Tesla upravuje chemii svých baterií

Automobilka Tesla Motors nedávno představila nové verze elektromobilu Tesla Model S. Novinky nabídly 70kWh a 90kWh baterii. Kromě vyššího zrychlení aut je ale dobré si povšimnout dalších detailů.

Detailní pohled na „skateboard“ – podvozek elektromobilu Tesla Model S se zbudovanou baterií a elektrickým pohonem
foto: Tesla Motors

Nová verze Tesla Model S P90D nabízí zrychlení 0 na 100 km/h během zhruba tří vteřin. Doslova „bláznivý“ (ludicrous) mód zrychlení prosvištěl takřka všemi auto-moto médii.

Dost možná zajímavější je ale fakt, že nová 90kWh baterie nabízí i vylepšenou chemii. Bateriové články, kterých baterie Tesla obsahují přes 6000, nově využívají částečně křemíkovou anodu.

„Prozatím je to jen takový dětský krůček směrem k využívání křemíku v anodách,“ komentoval krok , šéf Tesly, během konferenčního hovoru. „Primárně stále používáme syntetický grafit, ale časem hodláme využívat stále větší množství křemíku,“ dodal.

Většímu využití křemíku v bateriích pro elektromobily až dosud bránil fakt, že takové baterie mají výrazně nižší životnost než ty, které využívají běžný grafit. S křemíkovou anodou mají tedy baterie sice vyšší kapacitu, ale nižší životnost, což v případě elektromobilů není „průchodné“.

Křemík je ale dnes v oblasti elektromobilních baterií velká věc, která zjevně bude postupně zlepšovat současné technologie akumulátorů. Potvrdili to nedávno i vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci, kteří vyvinuli metodu vyžívající křemík pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií.

31 Comments on “Tesla upravuje chemii svých baterií”

  1. Mna by zaujimalo co presne
    Mna by zaujimalo co presne tym ziskali. Zvacsila sa hustota energie vzhladom na hmotnost alebo objem a ak ano tak ako. Aky to ma dopad na battery pack? V clanku o kremiku v li-ion slubovali az 10x kapacitu oproti vtedajsej technologii ale aj 2x kapacita voci ten dnesnej by stacila resp. bola obrovskym skokom. Tiez by ma zaujimalo co planuju pre model 3, lebo podla toho co deklaruju to bude musiet mat aspon 60kWh bateriu s vyuzitelnostou 50kWh.

            1. V tom pripade je Vase
              V tom pripade je Vase tvrdenie uplne nepodlozene a len cistou spekulaciou. Az uvidim nejake cisla poruchovosti menicov Tesla vs Leaf a zdovodnenie, ze napr. vyssia poruchovost u Tesiel je sposobena horsim chladenim, potom sa mozeme bavit o realnej spolahlivosti. Dovtedy by bolo fajn netvrdit nieco, co neexistuje, hmm? 😉

              1. On netvrdil, že je LEAF
                On netvrdil, že je LEAF spolehlivější. On tvrdil, že má lepší předpoklady díky předimenzovanému chlazení (což je fakt). Nechápu, proč se na něj za tento názor utrhujete. Že je Tesla skvělý kus techniky všichni víme. Ale není nutné ji uctívat za každou cenu.

                1. Tak snad si všichni
                  Tak snad si všichni můžeme přečíst co pán tvrdil. A nemá to ničím podložené. Je to jen jeho smyšlená konstrukce. Skoro škoda vůbec reagovat.

                2. Berete to moc vážně. Je
                  Berete to moc vážně. Je jasné, že to byl jeho názor, protože statistiky neexistují.

                3. Máte pravdu. Pěkný
                  Máte pravdu. Pěkný víkend všem.

                4. Vám též. Užijte si
                  Vám též. Užijte si rodinu, pokud ji máte.

                5. A jinak dobry ? Doma vsichni
                  A jinak dobry ? Doma vsichni zdravi ?

                6. Tak ono pár lidových
                  Tak ono pár lidových pseudostatistik existuje a ty skutečně říkají, že pohon Tesly není bezproblémový, snad každý druhý v nich měl servisovanou nějakou jeho součást(bez dalšího upřesnění)…

                7. Tak tak. Případy, kdy se v
                  Tak tak. Případy, kdy se v záruce měnily u Tesly měniče jsem zaznamenal a nebyly úplně ojedinělé. U Leafa o ničem takovém nevím, což samozřejmě neznamená, že se to nestalo. A hlavně je otázka do jaké míry je to zase relevantní pro aktuální produkci, která bude zase v tomto směru vyladěnější.

                  Obdobně nedávno jsem četl o majiteli Leafu (2011), co najel 230000km a kapacita baterie mu klesla na 55%. Ale ať už to někdo vnímá jako potvrzení faktu že baterie opravdu vydrží hodně nebo naopak jako důkaz, že nevydrží celou životnost auta, nevyplývá z toho pro aktuálně prodávané modely lautr nic, protože ty články se od té doby minimálně dvakrát upgradovaly.

                8. No já bych situaci s tou
                  No já bych situaci s tou baterkou viděl jako zanedbanou údržbu. S velkou pravděpodobností budou špatné jen některé články a budou srážet celou baterii. Přeměřit a vyměnit a dostane se dle mě minimálně na 80 %, ale spíš 90.

                9. Jasně,
                  místo večerního

                  Jasně,
                  místo večerního se věnování mamině měl si baterii raději udržovat – rozdělávat a jednotlivé články pravidelně měřit, dobíjet a měnit.
                  Pak by asi měl baterii na 90%.
                  No a maminu pravidelnou údržbu mohl nechat někomu jinému.

                10. Nepochopil jste mě.
                  Nepochopil jste mě. Stačilo by tu údržbu udělat teď. Je velká pravděpodobnost, že ne všechny články na tom budou tak blbě. Spíš na tom bude takhle blbě jeden nebo dva a sráží celou baterii. Stačí vyměnit ty dva a baterie bude opět OK.

                11. je to ubožák, myslí jen
                  je to ubožák, myslí jen na to jedno

                12. Josef, tvrdil presne to, co
                  Josef, tvrdil presne to, co vy tvrdite, ze netvrdil, teda ze je Leaf (udajne) spolahlivejsi. Ziadne „že má lepší předpoklady díky předimenzovanému chlazení“. To vazne musim ludi ucit aj citat???
                  Mimochodom, teoreticke predpoklady kvoli predimenzovanemu chladeniu mat Leaf moze, ale pri realnej prevadzke to nemusi mat ziaden hmatatelny efekt a pozitivny prinos a ani sa nic take dodnes nepotvrdilo.
                  Takze to nie je o tom, ze by som sa na niekoho utrhol za nazor, respektujem akykolvek nazor alebo argument, ale ak nieco tvrdim, tak musim byt schopny to dokazat obhajit, mat solidny podklad na take tvrdenie. A tu nebol podlozeny absolutne nicim.

                13. Budiž. Já jen, že
                  Budiž. Já jen, že nastavovat konfrontační tón je zbytečné. Ničemu to nepomůže.

                14. Stejne tak je zbytecne
                  Stejne tak je zbytecne tvrdit neco co neni pravda, coz je vas pripad a zbytecne to rozdmychava konverzaci. Ikdyz to asi byl zamer ze?

                  „Nissan LEAF má předimenzované chlazení měniče a díky tomu je spolehlivější než Tesla.“

                15. Budiž, ale já to netvrdil
                  Budiž, ale já to netvrdil a reakce na toto tvrzení (nepodložené) byla nepřiměřená. Když navíc jak se ukázalo existují neověřené zprávy, že tomu tak skutečně je.

                16. V tom pripade by nas urcite
                  V tom pripade by nas urcite potesil odkaz na take spravy.

                17. Ziadne odkazy som v
                  Ziadne odkazy som v ctiradovom prispevku nenasiel. Viem, ze podobne problemy mali Leafy v Arizone, co Nissan vyriesil uz v modeli 2013.
                  Preto vravim, ze odkaz by potesil. Informaciam JPP malokedy uverim.

Napsat komentář