Tesla: elektromobilem za 76 hodin ze západního na východní pobřeží USA

Automobilka Tesla Motors dokončila propojení západního a východního pobřeží USA sítí rychlodobíjecích stanic Supercharger. První přejezd uskutečnil tým otce a dcery za šest dní. Tesla následně uspořádala vlastní rallye, při které elektromobily Model S zdolaly přes 5543 km během 76 hodin.

Elektromobily Tesla Model S účastnící se Tesla Coast to Coast rally – právě dojely do New Yorku
foto: Tesla Motors

Tesla Coast to Coast Supercharger rally se jela z Los Angeles do New Yorku. V podmínkách tuhé zimy a hustého sněžení trvala cesta dlouhá přes 5500 km celkem 76 hodin. Původní plán byl stihnout to pod tři dny, tedy pod 72 hodin – počasí tomu tak ale nechtělo.

Na cestu se vydaly dva elektromobily Tesla Model S v 85kWh verzi. Pochopitelně dobíjely pouze u rychlodobíječek Supercharger. Každé auto dobilo kolem 1200 kWh. Řidiči se střídali, aby auta mohla být pokud možno neustále v pohybu. Náklady na pohonné hmoty: 0 Kč.

V New Yorku, v obchodě Tesla Store, čekali na závodníky J.B. Straubel a Elon Musk, šéfové automobilky, kteří závodníkům pochopitelně gratulovali.

tisková zpráva

26 Comments on “Tesla: elektromobilem za 76 hodin ze západního na východní pobřeží USA”

  1. Toto je reakce na „Určitě
    Toto je reakce na „Určitě nejsem lepší“
    Vložil/a Pavel F. (bez ověření), Út, 2014-02-04 08:48

      Uvědomuji si, že to naše zdejší diskusní škádlení je jen hra se slovíčky. Ale vzhůru do boje.
      Hypotetický případ: Uvidím na ulici na zemi ležet tisícikorunovou bankovku, ohnu se pro ni, a pokud najednou neucítím, že si ji začínám vydělávat, tak jsem ji dle mne získal zdarma. Podle Vás zdarma není, protože ji kdysi musel někdo s určitým úsilím vyrobit a nejméně jeden člověk v řetězci si ji musel vydělat – takže byly vynaloženy jisté náklady a bankovka zdarma není.
      Hypotetický případ: Kdybych měl bráchu (jakože nemám) a ten byl nechutně bohatej (ale není, protože vůbec není) a ten by vlastnil automobil Tesla Model S (se zaplacenými 2000$ na zadarmové dobíjení) který bych si od něj půjčil, jaké by byly moje náklady na ujetí třeba 3000 km a při dobíjení na Superchargeru? Dle mne nulové (pomineme-li morální povinnost revanžovat se), dle vás podstatně vyšší, neboť někdo přece s nemalými náklady vůz vyrobil a další jej musel zaplatit.
      Váš příklad: „Když mi rodiče darují barák, tak ho sice pořídím zdarma, ale rozhodně to neznamená, že náklady na výstavbu domu byly nulové.“ mi připadá jako ono pověstné míchání jablek s hruškama.
      My se asi každý bavíme o něčem jiném.
      Nyní k již zmíněným 2000$. Pokud si někdo může koupit auto za zhruba 2 mega (v korunách), tak pro něj částka 40 000 Kč jsou drobné. Takoví lidé si nekupují tyto vozy proto, aby ušetřili, ale jsou to fandové, kteří na to mají. (Ten kdo prodá pole i statek a ještě se zadluží, aby si toto mohl koupit, není kupující ale wůl.)
      Ale je zde jiný problémeček; budu-li bydlet a jezdit v blízkosti Superchargeru tak jezdím za předplacených „zadarmo“, ale pokud k nejbližšímu Superchargeru budu mít dojezdovou vzdálenost půl „nádrže“ jsou tyto „zadarmo“ drahé, protože jsou naprosto zbytečné, jelikož jsem s půlkou vyjel (abych dojel) dojedu s prázdnou, nabiju do plné, vrátím se a mám zase jen půlku a mohu jet nabít „zdarma“ znovu etc. etc.
      Předpokládám, že je snad každému jasné, že ono v článcích zmiňované „dobíjení zdarma“ je nadnesený pojem.
      Slovy klasika – všechno je relativní 🙂
    (proč jsem to vlastně celý psal?)

      1. Náklady na nabíjení
        Náklady na nabíjení nebyly rozhodně nulové. Mohli nabít zdarma, ale náklady nejsou nulové.
        Když mi rodiče darují barák, tak ho sice pořídím zdarma, ale rozhodně to neznamená, že náklady na výstavbu domu byly nulové.
        Věta v článku zní tak, jako kdyby ježdění s Teslou bylo beznákladové. Ale až se Tesly trochu rozšíří, jistě začne Elon Musk superchargery zpoplatňovat, aby na tom neprodělal kalhoty…

            1. Určitě nejsem lepší
              Určitě nejsem lepší ekonom než Musk. 🙂 Ale rád bych. 🙂
              Nicméně to, že dostanete něco zadarmo neznamená, že to nemá žádné náklady.
              I výše uvedené nabíjení, které se tady zdůrazňuje jako zadarmo, tak zadarmo není. Majitel auta musel předem zaplatit 2000USD za nabíjení „zadarmo“. Takže opravdu je nabíjení zadarmo, jak se v článku píše?

                1. Tezky je nekomu vysvetlovat,
                  Tezky je nekomu vysvetlovat, ze kdyz za dobiti baterky nezaplati nic, ze je to proste zadarmo.

                  Je to podobne, jako kdyz si necham predelat auto na plyn, stoji to cca 30 tis jako jednorazovy naklad, ale pak mam palivo o cca 50 % levnejsi a je jen na me jak s tim nalozim.

                  Tenhle clovek to nepochopi a stale bude tvrdit, ze ten plyn proste neni o polovinu levnejsi!!! :-))))))))))))))))

                  U Tesli je to 2500$ priplatek, nebo v cene pro 85kWh verzy.
                  Ale pak mam dobijeni zdarma. Vidite tu analogii s tim plynem?
                  Jestli ne, tak doporocuji se vratit do zakladni skoly.

                2. Ne opravu nejezdíte
                  Ne opravu nejezdíte zadarmo. Protože jak jste uvedl, musel jste vynaložit jednorázové náklady na přestavdu. Tudíž zadarmo začnete jezdit až tehdy, když úsporami z používání nového paliva splatíte onen jednorázový náklad. Ale ani potom nejezdíte zadarmo. Jelikož provoz auta není jenom palivo. Musíte měnit, olej, filtry, baterii…

                  Proto ani u tesly náklady nemohou být 0.

                3. presne tak, pouze naklady na
                  presne tak, pouze naklady na palivo u Tesly jsou nulove. A to jen kdyz nabiji ze SC. Ostatni naklady na opotrebeni pneu a spol zustavaji 🙂

                  A presne to se pise v clanku: „Náklady na pohonné hmoty: 0 Kč.“ Nejak nechapu co vsichni porad resi…

                4. No ony ani u tesly ty
                  No ony ani u tesly ty náklady na PHM ejsou 0 😉

                  Když se domluvíš s nějakou automobilkou, nebo benzinkou, že jim jednorázově zaplatíš určitou sumu a po zbytek života budeš čepovat zadarmo. Tak fakticky taky nejezdíš zadarmo, protože jsi za to na začátku zaplatil onu paušální částku.
                  Zadarmo začneš jezdit až ve chvíli kdy se ti neplacením při tankování vrátí ta vložená částka.
                  Takže se tady dá řešit maximálně to, za jak dlouho, začnou majitelé pravdu jezdit zadarmo. Zde ale souhlasím s už zmíněným názorem, že pokud si někdo koupí auto za 2M tak asi nebude řešit tu paušální částku za PHM.

          1. Jednoduché počty. Při
            Jednoduché počty. Při průměrné ceně 6.59 centu/kWh (prům. cena pro průmysl za listopad 2013) si za 2000USD koupím cca. 30,5Mhw. Pokud vezmu papírovou spotřebu Tesly S 18.1 kW/100km, tak za 2000USD najedu cca 100 tisíc mil. Číslo sice vypadá hezky, ale není v tom započtena cena za výstavbu a údržbu superchargerů, změna cen elektrické energie a v US nájezd auta přes 100 tisíc mil je docela běžný jev.
            V okamžiku, kdy z Tesly se stane trochu rozšířenější značka, průměrný nájezd se výrazně zvýší a 2000USD nebude stačit na doživotní nabíjení zdarma.

            1. Uz jsem to tu psal jednou.
              Uz jsem to tu psal jednou. Podle jednoduché matematiky, když vezmu, že „příplatek“ je 2000(až 2500) USD(v Evropě 2100EUR), tak jen při prodaných vozidlech to už dnes dělá cca. 50mil.USD. což je při instalaci nákladů v průměru cca.130.000USD na jedno nabíjecí místo-záleží kolik je stojanů(od 100 do 175tis.USD). Některá místa mají fotovoltaiku, takže si nasebe i vydělávají. I tak při průměru to dělá cca.380 kompletních míst. Dnes je jich necelá stovka. Do konce roku to bude tak 200Ks, tzn. že furt mají skoro 50% zaplaceno navíc. Myslím, že než ta auta projedou 25mil.USD(500mil.CZK nebo cca.380GWh el. dle Vašich 6,59 US centů a jestli kalkulacka nekeca tak přes 2 miliardy km) tak to bude chvíli trvat, když 80-90%km si lidi dobijou doma. Počet prodaných vozidel stale roste, takže po pokrytí např.Ameriky a tím pádem „ukončení“ výstavby při zvyšujícícm se prodeji vozidel budou na tomto stale vydělávat a můžou si dovolit to nechat zadarmiko.

              1. Presne tak, Tesla ma
                Presne tak, Tesla ma vydelano na leta dopredu a presto to lidi chteji. Proste vi jak prodavat vedi jak delat PR, jsou to nejen dobri technici, ale i obchodnici.

                A presne je dulezite si uvedomit, ze 80-90% dobiji doma, ne v SC na ceste.

                A take velmi mnoho SC ma FVE. FVE panely ma Musk „skoro“ zadarmo, protoze ma i uspesnou firmu na FVE elektrarny, takze TESLA Motors, rozhodne na SC neprodelava, spise naopak jen a jen vydelava.

                Ma to proste vyborne vymyslene a ostatni co tomu neveri jen krouti hlavou a plyvaji spinu kde muzou, protoze to nevymysleli sami. Nic jen cira zavist.

            2. hehe 😀
              A to myslite, ze

              hehe 😀
              A to myslite, ze celych 100.000 mil nabije ze SuperChargeru? Jsou rozmisteny mezi mesty, tak aby umoznovaly cesty na dlouhe vzdalenosti, ale stejne v 90% nabijite doma (konkretni cisla od Tesly jsou zatim 96%, predpokladam ze to klesne k tem 90% jak se budou SuperChargery rozsirovat).

              Pri zachovani soucasneho pomeru by prumerny zakaznik musel ujet 2400.000 mil z vlastni elektriny a 100.000 mil ze SuperChargeru a pak by se to Tesle nevyplatilo 😀
              Pokud pomer klesne na 90:10 tak zakaznik bude muset ujet 900.000 mil ze sveho a 100.000 mil z Tesly.
              A pokud uvazim ze polovinu sumy daji na vystavbu SC, tak prumerny zakaznik musi ujet 450.000 mil ze sveho a 50.000 mil ze SC aby se to Tesle prestalo vyplacet.

              Otazkou tedy je kam se az posune pomer mezi dobijenim doma a dobijenim ze SuperChargeru. Aktualne je na 96:4. Viz vyuzivani SC. Ujete mile celkem: 168.000.000 (tady pisou dokonce almost 200 million miles driven to date.)

              Pokud nezacnou stavet SuperChargery ve mestech, tak ze by si lidi dobijeli cestou z prace, tak se neni ceho obavat a je to zlaty dul pro Teslu.

              PS: jestli mate lepsi odkazy na pomer mezi dobijenim doma a na SuperChargeru, tak se s nama podelte prosim, pridam si je do zalozek 🙂

        1. Autor snad píše o
          Autor snad píše o nákladech na phm. Tady se nabíjelo kWh elektrické energie a ta snad nemá s PHM nic společného. Samozřejmě, že nesmíme šťourat dále do energetických mixů při výrobě elektřiny atd… Každopádně velký úspěch a doufám, že zatím jen jeden z prvních kroků.

Napsat komentář