Tesla Model 3: samé nové technologie

J.B. Straubel, šéf vývoje technologií automobilky Tesla Motors, aktuálně vystoupil na Nevadské univerzitě v Renu. Rozpovídal se mimo jiné o připravovaném elektromobilu Tesla Model 3.

J.B. Straubel, šéf technologického vývoje Tesla Motors, při prezentaci na University of Nevada
foto: University of Nevada, Reno

Poblíž města Reno dnes automobilka Tesla Motors staví svou giga-továrnu. Tam bude vyrábět baterie primárně právě pro „levný“ elektromobil Tesla Model 3.

J.B. Straubel ve své více než hodinové prezentaci na tamní univerzitě řekl, že Model 3 bude využívat jak zcela novou baterii, tak i pohonný systém. Doslova řekl, že „Tesla vyvíjí zcela novou platformu“.

Model 3 podle něj prostě musí být úplně nové auto. Zatímco nové elektrické Tesla Model X staví na základě Tesla Model S a obě jsou luxusní auta s cenou kolem $100 000, Model 3 má být relativně levné, malé elektrické auto.

32 Comments on “Tesla Model 3: samé nové technologie”

  1. Jsem si říkal, co JBS
    Jsem si říkal, co JBS pustil zase za novinky, a ono je to 3 neděle staré 🙁
    Trochu OT, ale nejvíc mě šokovaly dotazy studentů na konci, všichni to četli z papíru, nekteří včetně vlastního jména :-), jen jeden drzoun kladl doplňující otázky spatra 🙂
    Že někdo nafasuje zcenzurovaný tahák, na to jsme u nás byli zvyklí, takže věřím, že američtí studenti si pilně psali vlastní poznámky.

  2. Jestli to má stát okolo
    Jestli to má stát okolo milionu s 300km dojezdem, tak to aby hodně mákli. Protože za tři roky se už dávno bude prodávat konkurence s vylepšeným leafem, chevrolet s boltem a možná i vylepšený e-golf a bmw i3.

    Navíc bych si tipnul, že v roce 2018/2019 bude možné koupit ojetou Teslu S za podobné peníze jako bude stát nový model III. Půl milionu prodaných vozů se tak stane pouze vlhkým snem markeťáka.

      1. Předběžně souhlas, ale
        Předběžně souhlas, ale bude taky záležet na tom, co vlastně Tesla na jaře představí, jak ta 3 vůbec bude vypadat, jestli budou 2 kufry a 2 motory 😉 , co přesně bude v základu (superchargery nemusí být bezplatně) a kolik budou stát vyšší verze…
        A jestli potenciální konkurenti budou schopni nabídnout obdobný dojezd – rok 2017 je blízko a třeba ten letošní krůček Nissanu je spíš menší než větší…

  3. Podle mě je teď nejlepší
    Podle mě je teď nejlepší chemie do aut LTO. Hlavně kvůli své v podstatě nezničitelnosti (20000 cyklů, obrovská zatížitelnost) a relativně nízké hmotnosti. Je to drahé (ale to je u nových verzí normální) a má to mizernou objemovou energetickou hustotu, ale to je u elektromobilu nepodstatné, lze tomu přizpůsobit design. A může to pak být i dražší. Pokud by mi někdo nabídl Leaf se stávajícími parametry a touto baterií v 30 kWh, připlatil bych si i 200 tisíc. Věděl bych totiž, že to auto mi bude beze změny jezdit dalších 20-30 let.

    1. Nerad to dělám, ale musím
      Nerad to dělám, ale musím vás zklamat. Současné LTO má tak mizernou specifickou hustotu energie, že ve vozidlech je použitelné pouze pro režim flash-charging. Krabice Leafu ze současných LTO by pojmula jen 12kWh a vážila by zhruba stejně jako stávající 24kWh baterie. A samozřejmě by k tomu byla ještě 2x dražší.

        1. Zdá se, že životnost i u
          Zdá se, že životnost i u současných baterií není žádný problém. Spíš než k poklesu kapacity, dříve dojde k morálnímu zastarávání. Hlavní problém dnes je cena a velký prostor je ve zvyšování rychlosti nabíjení. To se ale týka z velké části také nabíječek.

          1. Tak úplně nesouhlasím v
            Tak úplně nesouhlasím v té životnosti, protože když se podíváte na lidi, kteří elektromobily intenzivně využívají, tak při nájezdu kolem 200000 km už tu případ výměny baterie byl. Ten člověk pravda jezdil asi furt, ale stejně. Po 4 letech měnil baterii (která měla méně jak 80 % kapacity).

            A co se týče rychlosti nabíjení, tohle je problém infrastruktury, ničeho jiného. S tím toho ale asi sami moc nenaděláme.

        2. Ono to s tou životností
          Ono to s tou životností není tak horké, počítejte se mnou:
          auto s baterií o 500 plných cyklech a dojezdem 300 km by za život baterie najezdilo 500*300=150000 km. To je skoro 10 let při průměrném nájezdu řidiče Nisanu Leaf nebo 12,5 roku projezdu průměrného evropského řidiče.
          Jasně, v praxi to bude asi míň, ale ono 500 cyklů není přehnaný požadavek ani na dnešní baterie, natož budoucí 😉 .
          Po takové době bude technologie elektromobilů i baterií docela jinde a nebude mít smysl udržovat zastaralý model jinak, než jako veterána. Leda by se výrobci rozhodli vyrábět auta s životností 2 roky, jako dnes spotřební zboží…

    2. teď jsem koupil Leaf.
      teď jsem koupil Leaf. Někdy 2019 u nás snad už bude možno koupit Teslu 3. Můj Leaf bude mít v té době cca 200tis km. Bude to EV v nejlepších letech a kilometrech a tedy doufám dobře prodejný. Potom teprve se rozmyslím, zda si pořídím Teslu, další generaci Leafu,BMW nebo co v té době bude. Já jen chci jezdit už dnes v EV a nechci stále na něco čekat… S tou službou auta na dalších 20-30let je hezká myšlenka, ovšem sám byste takovým autem asi jezdit nechtěl. V té době ostatní možná budou mít dojezd 1000km, nabitý budou za minutu, baterie už třeba budou dávná historie nebo možná už budou auta lítat.

      1. Také mám v plánu koupit
        Také mám v plánu koupit Leaf. Rozhodně nehodlám čekat. Ale když ho pořídím, hodlám ho využívat co nejdéle. Ostatně jako skoro každé auto, co koupím. Dle mě je mnohem ekologičtější opravovat a jezdit i starou vraždou, než kupovat každé tři roky „ekologický“ vůz.

        1. pokud budete chtít auto na
          pokud budete chtít auto na cca 15 let, tak si jeho nákup pořádně rozmyslíte. Tzn letos Leaf kupovat nebudete, protože od příštího roku se bude dodávat s 30kWh baterií. Potom si rozmyslíte jestli nepočkat do 2017 na novou generaci Leafu. Potom jestli nepočkat na Teslu3, Bolt, BMW atd. nebo něco od Aplu. Věřte, že vím o čem mmluvím. Měl jsem P106 naprosto vymakaný (www.qauto.cz) – letos přesně 15 let starý s tím, že ho budu mít „nafurt“ a ten rozdíl v jízdě je propastný. Prostě auta jdou dopředu nejen druhem pohonu, ale v ostatních technologiích, bezpečnosti atd. Auto na 15-20let není dobrá představa… Zkuste si představit auta a sebe v roce 2030…

          1. Leaf s 30 kWh baterií už
            Leaf s 30 kWh baterií už jde objednat, před 3 týdny jsem měl zkušební jízdu s Leafem a už to šlo. Takže netřeba čekat. A já se spokojím s lecčím. Nepotřebuji mít vždy to nejlepší a nejnovější, ostatně jezdím starou Fábií z roku 2001, i když bych si mohl koupit lecos jiného. Nejsem náročný.

            1. nejde přece o to, jak je
              nejde přece o to, jak je člověk náročný – do teď jsem ročně najezdil cca 30tis km s P106 Electric. Ovšem pokud dám cca 8-900tis Kč, tak potom bych za to chtěl adekvátní výrobek nebo službu a chtěl bych o tom vědět po celou dobu užívání výrobku. Nechtěl bych se po cca 10-15 letech trápit ve starým autě jen proto, že to tehdy stálo fůru peněz… Taky půjde o bezpečnost a další užitné hodnoty

                1. sledujte je – občas
                  sledujte je – občas mívají v Praze nebo Pardubicích tzv. EV dny (nebo tak nějak) – to mívají zajímavé slevy – sám jsem to využil

  4. v Tesle samozrejme vedi ze
    v Tesle samozrejme vedi ze nesmej usnout na vavrinech a musej bejt konkurenceschopni, to o zcela nove baterii je zvoleno jiste ucelove, protoze oni doted nevedi jaka baterie v danem aute bude, pokud neco vedi tak jen cca prostor kam musi tu baterii vmenstnat a ze koncepty pocitaji z nejakou baterii kterou maj ted k dispozici

    GigaFactory je vpodstate jen komplet velkych hal kde se da vyrabet cokoliv, od baterek po rakety, proste se jen musi zvolit spravne linky, a Tesla jiste nebude do modelu 3 cpat baterky ktere by byli v dobe uvedeni zastarale, takze muze jit o jinej rozmer clanku, prez jinou chemii az po uplne jiny tip baterek o kterych zatim vedi jen nekde v laborce a mozna nekdo kdo to treba testuje v provozu 🙂

    je potreba si uvedomit ze pokud chteji prodavat pul milionu aut rocne, tak jiz nemuzou spolehat na tahak v podobe Superchargeru, ty proste nebudou na takovej napor Tesel stacit ikdyby jich do prichodu modelu 3 postavili 2 tisice rocne, prodej modelu 3 tak musi zajistovat konkurenceschopnost v jinych oblastech toho auta a musi dbat na aktualni novinky v oblasti baterii

      1. jeden Supercharger s 8
        jeden Supercharger s 8 stojany udajne prijde na mul milionu dolaru, a Tesl aneni nafukovaci a nema nafukovaci rozpocet, Superchargery stavej jen tam kde jim dani zadarmo pozemek a je tam dostatecne dimenzovany privod elektriny, cos taky neni vsude

        proste a jednoduse Tesla s tim boduje, ale nema v tom neomezene moznosti, a co si budem namlouvat, u modelu 3 ktery bude levnejsi a mel by se prodavat nejvice, bude velka cast zakazniku ze skupiny lidi kteri nemaji moznost domaciho nabijeni, tak jak bejvaj v nekterych mistech Superchargeri dnes vytizene, by s levnejsim modelem byli vytizene tak ze by proste nestacili a misto hodiny na konektoru by tam mohli vznikat situace kdy by lide mohli treba i hodiny cekat nez na ne ten konektor vubec vyjde

        navic v cene Tesly S a X se onen poplatek za Superchargery v hodnote $2500 celkem strati, u modelu levnejsiho to jiz ale hraje celkem vyznamnou % cast jeho ceny, ja si proste nemyslim ze u modelu 3 bude Supercharger zahrnutej v zakladni cene auta a bude jen za priplatek, tak jako tomu bylo i zezacatku u modelu S

Napsat komentář