Tesla Motors – čeká firmu do šesti měsíců bankrot?

Ekonomický analytik John Shinal z magazínu Market Watch je k Tesla Motors velmi kritický. Píše, že finance automobilky silně připomínají neblaze proslulou “.com” bublinu, resp. účetnictví internetových firem, které slibovaly hory doly, ale nikdy nic neprodaly, negenerovaly zisk, díky kvůli čemuž nakonec investoři tratili miliardy dolarů.

Podaří sen Elonu Muskovi dotáhnout sen o výrobě elektromobilů do zdárného konce? Tedy ziskové společnosti? Pevně věříme.
foto: Tesla Motors

Podle Shinaie jediné co udržuje automobilku Tesla Motors nad vodou jsou stovky milionů (přibližně $465 mil.) v půjčkách, které obdržela od amerického ministerstva energetiky. Shinai tvrdí, že za současného stavu má automobilka dostatečnou peněžní zásobu na asi 6 měsíců fungování.

Připomíná, že firma nedokázala vyrobit tolik elektromobilů Model S kolik slibovala (3383 vs. původně asi 5000). A že ačkoliv hodnota akcií se dnes pohybuje na slušných úrovních (17.1.2013 22:16 – $34,38), jsou tyto hodnoty vytvořeny pouze důvěrou investorů v management firmy, Elona Muska a tom, že předpovědi o 20 000 prodaných autech v roce 2013 se podaří naplnit.

Kupte si elektromobil!

Shinal přitom není odpůrcem elektromobility nebo anti-ekologem. Naopak se doznává k tomu, že by byl rád, aby Spojené státy americké snížily svou uhlíkovou stopu a zanechaly budoucím generacím planetu, na které se dá žít.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

“Jsem zcela pro elektromobil,” píše doslova. Ale v zápětí dodává, že jako “někdo, kdo je placen za dobré rady investorům do technologií, nemůže než poznamenat, že finance Tesla Motors připomínají mnoho padlých společností, které měly dobrý produkt, ale žádný trh, kde by bylo možné jej se ziskem prodávat”.

Navíc dodává, že jak Tesla, tak Nissan (s Leaf) a General Motors (s plug-in hybridem Chevrolet Volt) se ve svých odhadech prodejů přecenily.

Nakonec dává doporučení: chcete-li prokázat planetě službu, kupte si elektromobil – ať už od Tesly nebo někoho jiného. Ale vyhněte se akciím Tesla Motors za jejich současné ceny.

Co si myslí Hybrid.cz?

Shinal má bezpochyby mnohem víc ekonomických znalostí a zkušeností než my. Na druhou stranu podle nás díky tomu nedokáže vidět “big picture”.

Nebere v úvahu 20 000 rezervací na Model S (které přibývají, plus je možné rezervovat už i Model X). Taktéž opomíjí fakt, že odhady prostě nemusejí vycházet – a rozdíl mezi 3383 vs. cca 5000 není zas tak hrozný.

auto elektromobil Otto Fabri Tesla Model S

foto: archiv Otto Fabri

Taktéž není pravdou, že akcie Tesly tvoří jen “virtuální důvěra” – firma má funkční továrnu na automobily, která patří k nejmodernějším na světě. K tomu i tým bezkonkurenčních zaměstnanců.

Stejně tak opomíná Shinal vnímat automobilový průmysl jako celek. Nebere v úvahu fakt, že zákazníci jsou unaveni stále stejnou nabídkou konvenčních automobilek a chtějí něco nového. Což dokazují i hluboce se propadající prodeje v Evropě.

Faktem je, že Elon Musk aktuálně na autosalonu v Detroitu sám přiznal, že rok 2013 bude obtížný. Že firma musí vytvořit zisk, a že pokud se jí to nepodaří, pak to není skutečná firma. “Hanba nám, jestli to nezvládneme,” řekl doslova Musk.

Zároveň ale opět ujistil o tom, že připravuje levný elektromobil v ceně $30-35 000, ukázal novou verzi prototypu Model X a opět mluvil o síti dobíjecích stanic Supercharger. George Blankenship, šéf prodeje Tesly, říká “nechceme auto lidem prodávat, chceme aby po něm toužili”. A přesně to se podle našeho názoru daří.

MarketWatch

18 Comments on “Tesla Motors – čeká firmu do šesti měsíců bankrot?”

  1. Zvláštní srovnávat
    Zvláštní srovnávat internetový obchod a nechtěným zbožím s firmou která má produkt, který lidé chtějí ale výroba prostě nestíhá protože se učí masově vyrábět a držet kvalitu.
    Připadá mi to jako pokus vyvolat účelově paniku kdy se akcionáři začnou zbavovat akcií a někdo je začne skupovat aby získal majoritní podíl pro ovládnutí společnost.Přesto je spousty jiných scénařú kdy cena akcií může prudce spadnout
    (např:skrytá výrobní vada, ztráta zájmu trhu, lepší konkurenční produkt ,odchod vůdčí osobnosti,špatná růstová strategie )
    Také jsem přesvědčen že v případě potíží se splácením vládní půjčky dostanou okamžitě bez obstrukcí odklad splátek.
    Srovnání s Evropou mi nezni oběktívně.
    Evropané v regionech s krizí přišli o část mzdy a když přičtu že životní náklady stoupají tak .Kdo si koupí v takové situaci nové auto ?Když je na tom dnes hůř než před rokem a neví co bude zítra? Mladí lidé mnohdy netouží ani auto vlastnit .Koupit něco, co jen žere peníze i když to stoji a trávit spoustu času v zácpách taky nemá smysl a pak ještě hledat místo k zaparkování v přeplněných městech.Také se strachovat kdy mi to ukradnou /poškodí?.Proč ? Když je spousta měst která mají dobře vyřešenou MHD která prostě funguje.Take se Evropané začínají vracet ke šlapacím Kolům čehož důkazem jsou zejména Italové.

  2. pre eu a nezasvatenych to az
    pre eu a nezasvatenych to az taky trhak nie je. mame vela aut s optimalnou spotrebou ktore zivia vela statneho. ak, tak len velmi slabucko, auto u nas nie je stale spotrebicom ale pomali celozivotne rozhodnutie ktoreho registracia a spotreba zivi cely komplex mimo jeho majitela. odpor je marny.

      1. 25-27 Jan 2013 Munich
        01-03

        25-27 Jan 2013 Munich
        01-03 Feb 2013 Zurich
        07-10 Feb 2013 Antwerp
        15-17 Feb 2013 Hamburg
        22-24 Feb 2013 Copenhagen

        Takže to vidím na Mnichov

        Zahájení prodeje v evropě počátek roku 2013

        Pokusím se vše dokumentovat a podělím se o své dojmy.

        Pokud vás zajímají konkrétní věci můžu se na ně zaměřit.

        1. Osobne ma najviac zaujima
          Osobne ma najviac zaujima samotny pristup firmy. Ich komunikacia, uroven vzdelania pracovnikov, sposob propagacie aj mimo komunitu ludi, ktori si auto objednali (napr. v tom Mnichove predpokladam, ze by uz mohli mat rozbehnuty aj nejaky marketing na podporu predaja – na rozdiel od nasho trhu).
          O aute uz mam niekedy pocit ze viem viac ako niektori jeho majitelia 🙂 ale cloveka vzdy potesi, ked moze pocut „nie-cudzojazycny“ nazor z prvej ruky na nieco tak exotickeho v nasich koncinach.
          Nebolo by od veci, keby sa tam mohol vyskytnut aj nejaky cesko-slovensky novinar a podal spravu o Tesle aj do nasich krajov…

          Joj.. som z toho nadseny. Velmi vam prajem, ze sa toho zucastnite a ze budete (verim ze) stastnym majitelom Tesly S 😉

        2. Zdravím,
          mě osobně by

          Zdravím,

          mě osobně by zajímalo ovládání a pohodlí vozu jako takového. Sedačky, podvozek, stabilita. Stále více jsem uvažoval o rezervaci, bohužel jsem se k tomu zatím neodhodlal, takže na mě bude potom Tesla X (podnikám v dopravě, větší se hodí víc 😀 )

        3. Obdrzel jsem stejny email i
          Obdrzel jsem stejny email i kdyz Model S jsem neobednaval,ale zucastnil jsem se testovaci jizdy Tesly Roadster v unoru 2009 a od te doby jsem u nich zaregistrovanej a objednavku Modelu S chci udelat az prave po tom jak na me auto zapusobi v realu.Pokud se chystate do Mnichova,mohli by jsme se nejak dohodnout a pripadne jet spolu

  3. „negenerovaly zisk, díky
    „negenerovaly zisk, díky čemuž nakonec investoři tratili miliardy dolarů.“ -> …“KVŮLI“ čemuž…

    Jinak díky za pěknou analýzu a sdílení vlastního názoru.

    Já do toho také moc nevidím, ale myslím si, že Státy Teslu padnout nenechají, i kdyby to letos bylo jen 18865 Modelů S.

    1. Mi by celkem stacilo aby
      Mi by celkem stacilo aby nemuseli vydavat zadne nove akcie a splaceli tu statni pujcku v pravidelnych terminech. Nemusi generovat zadne extra velke zisky. Staci kdyz ten vygenerovany zisk z prodeje Modelu S pokryje novy vyvoj (Gen 3 a Model X), splaceni pujcky a rozsirovani Tesly na ostatni trhy jakozto Cina, Japonsko, Australie atp.

Napsat komentář