Během posledních měsíců se objevila řada střípků o tom, jak Apple připravuje robotická elektroauta po vzoru společnosti Google. A přetahuje se přitom o zaměstance se Tesla Motors. Je ale potřeba vidět dál do budoucnosti a podívat se na situaci s větším odstupem.
foto: Tesla Motors
Šéf společnosti Uber nedávno prohlásil, že by od Tesla Motors klidně koupil půl milionu robotických elektromobilů. Uber je dnes asi nejhodnotnějším start-upem na světě. Jeho cena byla před časem odhadnuta na více než neuvěřitelných $50 mld. (přes 1,25 bilionu korun).
Jde přitom primárně o technolologickou platformu, která řeší jediný problém: páruje zájemce o jízdu/svezení s řidiči. Nic tak světoborného, ale zjevně revolučního: jinak by proti Uberu neprostestovali taxikáři celého světa.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Do dánské Kodaně míří dalších 400 elektromobilů BMW i3
Když službu s tak obrovským dopadem dokáže postavit relativně malý start-up (Uber má kolem 2000 zaměstnanců), tak proč by něco podobného nedokázaly firmy jako Google, Apple nebo Tesla Motors?
Právě to je dost možná vyšším cílem jejich snah o vývoj levného elektrického robotického auta. Tesla už začíná některé pokročilé prvky svého systému „Autopilot“ distribuovat softwarovými updaty elektromobilů Tesla Model S k vybraným testerům.
Robotická auta Google najela přes 1,6 mil. kilometrů bez nehod. A Apple neváhá najímat ty nejlepší v oboru robotiky i automobilového průmyslu a přetahovat se o ně právě s Google nebo Tesla Motors. Protože si je vědom, že tady se hraje o hodně.
Střednědobá budoucnost osobní dopravy je totiž velmi odlišná od dnešní podoby. Vlastnictví auta se zejména v obřích aglomeracích stane (a již stává) minulostí. Lidé se auto pronajímají jako službu, například v carsharingových sliužbách typu ZipCar, BMW DriveNow nebo Car2Go (Daimler).
Faktu, že Tesla Motors se chystá představit podobnou službu jako je dnes Uber, ovšem s robotickými auty, nahrává i nedávná odpověď Elona Muska v jednom z rozhovorů. Tazatel se zeptal, zda by Musk v souvislosti s prohlášením Travise Kalanicka, šéfa Uberu, že bych chtěl koupit 500 000 robotických aut, nepreferoval raději rozdějí vlastního byznysu na bází sdílení aut.
Musk doslova odpověl: „To je bystrá otázka.“ Odmlčel se nakonec dodal: „Nemyslím si, že bych na ni měl odpovídat.“ Představa budoucnosti, ve které se potřebujete přepravit mezi městy a prostě si na webu objednáte některý z robotických elektromobilů Tesla Motors je pak více než lákavá.
tříštit taková hnutí
tříštit taková hnutí není dobrý nápad, věci to neprospěje
naopak to chce spojit síly
to není hnutí, to je
to není hnutí, to je business
Chybka v přepočtu: $50
Chybka v přepočtu: $50 mld. za 1,25 mld. korun.
opraveno díky
opraveno díky
jj odpověď UBER zatloukl,
jj odpověď UBER zatloukl, pamatujeme, to bylo někdy před výsledkama 2Q2015 …
…avšak dnešní novinkou je Tesla P85D Consumer Reports‘ Rating System 103 ze 100 ??
youtube.com/watch?v=DhS6gyrXZL4