Tesla Model E: levný elektromobil se 48kWh baterií

Americká automobilka Tesla Motors uvolnila další informace o chystaném „lidovém“ elektromobilu Tesla Model E. Podle Elona Muska, šéfa firmy, Model E odstartuje skutečnou elektrickou revoluci v automobilové dopravě.

Přístrojová deska elektromobilu Tesla Model S; ilustrační foto
foto: Tesla Motors

Podle nejnovějších informací chystaný Tesla Model E ztratí 20 % objemu oproti prémiovému . Do vínku dostane podle předběžných odhadů 48kWh li-ion baterii slibující garantovaný dojezd až 320 kilometrů (200 mil).

Dojezd přes 300 kilometrů nejen boří jistou psychologickou bariéru, ale zároveň umožňuje budovat mnohem řidší síť dobíjecích stanic. Tu už dnes Tesla v podobě sítě svých rychlodobíjecích stanic Supercharger buduje – v USA je podle odhadů z poloviny dokončená, v Evropě teprve začíná.

Dojezdová vzdálenost je však především dostatečná pro pohodlné celotýdenní dojíždění do práce. Řidič může například celý týden jezdit do práce i na nákupy a přes víkend auto nechat dobít z domácí zásuvky.

Nový sedan, který se podle všech indícií bude skutečně jmenovat „Model E“, se představí na detroitském autosalonu 2015 a na mušku si vezme evropské konkurenty v podobě elektromobilů nebo nového elektrického Mercedes-Benz třídy B.

Klíčovou podmínkou úspěchu nového elektromobilu je dokončení chystané gigatovárny na li-ion baterie. Ta má ve velkém zásobovat automobilku Tesla novou generaci levných a výkonných baterií.

Díky nim se má cena za Model E vejít pod lidových 35 000 dolarů (718 000 Kč, bez dotací). Připomeňme, že například cena elektromobilu BMW i3 atakuje hranici jednoho miliónu korun.

Model E půjde především cestou hmotnostních úspor, jak vozidla samotného, tak baterie. Model S s 60 kWh baterií má hmotnost něco přes dvě tuny, zatímco 84 kWh verze ještě o sto kilogramů více (2108 kg).

Nový Model E by se tak hmotnostně mohl vejít pod 1800 kg. Pro zajímavost, dnes nejprodávanější elektromobil Nissan Leaf má s 24 kWh baterií hmotnost 1500 kg a proklamovaný dojezd 135 km podle metodiky americké EPA (Environmental Protection Agency).

Otázkou je, jak se podaří firmě Tesla vyřešit klíčový problém – cenu baterií. V současné době stojí jeden kWh přibližně 500 dolarů (10 250 Kč), v příštím roce může cena údajně spadnout na 300 dolarů, v roce 2020 na 180 dolarů. Tedy za předpokladu, že se vyplní vize Sama Jaffea, vedoucího výzkumníka z Navigant Research.

Sám Elon Musk tvrdil v roce 2012, že „v ne tak vzdálené budoucnosti“ cena za 1 kWh spadne k 200 dolarům. Musk však určitě neměl na mysli rok 2017, na kdy je chystaný start nové továrny na baterie. Tesla očekává pokles výrobní ceny baterií v továrně o 30 %, tedy na částku okolo 350 dolarů (7150 Kč).

Tesla Motors

33 Comments on “Tesla Model E: levný elektromobil se 48kWh baterií”

  1. boze muj, obcas tady pisete
    boze muj, obcas tady pisete neskutecne blbosti…
    ze pry cena baterii je 500 $/kWh???
    Tesla ji prodava za 400 $/kWh a v tom uz je zapocitana i tucna marze. Vyrobni naklady Tesla „zverejnila“ na 200-300 $/kWh vcetne celeho battery packu a montaze pro Model S.
    S Giga tovarnou se ocekava ze cena spadne pod 180 $/kWh vyrobni a prodejni pak odhaduju kolem 200-220 $/kWh.

    odkazy pro overeni ze nekecam:
    objednavka Modelu S
    prezentace z tesla webu

    opravte si ty cisla v clanku prosim, to je fakt hrozne… Na to ze uvadite „Tesla Motors“ jako zdroj si teda vycucavate mnoho veci z palce a ani cenu baterii si u nich neoverite… taky jsem u Tesly nikdy nevidel prohlaseni o 48kWh baterii pro Model E, ikdyz sam bych to videl okolo tech 50kWh.

    1. Ta zpráva se myslím
      Ta zpráva se myslím rozšířila z portálu Gas2.org je tam i video (neposlouchal jsem), kde to pravděpodobně řekl přímo Elon.

      Těch 48kWh pěkně odpovídá tomu dlouho dopředu ohlášenému dojezdu 200mil. Osobně bych byl uvítal, kdyby měl model E také dvě baterie, přitom těch 48kW by byla ta menší. Při snížení rozvoru o 20% se do podvozku při stávající technologii stále spolehlivě vejde cca 70kWh. Ale zase chápu, že tady je problém s marketingem, že by „lidová kára“ měla lepší dojezd než „luxusní supersedan“.

      1. dik za odkaz, asi si budu
        dik za odkaz, asi si budu muset najit cely zaznam toho videa a podivat se na to, uz jsem to nekde videl, ale nechtelo se mi tim zabijet cas bo to ma neco pres hodinu a kvalita zvuku (i videa – ale to by tak nevadilo) je dost bidna… Pak tady mozna jeste napisu co v tom videu vlastne Musk rikal a co ne 🙂

        Me jenom rano nakrklo, ze v clanku je uveden zdroj Tesla Motors a pritom samotna Tesla uvadi mnohem odlisne ceny baterii. Stejne tak by me zajimalo kde vzal tu jistotu ktery rok Musk mel na mysli. Mi treba neprijde, ze by rok 2017 byl tak strasne blizko 🙂

  2. Výrobní náklady 1 kWh
    Výrobní náklady 1 kWh jsou 500 dolarů? Už teď mám nabídky na prizmatické články A123 3,2 V 20 A za 14 dolarů kus. To dělá cenu samotných baterií (bez propojovacího materiálu, balancérů apod.) kolem 230 dolarů za 1 kWh. To mi přijde slušné. Samozřejmě bez DPH a cla.

  3. Prosím nezapomínejte na
    Prosím nezapomínejte na DPH. BMW i3 stojí 900 000 s dph. Takže nová Tesla E by měla stát cca 870 000 s dph.
    To už takový rozdíl není. Pokud přičteme náklady na dopravu, clo, tak bude model E dražší než BMW. Tím ale nechci snižovat výhodnost a technickou převahu Tesly. Ta je evidentní.

        1. Přesně tak, souhlas.
          Jak

          Přesně tak, souhlas.
          Jak může někdo tvrdit že BMW je o 10 technologicky napřed před Teslou?
          V čase možná ale v technologii rozhodně ne. Dřív než něco takového někdo napíše tak by si měl zjistit co to Tesla skutečně dělá a porovnat s BMW, který tam nic převratného nemá a jen těží z minulosti.

      1. Bavíme se o technické a
        Bavíme se o technické a technologické vyspělosti postavené na zkušenostech z vývoje a výroby EV. Troufám si tvrdit, že Tesla jich má mnohem více. A to i přesto, že na poli výroby automobilů není zdaleka tak dlouho jako BMW či jiné zavedené automobilky.
        Vždyť všichni výrobci EV kromě Tesly nám nutí auta s dojezdem cca 160 km. To odsuzuje takový vůz do role druhého auta v rodině a ke všemu jen do města.
        Osobně si nechci kupovat druhé auto do rodiny za cenu 700 000 – 1 000 000. To mi přijde jako úlet.

    1. Přesně tak. Ostatně ten
      Přesně tak. Ostatně ten sedmisettisícový Leaf stojí v USA pod 30k $ bez dotací a jen něco málo přes 20k $ s federální dotací. V otmto kontextu bude Model E stát něco kolem milionu, pokud se nějak zásadně nepohne kurz, DPH nebo další věci.

      A navíc je pravděpodobné, že v té době už bude nějaký Leaf II a další výrobci se srovnatelně velkým akumulátorem, vedle kterých Ečko už vůbec nebude vypadat jako kdoví jaký game changer.

Napsat komentář