dotací prosadilo a to bylo i zatíženo daní z luxusu, takže vlastně znevýhodněno…

                1. Ale vy tu berete v úvahu parametry nároků, a ne
                  Ale vy tu berete v úvahu parametry nároků, a ne technologií.
                  Zajímalo by mě jak do toho vašeho porovnání zapadá rychlost dopravy, přirozená touha lidí mít něco extra… ?

                  Nebo snad chcete trvdit že mobilní telefon neměl nic moc navíc oproti pevné lince ? Jen samé nevýhody ?

                2. rychlost dopravy je i dnes relevnatní, je řada míst po
                  rychlost dopravy je i dnes relevnatní, je řada míst po Evropě, kam dojedete autem rychleji než letadlem a něčím a je i řada míst, kam efektivněji dojedete vlakem než čímkoli jiným.

                  Mobilní telefon – ještě před deseti lety jsme měli doma problém s T-mobilem, kdo chtěl volat musel do podkroví – 5 km vzdušnou čarou do centra krajského města. Do roku 2016, jsme tam, odkud pocházím jezdili s mobilem volat na fichtlu na kopec nad ves.
                  Výhoda mobilního telefonu – super můžu v případě nouze zavolat kdykoli IZS a skoro odkudkoli
                  Nevýhoda – ztráta soukromí, pracovně může někdo otravovat bez ohledu na můj volný čas.
                  Nemyslím, že s mobilem lidi vyřídí víc efektivních věcí než dřív, akorát přibylo balastu, kterým lidi ztrácí čas…před mobilem se řeklo v pátek v osm sraz tam a tam všichni tam byli a šlo se, dneska? desítky zpráv, telefonáty a nikam se nejde…

                  Problém je asi v tom, že jsem nikdy neměl nějaký šílený pocit vlastnit něco, co nikdo nemá, vždycky jsem chtěl umět, poznat, rozumět, chápat souvislosti…takže načančaný telefon, nebo super počítač mě nechal klidným, ale to, že jsem si uměl na svém starém autě všechno opravit..to byl super pocit.. a ještě lepší, když jsem něco od začátku vymyslel a pak i vyrobil a ono to přineslo radost z dobré funkce

                3. Takže se shodneme že existuje vrstva lidí co ten pocit chce
                  Takže se shodneme že existuje vrstva lidí co ten pocit chce mít a pro technologie které jste zmínil jich bylo dost na to aby nebyla potřeba podpora.

                  Porovnáváte to s dnešním prosazováním EV.

                  Vidím tu ale jeden rozdíl – je takový rozdíl mezi vlakem a letadlem jako mezi spalovacím motorem a elektromotorem uvnitř toho samého auta ?

                  Celé co se vám snažím říct je že EV nejsou diametrálně a statutárně jiná technologie která přinese nový způsob dopravy a ohromí horní vrstvu pozérů.
                  Je to „jen“ jiné ústrojí pro to samé auto.

                  Další důvod pro dotace je (řekněme) víra, že jde o vývojovou větev která přinese něco do budoucnosti, stejně jako různé inkubátory a startupy, a dokud tomu budou uživatelé „Patreonu“-vlády věrit, tak tam budou dotace cpát.

                  Také tu máme antimonopolní úřad, je zbytečný ?

                4. po odstavcích
                  ano
                  ano
                  ne, cílem je efektivně přepravit

                  po odstavcích

                  ano

                  ano

                  ne, cílem je efektivně přepravit lidi v nějakém čase

                  dneska je elektromobil a zejména Tesla statut, geeků nadšenců a pozérů, díky za ty výjimky, které to berou pragmaticky jako rodinné auto.
                  Je to „jen“ jiné ústrojí pro to samé auto. – kásné uvědomujete si, že tady tou větou jde proti Tesla ultras? Co to staví nad životní styl.

                  To co jste popsal je super řekněme dotace do výzkumu s definovaným výstupem prototyp, technologie atd… dotace na nákup něčeho někým za účelem koncového užití je vyhození peněz z oknem. I v tom Patreonu si od někoho něco kupujete – jak se moderně říká obsah, nebo nějakou znalost, kterou tím záskáte…to smysl má. Pokud si za má daně koupí někdo přerozdělením částečně elektromobil a nikdy ho nepotkám, tak mi reálně ničím nepomohl…naopak by mi pomohlo, kdyby tu postavili chodník, co vlády slibují dvacet let a kvůli kterému sem jezdí pravidelně záchranka, že dojede ke zranění chodců – mimochodem ten chodník by stál tolik co jedna Tesla S – takže myslím, že za ty roky už je zaplacen i léčbami zranění.

                  Ano, za fungování ANO

                5. Dobře, berete to pragmaticko-pesimisticky 🙂
                  Vezmu to

                  Dobře, berete to pragmaticko-pesimisticky 🙂

                  Vezmu to odzadu:

                  S tím antimonopolem jsem chtěl jen abyste řekl jestli záměr schvalujete. Jak to dopadá je věc jiná.

                  -popisuji chování státu, ne jednotlivců (tedy neřešte že to jsou vaše daně)
                  -„investoři“ věří v sociální změnu a prosazení technologie za účelem lepších a zelenějších zítřků (opět, neposuzujme jestli to je pravda či nikoliv ale jestli/že to je motivace té investice)

                  Geekové jsou mi ukradení, ale není to široká vrstva bohatého pozérstva. Někde se možná tyto skupiny prolínají ale hádám že geeků je nepoměrně méně.

                  A ne – cílem není jen někoho přepravit, ale i vyhovět řadě fobií a požadavků. Někdo se řídí cenou, jiný rychlostí, další strachem a další svým nutkáním ukazovat svůj status. Jenom ten poslední má možná důvod řešit jaký motor mu vrní pod kapotou.
                  Nebo snad chcete říct že EV je průlomový způsob dopravy ? Něco jako teleportace nebo holografický přenos s haptickým rozhraním ?

                6. Po odstavcích
                  ne, protože to v našich podmínkách nikdy

                  Po odstavcích

                  ne, protože to v našich podmínkách nikdy nebude transparentní, na to jsme moc prolezlí korupcí, lepší jasně chovající se nepřítel, než několik v pozadí intrikujících přátel

                  stát má povinnost se chovat jako řádný hospodář – každý z nás má povinnost se chovat jako řádný hospodář ke svému majetku, kdo z nás si může dovolit takové vyhazování peněz pod názvem dotace? Nikdo, protože bychom zbankrotovali, nemůže si to dovolit ani stát.
                  Investor věří v zisk portfolia, sociálněji zaměřený investor si dovolí mít od určité velikosti portfolia mít v něm jeden dva tituly, kde je ochoten akceptovat nějaký provar po nějakou dobu za pčelem myšlenky…vše ostatní jsou pohádky a bude-li se chovat jinak může zbankrotovat a to nikdo nechce

                  souhlas pozérů je mnohem víc

                  Ale pořád se chce přepravit – fobie, rychlost, cena to jsou okrajové podmínky stejně jako teplota vlhkost tlak, akorát jedny jsou řekněme sociální a další fyzikální.
                  EV byl průlomový způsob přepravy, jen to prohrál nástupem Fordu T na baterky.
                  Přesně tak, jelikož dneska je pro mě BEV auto stejně jako jiné, nevidím vůbec důvod, proč mu nějak ulevovat dotacema atd…
                  Stačí se podívat na sebe – co je pro mě motivace mít elektromobil? Zrychlení? ne
                  Finanční úspora? naprosto ne, nemám s nájezdem nárok
                  točivý moment? ne
                  ekologie? – no pokud vezmu jediný EV v úvahu – Tesla 3 (potřebuju kouli kvůli zahradě, kolům atd) – tak je to do ekologického sweet pointu u nového auta 75 000km, což je pro mě 6-8 let při nájezdu posledních pěti let na soukromých cestách. takže taky ne.
                  Je pro mě mnohem efektivnější investovat 1,5 mil do jiných technologií (FVE na barák a další), tak mnohem více emisí s nižší investicí ušetřím..a nakonec si za pět až sedm let koupím levnější a lepší elektromobil než je dneska Tesla 3 – takže nakonec proinvestuju stejnou částku, ale zlevněnou o inflaci a bude to mnohem efektivnější. A mimochodem, i tu FVE s baterkou jsem za určitých podmínek ochoten zaplatit natvrdo sám (stejně jako zateplení a tepelná čerpadla a deš%tovku)

                7. Ale tak samozřejmě že když na „vznešené“ myšlenky
                  Ale tak samozřejmě že když na „vznešené“ myšlenky (antimonopol, eko) použijete optiku reality a obzvláště ČR pak si jeden říká proč je ta dlážděná cesta do pekla tak hnusná že….

                  Pak je lepší nedělat nic a sedět si na rukách – toliko k bodům antimonopolní úřad a invstice.

                  Ad „Přesně tak, jelikož dneska je pro mě BEV auto stejně jako jiné, nevidím vůbec důvod, proč mu nějak ulevovat dotacema atd…“
                  Zde právě vidím ten rozdíl
                  -vy vidíte „jen“ jiný motor a ať se prosadí jestli na to má, hezky pomaloučku
                  -problém je v tom, že jestli na to má tak za daných podmínek (efektivita současných automobilek, nedokončený vývoj EV komponent) se prosadí pozvolným nástupem třeba až za 100 let
                  (bez podpory je možné uvolňovat jen menší investice, produkt je po celou dobu předražený takže se prvních 80 let neprodá bo je dražší a nikdo nebude investovat aby měl přelomový produkt který by „mohl“ být lepší, cenově vyrovnaný za 80 let a převálcovat konkurenci až za 90-100 let)
                  -a zde nastupuje „víra“ investorů (a investici zde chápejte nejen jako ekonomický zisk ale i to eko), nejsou záruky (respektive jsou, ale od tzv ekofašistů a antiekofašistů a teď komu věřit… no přece EU)

                  Nevěřím že nechápete smysl dotací. Spíš se domnívám že pouze zastáváte názor že to nepřinese kýžený eko výsledek, dokonce ani že to bude ekonomicky výhodnější (možnost přesunu pracovní síly na důležitější projekty, možnost oprostit se od závislosti na fosilních palivech).

                  Celé to je o tom že si stát myslí že to bude přínosem (bo našeptávači s kterými nesouhlasíte), ale ten přínos potřebujeme teď, ne za 100 let.

                  Osobně jsem za jinou formu dotací (naši poslanci vždy všechno s noblesou zazdí a zprzní) ale to není chyba dotací… kdyby šlo zachránit roztleskávačku a zachránil by se svět… to by bylo fajn.
                  Do té doby ale jde jen o to mít nahoře pokorné a soudné zástupce…. což nemáme. Není ale řešením kritizovat dotace nebo EV.

                8. ono je to jednoduché – pořád poslouchám, elektromotor je
                  ono je to jednoduché – pořád poslouchám, elektromotor je jednodušší a levnější na výrobu – je to pravda, není potřeba převodovka – to není pravda je tam reduktor, ale je levnější než automat dvojspojka
                  ok je tam dražší baterka – ale pořád ta cena není vražedná, co mám současné info, tak jsem byl překvapen, jak je dole, zbytek je normální auto.
                  Co je na tom tam drahé, co opodstatňuje cenu? Chápu rozpad vývoje, chápu nějaké krytí rizik pro záruky (byť už se to nedělá tři roky, aby se s tím nemohlo cenově dolů) – to vše by měla pokrýt cena normálního auta + 3-5 provozu – tedy dražší řekněme o 100 – 150 tis Kč proti spalovacímu ekvivalentu.
                  Povídat si, že elektromobil je vybavený je k smíchu – výbava stojí automobilky v tom množství drobné, tam není žádné leštěné vzácné dřevo a ruční práce, obvykle je to kus odporového drátu, pár konektorů, čidel, či v milionových sériích dělaný čip.

                  Povídačky o tom, jak na každém kusu prodělávají se znalostí, jak každého sedřou pro výrobu na krev..k smíchu…pro mě jsou to spolu s dotacemi způsoby, jak odůvodnit vysokou cenu elektromobilu a i kdyby nakrásně na kusu prodělali, tak mají skvěle spočítáno, že zaplatit fotilovou emisní pokutu by bylo dražší, než prodat pár tisíc až desítek tisíc aut pod cenou – takže vydělají – je běžné, že se udělá něco na čem prodělám, abych v součtu nakonec vydělal.

                  Jenže to je ten problém, většina lidí na to nekouká jako na nějaký technologický zázrak je to auto, akorát místo benzínu, nafty, LPG…do toho lejou elektriku – a popravdě u daily auta je to v zásadě i mně jedno, první co mě zajímá je za kolik to budu provozovat, včetně toho, kolik stojí nárazník a světlo až mi to omlátí u hyper super, nebo u školy či školky a ujedou – pokud potřebuju zážitkové auto – tak to rozhodně nebude nic z tohoto tisíciletí – to jsou všechno stejně euroauta (ekvivalent europiva – jedno co pijete, je to vše skoro stejně hnusné – aspoň mě to naučilo pít víno :))

                  Ad dotace – podílel jsem se na projektech v komerčním i univerzitním prostředí rozsahově velké projekty a vždy, byla ve výsledku dotace nejdražší cestou a nejpomalejší cestou, jak cíle dosáhnout (a to vůbec nemluvím o tom, kolik stály přitom právní rozbory a další poradenství, aby nedošlo k porušení pravidel dotací) – a to šlo o něco, kde se generovala přidaná hodnota. Soukromě mám zkušenosti s dotacemi na zateplování a tepelné čerpadlo…vždy to dopadlo tak, že jsem si to udělal podle sebe a za své bez dotace – neušetřil bych nic a neměl větší přidanou hodnotu než mám a řekl bych, že mě to stálo tak třetinu času a polovinu nervů – teď zvažuji FVE s baterkou a ohřevem vody a popravdě fakt nevím, jestli do toho jít.

                  Takže na základě těchto 12 letých zkušeností si troufám říct, zrušme dotace. Pokud něco podporovat, tak základní výzkum s vysokou přidanou hodnotou a jinak – s nižší administrativní zátěží a vyšší kontrolou výsledku.

                9. Tak popořadě 🙂
                  Nebavíme se o opodstatněnosti ceny. Také

                  Tak popořadě 🙂

                  Nebavíme se o opodstatněnosti ceny. Také jí nechápu, částečně tuším že maloseriovost má také negativní vliv. Ale zde se nepřeme.

                  Povídačky mě nezajímají, respektive jsem zde nezaznamenal v čem se přeme ?

                  Ano, zde je ten problém (kde se přeme). Je to zase jen auto a tak na to také koukají lidé (včetně pozérů). Ale je to rozdílná a v současnosti nekonkurenceschopná technologie (bo malosériovost a technologický vývoj nebyl pilován století). To že technologie není konkurenceschopná z těchto důvodů, a že je tu prospekt že bude při velkosériovosti, je právě ten důvod proč to urychlit => dotace.
                  Odečtěte svůj pesimismus a výchovu ČR, jinak to prostě neuvidíte.
                  Bavím se teoreticky, jak to pak dopadá samozřejmě chápu a souhlasím s vámi.

                  Ad dotace – je to jen jedna (nejhorší) forma podpory. Takže by vám jiná forma nevadila?
                  Soukromě mám také zkušenost že dotace = přirážka na autorizované firmy = mě to vyjde nastejno, dotace se zadře za nehty autorizované firmě.
                  Ale takhle je to se všemi podporami – stát dal podporu na spoření, banky okamžitě u těchto účtů snížili úrokovou míru = rozdíl ve výši podpory se zadřel za nehty bankám.

                  Takže zrušme stát, všechno si dokážeme dělat sami efektivněji a s lepší kontrolou. Včetně podpory důchodců, nemocnice a hasiči plně pod pojišťovny a policie… no ono nás už něco napadne 🙂

                10. Pokud něco podporovat tak pro obor rovnou příležitostí.
                  Pokud něco podporovat tak pro obor rovnou příležitostí. Např nižší sazbou DPH – jasně plátci DPH na ní nedosáhnou, ale ti to mají jako odpisy v nákladech = není problém. Pokud někdo řekne, hele obnovitelné zdroje, elektromobily atd mají sazbu DPH 15 nebo 10 procent, tak problém nevidím – není prostor pro machinace.

                  Ohledně státu – stát funguje zatraceně špatně a místo jasných a jednoduchých pravidel exponenciálně rostou zákony, vyhlášky pravidla, navzájem si často odporují (zkuste si řešit dotační projekt když má za dobu 8 verzí pravidel 1-3 něco umožní 4-5 zruší od šestky to zase jde). Zdravotnictví a obecně zdravotní pojištění by si velkou změnu zasloužilo. Jako první bych udělal dvě fáze pojištění – základní péče – jedna státní pojišťovna a řeší základní zdravotní pojištění (povinné) – není akceptovatelné, aby těžce nemocný nedostal potřebnou léčbu, protože to pojišťovna x neposkytuje a musí přejít nově k y, protože ta jo, zbytek – nadstandardní pokoje, bílé plomby, lepší umělé zuby, rovnátka, brýle, nepovinná očkování, doplatky za léky (mimochodem, léky typu paralen a jiné pár kačkové bych vždy dal jako základním pojištěním nedotované, případně s nějakým stropem) ať jsou nabízeny komerčními pojišťovnami jako nepovinné… jako běžný komerční produkt, kdo chce si zaplatí, kdo ne..jeho volba, pak buď zacáluje na dřevo nebo nemá (stejně jako havarijní pojištění, samozřejmě prevence by platby ovlivňovala pozitivně – v tom máme všichni – i
                  já – bohužel velké rezervy).
                  Navíc jsem zastáncem toho, aby stát podnikal a to v infrastruktuře – stát má vlastnit: letiště, silnice, železnice, rozvodné sítě a na nich nechat podnikat soukromé subjekty. Další velkou změnu bych udělal ve školství – není možné, aby univerzity jely dle současného scénáře – je to obrovská zašívárna pro soustu lidí, co vegetí a nic moc nedělají, navíc je otázka, proč produkovat přehršle politologů, filosofů… prostě univerzity víc provázat s praxí a zavést rozumný systém stipendíí a školného a samozřejmě takové, aby se dalo uplatit a rodiče na něj měli šanci dítěti našetřit – takový produkt zcela chybí, je třeba začích chápat, že od konce zš je vzdělání investice a služba (mimochodem nejlepší investice, kdo umí, vždy se uživí, akcie majetky atd o to se dá přijít šmahem).
                  Z pohledu dopravy je potom nutná záchranná brzda – samozřejmě každý chce jezdit linku Brno Praha, či podobné lukrativní a pak obslužnost horní dolní jde do kytek – to je nutno vypodmínkovat v soutěži, že se nebude soutěžit trať jedna, ale definované balíky.

                  Nerozumím argumentům – malosériovost, nepilovaný technologický vývoj? Kde Asynchroňáků a PMSM motorů bude dohromady na světě víc než aut, vývoj je velmi vypilovaný, včetně měničů – podívejte se, kde všude máte elektrické motory. měničů taky (jsou to většinou průmyslové 400V řešení nejsou to ani trakční napětí )… jediné co je trochu vachrlaté jsou baterky, ale dobře pokud to podporovat, tak pro to, aby se rychleji a efektivněji dodělalo a zlevnilo řešení (takže např miniaturizace měničů na 600 až 800V) a ne koncový prodej, to nic nepřinese – jen to zase někomu zateče za prsty a po nějakou dobu ospravedlní ceny..
                  První krok úspěšného elektromobilu, co přežije na trhu bez dotace: velikost Fabie/Sandero, Baterka Lifepo 30 – 40 kWh, asynchronní motor na 400V – cca 50 koní, přetížitelnost 75k, měnič IGBT napětí 400V, topení (interier a baterie) a klimatizace tepelným čerpadlem – 400 000 Kč, palubní nabíječka 6 kW, max rychlost 140 km/h, garantovaný dojezd v zimě 220 km
                  Očekávám, že to vypadne z nějaké Dacie – možná tam ani nebude to tepelné čerpadlo topení odporové a klimatizace nebude a bude to za 350 000 Kč – a proč to předpokládám? Protože kdybych byl šéf automobilky, tak přesně tohle zadání technikům dám.

                  „Odečtěte svůj pesimismus a výchovu ČR, jinak to prostě neuvidíte“. – to není problém čr, dotace jsou problém EU

                11. No vidíte, já nevím jakou jinou formu podpory zvolit.
                  No vidíte, já nevím jakou jinou formu podpory zvolit. Dotace jsou teď, vy navrhujete snížení DPH. Takže se vlastně shodneme 🙂

                  Ohledně státu – to je taková diskuse bokem. Řešení je milion ale jak je rozpohybovat… ale na tom se také shodneme.

                  Nepilovaný vývoj – baterky, specifické užití pro automobilový průmysl.
                  Nejsem odborník ale něco mi říká že nemůžu dát průmyslový elektromotor do auta a očekávat stoprocentně vyladěný výkon a žádný prostor k snižování nákladů a nepotřebu odbourávat nové problémy.

                  O tom že by sakra měly být EV bez serepetiček se opět shodneme 🙂

                  ČR/EU – slovíčkaření… prostě bordel ve kterém žijeme a kterému se nevyhneme.

                12. Je v tom malý rozdíl na DPH dosáhne každý a nikoho
                  Je v tom malý rozdíl na DPH dosáhne každý a nikoho nemotivuje modifikovat služby, dotace ano – už jen pořadníky při podání přihlášek, komplikovaná pravidla a žádosti…

                  Baterky jsou trakčně prověřené, to co předvedla Čína s LiFePO stačí.. průmyslový motor jako jiný, není to raketová věda. Prostor ke snižování nákladů je vždycky je vázán na sérii, problém je, že se na tom nemaká…stejně jako postavily svět na kola vespy, pionýry… a pak malá jednoduchá auta, tak elektromobilitu mají šanci prosadit malá jednoduchá městská auta, co si střední třída bude moci koupit jako druhé auto do rodiny a pokud takové auto bude navíc mít možnost omezení max rychlosti 45 km/h (osobně bych byl pro limit 50 km/h) a bude-li se moci řídit od 15 – 16 let, za předpokladu, že veze 1-2 lidi, tak to bude super benefit co to jen podpoří…a na to auto má všechno – každé sedadlo má senzor, že tam někdo je a stačí, aby se puberťák přihlásil do auta vlastním klíčem a imobilizerm, pak jsou to dvě podmínky if v kódu. případně můžete dát dozadu světýlkko co rozsvítí omezení 45 km/h

                13. Proto říkám že si neodporujeme.
                  U dotací říkám dotace

                  Proto říkám že si neodporujeme.
                  U dotací říkám dotace protože na EV jsou jen dotace ale za mě je ok jakákoliv forma podpory (pro důvody které řešíme v jiném bodě – podpora růstu menších firem mezi velikány).

                  No a říkáte že náklady jsou vázané na sérii, takže už se neshodneme jen ve vývoji a tam jsem ochoten ustoupit 🙂 Každopádně shodneme se na tom že např. Tesla je v seriové nevýhodě oproti VW ?

                  A zase ano, souhlas, kdyby šla výroba od malých levných EV tak je to všechno tak nějak jednodušší a není potřeba podporovat vůbec.
                  Tedy otázka která z toho vychází je – proč sakra všechny automobilky cílí na milionáře ?

                  Za mě osobně je to spíš řečnická otázka. Žijeme ve světě kde se ždíme a řeší podpora přes pozéry. Nikdo nemá na to rozject startup a modlit se že dosáhne velkosériovosti s minimálními maržemi už od začátku. Jo kdyby tohle udělali velcí hráči…

                  p.s. když nad tím tak přemýšlím… trojčata mohla být cesta, stačilo jen zvednout sériovost a zpřístupnit cenově

                14. Ano náklady jsou vázané na sérii, ale pak už mluvíme
                  Ano náklady jsou vázané na sérii, ale pak už mluvíme třeba o centu na díly, rozdíl na dílu mezi Teslou a VW bude v objemu tipuju do deseti centů. Tesla má velkou výhodu a nevýhodu v jednom – výhodu dělá si spoustu věcí sama (VW a ostatní nakupují Bosch, Valeo, Continental a další..) a zároveň je to nevýhoda – učí se to na tom, když jsem sledoval Munroa při reverzi trojky (na Y už nemám čas), tak to auto bylo postaveno tak, že „SW inženýr postavil mechanickou konstrukci“ a na začátku tím trpělo – zbytečně moc dílů, komplikované a montážně neefektivní – tam má Tesla spolu s kvalitou stále totální rezervy. Ano se to nezdá ale při sériovosti desetitisíce a statisíce kusů je cenový rozdíl nejen, jestli tam šroub je, ale jestli je 6 nebo 8 mm dlouhý a šroubuje se 3 nebo 5s – vemte si že (2s * 100 000)/3600 = 55 hodin – tedy 1,375 člověko týdne a podívejte se na svůj plat, kolik to je a takových šroubů tam může být 50 na tom autě, co nebudou paralelizované v taktu.

                  Cílí na milionáře, protože doufají, že si to prodají na vyjímečnost a punc luxusu a exkluzivity.

                  Trojčata jsou malá, musí to být velikost fábie/sandero – blbě řečeno, musí s tím být schopná jezdit v pohodě ženská se dvěma dětmi a kočárkem, musí to být schopné převézt na nějakou vzdálenost rodinu se sportovním vybavením (in-line, golf…nevím), ideálně by to mělo být schopné mít kouli aspoň na kola.. elektromobil ani za 400 tis si nekoupí nějakej ženatý se závazky válející se u televize, bude to vždy člověk nějak akceschopný a aktivní, takže to auto musí splnit jeho požadavky na aktivní život

                15. Kouli na kolo snad může mít každé EV ne ? Teda aspoň
                  Kouli na kolo snad může mít každé EV ne ? Teda aspoň Leaf 1st gen ano.

                  Takže seriovost je hlavní příčinou proč je „nutné“ chránit malé mezi velkými… tedy pokud chcete aby měli šanci dorůst a demonopolizovat trhy.
                  Respektive – velcí hráči určitě mají nástroje (nekontrolovatelné zákonem) jak to těm malým znesnadnit, neměl by tedy fungovat mechanismus jak udržet „fér“ tržní prostředí?

                  Trojčata jsou malá, ale kočárek by se tam při troše vůle a prodloužení (zkombíkování) vešel. Pak verze v pickupu, sporťák/kabrio… proč ne?

                  OFF: mimochodem včera jsem potkal Citigo iV na CCSku – po 1h37min tam měl natlačeno 23kWh..
                  A ono to Citigo taky není na dvě děti a kočárek moc stavěné… musíme holt počkat na varianty.

                16. CO je fér tržní prostředí? Největší a nejlepší
                  CO je fér tržní prostředí? Největší a nejlepší ochrana před velkými hráči globálními hráči je v USA a v Číně – prostě velká část výrobku musí být lokalizována – to je věc, kterou by ČR i EU měla mít a dodržovat taktéž a tím si chráníte jednak to, že přijde knowhow a také to, že si velcí hráči nedovolí vše.
                  Ten nástroj, jak velký zkomplikuje život menšímu se jmenuje velikost – naprosto je normální, že máte dodavatele a odebíráte od něj třeba 10 000 ks/ročně, přijde velký hráč a řekne, že chce ročně 250 000 ks, pak vás dodavatel klidně obětuje a vyplatí se mu i zaplatit smluvní pokutu za nedodržení kontraktu – prostě chce přežít a takový úlovek, co mu na několik let dopředu stoprocent vytíží výrobu se neodmítá. Největší úspora je daná tím, že máte zcela pokrytý odběr výroby, minimální skladové zásoby a nemusíte předělávat linku – objem není jediné kritérium. Jak chránit malé? Mají obrovskou zbraň a tou je flexibilita, customizace atd.. a navíc je to o efektivitě, je mi jasné, že je to drsné, ale je to tak stačí se podívat do historie, jak malinká automobila Aero bodovala a dokázala být neskutečně pokroková na svoji dobu samozřejmě

                  Včera jsem se koukal, že ecitigo stojí už 499 000 Kč..nesmysl, holt je v dotacích…

                17. Nemění nic na tom že tady ty ochranářské tendence jsou
                  Nemění nic na tom že tady ty ochranářské tendence jsou (viz antimonopolní úřad a úřad pro hospodářskou soutěž).
                  O jejich prospěšnosti ale už diskutovat vážně nechci 🙂

                  Jen poukazuji na snahu ovlivňovat pod záštitou ochrany trhu.
                  A součástí té snahy jsou i dotace (a jiné druhy podpory).

            1. Těmi letadly myslíte to, že letecká doprava není
              Těmi letadly myslíte to, že letecká doprava není dotovaná? Si děláte kozy, ne. Kolik že je daň na litr kerosinu, aby provozovatelé zaplatili škody na zdraví a životním prostředí? A až státy přestanou dotovat výrobu spalováků, tak si je nikdo nekoupí, jak budou drahé.

                1. Jo, a kupovaly je státní aerolinky a armáda. Tryskový
                  Jo, a kupovaly je státní aerolinky a armáda. Tryskový motor vznikl a odladil se díky státním zakázkám. Kompletní letištní a navigační infrastruktura je bez státní pomoci nerealizovatelná.

                2. stejně jako železniční, silniční a plavební
                  stejně jako železniční, silniční a plavební infrastruktura… stát aerolinky vlastnil, ale rozhodně v tom nebyl první

                3. Kvůli výstavbě železnice, resp. kvůli ručení za úvěry
                  Kvůli výstavbě železnice, resp. kvůli ručení za úvěry při výstavbě, zažilo Rakousko-Uhersko i státní bankrot.

                1. S olověnými bateriemi při rychlosi 90km/hod to určitě
                  S olověnými bateriemi při rychlosi 90km/hod to určitě neujelo ani 60km.

                2. jednak to 90 km/h nejelo, je to z roku 1916 – to 100 km/h
                  jednak to 90 km/h nejelo, je to z roku 1916 – to 100 km/h jezdila závodní auta a 200 km/h byla nepřekročitelná rychlost pro řadu stíhacích letadel

                  ALe to nevadí, aplikaci fyziky neznáte, tak co čekat od dalších znalostí

                3. Jak píšu, nedá se srovnat dojezd při naprosto jiných
                  Jak píšu, nedá se srovnat dojezd při naprosto jiných rychlostech.

    2. Až ti seberou dotace na tězbu ropy a uhlí a přestanou
      Až ti seberou dotace na tězbu ropy a uhlí a přestanou platit letadlový lodě a vojáky aby hlídali její dovoz tak se pokakáš a budeš rád za jízdu na oslu. A to nemulvím vo externalitách, miliardových daňových pobídkách na stavbu automobilek pro výrobu spalovacích popelnic, stavbu polygonů apod. dotační chťovky.

Napsat komentář