Tesla si patentovala hybridní baterii pro dojezd přes 640 km

Automobilka Tesla Motors si podle výzkumné společnosti Global Equities Research patentovala nový typ hybridní baterie. Jde o kombinaci klasické li-ion a kovo-vzduchové (metal-air) baterie. Podle odhadů by taková baterie mohla zvýšit dojezd elektromobilu Model S až na 640 km.

Výzkum a vývoj nových technologií je pro mladou americkou automobilku Tesla Motors zcela klíčový
foto: Tesla Motors

S novinkou přišel nedávno Trip Chowdhry, šéf výzkumu ve společnosti Global Equity Research. Své závěry o tom, že Tesla vyvíjí nový hybridní typ baterie vyvozuje ze zmíněných dvou patentů, které si automobilka zaregistrovala letos v červnu.

Kombinace li-ion baterie a metal-air baterie nabízí takříkajíc „to nejlepší z obou světů“. Zatímco li-ion baterie by se využívala po většinu doby jízdy elektromobilem.

Na metal-air baterii by auto přepnulo pouze v případě delších vyjížděk, kdy není potřeba tak velký výkon/blesková akcelerace (metal-air baterie mají nižší výkonovou hustotu), ale zato je potřeba vyšší dojezd.

Teoreticky by dokonce bylo možné i dobíjet klasickou li-ion baterii prostřednictvím metal-air baterie. Chowdhry odhaduje, že nový typ baterie by mohl být hotový už kolem roku 2015.

Podle Chowdhryho není pravděpodobné, že by tyto baterie vyráběli giganti jako Panasonic, který je dlouhodobě dodavatelem bateriových článků pro Tesla Motors, nebo snad nově spekulovaný Samsung.

O vývoj metal-air baterií se dnes snaží řada výzkumných laboratoří po celém světě. Mimo jiné například i Toyota nebo IBM.

14 Comments on “Tesla si patentovala hybridní baterii pro dojezd přes 640 km”

  1. A pak že svět patentů
    A pak že svět patentů není zvrácený. Dle článku si TESLA patentovala kombinaci li-metal v jednom. Přitom jejcih vyvoj nemá patent ani na jednu s nich?

    Je normální říci když přeženu já si nehcám patentovat startrek transporter a tesla(či jiná firma přijde) a řekne „mi si patentujeme, že transporteer muze být napdájen akumulátorem“ a v já jako vlastník patentu transporteru si k němu již bez licenčních poplatků připojit aku?

    Na jednu stranu chpu, že v USA je Tesla postavena do situace musím, jinak to udělá někdo jiný, ale není to normální. Pak si někdo patentuje i pravidelnou návštěvu WC a už se ani vys…rat bez poplatků nebudem moc.

    1. Vítejte ve světě
      Vítejte ve světě patentů. Když už si nemohu patentovat kolo, patentuji alespoň POUŽITÍ kola pro převážení písku, druhý si patentuje použití kola na převážení osob, další zvířat. Přicemž ani jedno nepředstavuje zásadní inovaci. Zato to může být použito jako klacek hozený pod nohy jiné firmě.
      A tahle rakovina bují a bují.
      Energie vynaložená na boj s rakovinou (peníze na nákup licencí na blbosti/usilí na jejich legální obejití) potom často brzdí opravdové inovace.

  2. Pořád se jenom vyvíjejí
    Pořád se jenom vyvíjejí nové články (nesprávně baterie) na získávání el. energie. Což takhle přece jenom zkusit najít způsob, jak získat elektřinu postupným a plynulým vybíjením nějakého „kondenzátoru“?Mám dojem, že v tomto směru se vůbec nebádá.

      1. Díky, ale bádá se
        Díky, ale bádá se dále?Nejde o superkondenzátory, ale o to, aby se energie v nich uložená mohla odebírat podle potřeby, což tuším dosavadní kondenzátory neumožňují – uvolňují všechno naráz.Pokud se na tom pracuje, tak mám za to, že tato cesta má větší budoucnost než nějaké články – spojené do baterií.

        1. Opravdu všechnu naráz? A
          Opravdu všechnu naráz? A takové řízení výkonu pomocí step-up DC/DC měniče by možné nebylo?

          Jeden článek o vysoké kapacitě by bylo možné vyrobit i dnes => ale za cenu extrémní ceny a nejistých parametrů, protože většina článků se vyrábí svinováním pásů, kde je problém s dosažením konstantí síly a pak taky přichází problém s chlazením takového článku.

          Baterie akumulátorových článků s námi bude opravdu ještě dlouho.

          Já spíš vidím budoucnost v hybridních bateriích, tedy kombinaci akumulátorových článků a supercapů jako vyrovnávacího prvku.

                1. Na kondenzátory je to
                  Na kondenzátory je to hezký výkon, ale startování je přece řádově méně energeticky náročné, než kdybyste se chtěl s tím autem rozjet. Vždyť je to jenom otočení nezatíženým motorem. Startovací baterie vám tohle udělá 100x za sebou, ale přes to byste na ní nikam nedojel. A je úplně jedno kolik použijete vykřičníků.

        2. Tušíte špatně. Z
          Tušíte špatně. Z kondenzátoru můžete odebírat energii jak je vám libo úplně stejně jako z chemického článku. Například zálohovací kondenzátory v rádiích dokáží napájet paměť s předvolbami i několik týdnů.

          Problém je v tom, že ty nelepší kondenzátory dnes mají zlomky kapacity chemických článků a nikam byste na ně nedojel.

            1. Ale o plynulý a regulovaný
              Ale o plynulý a regulovaný chod motoru se přece stará regulátor toho motoru. Zdroj mu má pouze dodat patřičný proud při definovaném napětí. Regulátoru je šumafuk, jestli je na jeho vstupních svorkách připojený kondenzátor, akumulátor, elektrocentrála, palivový článek nebo napájecí zdroj připojený do elektrické sítě.

              Na kondenzátor můžete koukat jako na chemický článek s extrémně malou kapacitou a vnitřním odporem a naopak na chemický článek jako na kondenzátor s obrovskou kapacitou a hodně velkým vnitřním odporem.

Napsat komentář