Tesla nestíhá vyrábět, chce postavit největší továrnu na li-ion baterie

Kolem Tesly je opět maximálně živo, a to především díky aktuálně zveřejněným finančním výsledkům za poslední čtvtrletí. Automobilka je zase v zisku. A Elon Musk opět čeří mediální vody. Přemýšlí údajně o stavbě největší továrny na výrobu li-ion baterií na světě.

Roboti vyrábějí elektromobily Tesla Model S v továrně ve Fremontu (Kalifornie, USA)
foto: Tesla Motors

Finanční výsledky automobilky Tesla Motors za 3. čtvrtletí 2013 jsou povzbuzující. Firma vykázala zisk $15,9 mil. Příjmy stouply na $603 mil. Konsolidované účetní výsledky nicméně ukazují pro 3. čtvrtletí ztrátu $38 mil.

Za poslední čtvrtletí automobilka prodala 5500 elektromobilů Model S, z toho více než 1000 jich putovalo do Evropy. Celkově už prodala celosvětově za rok 2013 přibližně 15 500 elektromobilů. Mezičtvrtletně jdou prodeje poměrně výrazně nahoru – 1. čtvrtletí to bylo 4900, druhé pak 5150.

Problém: výroba

Celkem už se po silnicích prohání kolem 19 000 elektromobilů Model S. V USA je v současné době čekací doba kolem čtyř týdnů, v Evropě je to ale i několik měsíců. Letos by měla automobilka vyrobit něco málo přes 20 000 elektromobilů.

Se zvyšováním produkce přichází zásadní problém: „Omezuje nás výroba, nikoliv zájem o naše auta,“ řekl Elon Musk, šéf automobilky, během konferenčního hovoru s akcionáři. Jinými slovy, zájem o elektromobily Tesla je vyšší, než kolik jich automobilka dokáže vyrábět.

„Tvrdě se snažíme omezení ve výrobě řešit a zlepšovat ji, ale co lidem stále pořádně nedochází je fakt, že se od ostatních automobilek zásadním způsobem lišíme. Nedává smysl podporovat poptávku pokud ji nedokážeme uspokojit produkcí. Proto přemýšlíme jak navýšit produkci a přitom udržet dobrou kvalitu,“ dodal Musk.

Chystá se giga-továrna na baterky?

Kde tedy sedí žába na prameni? Kritickým místem jsou bateriové články. Přestože si Tesla aktuálně pojistila dodání 2 mld. těchto článků u společnosti Panasonic, pořád to ještě nestačí. Musk proto během hovoru připustil, že je potřeba vybudovat obrovskou továrnu na li-ion baterie.

„Bude to velmi zelená továrna, se spoustou solární energie a nulovými emisemi. Musíme přemýšlet jak to udělat správně hned napoprvé. Půjde o skutečně obrovskou továrnu, rozsahem výroby srovnatelnou se všemi aktuálními továrnami po celém světě,“ řekl Musk.

Továrna by velmi pravděpodobně měla stát v Severní Americe. Přivezou se do ní základní suroviny, ze kterých bude továrna přímo vyrábět konečný produkt, tedy baterie (nikoliv jen jednotlivé články). Celý tento podnik by mohl výrazně zlevnit cenu baterií pro elektromobily Tesla, a tedy i jejich výslednou cenu. Což je dlouhodobý cíl Elona Muska.

Firmu čeká obrovská expanze

Tesla Motors mohutně expanduje, ačkoliv o tom třeba není tolik slyšet. V současné době se zaměřuje především na Evropu (chystá pravostrannou verzi Modelu S, budování sítě Superchargerů v Německu a potažmo v celé Evropě), ale brzy spustí i kampaň v Asii.

Musk dále slíbill, že do konce roku 2014 bude možné se s elektromobilem Model S prohánět také velkou částí východní Evropy. To znamená, že rozšíření sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger je v plánu i na východ! Dočká se Praha? Doufejme! Dnes víme, že tu jezdí minimálně 5 kusů Modelu S.

17 Comments on “Tesla nestíhá vyrábět, chce postavit největší továrnu na li-ion baterie”

  1. Investigating electrical
    Investigating electrical contact resistance losses in lithium-ion battery assemblies for hybrid and electric vehicles.

    Journal of Power Sources 196 (2011) 6525–6533

    Citacia

    “ The obtained data show that in the considered Li-ion battery, the energy loss due to ECR can be as high as 20% of the total energy flow in and out of the battery under normal operating conditions. However, ECR loss can be reduced to 6% when proper joint pressure and/or surface treatment are used. A poor connection at the electrode–collector interface can lead to a significant battery energy loss as heat generated at the interface. Consequently, a heat flow can be initiated from the electrodes towards the internal battery structure, which results in a considerable temperature increase and onset of thermal runaway. At sever conditions, heat generation due to ECR might cause serious safety issues, sparks, and even melting of the electrodes.“

  2. TESLA ma problem a tym je to
    TESLA ma problem a tym je to ze kvoli znizeniu nakladov pouzili 3,1Ah a 4Ah (sport)cylindricke clanky NCR 18650 pouzivane v notebookoch typ A a B mod. Pri tak velkej objednavka je cena za kWh 180usd/kWh co uz pekne naznacuje ze sa da ist z cenou dole ak mas jasne ale hlavne zavazne objednavky.

    Lenze problem tak malych clankov su obrovske straty pri prepojeniach medzi clankami a dalsi problem je zivotnost Li aktivna hmota pri cyklovani meni objem takze pouch clanky su lepsie ako cylindricke co ale kompenzuje ich male rozmery.

    1. No to je otázka. Zase mají
      No to je otázka. Zase mají každý článek pod kontrolou a dokáží ho odpojit podle potřeby aniž by si toho za jízdy někdo všiml. Je otázka, do jaké míry je to pragmatické řešení a do jaké převzetí fungujícího a osvědčeného konceptu z Roadsteru. Obojí má svoje pro a proti. Osobně si taky myslím, že kdyby Tesla začínala až teď, tak zvolí cestu velkoformátových článků, ale zase proč zahazovat něco co funguje.

      1. Já jsem přesvědčen, že
        Já jsem přesvědčen, že Tesla to udělala jediným možným způsobem (prostě jinak to tenkrát nešlo a dnes stále nejde) Všichni by jsme rádi montovali z velkých článků >40Ah a ideálně je ještě šroubovat k sobě. (možná nakonec i Tesla, protože ikdyž má 18650 dost výhod, tak smontovat z nich velký battery pack je časově/úkonově strašlivě náročné) Bohužel trvalý problém těchto článků přetrvává v tom, že čím větší článek, tím má horší volumetrickou a gravimetrickou hustotu uložené energie. Kdybych měl vzít to nejlepší co je dnes na trhu velkých „pouch-pytlíků“ k dispozici, tak to bude asi Li-pol KOKAM 40Ah s 336Wh/l a 168WH/kg. Naproti tomu ale již 1000x omílaný NCR18650A má pořád 610Wh/l a 238Wh/kg.

        na 85kWh tak vychází hmotnost samotných článků 357kg pro NCR a 505kg pro KOKAM. A ikdyž jsou pytlíky objemově mnohem úspornější na vyskládání, mám obavu, že by se do Tesla krabice stejně o fous nevešly.

        1. ty KOKAM nepotrebuji zadny
          ty KOKAM nepotrebuji zadny teplotni management? 🙂

          Jinak na tohle padla otazka v tom conference callu a Musk odpovedel ze jeste nenasel zadny priklad, kdy by velkoformatove clanky byly levnejsi ($/kWh) nez male 18650. Jelikoz Tesla tvrde pronasleduje cenu baterie, zatim to vypada ze zustanou u malych clanku.

          1. Určitě potřebují
            Určitě potřebují management, ale spíše co se týká ovlivnění okolní teplotou prostředí(nabíjení v zimě, podání lepšího výkonu v zimně). Chladit vlivem odebíraného proudu tyto články v podstatě netřeba pokud bude ve voze instalováno alespoň běžných 22-24kWh.

            Jinak na to že to je „nebezpečná“ NMC polymerová technologie, tak mají automotive atest.

            datasheet:

            http://www.dowkokam.com/data-sheets/XALT_SpecSheet_40Ah_HE.pdf

  3. Ano, taky jsem vcera (dneska
    Ano, taky jsem vcera (dneska v noci) poslouchal konferencni hovor a nezvykle moc se tocil kolem baterii.

    Celkove ty plany na giga-tovarnu jsou zajimave… a kdyz rikam giga, znamena to vsechny tovarny na Li-ion baterie na svete zkombinovat do jedne tovarny… To bude sila!
    Jen doplnim ze bude vyrabet baterky hlavne pro 3. generaci Tesly, tedy pro elektromobily s cenou kolem $35.000. Krome vyroby ale taky bude umoznovat recyklaci pouzitych battery packu.

    Taky pan Musk uvedl ze zatim neji jiste kdo tuto tovarnu postavi, ale je celkem pravdepodobne ze to bude join-venture mezi Teslou a Panasonicem.

    1. Abych v tom měl jasno 🙂
      Abych v tom měl jasno 🙂 já to pochopil tak, že tato megafabrika má montovat celé baterie jako takové z dodaných článků od Panasonicu/Samsungu?

      Nějak zvlášť nerozumím tomu, co by z toho Elon měl montovat si přímo vlastní články. Naopak smontovat Teslácký battery box není žádná sranda a jestli chtějí rozšiřovat výrobu tak jak mají naplánováno, tak na to určitě budou potřebovat pořádnou továrnu, protože to zdá se pořád ještě nikdo jiný neumí a hlavně ani umět nechce.

        1. A tak to jo.
          Smutné na tom

          A tak to jo.

          Smutné na tom je to, že tento projekt jako jeden z mála má reálnou šanci signifikantně snížit cenu článků i celých baterií v dohledné době a přitom myslím není nijak zásadně podporován veřejnými prostředky. Když se na proti tomu podívám co a v jaké míře mezitím dokázala podpořit a ještě určitě podpoří EU a jaké to mělo výsledky tak je mi smutno.

Napsat komentář