Tesla Motors: automobilka pro 21. století

Chcete-li automobilka nabídnout opravdu prvotřídní služby, je třeba dát zákazníkům k dispozici dostatek servisních míst. V případě Tesla Motors se jmenují Tesla Service Centers. Do 1. března 2013 jich bude po celých USA několik desítek. Budou vypadat jinak než klasické servisy. Vzduch bude čistý jako lilie, podlahy sněhobílé a tamní pracovníci neposkvrnění. Servisovat se totiž budou pouze čistě elektrická auta.

Takhle vypadají servisní centra společnosti Tesla Motors. Alespoň na oficiálních fotkách.
foto: Tesla Motors

O tom jak Tesla Motors transformuje kromě mnoha jiných oblastí také služby v oblasti automobilového průmyslu se na blogu Tesly rozepsal Joost de Vries, vice prezident globálních služeb automobilky.

Předně: zdrojnásobit počet servisních středisek Tesla je nutné už jen z toho důvodu, že se právě v těchto týdnech a měsících naplno rozjíždí výroba elektromobilu Tesla Model S.

Protože je Tesla Motors skutečnou společností 21. století, přesně ví kde 12 200 zákazníků kteří si dosud svůj Model S objednali sídlí. A podle toho nové servisy plánuje.

Více než 90 % servisů v Severní Americe (jsou a budou totiž také v Evropě, Asii a Austrálii) tak bude v dojezdové vzdálenosti 160 km od zákazníků, více než 80 % bude dokonce ve vzdálenosti ne větší než 80 km. Vzhledem k tomu, že Model S vládne dojezdem na jedno nabití až kolem 480 km, neměl by tohle být absolutně žádný problém.

A to i přesto, že Model S je od základu postaven jako auto, které vyžaduje minimální údržbu. I tak ale bude doporučený servisní interval 12 500 mil, tedy asi 20 116 km. Při takové příležitosti technik stráví s autem několik hodin. Prověří brzdy, pneumatiky, řízení, osvětlení, bezpečnostní komponenty i odpružení.

Kromě toho je ale Model S navržen tak, aby pravidelně prováděl vlastni diagnostiku. Zní to trochu jako Knight Rider, ale vzhledem k tomu, že Model S je “čistá elektrika”, není to nic zvláštního. V případě, že by auto náhodou narazilo na problém, může samo zalarmovat příslušný servisní tým.

Pro takovou příležitost má Tesla Motors připraveny tzv. Tesla Rangers. Jde o skupinu techniků, kteří přijedou přímo za majitelem Modelu S a pokud to bude možné, opraví závadu na místě.

Spousta interakcí mezi servisními centry a autem navíc může probíhat vzdáleně, prostým sotwarovým updatem přes internetové wi-fi připojení. Jako když updatujete svůj operační systém. Tyto pravidelné updaty, stejně jako u jakéhokoliv jiného softwaru, pomáhají zvyšovat funkcionalitu, spolehlivost a případně i přidávat nové funkce.

Jedním konkrétním příkladem může být tzv. “creep”. Tento pojem se v angličtině používá pro označení pomalého popojíždění auta s automatickou převodovkou když zrovna nestojíte na brzdě. “Creep” má dnes i většina elektromobilů, ovšem s výjimkou právě Modelu S. Zákazníci tuto “vlastnost” ale chtějí, a tak Tesla Motors připravuje update softwaru, který tuto funkci umožní zapnout.

Všechno výše uvedené může zákazník automobilky Tesla Motors získat na jeden rok za cenu $600. Tato cena zahrnuje pravidelnou inspekci a případnou výměnu všech opotřebených součástí s výjimkou pneumatik. Takhle má podle nás vypadat auto a přidružené služby v 21. století, co říkáte?

Tesla Motors

10 Comments on “Tesla Motors: automobilka pro 21. století”

  1. Libi se mi ten koncept Tesla
    Libi se mi ten koncept Tesla Rangers. A domnivam se ze zeny, ale i mnoho muzu (vcetne me) velmi oceni ty ciste prostory. Ale ta cena mi prijde vysoka. Kdyby uverejnili cely seznam dilu, ktere vymeni bez uctovani dalsich poplatku, anebo cely seznam ukonu, ktere provedou, treba bych zmenil nazor…
    Zas na druhou stranu – cena auta je vysoka, v te se to docela strati.

    1. Ja mám auto koupené v roce
      Ja mám auto koupené v roce 2010, cena přes 300 tisíc a za každoroční servisní prohlídku (+ výměna oleje, filtrů atd…) dávám vždy cca 5000 Kč. Takže u auta, které se u nás bude prodávat minimálně za 1,5 miliónu mi těch 600 dolarů nepřijde tak mnoho. Pokud máte někdo nový drahý vůz (přes milión korun), podělte se prosím s námi o cenu každoročních prohlídek. Docela by mě zajímalo kolik si za to účtuje třeba Mercedes nebo BMW.

      1. Kamarát si kúpil Porsche
        Kamarát si kúpil Porsche Cayenne. Pred garančkou si telefonicky overoval cenu a že okolo 1500€. Takže skončil v nejakom menšom servise.
        BTW, páčilo sa mi zdôvodnenie že tie čisté priestory lebo elektromobily. Ako keby starý olej bol jediný sajrajt ktorý je v servise. Máloktorý zákazník chodí pred servisom do umývarky a keby aj niečo z toho auta spadne vždy. A mazať treba aj elektromobil.

        1. No ty ciste prostory taky
          No ty ciste prostory taky urcite zvedaji cenu, jeden z duvodu proc tech 600$ 🙂 A jak jsem na zacatku rikal, u tak draheho auta je to pochopitelne.
          Ale stejne to nic nemeni na faktu, ze bych rad znal cely seznam veci a ukonu za co si zaplatim a jestli prijdu o zaruku kdyz tam nepujdu… Nekde jsem cetl, ze tyto prohlidky jsou povinne, jinde jsem cetl, ze nesjou a ze to zaruku neovlivni, v obou pripadech se autor odvolaval na komunikaci s Teslou. Tak nevim cemu mam verit.

          EDIT: tak George Blankenship se vyjadril na strankach Tesly, takze kdo chce muze si to tam precist jak je to se zarukou a ostatnim servisem.

Napsat komentář