Tesla Model 3 musí mít dojezd přes 320 km, říká Musk

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, vystoupil během posledních týdnů několikrát na veřejnosti, aby sdělil světu své myšlenky. Mimo jiné také o levném elektromobilu Tesla Model 3.

Návrh elektromobilu Tesla Model 3 vycházející z Modelu S v představě designového studia Design RM
foto: Design RM

Během otázek a odpovědí následujících po tiskové konferenci, na které Tesla ohlásila vylepšení navigace v elektromobilu Model S, se Elon Musk rozpovídal o chystaném Modelu 3.

V odpovědi na otázku týkající se dojezdu levného elektromobilu Tesla Model 3 Musk řekl, že „200 mil (320 km) je pro takový elektromobil minimum“.

„Potřebujeme dojezd přes 320 km v reálném provozu. Ne 320 km při vypnuté klimatizaci a při jízdě na rovném povrchu,“ řekl Musk doslova. „Cokoliv pod 320 km prostě neprojde. Většina lidí chce ještě o 20 % víc,“ dodal.

Znamená to, že Tesla Model 3 nabídne reálný dojezd kolem 380 km? Určitě nejsme sami, kdo by si něco takového přál! Navíc, Musk stále tvrdí, že takové auto dokáže vyrobit za cenu kolem $35 000 bez dotací.

Tesla Motors

77 Comments on “Tesla Model 3 musí mít dojezd přes 320 km, říká Musk”

  1. Ty jo, kdyz jsem to tady
    Ty jo, kdyz jsem to tady pred mesicem psal, ze se Musk chce nabalikovat na Tesle S, aby mohl delat „levne“ auto (i kdyz levne si predtavuji jinak), tak jste se ma me sleteli jak supi, ze to je nesmysl. Paka!. Staci poslouchat rozhovory v Muskem, ikdyz chapu, proste to neni cesky …. Kazdopadne cena uz je konkurenceschopna, Superbu, A6. Uvidime.

    1. Nepamatuji si, že by tohle
      Nepamatuji si, že by tohle tady někdo vyvracel. Vždyť je naprosto jasná strategie, která je každému aspoň trochu logicky a rozumně myslícímu jasná. Osobně jsem to tu aspoň dvakrát taky zdůrazňoval, především diskutérům, kteří to dodnes nejsou schopní pochopit a blábolí a předraženosti Tesly.

              1. Luxus je vdycky predrazeny.
                Luxus je vdycky predrazeny. At vyrobim cokoliv, za jakoukoliv cenu, tak se mi vzdycky povede neco prodat. Treba si to kupuje ten, kdo se chce „nejak“ odlisit napicital bych asi 10 velmi bohatych lidi ktere znam osobne, zadny z nich Teslu nema, teda ma, ale toho zase neznam osobne, takze nema.

                Presne priklad Tesly, tohle auto si nekoupi kazdy a ani neni delane pro kazdeho a Musk take chce aby si jej nemohl koupit jen tak nekdo, ale pouze ti, kteri na to maji. Jak jinak pak vysvetlite ze dokaze vyrobit neco co ma polovicni hodnotu? Prototyp? Proste se snazi, aby krome investic nemel zadne dalsi vydaje a jeste vydelal.

                Definice predrazenosti. V Parizske je spousta obchodu s predrazenyma (znackovyma) kabelkama stejne kvality jako od jine podstive ceske firmy a ty firmy co to vyrabeji nekrachuji, ti jsou zamereni na luxusni zbozi. Luxus proste kupuje jen ten kdo na to ma, aby se odlysil. I kdyz bych spise rekl, ze v pripade Tesly to je downgrade, kdyz to srovnam ze spalovakem za stejne prachy .. To je cele.

                1. Karotko, já nějak nemám
                  Karotko, já nějak nemám moc zájem se tady s vámi dohadovat, co je to předraženost už jen vzhledem k tomu, že to pořád máte potřebu definovat na základě vlastních emocí a toho, jak by to správně mělo být, než na na prostých faktech.
                  Stále tvrdím, že pakliže u zboží volně prodávaném na trhu poptávka převyšuje nabídku, pak cena zcela zřejmě odpovídá hodnotě, kterou lidé v daném produktu vidí a nelze mluvit o žádné předraženosti. Lze akorát konstatovat, že oproti průměrné ceně jiného zboží dané kategorie je toto dražší. Otázka je ovšem, zda takové zboží vůbec existuje, což v případě Tesly zrovna neplatí, jelikož neexistuje srovnatelný produkt na trhu a tudíž nelze ani s čím srovnávat. Srovnávání s auty postavené na zcela jiné technologii je značně zavádějící a tudíž mluvit o nějaké předraženosti je úplně zcestné.
                  To je celé 😉

                2. No tak se nedohadujte, a
                  No tak se nedohadujte, a konstatujte si co chcete, napsal jsem moji definici predrazenosti, ze se zrovna vam nelibi je mi uplne u pr…., podle me zadna definice neexistuje a je to pouze otazka pocitu. Cela vase arumentace se proste neslucuje s mym videnim sveta a to neni poprve. To je cele.

                3. Ano, žádná skutečná
                  Ano, žádná skutečná definice neexistuje a to je přesně to, co jsem chtěl v první reakci naznačit. Takže až budete zase příště mluvit o předraženosti jako ve větě: „V tom, ze je Tesla S predrazena, jasne ze je.“, tak mějte na vědomí, že jasné je to jen v rámci hranic vlastní hlavy 😉
                  Jinak díky za slušnou debatu 😉

  2. Kdyby nebylo subvencí z
    Kdyby nebylo subvencí z rozpočtů v různých státech na koupení el.mobilu, tak je celá Tesla se ziskem a budoucností v háji. Viz Norsko. Zaplat bůh to u nás zatím není. Fascinují mě země, co jsou brutálně v dluhu a pořád něco dotují. Chceš jezdit „eko“-Kup si auto za plnou cenu jako já spalovák a jezdi. Po 3 letech si kup nový baterky za 2/3 ceny auta a jezdi dál. Za starý pěkně zaplat poplatek za ek. likvidaci. Ona by Vám ta zelená barva potom pěkně zčernala…

  3. Kdyby nebylo subvencí z
    Kdyby nebylo subvencí z rozpočtů v různých státech na koupení el.mobilu, tak je celá Tesla se ziskem a budoucností v háji. Viz Norsko. Zaplat bůh to u nás zatím není. Fascinují mě země, co jsou brutálně v dluhu a pořád něco dotují. Chceš jezdit „eko“-Kup si auto za plnou cenu jako já spalovák a jezdi. Po 3 letech si kup nový baterky za 2/3 ceny auta a jezdi dál. Za starý pěkně zaplat poplatek za ek. likvidaci. Ona by Vám ta zelená barva potom pěkně zčernala…

    1. a tyto zavažné informace
      a tyto zavažné informace že po třech letech je třeba nové baterky jste zjistil vlastní hlavou ??

      no jak vy jste se dožil tolika let to naprosto nechápu, zdá se že Darwinův zákon nějak nefunguje, po třech letech možná pane mněníte baterčičku ve splováku, baterky v elektroautech mají životnost kolem 6 – 12 let min, ) těch 6 let většinou proto že podplacený agent ropy loby je úmyslně poškodí )

      než začnete vypouštět blbosti, prosím přečtěte si něco, spousta lidí není blbá a jen se deklasujete a tomu kdo vás za takovéto kecy platí moc nepomůžete

    2. Eko poplatky pro Teslu
      Eko poplatky pro Teslu téměř nic nemění. Tesla nemá víc peněz kvůli dotacím na elektrické vozy. Tesla má cenu svých vozů všude stejnou a někde na to stát lidem přispívá a někde ne. Nevydělává na tom Tesla, ale ti lidé, co to kupují. Tesla má zisk stále stejný.

      Když někteří lidé mají peníze na to, aby si koupili vůz za 2 miliony, asi pro ně není rozhodujícím faktorem, jestli jim na to stát přispěje nebo nepřispěje 150 tisíc. A jestli ano, tak rozhodně ne takový vliv, aby Tesla bez jediného dolaru vraženého do marketingu měla 35 tisíc zákazníků čekající na jejich vozy.

      Chápu Vaši naštvanost na některé eko dotace, které osobně považuji také za okrádání státu. Například dotace na solární panely v Čr je vyloženě zlodějna. Do Tesly ale není důvod se navážet, ta automobilka si zaslouží uznání za to, co dokázala.

        1. Když už, tak $108 mil.
          Když už, tak $108 mil. byla ztráta za Q4 ne za 2014. Za 2014 byla ztráta daleko vyšší. A to se bavíme o GAAP a ne o non-GAAP basis, kde je Tesla zisková, protože si tam může započítat příjem za auta na leasing, který má k dispozici na účtě a může s nimi disponovat. Jinými slovy, Tesla měla na konci 2014 na účte více peněz, než měla na konci 2013.

          Otázka je, jestli tahle ztráta je opravdu ztráta. Podle mě je slovo „ztráta“ zavádějící, protože to zní jako kdyby Tesla na výrobě aut prodělala. Jenomže Tesla má z každého auta cca 26% čistý zisk. Tento zisk pak používá na obrovské investice do rozvoje dalších modelů, gigatovárny, superchargery, software updaty a podobně. Tesla je rozjíždějící se firma, která s penězi dělá to nejlepší co může – investuje je do rozšiřování. Kdyby Tesla tolik neinvestovala, byla by v „zisku“ a mohla by si pískat.

            1. Taky se to tak dá říct
              Taky se to tak dá říct 🙂 Nedávno si známý otevřel půjčovnu lodí, ta se mu pak v jednom docela dobrém turistickém místě dost rozjela. Všechny peníze co vydělal (po odečtu nákladů) dal do nových lodí a ještě něco přidal ze svého. Bylo by dost hloupý říkat, že je ve ztrátě, přesto prakticky v identickém případě se takhle často mluví o Tesle.

        2. Už zase…
          Tak znovu: je

          Už zase…
          Tak znovu: je velký rozdíl, jestli záporný cashflow je způsoben velkými investicemi do rozvoje, nebo snižováním prodejů a zmenšování tržního podílů. V případě Tesly jde o první případ.
          Sám Musk prohlásil, že neočekává čistou ziskovost Tesly dřív než někdy v r. 2020.
          Takže si buď stoprocentně jistý, že v r. 2016 tu Tesla bude, pakliže někdo na její továrnu nevrhne atomovku 😉

        3. Pane Karotko, popravdě
          Pane Karotko, popravdě nechápu co furt řešíte. V jedné části píšete že je Tesla předražená a jinde zase, že je firma ve ztrátě. Předpokládám, že když firma má předražené výrobky, které se dobře prodávají měla by být v balíku. Něco jako Apple. Prostě blábol na blábol.

  4. S ohledem na to do jakých
    S ohledem na to do jakých extrémů hodlá EU hnát spalovcí motory
    myslím že elektromobily budou pro čím dál větší část řidičů přijatelná volba.Netvrdím že auta na elektřinu jsou jednoduchá
    ale spalováky začínají být neůnosně složité potažmo poruchové ruku v ruce s tím tlak na cenu nedostatečné testování atd rovná se výsledek že spolehlivost nových motorů začíná jít dolů skoro bych řekl že na vrcholu už spalováky byly ted je bohužel táhnou k zemi nové EU nařízení.

    1. To je na jednu stranu
      To je na jednu stranu pravda, na druhou stranu je třeba říct, jak zvládnou distribuční sítě takové zatížení dobíjením elekromobilů, bude muset být vybavena struktura k dobíjení. A především je třeba si uvědomit, že tu elektriku musí taky někdo nějak vyrobit a vzhledem k tomu, že dobíjení bude u řady lidí v noci, tak to určitě nebude fotovoltaika..
      A co je nejdůležitějši…jakmile se elektřina jako pohon vozidel výrazněji rozšíří, tak vlády budou muset nějak doplnit výpadek financí ze zdanění ropných prodkuktů a pravděpodobně to udělají tak, že zdaní řekněme trakční elektřinu (resp. elektřinu obecně) a v tu chvíli začnou padat výhody elektromobil a jeden argument Teslistů – že elektřinu dobíjí zadarmo.
      Poplatky za „eko“ likvidaci starých baterek atd to už budou jenom drobnosti…

      1. Proč by to nebyla
        Proč by to nebyla fotovoltaika?
        Právě to je to, co si CEZ a jemu podobni uvedomily, a vznikla dohoda se státem, tedy boj proti Fotobaronum. Ano, prave ze dobiju v klidu pres den pres panely a v noci mi to bude putna!Proto ten Suprcharger, chápete? Z tech panelů to tam natlacite, este z denní zásoby! Takze tak…

        1. Aha, tak napřed se neučit
          Aha, tak napřed se neučit česky, potom začít uvažovat tak, že elektromobil je tu pro uživatele a ne uživatel pro elektromobil…takže přes den jezdit a v noci dobíjet, jak bude ukládána elektřina pro dejme tomu 10 000 aut v Praze, aby se v noci dalo dobíjet všech 10 000 aut z fotovoltaiky? Dost blbě..jak se prostřídá v noci třeba 50 aut u Superchargeru? To jako se tam budou lidi střídat po hodinách?

          1. prečo si nevezmeš
            prečo si nevezmeš kalkulačku a nezačneš počítať? Auto v priemerne najazdí 25.000 km/rok. Na deň je to do 70km. Pri veľmi vysokej spotrebe 200W/km je to denne 14kWh. Pri 10.000 autách je to 140 MWh. Denná spotreba mesta Praha je 17.540 MWh (http://www.cenyenergie.cz/spotreba-elektriny-vody-plynu-a-tepla-v-ceske-republice/), čiže hovoríme o menej ako 1% náraste, ktorý bude predovšetkým mimo špičky a nabíjaný z normálnej, alebo 380V zásuvky.
            Prečo aspoň trošku neuvažuješ, kým niečo napíšeš?

      2. Co se týče ČR, tak už
        Co se týče ČR, tak už dnes třetinu vyrobené elektřiny vyvážíme a zcela bez problémů by pokryla spotřebu stejného ekvivalentu elektromobilů, co je tu dnes spalováků (a takový počet nelze očekávat dřív než někdy za 30 let), takže tohle je zcela irelevantní argument.

        Distribuční síť kvůli tomu nijak zvlášť posilovat nebude potřeba.

        1. Vyvážet se může klidně
          Vyvážet se může klidně dál. V noci je reálný přebytek výkonu několik GW, který dokáže napájet elektromobily nočním proudem ještě desetiletí. Soustava je na to globálně dimenzovaná, protože ve dne to normálně přenese. Paradoxně vyšší využití v noci nevyužitých kapacit by teoreticky mělo vést dokonce k poklesu cen elektřiny. Alespoň u fungujícího trhu.

  5. Tak je jasné, že s
    Tak je jasné, že s nastupující konkurencí v podobě Chevroletu Bold, Nissanu Leaf 2. generace atd. prostě opravdu nic míň než 200 mil reálných nemá šanci projít, jinak Tesla ztratí pozici tahouna trhu a něčeho výjimečného.

    Akorát je trochu problém při posilujícím dolaru, že těch 35 000 USD se už pomalu v přepočtu blíží 900 000 Korun. Samozřejmě, kde bude dolar za nějaké 3 roky, toť otázka.

        1. To sice dává smysl, ale v
          To sice dává smysl, ale v tuhle chvíli se cena Modelu S nepohybuje podle aktuálního kurzu EUR/USD. Cena modelu S zůstává stále stejná a tipl bych že model 3 bude stát v poměru k modelu S stejně v usd jako v eurech, čili cca 1/2. Musk sám říká, že posílení dolaru je pro export Tesly značně ztrátová záležitost.

          1. Osobně se poněkud divím,
            Osobně se poněkud divím, proč ceny Modelu S neupraví dle aktuálního kurzu. Stejně je to auto natolik drahé, že to zas nehraje tak podstatnou roli.
            Nicméně marže je u Modelu S natolik vysoká, že na exportu určitě netratí. Jen mají prostě menší výdělek.

        1. Zatím si Teslu v ČR
          Zatím si Teslu v ČR kupují spíše bohatí lidé a elektromobiloví nadšenci, kteří více-méně chtějí šetřit naší planetu, ale pro ostatní je zatím nedostupná, protože kdyby se chtěli vydat na výlet, moc daleko by nedojeli a to je problém. Do roka a půl tu budeme mít 3-4 superchargery a to změní situaci, Gigatovárna také pohne s cenou všech Tesel.
          Model S je jedno z nejlepších aut ve své třídě, ne-li nejlepší (i když to je subjektivní pohled). Kluk z vesnice jako já si musí buď velmi poctivě šetřit nebo nakoupit akcie Tesly a doufat, že Musk má alespoň z poloviny pravdu, co se týká tý hodnoty Tesly za 10 let 🙂

          1. Dnes máte Chademo od ČEZu
            Dnes máte Chademo od ČEZu na mnoha místech ČR za malý paušál. Tesla již dodává Chademo redukci. Navíc Tesla je možná jediný elektromobil, který dá trasu Praha-Brno na jeden zátah dálniční rychlostí. Takže v cestování po ČR problém není. Jen ta pořizovací cena není pro masy.

            1. Jenomže Chademo nabíjí
              Jenomže Chademo nabíjí ani ne poloviční rychlostí, což je problém ve chvíli, kdy se člověk chce z té Prahy zase vrátit a nechce čekat hodinu a Chadema. Čas = peníze a to si každý člověk rozmyslí. Těch 20 – 30 minut na záchod a kafe po 400 km u superchargeru jinak dává smysl.

              U Tesly si troufám říct, že normální člověk stráví průměrně časem u dobíječek méně času, než by strávil na benzínkách, protože v 90% nabíjí auto doma. Ale když se pak někam vydá, nechce čekat hodiny u nabíječky. Až tu budou superchargery, tohle se změní.

              1. Pokud byste vyjel s Teslou z
                Pokud byste vyjel s Teslou z Brna s nabitou baterií do Prahy, tak to půlhodinka na Chademu bude stačit na to, abyste se v klidu vrátil i s rezervou. Pokud byste potřeboval nabít baterii na více než 80%, tak se stejně ten výkon Superchargeru stejně snižuje. Uznávám, že myslet na to, kde budu nabíjet je i s takovým autem stále ještě potřeba.

    1. Technologicky ten dojezd
      Technologicky ten dojezd jako takový není problém, ta baterie na to je již hotová od roku 2012.

      Problémy jsou tu historicky dva:
      1) zlevnit výrobu vlastního auta a jeho elektro komponent (cena článků baterie přitom není v podstatě žádný problém,ten je pouze nedostatečná výrobní kapacita).

      2) aby Elon nevymýšlel kraviny a dal nám jen o 20% menší Model S, ostatně to po něm stejně všichni chtějí. 🙂

        1. No mě by opravdu zajímalo
          No mě by opravdu zajímalo jak by to tedy vlastně melo vypadat? Když vezmu ten render v článku a srovnám ho s BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Chevy Bolt/Sonic tak si nějak nemůžu pomoct ale už ten samotný render je o ligu jinde. Prostě moc hezky vypadající vůz.

          1. Tak moc hezky vypadající
            Tak moc hezky vypadající určitě je. Teď je jen otázka, jestli takhle skutečně Model 3 bude vypadat, dle mě ne. I když nepochybuji o tom, že bude vypadat dobře, protože Musk si na designu velice zakládá a také lze očekávat že bude mít shodné designové prvky s Modelem S, stejné jako je má Model X.
            Spíš mi šlo o to, že Model 3 bydle mě měl být i ve verzi kombi a vzhledem k tomu, že má být uveden na trh nejdřív za 2 roky, tak by měl i odrážet technologický vývoj. A ačkoliv i Model S se neustále vylepšuje, přeci jen v době uvedení to bude už 5 let staré auto.
            A navíc, sám Musk prohlásil, že Model 3 bude úplně jiný.

            1. Já se právě o výsledek
              Já se právě o výsledek docela dost obávám. Někdy vylepšení designu za každou cenu znamená ve výsledku naprostou prasečinu (moc hezky to tu někdo napsal k Toyotě Mirai). Kombík by byl určitě v Evropě přivítán s nadšením, a soudím že by mohl vypadat ještě lépe než sedan. Ale přeci jen to je americké auto a tam pokud vím kombíky zas takové nadšení nesklízejí?

                1. Američani náhodou umí
                  Američani náhodou umí udělat moc hezký kombík. Viz Dodge Magnum. V reálu vypadá ještě lépe, než na fotkách.

                2. No to je ale hnus,
                  No to je ale hnus, panáčku. Kolik takový jejich kombík žere benzínu? To bude tak ke 20ti litrům na 100km, že?
                  Takový kombík by nás tady sežral.

                3. S automatem to bude žrát
                  S automatem to bude žrát přes 10, ale né 20. A tady stejně byla řeč jen o designu.

                4. Musím potvrdit, že Dodge
                  Musím potvrdit, že Dodge Magnum vypadá v reálu fakt dost dobře a hlavně opravdu majestátně. Vedle něj moje Mondeo vypadalo jak chudý příbuzný.

Napsat komentář