O tom, že Tesla Motors chystá adaptér pro nabíjení z CHAdeMO dobíjecích stanic už víme dlouho. Nově se na stránkách CHAdeMO Association objevil elektromobil Tesla Model S mezi 20 vozy, které oficiálně podporují tento typ rychlého nabíjení.
foto: Tesla Motors
Zařadil se tak vedle známých vozů jako Nissan Leaf či trojici Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iON, Citroen C-ZERO. Ale taky mezi méně známe vozy jako BD Otomotive eFiorino nebo teprve připravované vozy Nissan eNV200 či Infiniti EV Sedan.
Historie tohoto adaptéru je však komplikovanější než by se na první pohled mohlo zdát. Poprvé byl oficiálně oznámen Elonem Muskem na návštěvě v Oslu téměř přesně před rokem ještě v době kdy pro Teslu pracoval George Blankenship.
Již předtím však kolovaly po internetových fórech zákulisní informace, že by Tesla takový adaptér mohla vyvinout a že na něm údajně pracuje.
Ovšem mnozí diskutéři, kteří kontaktovali přímo Teslu se setkávali s rozdílnými, často protichudnými informacemi. Ať už to byly informace typu, že adaptér je možné vyvinout a není s tím problém, ale zatím nebyl stanoven termín anebo právě naopak, adaptér není možný, protože CHAdeMO protokol by mohl obejít vnitřní bezpečnostní systémy Modelu S.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla představila redukci CHAdeMO za $1000
Evropa: 1072 rychlodobíjecích stanic CHAdeMO
Tesla: rychlodobíjecí stanice Supercharger s výkonem až 150 kW?
A jak to s ním tedy vypadá v současnosti po více než roce vývoje? Zřejmě již byl schválen, ale stále není jasné, kdy se dostane mezi zákazníky a kolik vlastně bude stát. Tesla již po několikáté oddálila jeho uvedení na trh a na svých stránkách uvádí rozporuplné informace.
Ještě nedávno se dal na webu nakonfigurovat pro nové vozy, ale tato možnost byla zrušena. Jeho cena v internetovém obchodě Tesly je stanovena na $1000 při samostatném zakoupení pokud vozidlo již má povolený SuperCharging.
Ovšem pokud je auto bez příplatkového SuperChargingu, má adaptér plus aktivace palubní elektroniky stát $2400 při objednání před dodáním vozidla nebo dokonce $2900 po dodání vozidla.
Není však uvedeno zda je v této ceně zahrnut i samotný SuperCharging nebo se bude jednat o produkt se super-vysokou hrubou marží. Tato cenová politika se samozřejmě nelíbí mnoha zákazníkům.
A tak jistotu zatím mají pouze zákazníci z Japonska, pro které bude tento adaptér standardní vybavení vozidla, jakmile se Model S dostane na tamní trh.
Wow, tak tohle je přímo
Wow, tak tohle je přímo pekelné peklo z pekla…
Mega monstrum…
PS: Je někdo schopen dohodit fotku nějakého tesláka kolik že redukcí vozí…?
Když jsem viděl, kolik
Když jsem viděl, kolik adaptérů sebou vozí již dnes majitelé vozů Model S v ČR tak když se připočte ješte tahle zběsilost, jejiž rozměr jsem už loni trefil, tak začínám chápet přední kufr, teď dostává zcela jasnou funkci…
A kolik? Moc nechápu, na co
A kolik? Moc nechápu, na co vlastně všechno potřebují adaptér. U nás jsou jen Mennekesy nebo pár Chadem. K čemu jinému potřebují adaptér?
Ono těch adaptéru zase až
Ono těch adaptéru zase až tak moc není… Sama Tesla dodává pro Evropu pouze 3 (červený 3*16A, modrý 1*32A a Schuko), k tomu se ještě hodí obstarat si adaptér z 3*32A na 3*16A pokud chci používat Teslácký kabel.
Navic s adaptéry není problém, jsou malé a nezabírají skoro žádné místo. V čem ale vidím problém jsou kabely.
Tesla dodává pouze tenký kabel na 3*16A plus zmiňované adaptéry. K tomu si člověk může dokoupit/vyrobit kabel na 3*32A (22kW) pokud má TwinCharger v autě, který umí využít takový dobíjecí příkon (hodí se na mistech jako je Galerie Vaňkovka v Brně nebo jiné dostupné zásuvky). A aby toho nebylo málo, k veřejným dobíjecím stanicím je třeba Mennekes kabel.
Takže ve výsledku člověk může vozit 1 tenký kabel na 3*16A (ohebný a skladný) a 2 tlusté kabely na 3*32A a 3-4 adaptéry. Ovšem s místem není žádný problém, všechno se to s přehledem vejde v zadním kufru do toho výklenku kam zapadají přídavne sedačky (pokud je človek nemá samozřejmě…)
díky za zajímavé
díky za zajímavé postřehy.
Mimochodem pochopil jsem správně, že když si objednám auto s 22kW nabíječkou, tak mi Tesla opravdu dodá jen 3x16A kabel?
ano, je tomu tak
ano, je tomu tak bohužel…
Jako příplatkovou výbavu si můžete přiobjednat kabel k veřejným dobíjecím stanicím Mennekes, který je na 3*32A, ale ten se na obyčejné zásuvky 3*32A nehodí a je levnější si ho sehnat z jiného zdroje než od Tesly.
Doufám, že časem Tesla vylepší politiku adaptéru v Evropě – chtělo by to jeden kabel na všechno a k němu jen hromadu adaptéru.
Tenhle adaptér krásně
Tenhle adaptér krásně ukazuje, jak je CHAdeMO oproti nativnímu Tesla konektoru nebo Mennekesu neskutečná obludnost, přitom není schopný přenášet ani polovinu výkonu superchargeru. A to je ten důvod, proč podporuji snahu EU ho zakázat, i když jinak jsem proti jakýmkoliv zákazům 😉
PS. Co je to příplatkový supercharging? Jako že bez toho není možné auto dobíjet ze superchargeru?
P.s.: přesně tak
P.s.: přesně tak
Myslel jsem, že to je
Myslel jsem, že to je naprosto základní vlastnost všech Tesel. Tak vůbec nechápu, jakto že se za něco takového musí připlácet.
Supercharging je za
Supercharging je za priplatek pouze u modelu s 60kWh baterkou. U 85 a 85P je by default enabled a nemusi se nic priplacet.
Tak jako nechápu, že se
Tak jako nechápu, že se vůbec za to připlácí.
Berte to jako doživotní
Berte to jako doživotní předplatné dobíjení zdarma u stanic Tesla supercharger.
A kolik takový příplatek
A kolik takový příplatek stojí? Já jen, jestli se to vůbec vyplatí 😉
€ 1.700 bez dane pro vozy
€ 1.700 bez dane pro vozy s 60kWh baterii.
Jak se to komu vyplati si musi spocitat sam 🙂
Kdyz budu pocitat elektrinu za 5Kc/kWh tak z toho ujedu asi ~50.000km. Kdyz bych bral jednou rocne do Chorvatska/Italie/Francie/… + nejake popojizdeni na delsi vzdalenosti behem roku tak je to prakticky predplatne na 10-13 let.
Pokud bych to ale vyuzival kazdy tyden 2x, tak se mi to zacne vyplacet po dvou letech.
Taky zalezi za kolik mate elektrinu ze… 😉
Ten konektor je fakt
Ten konektor je fakt overkill… V porovnání s nativním tesla konektorem, který navíc obsluhuje daleko větší výkon je to fakt obří šílenost.
Já mám skoro pocit, že ho
Já mám skoro pocit, že ho Tesla udělal schválně tak obludný, aby tím ukázala, jak je její řešení mnohem elegantnější 😉
🙂 no aspoň to bude za co
🙂 no aspoň to bude za co vzít, až se to bude páčit od sebe.
Jak jako páčit? 🙂
Jak jako páčit? 🙂
No, s tímhle konektorem
No, s tímhle konektorem není manipulace tak snadná jako s tím v EV1. Na různých videích je vidět, že to není žádné peříčko.
Ano tak jsem to myslel, ten
Ano tak jsem to myslel, ten Chademo konektor jde často dost ztuha a navíc je třeba ještě při rozpojení zmáčknout tu páku.
Takže kdyby Tesla na svoji redukci neudělala tu rukojeť, tak to od sebe už nikdo nedostane, protože by se nebylo za co pořádně opřít.