Tesla připravuje nový solární panel pro své elektrárny

Tesla koupila SolarCity za $2,6 mld., a značka SolarCity tak nejspíš postupně zanikne. Z nově vyvíjených solárních panelů tak budou „Tesla panely“.

Jason Wheeler, hlavní finanční ředitel Tesla, potvrdil, že firma bude chtít po spojení se SolarCity převést vše pod jednu značku „Tesla“. Včetně výroby solárních, prodeje a montáže solárních panelů a solárních elektráren.
foto: Tesla

Že Tesla pohltila sesterskou (resp. spíš bratraneckou) společnosti SolarCity nebylo až tak velké překvapení. Mnohem zajímavější bude sledovat další vývoj nové energetické společnosti. Ano, Tesla definitivně přestala být pouze automobilkou.

Nedávno Elon Musk představil druhou část svého velkého plánu a jednou z jeho klíčových součástí je solární energie ukládaná v bateriích Tesla a vyráběná solárními panely SolarCity (resp. Tesla).

Musk chce integrovat výrobu a skladování energie do jednoho úhledného balíčku. K tomu mu mají dopomoci i nové solární panely Silevo. Jsou „estetické“, ale také extrémně účinné (22 %) a relativně levné na výrobu.

SolarCity koupilo společnost Silevo už v roce 2014 za $200 mil. Nové panely mají mít výkon 350 W až 360 W a už dnes se vyrábějí v pilotním provozu v továrně ve Fremontu. Brzy navíc bude dokončena nová továrna v New Yorku s ročním výkonem 1 GW.

Elon Musk si na panelech pochvaluje především jejich vzhled. Váš dům s nimi prý bude vypadat lépe, než bez nich.

auto Tesla SolarCity solární panely SIlevo

Synergie vznikající spojením Tesla a SolarCity jsou mnohé – spojené firmy mimo jiné výrazně rozšíří svou působnost téměř po celých Spojených státech. (klikněte pro zvětšení)
foto: Tesla

Elon Musk také aktuálně potvrdil, že v rámci spojení obou firem počítají s vývojem společného invertoru pro solární elektrárny/domácí úložiště/elektromobily.

JB Straubel v rámci konferenčního hovoru potvrdil, že výkonová elektronika je jádrovou záležitostí Tesly. „A něco, co vnímáme jako naši opravdu silnou kompetenci – mnoho lidí si neuvědomuje, že Tesla je jedním z největších výrobců výkonové elektroniky na světě.“

Společný invertor pro solární elektrárnu, úložiště a nabíječku elektromobilu také může výrazně snížit cenu této instalace pro koncového zákazníka. Namísto tří různých zařízení mu totiž bude stačit jedno.

Bude zároveň zajímavé sledovat, zda se Tesle podaří integrovat do nového invertoru možnost přímo nabíjet baterii elektromobilů stejnosměrným napětím.

V současné době se totiž stejnosměrné napětí ze soláru musí převádět na střídavé a pokud s ním chcete nabíjet auto, tak se opět převádí na stejnosměrné. A při tom všem vznikají ztráty.

„Myslím, že s ohledem na pokročilé technologie invertorů jsme nejlepší na světě,“ dodal na konci konferenčního hovoru Elon Musk. A tak nebude překvapením, když chystaný Powerwall 2.0 bude mít vlastní invertor namísto využívání produktů od třetích stran v současné verzi úložiště Tesla Powerwall. To dlouhodobě dělá Tesle pořádné vrásky na čele.

Tesla

11 Comments on “Tesla připravuje nový solární panel pro své elektrárny”

  1. Uváděných 22% účinnosti
    Uváděných 22% účinnosti platí pro samostatný článek, celý FV panel má kvůli neúplnému využití plochy účinnost 20,1%.

    Je to monokrystalická technologie SunPower se zadními sběrnými pásky, takže je osvícená celá přední strana článku a proto je účinnost vyšší, než u konvenčních s oboustrannými pásky. Kromě toho se křemíkové plotny vyrábí stejnou technologií, jako při výrobě integrovaných obvodů (nejvyšší čistota s minimem nežádoucích příměsí), což je kromě vysoké účinnosti též zárukou dlouhé životnosti. Navíc tyto panely nebyly vyráběny v Číně ale na Filipinách a mohu potvrdit, že na mé FVE 22,5kWp od poloviny roku 2009 nepozoruji ani náznak postupného snižování účinnosti.

    Kromě uvedených výhod má tato technologie také některé nevýhody: je třeba zemnit kladný pól, takže nelze použít beztransformátorové střídače (v současné době většina). I pak je při nevhodném zapojení nebezpečí t.zv. polarizace článků, která může snížit výkon i o 30%.

    1. I 22% je celkem normalni a
      I 22% je celkem normalni a lze je jiz davno zakoupit, zalezi co za panely to je. Ale pokud je vyroba levnejsi jak u konkurence a dokazi dat lepsi cenu + vykonovou elektroniku vcetne baterii k tomu, tak budou asi snad jedina firma, ktera by jsi vsechny tyto soucasti vyrabela sama.

Napsat komentář