Tesla kupuje Maxwell Technologies, výrobce superkondenzátorů

Jan Horčík - 05 Únor 2019

Tesla se rozhodla koupit amerického výrobce superkondenzátorů a dalších energetických komponent, společnost Maxwell Technologies. Akcie Tesly reagovaly na zprávu poklesem.auto elektromobily Tesla Model S

Elektromobil Tesla Model S ani další vozy Tesla zatím superkondenzátory ani solid-state baterie nevyužívají. Nová akvizice Tesly ale naznačuje, že budoucnost bude ještě plná překvapení.
foto: TeslaT

O superkondenzátorech jsme nedávno psali jako o možné náhražce pro li-ion baterie. Jejich hlavní výhodou je rychlost nabití a vybití.

První zmínka o Maxwell Technologies se u nás na webu objevila už koncem roku 2007, před dlouhými 12 lety! Od té doby firma i celé odvětví samozřejmě notně pokročily.

Maxwell dnes vyrábí tzv. "pseudokapacitory", tedy něco mezi bateriovým článkem a superkondenzátorem. Kromě toho ale vyrábí také komponenty pro výrobu baterií, např. suchou elektrodu schopnou udržet energii 300 Wh/kg s potenciálem až 500 Wh/kg. Dnešní li-ion baterie mají maximum na 250 Wh/kg.

Právě tyto technologie by mohly být to, po čem Tesla ve skutečnosti prahne, a co jí umožní vyvíjet stále lepší, levnější a rychlejší baterie. Časem možná dokonce i solid-state, tedy s pevným elektrolytem.

Cena za Maxwell Technologies je pro Teslu $218 mil. a platba se uskuteční výměnou akcií. Z hlediska Tesly jde o významnou investici do budoucnosti. Na trh přichází reálná konkurence, zejména z Jižní Koreje, ale také Německa a dalších zemí.

Tesla si potřebuje udržet mnohaletý náskok, který si tvrdě vybojovala. A akvizice Maxwellu k tomu může dobře posloužit. Navíc není tajemstvím, že Elon Musk je dlouholetým fanouškem technologie superkapacitorů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Akcie Tesly aktualně přidávají 2,8%. Včera po oznámení akvizice Maxwell posílil o 50%.

Pane Horčíku, v článku píšete větu:
"Akcie Tesly reagovaly na zprávu poklesem."
Čím je tato vaše (dez)informace podložena?
Žádný pokles k datu oznámení nevidím.

finance.yahoo
patria.cz/akcie/TSLA.O
finance.yahoo.com/chart/TSLA

Třetí odkaz umožní pohodlně zobrazit momentální stav ceny akcií Tesly v daný den, za 5 dní, měsíc… atd. atd.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak jasne, prijedu s chargeru. Hodin tam kabel, nabije se kondenzator a za par minut muzu jet. Kondenzator pak pomalu nabije akumulator uz za jizdy.

Obrázek uživatele honza.t

Bohužel Mají horší poměr kapacita / váha oproti akumulátorům.
Super Kondenzátory mohou slouzit k uložení el.energie při rekuperaci kdy může být skokově vygenerováno tolik el.energie že by to akumulátory poškodilo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Taky myslím že největší smysl má kombinované použití, kde většina kapacity je baterie a k tomu superkondenzátor na vykrytí špiček tam i zpět. Nicméně tady si myslím že jde hlavně o tu technologii solid state elektrod pro baterie. Nebylo by od věci k tomu dát podrobnější článek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No a to jeste mozna tak u sportaku, normalnim autem nikdo nejezdi tak aby to baterky nejak drtilo. Takova 50 kWh baterka musi dat 150-200kW bez zavahani, stejne jako 50 kW rekuperaci, a to uz je dost agresivni jizda a dost mala baterka...

Jde spis o to, ze kazde nabijeni se stava nabijecim cyklem... A jejich pocet je omezen. Superkondik, kterej tu rekuperovanou energii podrzi tim efektivne vyresi tento problem.

To je pravda, ale záleží od toho, či je nabíjací cyklus z 0% na 100%, alebo z 20%-80% alebo ešte lepšie 30-70%
Niekde som čítal, že plný cyklus zdegraduje baterku toľko ako 10 čiastkových z 20-80% To by znamenalo, že čiastkovými nabitiami-vybitiami sa získa z baterky 6x viac energie do rovnakého poklesu kapacity.
S tými superkondenzátormi máte pravdu, určite by to aterke veľmi predĺžilo životnosť, pretože aj každá rekuperácia je čiastkový nabíjací cyklus. Ďalšou výhodou by bolo, že by na seba zobral veľké výkonové zaťaženia pri rozjazdoch alebo brzdení, ktoré tiež baterke veľmi neprospievajú.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

A jaka je dle Vas horni hranice tech nabijhecich cyklu?
No a az odpovite, tak mi reknete, kolikrat BEV nabiji behem 100 km jizdy? Neni to kazdym uvolnenim akceleratoru?

Uvadi se, ze liion a lipol maji zivotnost danou nabijecimi cykly v kednotkach tisicu. Bude Tedy zalezet na konkretnich parametrech clanku pouzitych u daneho BEV.

Tak to je hodne obecna otazka, zalezi, jak je ten konkretni BEV resenej. Muze taky brzdit do odporu...

Ano a maji to taky uvedene 0 - 100. Pokud by to bylo jak pisete, pak by se rozhodne nevyplacela rada, kterou vyrobsi li-on baterii uvadi a to to udrzovat baterii kolem 50ti % idealne nabijet v rozmezi 30 - 70 nebo jeste velmi prospsne 20 - 80 %. V idealnim pripade (ja tak nabijim) byste pri kazdem nabiti vyuzil jen 40 % kapacity. Takze doporucenim byste na stejny pocet km potreboval dvojnasobek cyklu. Zda se mi to silne nelogicke.
Neverim, ze by moderni (poslednich 10 let) BEV misto rekuperace umorovala energii do odporu. Vzdyt vsichni se prece chlubi tou rekuperaci. A co hybrid? Misto nabijeni by mel odpory? A jak by se ta baterie nabijela (kdyz neuvazujeme plugin)?
Neberte to osobne, ale nejak Vas nazor neberu za relevantni. Vase tvrzeni mi spis pripomina pametovy efekt u Ni-Cd baterek nez chovani modernich li-on baterii.

Hybrydy povetsinou jedou na NiMh clancich. Prave proto, ze snesou vic nabijecich cyklu. BEV rekuperuji do hlavni baterie, mozna, ze vyuzivaji nejake vlastnosti clanku a mohou si to dovolit. Detajly bychom nasli v typovych listech (datasheet) clanku. Tam bude popsano co a jak. Kazdopadne jim to ubira zivotnost a proto se stale koketuje se superkondikama, ktere by tento nesvar odstranily.

U Li-Ion článků záleží hlavně na cílovém napětí článku, tedy jaké napětí považujete za 100 %. Pokud 4.21 V, což je jakési maximum (u aut se takto vysoko nikdy nejde, to spíš třeba u notebooků), pak jsou cyklů stovky. Pokud nabíjíte na 4.15 V, sice nevyužijete celou kapacitu, ale cyklů mohou být i tisíce. Stejné je to pak i s dolní hranicí kolem 3.6 V. Notebooky občas jdou i na 2.4 V na článek a takovou baterku za dva roky vyhodíte. Auta jdou asi někam k 3.6 V, proto těch cyklů snesou hodně. Každopádně kapacita je měřena mezi 4.21 a 3.6 V. Ale u aut už výrobce stanoví, že se nechá kousek dole a kousek nahoře, čímž se využije třeba jen 80 % kapacity. Ale v autě to samozřejmě vidíte jako 0 - 100 %.

---

2015: Renault Twizy 2013 (prodán 2016)
2016: Citroen C-Zero 2012
2018: Nissan Leaf Acenta 24kWh 2014
2019: Elektrokoloběžka Xiaomi Scooter, sekačka Güde 40 V/2.5 Ah
- Jde to i na baterky. -

Takto jednoducho a všeobecne to vôbec neplatí. Veľmi záleží od výrobcu konkrétneho EV.
Napríklad audi obmedzuje na spodu aj na vrchu kapacity, tak isto ako to bolo u Oplu Ampera. Koľko presne sú tie hodnoty napätí neviem.
Tesla ale obmedzuje iba spodné vybíjacie napätie. To znamená, že 0% pre užívateľa je v skutočnosti asi 4-5% kapacity a to zodpovedá konečnému vybíjaciemu napätiu približne 3,25V. Presné hodnoty sú závislé od teploty baterky, vybíjacieho výkonu, atď.
Vrchné nabíjacie napätie je tiež približne 4,21V. To znamená, že v Tesle je 100%, naozaj 100%.

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 80tis. km na elektro.

Obrázek uživatele Anonym123

pri pohľade na cesty akcelerácie/brzdenie je väčšie ako pri športiakoch.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

= Vláda schválila zavedení elektronických dálničních známek 2021 !!!

+ ZDARMA DÁLNICE ELEKTROMOBILŮM a VODÍKOMOBILŮM a HYBRIDŮM elekto/vodík+pálivo emise CO2 nesmí přesahovat 50 gramů na kilometr.

+ POLOVIČNÍ SAZBY pro popelnice CNG a E85

fdrive.cz/clanky/vlada-majitelum-elektromobilu-a-hybridu-zvyhodni-uzivani-dalnic-3341

SuperCapacitory ve zminenem duchu asi fakt TM* nepouzivaji. Ale v "male" kapacite urcite ano, aby chranili batt pred proudovymi spickami od invertoru.
Leaf to tak ma, rekl bych, ze jina BEV taky.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když nevíte co natáčet, otestujte odolnost displeje v Modelu 3 :)))

fdrive.cz/clanky/kdyz-nevite-co-natacet-otestujte-odolnost-displeje-v-modelu-3-3332

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Oni moc dobře věděli co natáčet. Tomu se nedá ani říkat product placement. To byla normální reklama na ochranou folii :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jak tvrdej je tablet v TM3?? :))

youtube.com/watch?v=z7knMgjz1Ak

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no fajne je že to Elona nestálo ani dolar ;) zaplatí to někdo jiný ;))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Platí to Tesla, kde má Elon a další z vedení jeden z největších podílů, takže to samozřejmě jde i z jeho peněz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale keci, zaplatili to akcijema který dobijí zas a jen investoři ve štokgejm dokud se hraje ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Fantasticka zprava. Elon jede.

Taky bych řekl.
Nechápu: "Akcie Tesly reagovaly na zprávu poklesem."

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no protože se tou koupí budou ředit vo těch 200 mega šprdlíků néasi. hups dolů a lákáme další investory klasika ;)


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol