Tesla Model S – zkušenosti po 26 000 km (2.)

Nedávno jsme zde měli první část zkušeností pana Kubiše s elektromobilem Tesla Model S po 26 000 km. Dnes přinášíme pokračování. Tentokrát delší a zaměřené více technicky.

Elektromobil Tesla Model S pana Františka Kubiše
foto: Ing. Kubiš František

Je asi všeobecně známým faktem, že Model S má trvalé připojení k internetu, tedy alespoň pokud je v daném místě pokrytí mobilní sítí. Také díky tomu může automobilka Tesla Motors přímo aktualizovat software v autě (firmware) a překvapivě často to dělá.

Věděl jsem o tom ještě předtím, než jsem auto převzal a na Tesláckém fóru jsem se zájmem sledoval, jak přibývají nové funkce a jak se vyvíjí seznam možných funkcí, které by mohly jít do auta implementovat.

V té době mne docela dostalo prohlášení Elona Muska, že Model S je auto, které se vylepšuje i poté co jste ho již koupili. Moc se mi tomu nechtělo věřit, protože zrovna v té době jsem bezvýsledně přesvědčoval Nissan, aby udělali drobnou softwarovou úpravu v LEAFu, která by umožnila zapnout v zimě větrání bez toho, aby se zároveň topilo (udělali to až ve verzi 2013, ale bez možnosti aplikovat změnu na starší modely).

Každopádně Tesla nezklamala ani v tomto. Od doby co jsem auto převzal proběhlo 6 softwarových aktualizací, kde pokaždé přibyly nějaké nové funkce. Jen namátkou uvádím ty, které považuji za užitečné:

– schopnost využít kromě mobilní sítě taky místní wi-fi
– možnost povolit přechod auta do nízko odběrového módu
– možnost nastavit otáčení mapy tak, aby směr jízdy byl vždy nahoře
– možnost zadat cíl pro navigaci přímým ukázáním v mapě (z nabízených možností)
– nastavení stěračů do servisní polohy
– možnost reinicializace tlakových senzorů v pneumatikách uživatelem
– uživatelský manuál přímo na obrazovce
– asistent rozjezdu do kopce
– možnost nastavit od jaké rychlosti auto snižuje výšku podvozku na minimum
– výrazné vylepšení hlasového ovládání (už rozumí i mojí angličtině 🙂
– zvětšili písmo ve stavovém řádku na displeji pod volantem.
– doplnili zobrazení dopravní situace na mapě (předem vidím kde je zácpa)

Ve spojitosti s aktualizacemi software mám zkušenost, že když mám auto nastaveno tak, aby mohlo využívat wi-fi připojení, tak mi chodí aktualizace běžně i o týden dříve než ostatním, kteří využívají pouze datové připojení od Tesly.

Ovšem musím přiznat, že ne vždy mne update potěšil. Konkrétně když jsem auto koupil mělo verzi software 5.0 a nabíjelo 3 fáze 32 A. Po cca měsíci přišel softwarový update na verzi 5.6 a 3 fázové nabíjení se omezilo na 26 A.

Okamžitě jsem psal do Tesly, že mají chybu v software a dostal jsem odpověď, že to není chyba, ale záměr, aby se uživatelům nestalo, že nenabijí vůbec a že problém řeší a že řešení by mohlo být k dispozici začátkem roku. Když jsem je v lednu uháněl, tak mi potvrdili, že se na problému pořád pracuje a už je jisté, že bude nutný hardwarový zásah do vozidla.

Také tomu tak bylo a omezení na 26 A mému Modelu S vydrželo až do první garančky, kde mi skutečně nabíjení upravili a auto opět nabíjí 3 fáze 32 A, to jest výkonem 22 kW.

S tím souvisí snad nejčastější dotaz, který mi zájemci pokládají. Kolik trvá nabití prázdné baterky do plna? Opět chci připomenout, že samotný dotaz kolik trvá nabití z prázdné do plné u tohoto auta prakticky nemá opodstatnění, protože za těch 26 000 km co mám najeto jsem nikdy z prázdné do plné nenabíjel.

U Modelu S bych spíš viděl smysl dotazům jako „na kolik km nabiju během půlhodinové zastávky?“, nebo „jak dlouho trvá nabíjení na dalších 100 km jízdy?“. Tesla je v univerzálnosti dostupného nabíjení taky výjimečná a umožňuje nabíjení následujícími způsoby.

– 120kW Supercharger 0-80% cca 40 minut

Nejrychlejší nabíjení je samozřejmě na Superchargerech, kde je nabíjení již předplaceno doživotně v ceně auta a nabíjí výkonem max 120kW (Tesla slibuje další navýšení). Pro představu pokud je stav nabití aku pod 80% tak každá minuta nabíjení přidá cca 10km dojezdu.

Jinak řečeno jestli máte dost místa v baterkách, tak stačí půlhodinka na Superchargeru a máte dobito na dalších 300 km jízdy. Nicméně zatím jsem Supercharger použil jen jednou a to ve Vídni.

– 50kW CHAdeMO => 0-90% cca 1,5 hodiny

Zhruba jen 40 % rychlosti Superchargerů mají CHAdeMO nabíjecí stanice. Tesla již chystá adaptér pro tyto nabíjecí stanice a měl by být dostupný od září tohoto roku. Půl hodina na CHAdeMO poskytne energii na dalších 120 km jízdy

– 22kW = 3x32A palubní nabíječka => 0-100% cca 4,5 hodiny

Toto nabíjení mají k dispozici ti uživatelé, kteří si při konfiguraci zaškrtli políčko „Dual charger“. Výkon 22kW je k dispozici na převážné většině obyčejných nabíjecích stanic (které ostatně považuji pouze za chytré zásuvky). Půl hodina nabíjení z 3 fáze 32A poskytne energii na dalších 50 km jízdy.

– 11kW = 3x16A palubní nabíječka => 0-100% cca 8,5 hodiny

Tento výkon nabíjení bych nazval optimální pro domácnost a 3 fázová zásuvka 16A je asi k dispozici v každém rodinném domě. V reálu se z takové zásuvky Model S nabije během noci a ráno můžete mít vždy „do plna“. Půl hodina nabíjení z 3 fáze 16A poskytne energii na dalších 25 km jízdy.

– 3kW = obyčejná zásuvka => 0-100% cca 29 hodin

Toto nabíjení považuji v případě Modelu S pouze za nouzové. Nicméně pokud přijedete na víkend k babičce, která má pouze obyčejnou zásuvku, tak se auto za víkend nabije i tady. Tady nemá smysl uvádět kolik ujedete po půl hodině nabíjení, ale pro představu nabití na dalších 100 km jízdy by trvalo cca 7 hodin.

Co se mých nabíjecích zvyklostí týká, tak navzdory tomu, že by stačilo nabíjet pouze jednou týdně, tak nabíjím prakticky každý den. Výjimkou jsou dny, kdy bylo celý den pod mrakem a další den se nikam nechystám.

Může za to nejen to, že mám u své akumulaci elektřiny, která má omezenou kapacitu, ale taky to, že výrobce v manuálu píše, že baterii nejvíce prospívá, když je nabíjena pravidelně.

Adaptér pro nabíjení je sice součástí standardní výbavy auta, ale stejně všem uživatelům doporučuji doma instalovat v garáži nabíjecí kabel natrvalo, protože to může ušetřit 1 – 2 minuty (záleží na šikovkosti) při každém nabíjení.

Osobně jsem si takový kabel (taky tomu říkají „wallbox“) udělal v průběhu prvního měsíce od dovezení Modelu S. Díky tomu mne připojení a odpojení auta stojí maximálně desítky vteřin denně.

Další zkušenost kolem nabíjení jsem získal, když jsem ladil ovládání nabíjecího výkonu auta tak, aby se auto nabíjelo pouze takovým výkonem kolik práve dává fotovoltaika.

Zjistil jsem totiž, že pokud nezavřu na hlavním displeji auta nabídku zobrazující nastavení nabíjecího proudu, tak jakmile pošlu z řídícího systému signál omezující nabíjecí proud, tak se proud omezí natrvalo. V podstatě dojde k tomu, že se auto chová jako kdybych proud omezil manuálně na displeji.

Nicméně pokud je tato nabídka zavřená, tak si auto nechá diktovat jakým proudem má nabíjet a to v rozsahu od 5 A do 32 A; respektive do hodnoty proudu, který jsem před zavřením nabídky nastavil.

Proto doporučuji i na nabíjecí stanici po spuštění nabíjení zavírat na displeji okno, ve kterém se nastavuje nabíjecí proud. Pokud ho nezavřete a dojde k omezení proudu ze strany nabíjecí stanice, tak po skončení omezení, se proud již nevrátí na původně nastavenou vyšší hodnotu.

Například:

V případě, že máte „dual charger“ a dáváte nabíjet auto na nabíjecí stanici ČEZu, která má dva konektory (jeden 3 fázový typ2 a druhý jednofázový) a k tomu druhému konektoru není nikdo připojen tak na displeji Modelu S můžete nastavit nabíjecí proud na 32 A. Jakmile se ale někdo připojí druhým autem do toho druhého konektoru na nabíjecí stanici, tak vám nabíjecí proud klesne na 16A.

Prostě vám ho nabíjecí stanice omezí. Pokud druhý elektromobil ukončí nabíjení dříve než vy, tak nabíjecí stanice povolí Modelu S opět nabíjet proudem 32 A, ale pokud jste na začátku nabíjení nezavřel uvedenou nabídku na displayi, tak Model S již nevrátí nabíjecí proud protože v tom otevřeném okně se změnilo omezení na novou minimální hodnotu 16 A a pokud jej opět ručně nezvednete, tak se samo nezvedne.

S nabíjením souvisí taky další na internetu hojně diskutovaná vlastnost, a tou je samovybíjení Modelu S. Taky proto to byla jedna z prvních vlastností, na kterou jsem se hned po zakoupení zaměřil.

Zjistil jsem, že samovybíjení je silně závislé na nastavení auta a taky na verzi softwaru, který je v autě nainstalován. Následující popis se týká verze 5.9 a protože Tesla software průběžně vylepšuje dá se očekávat, že klidová spotřeba bude časem ještě menší.

– pokud je aktivní možnost dálkového ovládání a monitoringu přes internet, vypnuto automatické vysouvání klik na přiblížení k autu a povoleno usínání palubního počítače, pak sice autu trvá 5-15 sekund od odemknutí než můžete odjet, ale denně ubude pouze 1 až 2 km dojezdu (to je ekvivalent cca 10-15 W trvalé spotřeby).

– pokud navíc aktivujete automatické vysouvání klik na přiblížení klíče ke dveřím řidiče, tak denně ubude cca 3-4 km dojezdu (cca 20 W trvalé spotřeby)

– pokud se navíc zakáže usínání palubního počítače, tak sice máte auto trvale připraveno k okamžité jízdě, ale denně ubude cca 12-15 km dojezdu.

Možnost dálkového ovládání jsem nikdy nedeaktivoval, protože kromě toho, že to umožňuje aktivovat z mobilu klimatizaci a ovládat některé další funkce, tak je to zároveň částečná ochrana proti krádeži, protože mi umožňuje sledovat polohu a rychlost auta přes mobilní telefon. Nicméně domnívám se, že deaktivace této volby by umožnila autu, aby ještě snížilo klidovou spotřebu.

Přesné úbytky kilometrů ve skutečnosti není až tak jednoduché zjistit a v podstatě, aby bylo měření korektní, tak se musí auto nechat „odstát“ a teprve pak měřit. Například občas se mi stane, že večer přijedu domů a ukazatel zbývajícího dojezdu ukazuje 250 km. Když nedám auto nabíjet, tak na druhý den ráno auto ukazuje dojezd o tři kilometry vyšší.

Opačný příklad, auto se donabíjí a pár minut poté odpojím nabíjecí kabel a zkontroluji dojezd. Na druhý den ukazuje o 4-5 km menší dojezd. Pokud ho ale nechám stát další den, tak dojezd už klesne pouze o 1-2 km.

Vysvětluji si to tak, že pokud jsem jel rychleji, tak se akumulátor odstavením auta odlehčil a jeho napětí za pár hodin trochu stoupne a proto auto na druhý den ukáže vyšší dojezd než těsně po dojetí.

Naopak pokud se akumulátor nabíjí a nabíjení se ukončí, tak si akumulátor za pár hodin pro změnu „sedne“ a jeho napětí trochu poklesne a proto se po prvním dnu ukáže větší úbytek než v ty další dny.

Jinak navzdory tomu, že mi vadí každé plýtvání, tak ten denní úbytek do 4 km dojezdu rád oželím, protože ten luxus, který tohle auto poskytuje za to rozhodně stojí a při mém nájezdu přes 30 000 km ročně, je nárůst průměrné spotřeby do 5 %.

Jelikož se nyní pan majitel chystá na asi 4000 km dlouhou cestu po Evropě, přineseme jeho nejnovější poznatky z cesty hned jak se vrátí. S dovolením pana Kubiše převzato z jeho webu.

34 Comments on “Tesla Model S – zkušenosti po 26 000 km (2.)”

  1. Mne by velmi zajimala moznost, mit Teslu, jako pojizdny
    Mne by velmi zajimala moznost, mit Teslu, jako pojizdny akumulator.
    Ja mam v praci na hale 44kWp FV a domov, kde nemam pripojku.
    Resp. mam tam malou FV, ale je to na urovni karavanoveho ostrovniho napajeni na obcasne pouziti.
    Ja bych chtel si nabijet v praci Teslu a vozit si energii domu.
    Na vytapeni to asi nevyda, i kdyz muze pomoci, par kWh usetri.
    Ale na bezny provoz domacnosti by to mohlo postacovat.
    Ja sem psal i Elonu M. o tomto reseni a bylo mi sdeleno, ze je to alternativni napad, ktery ma smysl, pro dalsi rozvinuti.
    Pokud sem si to spravne prelozil, tak dokonce Tesla nabizi i domovni akumulatory, resp bateriove zdroje, ktere lze aplikovat jako zalohovaci a redundantni sytem.
    Problem cini treba homologace, kterou to pro EU nema asi take brzo mit nebude.
    Ale vozit si domu z prace elekrickou energii, mi prijde jako dobry napad.
    Stejne tak si nabijet zdarma rychlonabijecimi stanicemi po ceste za nakupem a doma si pak svitit a udelat si pohodu, za elektrinu zadarmo.
    Pak by velmi nevyhodna kilometricka hodnota provozu EM, jako je Tesla, byla zazehnana a oblevil by se uplne novy rozmer vyuziti techto aut.
    Dokonce sem si dal praci a skoumal od roku 2012, pouzite zdrojove clanky a dosle k zjisteni, ze od 2012, kdy byla kapacita jedineho clanku kolem 1,8Ah, je dnes mozne sehnat daleko lepsi a proudove zatizitelne clanky, treba Sony VTC6, nebo LG HG2, ktere maji pres 3Ah na clanek.
    Pak pri zachovani dojezdu alespon 300km, pri tezke noze na plynu, je mozno stejny vykon kolem 50kWh cerpat z palubni baterie na domaci pouziti.

  2. Tesla Model S First Delivery
    Tesla Model S First Delivery Event in Hong Kong
    https://www.youtube.com/watch?v=oGrWeFsf2eo
    Spousta zajímavých informaci
    Pasáž o nabíjení je velmi zajímavá Každý uživatel časem zjistí jaký zdroj poskytne kolik výkonu / dojezdu v čase.
    Kolísání výkonu nabíjecího zdroje a to jak s tím auto pracuje Také velmi důležitá informace.
    Nejvíc se mi líbila věta . Nevím jak dlouho trvá nabití prázdné baterie,protože za těch
    26 000 km co mám najeto jsem nikdy z prázdné do plné nenabíjel.
    Přeji spousty hezkých zážitků při cestě napříč Evropou.

  3. Mě by zajímalo, jakým
    Mě by zajímalo, jakým způsobem platíte spotřební daň z paliva. Jezdíte po silnících, které někdo postavil a spravuje, využíváte infrastrukturu, pomáhá a chrání vás dopravní policie. Takže odebíráte elektřinu ze sítě, za kterou platíte sazbu, navýšenou o spotřební dan, nebo využíváte vlastní fotovoltaické články, které jste si pořídili za své, bez dotací, máte připojen elektroměr a z použité elektřiny odvádíte státu daň?

    1. Třeba spotřební daň je i
      Třeba spotřební daň je i na alkoholové výrobky a není to spojeno s tím, že v tom je líh na který se dá jezdit. Pokud vím, tak spotřební daň z paliv pro motorová vozidla je normální příjem státu do společné pokladny, tj. není na rozdíl od zdravotního pojištění ze zákona vyhrazen pouze pro jeden konkrétní resort/účel(nicméně stát si je i odtud dokáže směle vyvést pomocí zvýšené DPH). Dokonce snad ani příjmy z dálničních známek/mýta nejsou zákonem vázaný jen na rezort dopravy, ne? (opět na rozdíl od poplatků ve zdravotnictví)

      Pokud jsem tu řekněme trochu pejorativní otázku pochopil správně, pak byste se měl ptát spíše jestli pan platí daně v ČR, konkrétně pak daň z příjmu, která pak spolu s příjmy z DPH a ostatními je přerozdělena právě na takové výdobytky jako je silniční infrastruktura a bezpečnost bez ohledu jestli vůbec vozidlo a infrastrukturu využívá nebo ne. 🙂

      1. No úplně tak pravdu ve
        No úplně tak pravdu ve všem nemáte, ale to je jedno. V každém případě takto tato malá menšina elektromobilistů využívá většiny uživatelů registrovaných dopravních prostředků, kteří platí spotřební daň z pohonných hmot. A to by ještě tato malá skupinka chtěla budovat dobíjecí stanice z veřejných (státních a polostátních) prostředků.
        Takže řešením by bylo zrušit spotřební daně na všechny pohonné hmoty všem, ale to stát neudělá, protože by přišel ve státní kase o veliké finanční prostředky, které by musel vybrat někde jinde (např. podstatným zvýšením daně z movitého a nemovitého majetku – to by se však nelíbilo těm, kteří nejsou motoristé a „dotovali“ by prostřednictvím výběru těchto daní silniční a dálniční provoz.
        A tak zatím převážná většina motoristů bude takto „dotovat“ malou prozatím malou nepodstatnou skupinku elektromobilistů do té doby, než někdo rozhodne jinak.
        Pán je i příjemcem státních dotací – je výrobcem elektřiny (číslo licence si můžete najít na ERU.cz.
        Daně snad platíme všichni podle současně platných zákonů a každý kdo daně úmyslně neplatí nebo je krátí musí být trestně odpovědný.

        1. No věc je trochu
          No věc je trochu složitější, například poplatky z mýta a dálničních známek + silniční daň jsou zdá se skutečně příjmy do dopravní infrastruktury, nicméně spotřební daň z „minerálních olejů“ (stát nerozlišuje zda jde o palivo pro motorová vozidla) přechází do fondu dopravní infrastruktury pouze podílově a myslím že to je jen 10%. Za rok 2013 se vybralo cca 71mld Kč a pro rok 2014 se do SFDI převádí jen 7,5mld Kč. Mimochodem celkový odsouhlasený výdaj státu do SFDI na rok 2014 je 43mld Kč, zbytek výdajů tvoří dotace EU.

          Když vezmu tabulku příjmů SFDI pro rok 2014:

          silniční daň: 5,2mld
          spotřební daň(podíl): 7,5mld
          známky+poplatky: 3,9mld
          mýto: 8mld
          dotace z rozpočtu: 18,4mld

          z toho jde na:
          silnice: 27mld
          železnice: 18mld
          voda: 0,35mld
          __________

          chci tím říci to, že spotřební daň z paliv skutečně dotuje především státní rozpočet v čem se shodneme. Ale na stav a fungování silniční infrastruktury má příjem ze spotřební daně individuální automobilové dopravy vliv mnohem menší než je všeobecně předpokládáno.

    2. Dobrý den, tohle je fakt
      Dobrý den, tohle je fakt jen absurdní a snad závistivý názor. Proč se neptáte chodců nebo cyklistů, zda platí silniční daň? Platíte snad Vy, jako (předpokládám) uživatel benzinového auta vyšší zdravotní pojiśtění kvůli hluku a splodinám, které Vaše auto produkuje a jejichž léčení za Vás platí lidi, kteří autem nejezdí? Pokud Váš dotaz měl vyprovokovat diskuzi o férovosti daní, pak určitě nepatří k tomuto článku.

  4. Mel bych dotaz na pany
    Mel bych dotaz na pany odborniky (nemyslim to nijak hanlive) pres model S.
    Jak je to s neutralem? Predpokladam, ze se auto da odtahnout na lane. Z toho co vim, mi pripada, ze auto ma stejnou konstrukci jako RC modely: motor bez spojky primo spojen s koly. Odpoji se pri tazeni nejak od baterie nebo jsem uplne mimo? :o)

    1. Motor je přes diferenciál
      Motor je přes diferenciál trvale spojen s koly. Motor je asynchronní třífázový (Teslův patent z roku 1888), to jest, dát neutrál znamená pouze přestat budit vinutí motoru.
      Nicméně k tomu aby jste mohl auto táhnout musíte auto odbrzdit a přesvědčit aby nerekuperovalo a k tomu slouží „tow mode“ který si aktivujete na displeji.

        1. Ano, pomocí řadící
          Ano, pomocí řadící páčky za volantem lze kdykoli „vyřadit“ do neutrálu. Pokud je rychlost nad 1.6 km/h tak lze kdykoli „zařadit“ rychlost stejným směrem, kterým se auto hýbe. Pod 1.6km/h je nutné šlápnout na brzdu, aby šlo zařadit (ochrana proti neúmyslné aktivaci pohonu).

      1. Posuňte to o rok, protože
        Posuňte to o rok, protože zatím všechny odhady uvedení auta do prodeje byly posunuty minimálně o rok. Model S, stejně jako teď model X. Takzže model 3 počítam že se dostane do prodeje 2018.

        I když u Tesly nikdy člověk neví. Přijde mi, že 4 roky je už dost. Jestli to bude mít slibované parametry, tak v té době předpokládám, že se Nisan také pochlapí a bude mít buď nového Leafa, nebo úplně nový elelktromobil.

  5. Super článek jako vždy
    Super článek jako vždy ostatně.Parádní server nevím zda jsem špatě hledal ale 90% českých serv. o čemkoliv elektrick=ém ve voze je snad datem výroby před samotným vznikem internetu…
    Jsem velice potěšen články o el. vozech ač je to hybrid server…

    Dotaz na euro trip, kolik lidí/materiálu vůz poveze..?

    1. Název „Hybrid.cz“
      Název „Hybrid.cz“ skutečně ještě neznamená, že budeme psát pouze o hybridech. Naopak, náš záběr je velmi široký, obecně řečeno alternativní doprava a dopravní technické novinky všeho druhu. Jinak díky za pochvalu a věřím, že zde vždy najdete to co vás bude zajímat.

    1. Tady asi někomu
      Tady asi někomu dvojnásobně hráblo. Parodie jako taková je zoufalá a bez vtipu, a „souvislost“ odkazu s článkem je též menší než nulová.
      Pane Markomane, moc vám „děkujeme“ za podnětný příspěvek.  🙁
      Je to asi tak na úrovní objektivity pana Marka Bednáře z Autoforum.cz.

    1. Reálné zkušenosti s
      Reálné zkušenosti s provozem elektromobilů jsou k nezaplacení. O tom žádná. Velká poklona každému, kdo je zveřejňuje. V této souvislosti si dovoluji upozornit i na články na webu http://www.elektromobily-os.cz/blog/, kde je pěkný o cestě malým městským Peugeotem Ion do Španělska. Díky dojezdu max.150 km je to více o nabíječkách v Evropě, ale i o zkušenostech s komunitou kolem elektromobility. Osobně se chystám s tímtéž vozem zkusit s rodinou dovolenkový okruh Ostrava – Brno – Vranov nad Dyjí – Vídeň – Bratislava – Žilina – Ostrava s pobytem v jednotlivých městech. Nabíječky Morava pomalé (s výjimkou Brna), v Rakousku rád vyzkouším nabíječky evropské sítě E-tankstellen a LEMnet (včetně aplikací na jejich rychlé nalezení pro Android v mobilu), ve Vídni síť Wien energie (poslali mi na vyžádání do ČR zdarma přístupovou kartu) a na Slovensku kromě Východoslovenské energetiky (zdarma pomalé stanice) hlavně síť 15ti rychlodobíječek GreenWay (poslali mi na vyžádání do ČR zdarma přístupový PIN).

Napsat komentář