Tesla dosáhla limitu, od roku 2020 na její elektromobily nebudou žádné federální dotace

Tesla oficiálně potvrdila, že doma ve Spojených státech už jako první prodala přes 200 000 elektromobilů. To znamená postupné snižování federální dotace $7500.

Elektromobil Tesla Model 3 je už dnes nejprodávanějším autem na baterky v USA a Kanadě.
foto: Tesla

Automobilky prodávající v USA své elektromobily mohou u svých aut počítat s federální dotací $7500. Ovšem jen do té doby, než prodají 200 000 těchto vozů.

To se právě jako první automobilce podařilo společnosti Tesla. Ještě do konce letošního roku si zákazníci i přesto mohou objednat její auta stále s federální dotací $7500 a automobilka je může vyrábět a prodávat v jakémkoliv množství.

od 1. ledna 2019 se ale dostupná dotace sníží na $3750 a od 1. července 2019 do konce roku 2019 už jen na $1875. Bude to platit pro všechny elektromobily Tesla, tedy Tesla Model S, Tesla Model X a Tesla Model 3. Nejvíce to ale pochopitelně pocítí zájemci o Model 3.

Tesla pozdržela některé dodávky svých aut ve druhém čtvrtletí 2018, aby hranici 200 000 kusů překročila až ve třetím čtvrtletí, a tak zajistila svým zákazníkům nejvyšší federální dotaci až do konce letošního roku (takto je zákon nastaven).

S tím, že aktuálně překročila hranici 5000 vyrobených kusů Tesla Model 3 týdně a míří k 10 000. Nyní už může vyrábět a prodávat jakékoliv množství aut až do úplného vypršení federální dotace na konci roku 2019.

Dalšími automobilkami, které brzy dosáhnou hranice 200 000 prodaných elektroaut, jsou GM, Nissan a Ford. Nicméně historicky první automobilkou, která od roku 2020 nebude na své elektromobily dostávat žádné federální dotace (pokud se nezmění zákon, což se za prezidenta Trumpa čekat nedá), se stane Tesla.

Tesla, InsideEVs, Electrek.co

134 Comments on “Tesla dosáhla limitu, od roku 2020 na její elektromobily nebudou žádné federální dotace”

      1. Tak tomu sa hovorí megapodvod 😀
        To, že predstavitelia

        Tak tomu sa hovorí megapodvod 😀
        To, že predstavitelia fosílnych automobiliek odrbávajú všetkých a vo všetkom (emisie,spotreba…), to samozrejme nemôžeme spomínať, že ?!
        Hlavne, že sme si kopli do Muska a sme spokojní.

  1. Jsem zvědav na Tesla prodeje za červenec. Tvrdí že od
    Jsem zvědav na Tesla prodeje za červenec. Tvrdí že od června vyrábí 5000 aut týdně, tak když odečtu 3 týdny na dodání, tak musí za červen a první týden v červenci vyrobit a prodat 18 tis. TM3, , tedy 3x více než dosud, tak uvidíme ve statistice, kde je pravda.

        1. Určitě budou nějaké odstávky pro úpravy jako doposud
          Určitě budou nějaké odstávky pro úpravy jako doposud (většinou vždy pár dní v měsíci), tedy maximum bude 4 týdny výroby v měsíci. 6000/týden má být až v průběhu srpna, tedy udržitelná výroba nejdřív v září a tedy dodávky max. 24 tisíc za měsíc nejdřív od října. Na víc se podle mě do konce roku nedostanou, navyšování výroby ze 6 tisíc na 10 tisíc za týden má trvat skoro rok.

    1. Odhadovaná výroba za červen je 12 500 vozů. Výroba ze
      Odhadovaná výroba za červen je 12 500 vozů. Výroba ze začátku července byla nula (úplné zastavení kvůli americkým svátkům), pak ještě probíhaly nějaké další úpravy na výrobní lince, takže dodávky za červenec z červencové výroby budou minimální. Osobně bych tipnul prodeje TM3 za červenec tak 14-15 tisíc. A k těm červnovým číslům jste zapomněl přidat nějakých 2300 ks do Kanady, tedy už hodně slušných 8300 ks dodaných TM3 za červen.

            1. Dal jim po tom šíleném konci června volno víc dní,
              Dal jim po tom šíleném konci června volno víc dní, nevím přesně jestli 4 nebo 5. Naplno výroba nejela ještě dýl, protože bylo potřeba udělat změny pro výrobu verze s pohonem všech kol a tato verze má taky nějaký náběh, rozhodně ne z 0 na 700 ks denně za dva dny. Dejte mu čas, je stále 1,5 roku před původním plánem (masová vyroba TM3 od roku 2020, kterou posunul o dva roky po tom neočekávaném ohromném počtu rezervací a 6 měsíců skluz je stále super).

              1. Masová výroba od roku 2020? Vždyť spustili
                Masová výroba od roku 2020? Vždyť spustili předobjednávky v roce 2016 s tím, že tvrdili minulý rok, že letos dodaji auta do EU. Celkový odhadovaný dluh Tesly je 10 mld. USD, který je skrytý různým přefinancovaním a přesuny v účetnictví, které nyní už nejede v účetních standardech. Budovy jsou v majetku bank a finančních společnostech. No držím jim palce.

                1. Ano, původní plán byl 500 tisíc aut v roce 2020 a změnil
                  Ano, původní plán byl 500 tisíc aut v roce 2020 a změnil se až po těch objednávkách. Že se změní na 2018 plácnul Musk dost neuváženě, ale furt je lepší mít nereálné cíle a skoro je splnit než mít malé cíle.
                  S tím dluhem naprosto souhlasím. To bude ještě dlouho těžká koule na noze.

  2. Podla mna je treba dotacnu politiku len zmenit na udrzatelnu.
    Podla mna je treba dotacnu politiku len zmenit na udrzatelnu. Napriklad zavedenim dalsej dane na pohonne hmoty. Cim viac budu ludia jazdit tym viac bude na dotacie pre nove BEV a tym budu jazdit na ropu menej a tym budu nizsie dotacie az neskor uplne zaniknu. Celkom jednoduchy mechanizmus. Nechapem preco sa uz nepouziva.

    1. Protože by to bylo moc transparentní a nešlo by to
      Protože by to bylo moc transparentní a nešlo by to začlenit do daní/rozpočtu a strany by se o tento díl nemohly porvat a mohly by „pouze“ určit firmy podle razítka (s náležitou horskou přirážkou). A tam tečou peníze jen konkrétním lidem – a to se ve sněmovně prosazuje asi nejhůře.

          1. Jak říká oblíbené – Moje svoboda končí tam, kde
            Jak říká oblíbené – Moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda toho druhého – tak klidně ať si jezdí fosilem, smrdí, vypouští jedy, dělá kravál, vibruje. Jeho volba. Ale ať ty vibrace má odizolované když stojím vedle něj, ať ten kravál je jen uvnitř jeho vozidla, ať si ty smrady a jedy pouští jen do kabiny a tam si je sám čichá. Jeho volba, jeho svoboda. Moje je ticho a čistý vzduch bez vibrací.

              1. Ktorý si tam, samozrejme, nechal aj ty, keďže na každý
                Ktorý si tam, samozrejme, nechal aj ty, keďže na každý liter paliva, ktorý spáliš vo svojom sračkomete treba 1,3kWh tej špinavej el. energie.
                Ale ty, na rozdiel, od Radovana produkuješ sajrajt a kravál !!!
                Byť na tvojom mieste, tak by som bol ticho.

                1. Proc by mel byt ticho, ma pravdu. Nic neni zadarmo, takze si
                  Proc by mel byt ticho, ma pravdu. Nic neni zadarmo, takze si nechte ty kecy o tom, jak jste ekologicti. Namyslenci bez zraveho usudku, to mozna.

            1. Tato plaenta nepatri nikomu, tedy ani ekomagorum. Neni zadny
              Tato plaenta nepatri nikomu, tedy ani ekomagorum. Neni zadny duvod proc by meli rozhodovat o cemkoliv jinak, nez silou sveho jednotliveho hlasu. Ja take se musim divat na reklamu a to ji nesnasim. Vetsina ale neprotestuje a tak se musim podridit. Pokud si jezdite na elektro, vase volba. Ja jezdim na bezin nebo naftu. Moje volba.

                1. Podle mně planetu ovládaj paraziti, ty jsou tu nejdýl.
                  Podle mně planetu ovládaj paraziti, ty jsou tu nejdýl.

                2. No, z logiky mi to nesedi. Parazit potrebuje hostitele.
                  No, z logiky mi to nesedi. Parazit potrebuje hostitele. Planetu samozrejme neovlada nikdo, ani lide. Krom toho v ramci vesmiru jsme naprosto nevyznamni.

                3. Nikoliv, planeta nepatri nikomu. Evoluce funguje majoritne na
                  Nikoliv, planeta nepatri nikomu. Evoluce funguje majoritne na principu konkurence (ano vim, ze existuje i symbioza a kooperativni model ale jsou minoritni), takze to k cemu realne dochazi je nase dominance. Proc? Protoze nasi predkove byli uspesnejsi nez jine druhy, zabili vice zvirat, vybili ty nebezpecne a nam zajisili snazsi reprodukci a zivot. To jen my se chovame jako idioti a pasujeme se do role ochrancu. A pritom je nam jedno, ze jsme zrudy, co misto zabiti desiti vlku nechaji krutou smrti zemrit stovky ovci. V cem je jejich utrpeni mensi? Jen holt jsou to ovce ze, nejsou tak cool jak vlci.

                1. Chudák von se musí dívat na reklamu. Asi není
                  Chudák von se musí dívat na reklamu. Asi není svéprávnej. 😉

                2. Njn KuK, tak to je jasne. To me neprekvapuje, ze jedinou
                  Njn KuK, tak to je jasne. To me neprekvapuje, ze jedinou reklamu co zna je ta z televize. Televizi ale nemam.

                3. Billboardy v ulicich, internetova reklama … (ovladac pouzit
                  Billboardy v ulicich, internetova reklama … (ovladac pouzit nemohu, protoze zadnou TV nemam, tento druh reklam me tedy skutecne netrapi.)

            1. Až na to že to byla vaše reakce, která první postrádala
              Až na to že to byla vaše reakce, která první postrádala jakýkoliv argument a nesla se v duchu emocionálního výlevu.
              Takže za mě – až padně něco o čem lze diskutovat. Do té doby – sorryjako 😉

              Říct že něco nelze nebo nesouhlasit bez uvedení důvodů je přínos do diskuse : 0.

                1. Tak popořadě:
                  1) Reagujete na poznámku proč nejdou

                  Tak popořadě:

                  1) Reagujete na poznámku proč nejdou „zefektivnit dotace“ (bo politici), odhlédneme-li od toho jestli jsou dotace „správné“ nebo jestli jdou zefektivnit… reagujete (zřejmě) myšlenkovým pochodem že ti co jezdí na benzin by neměli doplácet na ty co jezdí EV.

                  Tedy už od počátku vlastně nekomentujete můj příspěvek ale ten předchozí 😉

                  2) Pokud neodhlédnu od faktu zda jsou či nejsou dotace správné (čehož jsem se ve svém příspěvku ani nedotkl), vyčítáte mě, nebo pisateli ob-příspěvek že dotace jsou špatné. I když ani pisatel přede mnou netvrdí že jsou správné, ale že jsou špatně prováděny. Opět, ani v tom příspěvku není explicitní obhajoba dotací jako něčeho co je „úžasné“.

                  Tedy oponujete něčemu co ani jeden z nás netvrdí 😉

                  3) Tvrdit že něco je špatně a že by se to mělo zrušit je… Mno, kromě toho že už to bylo řečeno nesčetněkrát je to jaksi nekonstruktivní, ať už kritika nebo něco jiného. Bez nějaké protimyšlenky to není argument ale čistá „nula“, prázdný příspěvek na který se s nejlepší vůlí nedá ani trochu reagovat protiargumentací protože žádné argumenty neobsahuje.

                  4) Pokud bychom se bavili přímo od začátku o dotacích – s největší pravděpodobností bychom došli do patové situace s názvem „a co si tak asi představujete že se s tím dá reálně dělat“. A jak už můj příspěvek napovídal – z mého pohledu vše stojí a padá na lidech v politice. Do té doby jsou jakékoliv návrhy na rušení (kdyby zrušení dotací bylo opravdu nejlepší řešení) když už ne plané, pak jen cestou jak nemít alespoň tento rádoby přehled o plýtvání společnými penězi.

                  Tedy bod 4) bychom mohli považovat za diskusi kterou jsme asi mohli vést, bohužel můj příspěvek jaksi nerozporoval špatnost dotací… ani ten předtím…

                  Jak vidíte, snažil jsem se vážně hodně přijít na to co jste měl na mysli, proč a jak se to může týkat jakékoliv argumentace. Bohužel jsem selhal.

                2. ad 1) Ano, v tom mate pravdu.
                  ad 2) Pisatel puvodniho

                  ad 1) Ano, v tom mate pravdu.
                  ad 2) Pisatel puvodniho prispevku navrhuje prerozdelovat, tedy navysit danove zatizeni pro uzivatele fosilnich paliv a tyto smerovat do dotace EV. Tedy dotace. Cituji puvodni prispevek „Napriklad zavedenim dalsej dane na pohonne hmoty. Cim viac budu ludia jazdit tym viac bude na dotacie pre nove BEV a tym budu jazdit na ropu menej a tym budu nizsie dotacie az neskor uplne zaniknu.“
                  ad 3) Pokud reknu, ze dotace by se mely zrusit, pak se ve skutecnosti jen vracim k prirozenemu stavu. Tedy standardni trzni ekonomika, protoze o te vime, ze funguje. Argumentu je mnoho, normalni je nekrast a dotace jsou kradezi, pokud to ovsem neni rozhodnuti vetsiny lidi.
                  4) Co se da delat s dotacema. Predevsim je nezbytne, aby dotace byly neco, na cem se shodne alespon vetsina lidi. Tedy referendum, je jednou z moznosti, jak se zeptat, opravdu chcete prispet nekomu na EV, jsou to vase penize, tak se rozhodnete.

                3. Takže to můžeme shrnout:
                  * dotace jsou zlo a zaslouží si

                  Takže to můžeme shrnout:
                  * dotace jsou zlo a zaslouží si zrušit z povrchu zemského
                  * referendum řeší všechno

                  Doufám že mi prominete to „absurdizování“ výroků, pro účel diskuse 🙂
                  Nesouhlasím ani s jedním bodem, ne proto že bych byl zastánce dotací nebo skrytý monarchista ale z prostého důvodu – všechno má své důvody, plusy a mínusy.

                  Budu velmi stručný, doufám že i tak směr naznačím správně:
                  * dotace jako takové by i fungovaly… ale v mém revolveru je příliš málo nábojů a pijavic je příliš mnoho
                  * referendum je velice ušlechtilé, kdo si ale vezme na starosti osvětu a správné NESTRANNÉ podání ?

                4. To shrnuti, pokud je to brano jako nadsazka, tak proc ne.
                  To shrnuti, pokud je to brano jako nadsazka, tak proc ne. Jisteze oba vime, ze komplikovany svet nelze zjednodusit tak, jak by se to politikum libilo.

                  S temi naboji to je urcite pravda a navic, at uz by onen revolver mel kdokoliv, je mozne jej uplatit nebo mu vyhrozovat. A protoze osviceni monarchove nejsou na sklade, tak nezbyva nez se poohlidnout po jinem zpusobu. Coz by mohlo byt referendum, ktere rozhodne neni dokonale a ma sve mouchy, ale v porovnani se soucasnym systemem je teoreticky stabilnejsi a ucinnejsi. Proc? Jista forma referenda uz tady je, se vsemi nevyhodami, kazde 4 roky a nazyva se volby. A nestranne podani neni a nikdy nebude. Zadna objektivni pravda totiz neni. Ale co je, je souboj dvou ci vice pohledu. A presto, ze vsechny sdelovaci prostredky se mohly zblaznit, presto vyhral Trump. A ukazuje se, ze je to sakra dobry prezident. Tak bych tu viru ve zdravy rozum normalnich lidi neztracel, kdyz uz se z elit stali magori bez zdraveho usudku, spetky moralky a logickeho uvazovani.

                5. Ano, samozřejmě že nadsázka.
                  Ale volby = výmysly ad

                  Ano, samozřejmě že nadsázka.

                  Ale volby = výmysly ad absurdum, dotace, zneužití dotací…

                  A kdyby existovala nějaká objektivní pravda, prostě by se předložila jako odůvodnění nějakého zákona. Žádné referendum již netřeba.

                  Tím objektivním a nestranným jsem měl na mysli zajištění aby každý doopravdy pochopil co znamená ANO a co znamená NE v referendu. Protože nemám vaši víru ve zdravý rozum většiny a není to tím že bych si myslel že 90% populace jsou analfabeti ale protože není možné aby se o danou problematiku zajímal každý. Těch 90% prostě jen má důležitější věci na práci než studovat efektivitu EV a ekonomický dopad koupě na svůj rozpočet… například.

                  Tu část s Trumpem budu dělat že jsem neviděl 😀

        1. Je to takový postupný proces. Nejprve, ještě za
          Je to takový postupný proces. Nejprve, ještě za socialismu, se lidi začali bouřit proti nedýchatelnému vzduchu z továren, pak elektráren. Následně proti následkům těžby, povrchové i podzemní. Pak se začala regulovat doprava, až se vyplatilo podvádět se spotřebou a později emisemi. Pak se přestával všude kouřit tabák. Nyní se to řeší na úrovni rodinných domů a kotlů. Hluk se řeší také, odtud obchvaty, protihlukové stěny a další opatření
          Samozřejmě nejlepší je eliminovat vznik těchto jevů. A mnoho lidí nechápe, že sice občasný koncert nebo párty u sousedů do noci jsou děs, ale že jsou vystaveni neustálému hluku, smradu, jedů a vibracím spalovacích motorů, jaksi neřeší, protože si mnoho z nich zvyklo. Ale ne všichni. A toto řeší elektrická doprava. Kdo chce dělat binec na úkor života a zdraví ostatních, musí za to zaplatit.

        2. Tady se mylite vy. Vy si myslite, ze tim, ze jezdim na benzin
          Tady se mylite vy. Vy si myslite, ze tim, ze jezdim na benzin poskozuji vase zdravi. Ja si to nemyslim. Je to hloupost. Pak tedy si oba myslime neco jineho. A protoze mame neco co se alespon trochu nazyva demokracie, tak jde o to, co si mysli vetsina. Takze vas argument ma vahu jednoho lasu z cca 5,5 milionu, muj take. Pokud si budete uzurpovat pravo rozhodovat o me, pak dojde ke sporu. Pokud rikate udelejme referendum o zavedeni takove nesmyslne dane, souhlasim. Ale to se neomarxistum veru nelibi ze, protoze oni si mysli, ze jako jedini maji pravdu. Myslet si, ze jediny mam pravdu, je znakem nabozenstvi a tedy iracionality.

              1. Ja by asi u nas (a spouste dalsich „chudsich zemi“) dopadlo
                Ja by asi u nas (a spouste dalsich „chudsich zemi“) dopadlo referendum ve stylu:
                „chcete si poskozovat zdravi nebo kupovat nejlevnejsi ojetinu za 200k (a bude jich proklate malo)?“
                Tady se obavam vyhraje vetsina, ktera elektromobilni sen nesni a nema na nej. Navic, co by udelaly ceny elektro ojetin, asi netreba diskutovat.

                1. Takže vlastně buďme *rádi* za výfuky v ulicích ;-)….
                  Takže vlastně buďme *rádi* za výfuky v ulicích ;-)…. O_o…. 🙁

                2. „Radi“ bych to asi uplne nenazval. Ale pokud nechame „masy“
                  „Radi“ bych to asi uplne nenazval. Ale pokud nechame „masy“ hlasovat, jestli smi mit alespon smradlava levna auta nebo zadna (budou jen takova, ktera si nebudou moct dovolit), asi je jasne, jak to dopadne (volba mensiho zla – mozna onemocnim proti urcite se nedostanu do prace/na nakup/na vylet).

                3. No jo, ale tahle disparita je založená na levných
                  No jo, ale tahle disparita je založená na levných spalovácích které jsou levnější než jetá EV jen a jen protože výrobci nejsou zatíženi externalitami a dostávají kotel úlev.

                  Velice rád bych viděl jak by to bylo v nepokřiveném světě… jetý spalovák 150-200 ? Pak by to hlasování dopadlo asi jinak.

                4. „Nechame masy“ a vy jste jako kdo? Kdo to je tedy my? Cim se
                  „Nechame masy“ a vy jste jako kdo? Kdo to je tedy my? Cim se lisite od masy?

                5. „Masy“ (ty uvozovky jsou tam umyslne) – nadpolovicni vetsina
                  „Masy“ (ty uvozovky jsou tam umyslne) – nadpolovicni vetsina volicu. Nebo jinak receno prostredni dva kvantily podle prijmu – podle udaju stataku cca 19-35 hrubeho. Tihle lide fakt nebudou hlasovat pro to, aby nejlevnejsi dostupna ojetina byla za 200k. Jejich realne maximum je lehce jeta oktavka prave do tech 200k, ne Ioniq za mega nebo Tesla za tri.

                  Nastesti patrim do toho posledniho kvantilu, ktery si to EV dovolit muze, ale jsem realista v tom, jestli si tahle skupina muze nebo nemuze neco prohlasovat v normalnim vetsinovem systemu.

  3. Tesla, this is the end. Ted uz toho moc neproda. Astronomicke
    Tesla, this is the end. Ted uz toho moc neproda. Astronomicke dluhy kam se podivas ktere neustale narustaji. Spatna kvalita zpracovani v porovnani s ostatnimi. Dlouhe doby oprav. Odsouvani nejlevnejsiho M 3. Mameni zaloh z lidi. Jeden nesplneny slib za druhym. Teatralni navysovani produkce ktere je neudrzitelne. Vyroba aut ve stanech….. atd atd. Radsi bez komentare.

    1. Vždycky, když se nechci zbytečně dohadovat, tak
      Vždycky, když se nechci zbytečně dohadovat, tak přecházím rovnou k sázce – řekněte si cokoli od 10 Kč do 1000 Kč a i termín krachu Tesly nechám na Vás. Zatím tedy 100 % diskutujících najednou znervózní a už si ve svých tvrzeních nejsou tak jistí. Překvapíte mě a budete první, kdo si se mnou vsadí na krach Tesly?

        1. A toto je klasicka fraza radoby-analytikov: ‚…nebude v zisku
          A toto je klasicka fraza radoby-analytikov: ‚…nebude v zisku dalších několik let‘.
          Misiou Tesly narozdiel od Apple nie je zisk, ale zmenit nieco na svetovej urovni.
          Maju to na prvej stranke oznamene ako aj ohladom ziadnych dividend pre investorov.
          Musk nestudoval politiku, tak to robi cez biznis(ktory studoval).
          A to je problem pre Wallstreet, ktory uznava len zisk a nema kam Teslu zaradit a tak na nu radsej drbu.
          Som akcionar Tesly, ale ked vidim co robi ta americka trumpeta s dovoznymi clami, zacinam mat obavy. A kopec US firiem a farmarov hlasi krach behom par mesiacov po zavedeni, ludia nebudu moct kupovat lacne cinske/EU/mexicke veci a navyse aj pridu o pracu a je tu brutal krach ekonomiky. Hoci Cina, Rusko, Saudska arabia a dalsi sa chcu zbavit USD ako rezervnej meny (obchod s ropou) ale Amici radsej stiahnu vsetkych so sebou. Tak to vidim ze budem musiet predat, hoci by som rad drzal 3-5r ked bude Tesla niekoľko sto mld firmou. Ale drzat asi nestoji za to ked padne trh na menej ako polovicu od jesene alebo zaciatkom bud. roka.

          1. „A toto je klasicka fraza radoby-analytikov: ‚…nebude v
            „A toto je klasicka fraza radoby-analytikov: ‚…nebude v zisku dalších několik let‘.“

            A divíš se, když jsou ve ztrátě 8 let? Nedávno řekli akcionářům budeme už v zisku a v zápětí chtějí investovat dalších x miliard do další fabriky. Měnit svět se dá s penězma v bance, s dluhama to jde hodně těžko. Musk samozřejmě dosáhl velkých úspěchů, ale lidí rychle zapomínají na průkopníky, kvalitní věci ustupují šmejdům a drahé věci jsou často převálcovány levnými. Musk teď stojí proti celému světu, který mu půjde po krku. SpaceX se podařil husarský kousek, druhou chybu už dynosauři neudělají.

            1. Nedivim, stale ich beru ako start-up a nevedia sa dohodnut ci
              Nedivim, stale ich beru ako start-up a nevedia sa dohodnut ci tech alebo auto. Peniazmi v banke svet nezmenis, iba ked ich pouzijes efektivne. A Tesla ich nemina na platy CEO alebo dividendy (ktore nic neprinesu) ale investuje do budov, strojov, vyvoja… tj kapitalu, a expanduje. A to sa neda inak. Ano, kvoli kecom antiTesla analytykov a shorterov chcu ukazat ze mozu byt zisku (ak chcu) a ja verim ze q3 alebo q4 sa to podari, ale zase – zisk znamena neefektívne vyuzite peniaze, co ich brzdi v ich misii.
              Pre teba osobne je asi dolezity a bez neho by si asi nic neurobil. Oni by bez dalsich fabrik a rozvoja stagnovali a opat ich misiou je zmenit svet transportu CO NAJSKOR, nie si nahrabavat prachy. A toto asi nasiera niektorych hater-ov…
              A mas pravdu, je to k… a tazke, ist proti vsetkym, osobne by som shortovanie zakazal zakonom, pretoze nic svetu neprinasa, len parazitizmus a zisk par jedincom na ukor tazkej prace timov ludi, ktori chcu nieco realne zmenit pre vsetkych k lepsiemu, a to ma pekne s..e.

    2. No ehm., víte, nakydat se dá na každého. Leafu se
      No ehm., víte, nakydat se dá na každého. Leafu se přehřívají baterie, Golf-e je je srandovní hračka předělaná z fosilu, atd. Pokud se týče fosilních vozů, tak světově renomovaní výrobci nedokáží vyrábět vozy, které by byly cenově přijatelné a ještě splňovaly emisní limity. Respektive, oni ve snaze co nejvíc zlevnit a prodat, jsou hodně pod cenou. Navíc ty komplikace s katalyzátory a blbnutí s provozními kapalinami.

      Kdybych si mohl vybrat bez ohledu na cenu, tak Tesla model 3 (S, X je na nás moc velké) nebo Hyundai Ioniq, ale ten má dost malou baterii.

        1. Pokud by se to mělo regulovat ekonomicky, tak by každá
          Pokud by se to mělo regulovat ekonomicky, tak by každá automobilka měla přispívat na léčbu pacientům s onemocněními dýchacích cest a přidružených onemocnění. Rakovina plic, hrtanu, astma, záněty průdušek, rozedma plic. Na to navazují například záněty středního ucha u malých dětí, časté chřipky a vůbec zánětlivá onemocnění honních cest dýchacích – ORL, alergie. A pak třeba další typy rakoviny – mízní uzliny, poruchy tvorby mízy obecně, kardiovaskulární onemocnění. Je toho opravdu hodně.
          Podle míry vypouštěných emisí. Jsou to tak astromomické částky, že byste se divil, jak rychle by to vyřešili. Ale fosilní autíčko si za 350 000 pak už nekoupíte.

          1. To je logicky nesmysl, mnozstvi skodlivin je primo umerne
            To je logicky nesmysl, mnozstvi skodlivin je primo umerne mnozstvi spotrebovaneho paliva, takze soucasna spotrebni dan je presne ten zpusob jak to delat. Auto v garazi necoudi. Mimochodem me strasne fascinuje u tak komplexniho a sloziteho problemu, jako jsou onkologicke nemoci, to vsechno hodit na skodliviny z aut. Trosku demagogie ne? Co treba koureni, stres, skodliviny v potrave, prirozena radiace … nebo taky i skutecnost, ze mutace bunek jsou metodou, kterou se ta zatracena evoluce sine kupredu. ANi jednomu z nas se to asi nelibi, ale co s tim nadelame.

            1. Stará pedagogická praxe praví, že motivace trestem
              Stará pedagogická praxe praví, že motivace trestem nefunguje dobře. Příliš často vede ke lhaní, fatalismu (stejně dostanu na prdel, tak budu dělat co chci) a přenášení nákladů na spotřebitele (jinak to nejde). Vždycky potřebujete, minimálně jako rovnocennou polovinu, i motivaci odměnou (dělej to dobře a budeš odměněn).
              Jako příklad lze uvést zkušenost s placením za komunální odpad podle vyprodukovaného množství. Výsledkem pokusů v 90.letech bylo v ČR jen to, že lidi, aby ušetřili, vozili odpadky do lesa.
              Známý je příklad školky v Izreali, kde po zavedení pokut za pozdní vyzvednutí dětí celou situaci jen zhoršil. Rodiče měli pocit, že mají „prodlouženou školku“ za příplatek, tak co by se stresovali se včasným příchodem.

              1. To je pravda. Sice některé pedagogické poučky vycházejí
                To je pravda. Sice některé pedagogické poučky vycházejí z módy ale nedá se jim upřít že nějaký pozitivní dopad mají (k tomu negativnímu), narozdíl od těch pouze negativních.

                Pak je tu poučka že když se něco škrtne z příjmu rozpočtu tak se musí odebrat na výdajích a to už by teklo méně penízků do kapsišek a to by nešlo přeci…

                Dříve než kdokoliv bude chtít rušit dotace, doporučuji zrušit mentalitu že rozpočet se nedá snížit. Protože zrušením dotací se docílí jen toho že ty peníze potečou ještě na horší místa 😉

                1. Stát má svoje zájmy, cíle a povinnosti. Dotace a pokuty
                  Stát má svoje zájmy, cíle a povinnosti. Dotace a pokuty jsou prostředky jak jich dosáhnout, protože s některými lidmi a většinou firem se dá bavit jedině přes prachy, jiné řeči nerozumí. Obojí jsou to „jen“ nástroje a strašně záleží na tom, jak jsou využívány (sekyrou taky můžete posekat dříví na podpal nebo vyvraždit rodinu). Cílem by mělo být, aby tyhle nástroje byly využívány uměřeně, transparentně, spravedlivě, pro správné cíle a jejich získání nebyla pakárna. Mluvit o plošném rušení je nebezpečný nesmysl.
                  Za mě ještě dodám, že je vhodné podporovat věci, které se jednou koupí a pak přinášejí dlouhodobý užitek i bez další podpory (investice do výrobních zařízení, investice do zařízení na snižování emisí, …). Např. kotlíkové dotace jsou udělány správně, podpoří koupi nového úsporného zdroje tepla, ale i kdyby se celá akce s okamžitou úplatností zrušila, vynaložené prachy ještě x let ponesou užitek. Idiotské bylo v 90. letech dotování paliva (nejdříve elektřina, pak plyn). V okamžiku, kdy podpora skončila, se to celé sesypalo.

                2. Jako pobídka jsou dotace fajn, bohužel se na to vždy
                  Jako pobídka jsou dotace fajn, bohužel se na to vždy nabalí pijavice a z „výhody“ se stane normál+“pruda“ od státu. Neříkám že kotlíkové nebo jakékoliv dotace tak vždy dopadly ale rozhodně nešlo nikdy 100% investic do 100% efektivity. Vždy si tu ukrojil ten, a tam tamten. Nakonec to asi i někdy vychází levnější než bez dotací ale ne tolik aby to stálo za to všem…

                  Jistě, za pobídkou musí následovat kontrola využití a vymahatelnost. Ale jakmile se balast nabalí do výše dotace, nebo téměř do výše… ? Konec efektivity, volání po zrušení (neb fakticky je to opravdu neúčelné přerozdělování).

                3. 100% efektivita je teoretické maximum, nevím jestli je v
                  100% efektivita je teoretické maximum, nevím jestli je v praxi dosažitelné. Ale mělo by být cílem se jí co nejvíce přiblížit a maximálně redukovat balast a správně strukturovat dotace, aby se s ní nestaly jen extra prachy pro výrobce …
                  Z tohoto pohledu byl třeba ten program podpory EV v USA udělaný dobře. Byl spravedlivý (pro všechny výrobce stejná pravidla), nestranný (podpora pro EV, FCEV, PHEV), transparentní (jasně deklarovaný daňový odpis), jednoduchý (doložím koupi do DP), přináší trvalý užitek (jednou koupený EV bude jezdit) a konečný (po prodeji 200k kusů dotace postupně skončí).

                4. Takže si rozumíme že správně provedená podpora je ok
                  Takže si rozumíme že správně provedená podpora je ok 🙂
                  Kdyby dotace nerozežraly pijavice, nebylo by proti ní tolik brojení a všeobecná frustrace a (oprávněné) volání pro plošné zrušení.

            2. Jenže pak nastoupí pravdoláskaři kteří zjistí, že
              Jenže pak nastoupí pravdoláskaři kteří zjistí, že huhlí bude drahé a co chudák babička a mladé rodiny kteří tím huhlím topí. No a co kdyby se nám nedejbože kvůli ceně rozpadlo CZT! Co by Tupolánek žral? Huhlí? dyť bude drahé!

          1. Jenže trh se řídí spíše pudy a egem než logikou a
            Jenže trh se řídí spíše pudy a egem než logikou a správností, či dokonce nějakým plánováním budoucnosti.
            Netvrdím že dotace jsou good, ale je to (měl to být) nástroj pobídky a urychlení procesu změny. Jestli je to pobídka správným směrem je opět námětem pro obsáhlou a nekončící diskusi.
            Další druh diskuse lze vést na téma proč dotace vlastně nepomáhají, jedni tvrdí že za to může ekonomika, já tvrdím že za to může ten řetěz pijavic co z té dotace vysají veškerý život a donutí vás koupit si předraženou věc s xy pravidly když bez ní máte tu samou věc bez pěticípého razítka a beze strachu že budou ty peníze chtít zpátky…

        1. Když nepomáhají dotace, tak zvýšíme dotace o to víc. To
          Když nepomáhají dotace, tak zvýšíme dotace o to víc. To by bylo, abychom tu slepou uličku a neperspektivní technologii neprosadili. To si pište, že všichni budete jezdit za draho na vodík, snad jste si nemysleli, že snad budete jezdit zadarmo na sluníčko či vítr? Jó, to by se vám tak líbilo…
          Tak nějak mi to tu připadá. Je mi smutno z mrhání našich peněz 🙁
          http://ekonomicky-denik.cz/stat-mozna-investuje-desitky-miliard-rozvoje-vodikove-dopravy/

            1. ale ano. ale tvrdit, ze jsou dotovane vic je blbost. co je to
              ale ano. ale tvrdit, ze jsou dotovane vic je blbost. co je to vic? vic absolutne? nebo vic na pocet vyrobenych vozidel? take bych moc netvrdil, ze na vyzkum a vyvoj spalovacich motoru automobilky skoro vzdy berou granty a dotace. to mi prijde tvrzeni na hranici hoaxu.

              1. Já myslím, že byste se divil. V podstatě na všechny
                Já myslím, že byste se divil. V podstatě na všechny technologie spalovacího motoru související s omezováním emisí dostávají automobilky hory peněz. A jasně, na auto jsou asi teď elektromobily dotované víc. Nicméně v absolutním měřítku jsou samozřejmě dotace do spalovacího automobilového průmyslu mnohonásobné.

                1. ano. vzhledem k tomu, ze elektromobilu se nevyrobi ani jedno
                  ano. vzhledem k tomu, ze elektromobilu se nevyrobi ani jedno procento rocne v porovnani tak bych se strasne divil, kdyby dotace na auto byli vesti na spalovaci vuz, nez na elektromobil. ale ja neverim, ze je dotaci do spalovacich motoru vic, nez dotaci na elektromobil v absolutnim meritku.

                2. “ ze elektromobilu se nevyrobi ani jedno procento rocne“
                  ehm

                  “ ze elektromobilu se nevyrobi ani jedno procento rocne“

                  ehm neni to 1% ale 1,75%
                  v roce 2017 se vyrobilo celosvetove lehce 91 milionu vozidel ruznych kategorii, z toho 1,6 milonu BEV a BEV+PHEV zaznamenali cifru 4,2 milionu kusu, takze elektrifikovanych aut s moznosti nabijeni ze site bylo 4,6% a dle grafu za poslednich 5 let se ten vyvoj vesmes znasobude kazdy rok prave pro PHEV a BEV, kdy celkova rocni vyroba aut se posouva priblizne o 1-1,5%

                3. Nebudu řešit Ameriku, ta nic nedotuje, ta povzbuzuje lidi,
                  Nebudu řešit Ameriku, ta nic nedotuje, ta povzbuzuje lidi, aby si vydělali co nejvíce peněz, platili daně a pokud si koupí elektormobil, tak část těch daní jim odpustí. Něco jako u nás odpočet úroků z úvěru stavebního spoření či hypotéky, že se člověk postaral o svůj zadek a postavil (koupil) si bydlení sám. ale to byla opravdu jen výjimka, jinak tady nesmyslně dotujeme a zřizujeme k tomu úřední mašinerii, která vybrané daně přerozděluje a rozhoduje komu ano a komu ne, kdo splnil mnohdy ohebná kritéria. Viz třeba pozavíraný ROP Severozápad.
                  Jinak asi budete hodně zklamán, když místo víry navštívíte weby Českého statistického úřadu a vládních agentur typu Czechinvest, nehledě na weby krajů a měst, a zjistíte, jaké miliardy z našich daní natekly přímým montovatelům aut a vozidel (Škoda Auto, TPCA, Hyundai, Iveco….) a jaké další miliardy dostává přímo automotiv všeobecně. Současně je k tomu potřeba připočítat náklady na zřízení průmyslových zón, kde sídlí, a obrovské náklady na dopravní propojení. Dá se říci, že každé vyrobené vozidlo v ČR je ve skutečnosti z části z veřejných peněz. Bohužel. A protože elektromobily se tu nedělají, tak jediná podpora je těch pár set uvolněných milionů obcím a podnikatelům, když si ale napíší projekt a požádají o statisícovou dotaci na vozidlo nebo nabíječku. Nenárokově.

                4. ten odpočet úroků nefunguje. Prvně to bylo tak že když
                  ten odpočet úroků nefunguje. Prvně to bylo tak že když koupím byt pro syna, tak holt nesplňuji a po investici do rekonstrukce toho v čem bydlím já vyžadovali tolik papírů a s takovými riziky, že to nestálo za to se tím zabývat (úspora 500Kč ročně). Zvlášť pokud by se posléze zjistilo že jsem vlastně neměl nárok a dopočítali by to i s flastrem. Nasrat s celým emerickým způsobem funguje-li celý systém tak jako Vámi zmíněný odpočet Radovane.

                5. oba dva prispevky presne ukazuji jak marne nebo skodlive jsou
                  oba dva prispevky presne ukazuji jak marne nebo skodlive jsou takovehle statni zasahy do ekonomiky.

                6. Mýlíte se. Pokud ekonomika je natavena tak, že výrobce
                  Mýlíte se. Pokud ekonomika je natavena tak, že výrobce něčeho platí i externality, není potřeba nikam zasahovat. Toto jsou jen věci, kdy rozjetý systém se politika snaží korigovat.
                  V USA dobře, v některých státech EU podobně (nároková dotace na auto na Slovensku, rozložená na 3 roky a poskytovaná kupujícímu), u nás blbě – nenárokové projekty jak moje firma/obec zachrání planetu, když si místo sračkometu pořídí elektriku.

                7. nepochybne by vyrobce mel za sve externality nest dusledky.
                  nepochybne by vyrobce mel za sve externality nest dusledky. ale nejak v tyhle regulaci porad nevidim zadnou potrebu nekomu neco dotovat a nekoho k necemu pobizet. znecistovatel se ma podilet na odstranovani skod po znecisteni, pripadne dusledky znecisteni kompenzovat. to nepochybne. ale pobizet nekoho aby vyuzival konkretni zpusob snizovani zateze (elektromobily, cng, vodik) pripadne jej rovnou dotovat narazi na tolik neresitelnych otazek, ze nemuze byt prospesny a nemuze byt nezneuzitelny. napr. jak odmenit (dotovat) nekoho, kdo chodi pesky, pripadne si zorganizuje zivot, praci tak, aby jezdil mene. jak zabezpecit aby jste nefinancoval z dani strednich vrstev vyssi vrstvy (dotace na draha vozidla, nebo solarni boom) atd.

                8. No a nenese. Takže se vláda snaží motivovat lidi
                  No a nenese. Takže se vláda snaží motivovat lidi používat méně zatěžující technologie. Všechny Vámi vyjmenované neřešitelné otázky už řešila teorie či praxe, protože dotování začíná už výběrem daní, kdy část z nich spotřebuje výběrčí. A je nutno rozhodnout jakou část a jaké mu nastavit cíle výběru. Takže k tomu existuje obsáhlá literatura a mnoho teorií včetně odhadu dopadů a výsledků, často praxí potvrzených.
                  Otázka „jak zabezpecit aby jste nefinancoval z dani strednich vrstev vyssi vrstvy (dotace na draha vozidla, nebo solarni boom)“ je v rámci těchto teorií také vyřešená. Jde o komunistickou rovnostářskou demagogii. Vždycky existovaly, existují a budou existovat rozdíly v příjmech. I v nedávném socialismu, co měl být předstupněm komunismu. Ale s tím byly spojené i rozdíly v daních. Ti, co brali více, také více do systému přispívali. Ať už penězi nebo nečerpáním služeb, které si nakupovali (a tady je třeba doběhla DPH, závislá na ceně výrobku/služby). Vždycky si nějaká část obyvatelstva bude moci po zabezpečení základních potřeb dovolit odkládat peníze (a tím i svou spotřebu) a jiná méně nebo žádné. Takže ano, může k tomu hodně teoreticky dojít, třeba v případě, že bude existovat milion málo vydělávajících dělníků a jeden milionář a součet daní milionu dělníků převálcuje daně od milionáře. Pak oni přispějí u dotací jemu. Problém modelového příkladu je ale třeba v tom, že onen milionář může být současně zaměstnavatelem onoho milionu dělníků nebo části z nich. Budou mít bez něj ten příjem? nedává tím vlastně své peníze zase sobě? Prostě je to rudá demagogie, nemá smysl o tom diskutovat.

                9. Promiňte, ale popisujete přesně to, co u nás opakovaně
                  Promiňte, ale popisujete přesně to, co u nás opakovaně nefunguje. Tedy že i odpočet úroků je v konečném důsledku nastaven dotačně ve smyslu obrovských aparátů úředníků Protože od počátku je špatně. Ostatně připravovali ho zase úředníci a schvalovali politici. A ti si rybník sami nevypustí. Naopak postaví další rybníky.
                  Jak píše kolega dole: „Z tohoto pohledu byl třeba ten program podpory EV v USA udělaný dobře. Byl spravedlivý (pro všechny výrobce stejná pravidla), nestranný (podpora pro EV, FCEV, PHEV), transparentní (jasně deklarovaný daňový odpis), jednoduchý (doložím koupi do daňového přiznání), přináší trvalý užitek (jednou koupený EV bude jezdit) a konečný (po prodeji 200k kusů dotace postupně skončí).“

                10. Pokud dotace, tak do infrastruktury. Dávat firmám peníze na
                  Pokud dotace, tak do infrastruktury. Dávat firmám peníze na auta je nesmysl, už tak mají výhodu v odpočtu DPH. Pokud něco v tomto směru posunout u fyzických osob, pak bych zavedl prodej BEV bez DPH pro všechny kupující. V případě prodeje by DPH ale zaplatili, tak jako firmy.

                11. s dotacemi automobilkám nemusíme chodit daleko – jen u nás
                  s dotacemi automobilkám nemusíme chodit daleko – jen u nás přispěl stát do rozvoje zóny Škoda Auto v Kvasinách 2 miliardy:

                  Stát přispěl do rozvoje zóny Škoda auto dvě miliardy

                  Edit: to je vlastně neaktální informace. Ty dotace nakonec byly daaleko větší:

                  Vláda podpisem Memoranda stvrdila investici Škody Auto ve výši 7,2 miliardy

                  A kolik asi přispívá Německo německým automobilkám, kde jsou na nich ekonomicky závislí? Tesla bude oproti nim čajíček 😉

                12. O dotacích pro automobilky vyrábějíci popelnice není
                  O dotacích pro automobilky vyrábějíci popelnice není debaty:

                  Když přijela KIA na Slovensko:

                  1) Z fleku dostali 175 míčů € dotaci. Číslo vypadá líp: 175000000 € t.j. 4 539 150 000 CZK
                  zdroj: ZDE

                  2) K tomu ještě vesnice kolem fabriky inkasovaly 131,5 mil SK zdroj:ZDE

                  Jenom pro srovnání :v USD by to byla dotace 204 MEGA (dnešníme kursem 1,1658)

                  204 MEGA USD je v podstatě srovnatelný příspěvek 7500 USD na 27 200 aut TESLA. !!!!! – poskytla malilinká Slovenská republika (Tři ulice v New Yorku mají větší HDP než celé Slovensko a
                  Ekonomika Slovenska je 205 krát (!!!!) menší než USA)
                  HDP srovnání:
                  USA 18 561 930 MEGA USD
                  Česká republika: 181 811 MEGA USD (102x menší)
                  Slovensko: 90 263 MEGA USD (205x menší)

                  Takže 205x menší státeček poskytne jenom 7 krát menší dotace.

                  Jeden nemusí být zrovna ekonom aby bylo jasno ….

                  (Chtěl jsem napsat ještě nějaké sprosté slovo, ale pan Horčík by mě asi smáznul…:-)

          1. O řády jinde? Dovedete si představit dotaci na
            O řády jinde? Dovedete si představit dotaci na fotovoltaiku, která by v českých podmínkách dokázala vyrobit ekvivalent Temelína či Dukovan, tedy 15 TWh ročně, tzn. zhruba 7x více než doposud? Proti tomu by i ta nejpředraženější varianta dostavby JE byla sranda.

      1. Docela známý provokatér na Hybrid.cz už pěknou dobu,
        Docela známý provokatér na Hybrid.cz už pěknou dobu, přezdívka Fail, objeví se zhruba jednou za měsíc a prorokuje brzký krach Tesly či další podobné perly. Je fakt, že už se sem chodí ztrapňovat čím dál méně často :-D.

        1. Tady se předpovídal už krach Škody, VW, Volva, Nissan
          Tady se předpovídal už krach Škody, VW, Volva, Nissan apod., samozřejmě Tesla dráždí místní teslafany nejvíc. Přitom Tesla vydělává obchodníkům s akciemi velké peníze, zda vydělává výrobou nikoho mimo akcionářů nezajímá.

      2. Nebude tomu dlouho. Kamarádi už jezdí, takže dotace
        Nebude tomu dlouho. Kamarádi už jezdí, takže dotace zrušíme. Jo a China sem vrhne produkci a budeme se divit. Takže dotacím dávám tak dva roky. Mezitím nastane bům a to už dotace nejsou potřeba. Faultcvágn si nenechá vyžrat celý finanční rybník viz. počet registrací aut u nás v prvním pololetí. Nachystáno mají, jen jim vyhovuje pořád matlat sračkomety.

    1. Zbývající počet aut k dosažení 200k v USA (údaje po
      Zbývající počet aut k dosažení 200k v USA (údaje po zveřejnění prodejů za 2Q 2018):
      BMW: 130 022
      Toyota: 117 570
      Ford: 91 345
      Nissan: 78 514
      GM: 15 991
      Jedině GM dosáhne limitu na přelomu roku, ostatní při současných prodejích až 2022+. Nicméně už je v jednání úplné zrušení limitu na počet kusů a nahrazení časovým limitem (myslím, že návrh je 7 let), tak to taky může být všechno jinak.

      1. Také myslím že projde změna legislativy.
        Omezením počtu

        Také myslím že projde změna legislativy.

        Omezením počtu kusů nedává smysl. Ti co otálejí a do technologií neinvestují se jenom vezou s mají díky takovému nastavení výhodu.

        Časové omezení je o něco férovější.

Napsat komentář