Tesla v Kalifornii postaví největší baterii na světě

Tesla se stala energetickou společností. A dokazuje to nejnovějším projektem na vybudování největší li-ion baterie na světě. Bude mít kapacitu ohromujících 80 MWh a výkon 20 MW.

Průmyslová úložiště elektřiny Tesla Powerpack a domácí úložiště Tesla Powerwall jsou pro americkou firmu další obrovskou příležitostí.
foto: Tesla

Systém průmyslového úložiště elektřiny Tesla Powerpack 20 MW/80 MWh bude vybudován pro energetickou společnost Southern California Edison v její rozvodné stanici Mira Loma. Tesla Motors získala zakázku v rámci výběrového řízení.

Důvodem pro stavbu obří baterie je nedávná havárie v přírodním úložišti zemního plynu Aliso Canyon. Z něj minulý rok uniklo do ovzduší 700 tun metanu a katastrofa zanechala 8000 obyvatel Kalifornie bez elektřiny.

Kalifornský guvernér Jerry Brown vyhlásil stav nouze a následně bylo úložiště Aliso Canyon letos v květnu uzavřeno. Spolu s ním ukončilo činnost i několik plynových elektráren v oblasti.

ZAJÍMAVOST: Největší baterie v Evropě funguje poblíž Londýna, má kapacitu 10 MWh

To všechno vyvolalo potřebu urychleného řešení energetické krize. Řešení musí být v provozu do 31. prosince 2016. Tesle by měla s výrobou obrovského množství baterií zásadně pomoci její gigatovárna v Nevadě.

„Systém Tesla Powerpack vybudovaný ve spolupráci s Southern California Edison bude přelomovým projektem, který ohlašuje skutečné možnosti ukládání energie v elektrorozvodných sítích,“ píše Tesla na svém blogu.

Tesla

61 Comments on “Tesla v Kalifornii postaví největší baterii na světě”

  1. myslím si také že to
    myslím si také že to vyšumí a k té zakázce co vyhrála Tesla
    domnívám se že byl kladen mimořádný důraz na rychlost provedení a tady asi Tesla nenašla konkurenci s dostatečnou kapacitou obzvláště když většina má ještě subdodavatele a ti to obvykle potopí.

  2. To je jeden z těch
    To je jeden z těch bezcenných rekordů. Za prvé bude asi rychle překonán. Za druhé lze počítat s tím, že nějaký takový obdobný výkon/kapacita baterie se stane standardním prvkem transformátorových stanic. Budou stabilizovat síť, budou ji dělat odolnější vůči problémům všeho druhu, budou zjednodušovat integraci zdrojů, budou fungovat jako špičkový a záložní zdroj, budou zvládat black start, zlepší kapacitu a vytížení přenosových linek, …
    Jejich hlavní výhodami, třeba proti PVE, jsou rychlost a přesnost regulace a možnost postavit je fakticky kdekoliv podle potřeb sítě, ne podle geologických podmínek.

          1. Vzhůru za decentralizací
            Vzhůru za decentralizací energetiky. ČEZ už o tom sám mluví a skupuje podíly u firem na instalaci baterek a fotovoltaiky u malospotřebitelů a začal i s instalací fotovoltaiky a poloostrovů což nedávno doplnil mediální masáží pomocí „zajímavejch“ článků a reportáží o instalaci panelů u „nadšeného zákazníka“ 😀 😀
            e.on už taky honem něco koupil 🙂

            http://www.solarninovinky.cz/?zpravy/2016020801/cez-neovladne-decentralni-energetiku-navzdory-miliardovym-investicim-tvrdi-to-analytik-snobr#.V92YM9zc-hA

            http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/sonnen-ma-po-cezu-dalsiho-investora-investice-jiz-presahuji-desitky-mil-eur/

            https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/5630.html

            1. Na ředitelství ČEZ musela
              Na ředitelství ČEZ musela být hodně hustá atmosféra, když po tolika letech neustálého protlačování centrálních zdrojů se 100% podílem otočili trochu kormidlem přešli na malé střešní instalace. Zřejmě analytici spočítali, jak výhodný je to trh a jak velký má potenciál.
              Hlavním důvodem ale podle mě je to, že cena elektřiny na burze je tak nízko, že se nevyplatí jí prodávat. S tím se jaksi nepočítalo. Původní vize byla zřejmě taková, že Německo se dostane díky svojí politice do energetické krize, my si dostavíme ještě nějaké JE a pak budeme královsky žít z prodejů. Opak je pravdou… Německo se do krize nedostane, cena elektřiny padá dolů a výstavba dalších JE je nerentabilní a vlastně i úplně zbytečná.

              1. Německo už v té krizi je.
                Německo už v té krizi je. Vy to možná nevidíte, ale VtE nedokáží pokrýt ani 50 % spotřeby, i kdyby byly v milionkrát větším rozsahu. A už i Němci se začínají bouřit při pohledu na cenu té slavné Energie(w)ende… Zapomínáte, že elektřina a její výroba a celá síť se tu nestaví pro ekologické nadšence, ale hlavně pro zákazníky. A zákazník je ten, co si bude nakonec diktovat a bude se řídit hlavně podle peněženky. VtE a FVE jsou skvělým doplňkem a v kombinaci dovedou ve výhodných podmínkách pokrýt třeba i 60 % spotřeby. Proti tomu žádná. Ale vyžadují obrovité investice do sítí a dalších prvků, které umožní jejich používání a způsobují poměrně velké momentální problémy sítí, které na ně nejsou připraveny. A já si nemyslím, že je zákazník připraven si připlatit za tyto investice. Nebo jen málokterý.

                1. Nebudu argumentovat fakty,
                  Nebudu argumentovat fakty, protože to by bylo dlouhé psaní. Stručně. Energiewende zanamená česky obrat v energiích. Je v tom skryté ještě jedno posleství. Bod obratu. Za určitou hranicí začne cena zase klesat, protože se daří snižovat cenu vstupů a množství energie při výrobě. A ten bod obratu už podle mě nastal. Koukněte se na nějaké studie a články pokud možno přímo od Němců nebo v překladu do angličtiny. Některé sice nevyznívají tak jak to zde uvádím, ale některé ano.
                  Když to shrnu. Od příštího roku nebudou žádné (nebo minimální) dotace v DE do OZE, tempo instalací se sníží, levná výroba (sic) bude kompenzovat další investice, trh se začne stabilizovat a cena pro koncové zákazníky už neporoste, ale začne pomalu (v horizontu cca 5let) klesat.

                2. Další proroctví? Protože
                  Další proroctví? Protože já nemluvil o dotacích na OZE, které skutečně pomalu končí, ale o investicích do sítí, které si masivní výstavba OZE žádá. A ty rozhodně nekončí, ty začínají.

                3. Promiňte, ale ty investice
                  Promiňte, ale ty investice do sítí nekončí nikdy.
                  A kdyby tu nebyly OZE, tak by se ty sítě stejně museli předělat tak jako tak. Takže investice do sítí by se nijak nezmenšili.

                4. Bože! TY sítě/TY
                  Bože! TY sítě/TY investice – muselY/NezmenšilY!

                5. Pravda, dost hloupé
                  Pravda, dost hloupé chyby.
                  Takhle to dopadne když píšu rychle a zbrkle. A když si to po sobě alespoň 3x nepřečtu. No boooože, holt na to někdy nemám čas si to po sobě kontrolovat.

                6. Mám jen takový trapný
                  Mám jen takový trapný dotaz. Ostatní zdroje nepotřebují investice do sítí? To se třeba elektřina z Tušimic a Temelína do Prahy teleportuje? Proč existuje 400 kV linka Kočín-Slavětice? To jsou Týn nad Vltavou a Náměšť nad Oslavou tak důležitá centra energetiky? Ne, to se jen musí české jaderky navzájem zálohovat.
                  Jediný problém Němců spočívá v tom, že se síť bude muset postupně předělat podle nových zdrojů. Energiewende jen odhalila chyby v designu. A že to trvá, jasně že to trvá. Doba kdy se ve jménu míru a pokroku budovalo bez ohledu na cokoli a kohokoli je už díky Bohu pryč.

                7. Promiňte, ale vy sám jste
                  Promiňte, ale vy sám jste tu prohlásil, že ty sítě jsou už hotové. Tedy zaplacené. Nevidím tedy důvod je za další strašné peníze předělávat.

                8. Ne, já psal o tom, že to
                  Ne, já psal o tom, že to je úplně normální věc. Když se staví zdroje, musí se tomu přizpůsobit síť. Když se v ČSSR/ČSFR/ČR stavěly jaderné elektrárny v místech, kde do té doby nic významného nebylo, taky se postavily dráty a nikdo se z toho nehroutil.
                  „Problém“ Němců spočívá v tom, že dráty se stále staví hlemýždím tempem klasické energetiky zatímco větrné a FV elektrárny jsou standardizované investiční celky, které jdou mrskat „jako Baťa cvičky“. Němci tak budou jednak muset drobně zpomalit (protože přeběhli vlastní energetickou koncepci), druhak budou muset adaptovat program výstavby, tak aby se stavělo více tam, kde jsou volné přenosové kapacity, a třeťak je čas postupně likvidovat hnědouhelnou energetiku, už jim ty elektrárny, co umí jet jen nonstop začínají stále více překážet.

                9. Uvidíme. Rád bych se tu s
                  Uvidíme. Rád bych se tu s vámi sešel tak za 10 až 15 let, abychom poreferovali… 😉

                10. Fajn, dáme si zcuka u
                  Fajn, dáme si zcuka u článku 20 let hybrid.cz

                11. Přidám se také, za 20 let
                  Přidám se také, za 20 let pod článkem.
                  A rovnou na píšu, že souhlasím s p. Janem Veselým, že Němci rozhodně na tom budou líp než my. Protože jestli postavíme JE, tak budeme platit o dost víc.

                  Jen bych poprosil pana Horčíka, kdyby šlo poslat upozornění o článku 20 let Hybrid.cz do mailu, abych na to nezapomněl :-)))

                12. Natáhněte si cibule a
                  Natáhněte si cibule a votočte přesýpací hodiny 😀

            1. Vývoj cen baterií bude
              Vývoj cen baterií bude kopírovat vývoj cen u FVE. Je to úplně analogický výrobek. Jedna komponenta je/byla drahá u FVE (křemík) a jedna u Li-Ion baterií (lithium). V jednom případě jde o energetickou náročnost při výrobě v druhém o energetickou náročnost při těžbě relativně vzácného nerostu. Pracuje se na substituci a na snížené ekologických dopadů.

              1. Jenže takové vyrovnávací
                Jenže takové vyrovnávací uložiště tu už nějakej ten pátek máme (od roku 2014) a funguje. Vyrovnává to nestálý výkon FVE elektrárny a používá to redukční baterii (Flow). A asi bude i levnější, jak lithiové chemismy.
                EnerVault
                To je i důvod, proč si myslím, že elektroauta nebudou mít lithiovou baterii akumulátorů, ale dvě nádrže na elektrolyt (koncept nanoflowcell).

                1. V autě vozit dvě
                  V autě vozit dvě padesátilitrové nádrže? Díky, nechci.

                2. A čím by se to pak lišilo
                  A čím by se to pak lišilo od 300kg baterie v podlaze?

                3. Objemem. A chováním
                  Objemem. A chováním tekutiny v zatáčkách.

                4. Objemem se redukční
                  Objemem se redukční baterie od stávajících článků lišit nebude. A protože nádrže budou toho elektrolytu plné, nebude docházet k žádnému negativnímu vlivu na jízdní projevy. Je snad dnes cítit 50l benzínu či nafty v nádrži v zatáčce?

              2. liionky co pouziva Tesla
                liionky co pouziva Tesla jsou pro energetiku rekneme docela drahe, na tohle existuji jiz dnes levnejsi systemy, Tesla je firma se silnym brandem a tak je to hodne videt, ale zalozni bateriove systemy se pouzivaj jiz celkem dlouho i v prumyslovem odvetvi, nesazi ale na drahe liionky

                1. Ano je to tak. Li-Ion
                  Ano je to tak. Li-Ion baterie jsou výhodné pro mobilní použití, pro stacionární instalace se používají i jiné typy. Nebo ještě jinak. Mohl by to být také li-Ion, ale s jinými parametry (nezáleži tak na hmotnosti). Na druhou stranu, mě velmi zaujala představa, že se použijí repasované mobilní baterie. I kdyby taková baterie zvládla už jenom 100C, pořád se to může vyplatit. Dokonce bych si tipnul, že úložiště bude používat právě takové baterie. Cena pak bude někde jinde…

                2. sak baterie z EV se
                  sak baterie z EV se pouzivaji pak pro tyto ucely, Nissan z menenych baterii z Leafu a eNV dela pak ty domaci uloziste xStorage, a nebo se pouzivaji prave pro prumyslova uloziste kde slouzi az do 30-20% sve puvodni hodnoty nez se zrecykluji, tohle je teda alespon v EU osetrene prave normou, nevim jak jinde ve svete ale predpokladam ze to bude podobne

                  a treba v UK to mam dojem zkousej naprimo s EV, tedy ze EV od Nissanu i v dobe sveho stani slouzi jako zaloha pro sit

    1. Link na info o tom
      Link na info o tom sledovacím oddělení?

      Dost zajímavý v tomhle ohledu je startup Sakti3 tý báby s baterkama co jí nakonec koupil Dyson a chce to narvat do svýho auta.
      Ta bába, (jinak fešanda) vykazovala všechny mediální znaky slibnýho startupu, dokonce byla v Bílym domě o vokazovala to Obamovi v rámci dne vynálezců, ale jaksi ji nikdo z velkejch hráčů nechtěl koupit což je jasnej signál, že to nebude až tak přelomový nebo aspoň zpenežitelný 😀

      No nakonec jí koupil aspoň Dyson za 90 melounů, tak uvidíme. Holka to udržela při životě dlouhejch 7 let než to někdo koupil.

      http://www.inc.com/ilan-mochari/battery-startup-sakti3-acquired-dyson.html

  3. 80MWh az tak ohromujici
    80MWh az tak ohromujici kapacita neni… Dlouhe strane maji pres 1000MWh.

    Uvidime, jak se prosadi ceske lisovane baterie, ktere se maji zacit vyrabet pristi rok. Vzhledem k tomu, jak ma jit dobre skalovat jejich velikost, by mely porazit bezne LiIon od Tesly a mely by byt vhodnejsi jako zaloha elektrarny.

      1. No, ja kdyz cetl ten clanek,
        No, ja kdyz cetl ten clanek, tak jsem nevedel, jak moc je 80MWh a zjistil jsem, ze docela malo… Kapacita baterii je obrovska, to jo, ale jako akumulace energie je to male.

        No je to ta spolecnost HE3DA, a psalo se, ze ziskali penize od Cinanu. Tomuhle projektu verim, protoze je za tim chemik Dr. Prochazka, ktery uz uspel s funkcnimi natery (TiO2). V radiu jsem poslouchal rozhovor s nim a ja si z toho odnesl to, ze u beznych LiIonek se chlazeni dela aktivne zvenku a tedy je nutne delat ty clanky docela male, aby se uchladily. A oni vymysleli, jak zmenit chemii toho clanku, aby se to chladilo samo (radove vyssi rychlost difuze lithia). No a diky tomu muzou delat daleko vetsi clanky a navic je planuji delat levne lisovanim.

        1. tyoe vy ste mě experti 🙂
          tyoe vy ste mě experti 🙂 za 5 vteřin!

          kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

          video.aktualne.cz/dvtv/nase-baterie-je-revoluci-v-ukladani-energie-jsme-levnejsi-ne/r~319b8cbaeb9b11e5a6b7002590604f2e/?utm_source=atlasHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_term=position-0&redirected=1474032163

          1. Osobně bych považoval za
            Osobně bych považoval za obrovský úspěch, kdyby HE3DA začali vyrábět jakoukoliv komerčně konkurenceschopnou baterii. Tj. klidně s vlastnostmi podobnými jako nabízí dnes konkurence, kterou by se jim dařilo prodávat.

            Nicméně můj názor je, že z toho nebude nic a vyšumí to do ztracena.

        2. Z toho co vim, tak jejich
          Z toho co vim, tak jejich baterie jsou do aut skoro k nicemu, maji prilis malou energetickou hustotu. Ale v energetice na tom vubec nezalezi, proste misto jednoho kontejneru s bateriema tam date dva…

          Co je ale dulezite je cena/kWh. A tady jim preju aby se dostali na co nejnizsi. Neverim sice, ze by prekonali 200$/kWh, natoz pak 100$/kWh, ale doufat muzeme.

      2. a neni jedno jestli je to
        a neni jedno jestli je to baterka nebo voda? z pohledu energetika je to jen medium na uskladneni produktu kde ma moznost ten produkt pak cerpat, v tomto pripade je produktem elektrina 🙂

        v HE3DA bude celkem budoucnost, zpocatku hodlaji delat business prave jen v energetice, tedy vyrabet jen velka elekrgeticka uloziste, z rekneme si na rovinu mnohem bezpecnejsi a zrejme i levnejsi nez jake nabizi Tesla, sak uvidime az to rozjedou komercne

    1. Srovnáváte nesrovnatelné.
      Srovnáváte nesrovnatelné. Vlastně malé a vcelku jednoduché úložiště s velkým projektem při kterém zmizel vrchol jedné hory a stavělo se to 18let. Jenom potrubí je tam přes 8 km… Jinak Dlouhé stráně mají kapacitu 2x350MW po dobu 6 hodin, tj. 3 900MWh.

      1. Tak velkou kapacitu to
        Tak velkou kapacitu to urcite neakumuluje. Ciste odhadem, kdyz se spocita potencialni energie vody horni nadrze vuci spodni nadrze, s tim ze ucinnost je 75% (dle Wiki) a urcite nemuzou vypustit celou horni nadrz – clovek dostane 2500MWh. A nejspis opravdu pouzivaji jen polovinu celkoveho objemu nadrze.

        Vzhledem k tomu, ze v roce 2014 vyrobila neco pres 500GWh, a ocekavam, ze funguje hlavne vrezimu v noci nahoru a ve dne dolu (a jeste mozna nejake mensi cykly mezitim). Pak to vychazi na 500/365, tj. neco vice pres 1GWh.

Napsat komentář