Tesla nesmí prodávat v New Jersey; Musk říká, že je to mafie

Vleklá válka americké automobilky Tesla Motors s odbory automobilových dealerů v pokračuje. Americký stát New Jersey aktuálně zakázal prodej elektromobilů Tesla Model S. Elon Musk, šéf automobilky, říká, že jde o mafiánské praktiky.

Jeden z několika desítek obchodů Tesla Motors v USA
foto: Tesla Motors

Automobilka Tesla Motors má v New Jersey dva obchody, ve kterých si kdokoliv kdo přišel mohl koupit elektromobil Tesla Model S. Jenže místním automobilovým dealerům se to pochopitelně nelíbilo, protože tím ztrácejí svou pozici prostředníka mezi koncovým zákazníkem a automobilkou.

Podobným problémům čelí Tesla i v dalších amerických státech, jmenovitě např. Texasu. Problém spočívá v tom, že legislativa těchto států neumožňuje, aby automobilky přímo prodávaly svá auta ve vlastních obchodech. Vždy k tomu musí mít prostředíka – dealera.

Nové omezení v New Jersey vstoupí v platnost od 1. dubna 2014. Elon Musk, šéf Tesla Motors, se proto rozhodl sepsat na blogu Tesly obsáhlou reakci, ve které vysvětluje co se vlastně v New Jersey děje a jak bude Tesla dále postupovat. Zabývá se mimo jiné i historií těchto podivných zákonů, které podle něj byly původně sepsány ze správných důvodů, ale dnes je jejich význam pokrucován.

Od 1. dubna se z obchodů Tesly v New Jersey stanou „galerie“. Na auto se tam budete moct přijít podívat, vyptat se na všechno kolem něj, jen dvě věci se moct zmiňovat nebudou: cena a nákup. Dokončit obchod uvnitř obchodu prostě nepůjde.

Nicméně, když se přesunete pár kilometrů „za řeku“ (Hudson) do sousedního státu New York, kde má Tesla na Manhattanu také obchod, auto vám tam klidně a rádi prodají. Taková je dnešní realita Spojených států amerických.

tisková zpráva

13 Comments on “Tesla nesmí prodávat v New Jersey; Musk říká, že je to mafie”

    1. Původně šlo o ochranu
      Původně šlo o ochranu samotných dealerů, kteří někdy byli velkými automobilkami skupováni „zpět“ pod cenou. Tyhle zákony tomu měly zabránit. Ve většině států USA tomu tak je, ale ve vybraných případech jako je Texas nebo New Jersey jsou napsány tak nešikovně, že nakonec brání volnému trhu a tomu, aby automobilka mohla prodávat přímo.

    2. v danem blogu se pise, ze
      v danem blogu se pise, ze dealeri v zacatcich investovali mnoho svych prostredku do automobilky a kupovali vse co automobilka vyprodukovala. Bylo to vyhodne pro oba subjekty. Automobilky nemusely mit inventar a rychle dostaly penize za sve vyrobky, dealeri si prirazili par procent na kazdem prodanem aute coz je pochopitelne protoze tyto vozy museli skladovat a prodavat zakaznikum. Pozdeji vsak automobilky zacaly delat konkurenci vlastnim dealerum a oni se branili a tak vznikly tyto zakony. Dodnes plati ze automobilka nemuze dostat dealerskou licenci pokud uz ma smlouvu s jinym dealerem – a tedy nemuze delat nekalou konkurenci vlasnimu dealerovi.

      Jenze Tesla nikdy zadneho dealera nemela a tedy nema komu konkurovat (leda jinym automobilkam samozrejme) a tak muze dealerske licence dostat.

      V New Jersey ale ted prosadili upravu ktera rika ze automobilka nesmi byt dealer. A tato uprava neprosla mistnim parlamentem a Tesla nebyla pozvana k projednavani, resp byla pozvana necelych 24h pred poslednim ctenim, coz je duvod proc to Musk oznacuje za mafianske jednani 🙂

      1. Jolinar vy vzdy mate ku
        Jolinar vy vzdy mate ku kazdemu (nielen) Tesla clanku zopar informacii navyse v rukave… 🙂 nechcete prispievat clankami na Hybride? Teda… ak by samozrejme sefredaktor nebol proti :-).
        Velmi dobre sa citaju Vase ochotne problematiku vysvetlujuce komentare. Ja osobne by som si rad precital od Vas aj nejake kompletne clanky 🙂

Napsat komentář