Tesla dodala na Havaj obří baterii o kapacitě 52 MWh, chce zachránit jih Austrálie

Jan Horčík - 13 Březen 2017

O tom jak výhodná jsou průmyslová úložiště Tesla Powerpack pro ostrovy už jsme psali. Tesla aktuálně dodala svou druhou největší instalaci, 52 MWh, na havajský ostrov Kauai. A chystá se do Austrálie.Průmyslová energetická úložiště Tesla Powerpack jsou konečně dlouho očekávanou revolucí v dosud zkostnatělém oboru elektroenergetiky. Protože dávají obnovitelným zdrojům smysl.

Průmyslová energetická úložiště Tesla Powerpack jsou konečně dlouho očekávanou revolucí v dosud zkostnatělém oboru elektroenergetiky. Protože dávají obnovitelným zdrojům smysl.
foto: Tesla Motors

Kauai je čtvrtý největší z osmi hlavních Havajských ostrovů, žije na něm asi 58 000 lidí. Tamní energetická společnost si u společnosti Tesla objednala 52MWh úložiště (272 Powerpacků), které doplňuje solární elektrárnou o výkonu 13 MW.

Ostrov přitom až dosud ročně spálil 6 milionů litrů fosilních paliv, která draze dovážel. Teď už nemusí. Elektřina ze solární elektrárny a baterií je levnější - Tesla ji energetické společnosti prodává asi o 10 % levněji než na kolik vyšla elektřina z dieselových generátorů.

A to se Tesla chystá na ještě větší soustu. Jižní Austrálie totiž aktuálně čelí výpadkům proudu i vysokým cenám za elektřinu.

Lyndon Rive, Tesla vice prezident energetických produktů a bratranec Elona Muska, pro magazín Australian Financial Review řekl, že Tesla je schopna dodat 100 MWh až 300 MWh úložné kapacity do 100 dní od podepsání kontraktu.

Mike Cannon-Brookes, miliardář a majitel společnosti Atlassian, pak na poslal Muskovi na jeho Twitter zprávu: "Jak vážně to myslíte? Kdybych dokázal zajistit peníze a politiku, garantujete 100 MWh během 100 dní?"

Elon Musk odpověděl jasně: "Tesla systém nainstaluje a zprovozní 100 dní od podepsání kontraktu, nebo to bude zdarma. Je to pro vás dost závazné?"

Cannon-Brookes pak odpověděl, že se pustí do zařizování financování a povolení. A ať mu Musk pošle cenový odhad na 100 MWh. Tak takhle se dělá miliónový byznys v 21. století - přes Twitter.

Tesla, InsideEVs
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Jan Veselý

Jižní Australáci se fakt nakrkli. Tady jsou jejich plány.

Kapacita kolem 100MWh začíná být zajímavá. Teď jde o to jak je to s cenou a s návratností investic. Pokud se dostaneme na 1GWh za rozumnou cenu v oblasti, která má reálnou denní spotřebu kolem 100GWh, dá se s úložišti opravdu vážně počítat jako o významném způsobu ukládání elektrické energie. Jedno procento se zdá málo, ale z hlediska stabilizace sítě to může bý velmi významné procento.:-)

---

hariprasad

OF: https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/prvni-ctyri-cesi-podali-zalobu-o-odskodneni-v-kauze-dieselgate-28967?dop-ab-variant=&seq-no=1&source=hp

nice!!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co je na tom nice? To smetou ze stolu.

jsou jen 4..pokud by se přidalo více majitelů ojeb aut tak by to mohlo projít...ale oni to smetou protože by to poškodilo "nádorní poklad" škodu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jen abych se ujistil, že to chápu správně. "Nádorní poklad" je narážka na souvislost spalovacích aut s rakovinou?

ano

Obrázek uživatele Cipísek D

škoda dávno není česká škoda ale germanizovaná šáde neplet si pojmy a dojmy ;))

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Máte tam chybu v jednotkách...

Muska se ptal jestli garantuje 100 MW, tedy výkon, nikoli 100 MWh, tedy kapacitu. A Musk mu pak cenu potvrdil 250 USD za kWh pro baterie bez instalace, cel atd. při objednávkách větších než 100 MWh a že to stihne do 100 dní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevite kdy ocekavat tesla powerwall 2 v Cechach? ...kdyz Elon machruje kolik toho a tak tychle dokaze vytobit:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jo, jenže ČR není Havaj :) a amíkům se určitě ta situace hodí. Prej, takhle se dělaj byznysy v 21. století, na twitru, chacha :) A co se týče Evropy, tak kdo ví, jestli s ní US jestě počítají.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je otazka, jestli se Evropa sama neodsoudila do role kontinentu na odpis. Ale treba se probudi, tech budicku je v posledni dobe snad uz dost.

Obrázek uživatele Radovan

Úložiště jsou samozřejmě něco jiného než nabíjecí stanice, ale i Superchargery Tesla rostou jako houby po dešti. Člověk fakt pláče, když tohle vidí v reálu a srovná to s chováním ČEZu, RWE, EONu a dalších mastodontů.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro tu tisicovku EV u nas se fakt nerozkraji. Vy se jim divite? :D

Obrázek uživatele Radovan

Samozřejmě, že se jim divím. Už jsem to na tomto fóru popsal mnohokrát.
Oni jsou spoluviníky toho, že je tu elektroaut jen tisícovka. Když mohou na odbytu svého produktu makat plynaři s CNG, kdy plnící stanice rostou jak divé a i Škoda Auto se může přetrhnout, aby CNG vybavila další svoje modely, tak mohou totéž dělat elektrikáři. Tak jim vzroste počet odběratelů elektřiny a ukrojí si z koláče dnešních prodejců paliv spalovákům.
Debatu vejce nebo slepice nemá dál cenu vést. Dobrý výrobce dělá vše pro prodej svého produktu. Ponouká zákazníka, aby ho více nakupoval.
Výsledkem je, že já ČEZu vrátil čip k nabíječkám a směřuji k ostrovnímu systému svého domu z hlediska výroby a akumulace elektřiny. A nejsem v toma zdaleka sám.
I Nokia byla svého času kolos a kde je dnes.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovane, psal jste to mnohokrát a pokaždé se mýlíte... Ale mýlit se je lidské.
Už věta, že dobrý výrobce udělá vše pro prodej svého svého produktu je blbost. Výrobce udělá pro prodej svého produktu tolik (míněno podporu prodeje, což asi máte na mysli), aby se mu to vyplatilo. Takže do podpory prodeje vrazí tolik peněz, aby se mu to zvýšenými prodeji vrátilo.
Asi i sám uznáte, že investovat 100 Kč do toho, abych vydělal o 3 koruny víc nedává moc smysl a každý elementárně příčetný výrobce to pro prodej svého produktu neudělá.
Vy a spolu s Vámi několik dalších myslitelů tady žije v bludu, že: stavím dobíječky (nejlépe 1OO kW a více) = stimuluji prodej elektromobilů v ČR = dodám do domácností víc elektřiny = profit !
Vezměte si do ruky tužku a chvíli počítejte a zjistíte, že to je blbost.
Bohužel to tady Vy a několik dalších dokola opakujete jako důkaz toho, jak jsou energetiky zabedněný.
Dokažte nebo aspoň ilustrujte to na číslech a ne podobnými výkřiky...

Obrázek uživatele Radovan

Co třeba jednoduché číslo z vlastní zkušenosti - bez elektromobilu 3500 kWh domácnost ročně. S 1 elektromobilem 4500 kWh ročně (většina nabíjení mimo dům). S 2 elektromobily 7100 kWh ročně (2.elektromobil nabíjí jen doma). A kdopak všechnu tu elektřinu vyrobil a dodal?
Můžete nám tady Anonyme psát co chcete, ale my to máme prakticky podloženo čísly. Každý majitel elektromobilu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No výborně, máme nějaká čísla. Jestli teda dobře počítám, tak vlastnictví dvou elektromobilů zvedlo spotřebu Vaší domácnosti o 3600 kWh/rok.
Ano, tu elektřinu někdo vyrobil (v ČR z větší části ČEZ - není tady ale jediným výrobcem) a někdo Vám ji prodal - obchodník. To je mimochodem kdo? Jste u ČEZ nebo nějakého jiného dodavatele?
Tak a teď se zkuste zamyslet nad tím, kolik na vyrobení 3600 kWh vydělá výrobce a kolik na prodeji 3600 kWh vydělá obchodník. Pokud nejste u ČEZ Prodej, tak profit obchodníka jde někomu jinému než je Skupina ČEZ (pokud se teda bavíme o tom, jak se může růstem spotřeby elektřiny zaplatit výstavba sítě).
Kontrolní otázka: Myslíte si, že ty výdělky jsou dostatečně velké, aby zaplatily výstavbu a provoz sítě stanic? Pro jednu domácnost je to samozřejmě irelevantní, klidně to vynásobte pětsetkrát (dostanete efekt při počtu tisíc elektromobilů). Kolik rychlodobíječek to tak asi zaplatí?
Energetiky a ČEZ nevyjímaje se nárůstu spotřeby bránit nebudou, rádi to vyrobí, dodají, prodají. Ale snažím se říct to, že náklad na výstavbu a provoz sítě je někde úplně jinde, než kolik jim hodí nárůst spotřeby elektřiny.
Tohle Vy s Hobitem pořád nechápete a pořád tvrdíte, že by se síť měla stavět proto, aby se prodalo víc aut a vzrostla spotřeba domácností, že vlastně o veřejné dobíjení tolik nejde a že to je výnosnej byznys. Jednoduše není.

Obrázek uživatele Radovan

Všechno dnes ČEZ, výroba i distribuce. A en druhý elektromobil nabíjí de facto až od června 2016. Takže za 2017 počítám se spotřebou ještě vyšší. Prostě toto je cesta, plynaři už to pochopili.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

To je hezke, ale kolik byla platba pred a po? Respektive, je ta po vetsi alespon o vyrobni cenu navic spotrebovane elektriny? Jen at si muzeme udelat predstavu, o kolik CEZ na tech 1000 elektromobilistech skutecne vydela navic. Dik za odpoved

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele ePavel

Jak uz jsem zde psal, nizsi jednotkova cena je irelevantni. CEZ na tom stejne vydela. Protože kdyby tomu tak nebylo, tak proc by proboha poskytoval majitelum tepelných cerpadel dokonce 22 hodin denne nizkou sazbu? Primotopum 20 hodin. Bojlerum 8 hodin. To všechno je jako charita? CEZu by v podstate bylo jedno, kdyby vsichni topily a ohrivali plynem, protože na tom stejne nic nevydela? Vyssi nocni spotřeba je naopak sen každého energetika. Nejen my, ale i čez prodej nakupuje elektřinu mimo špičku na burze levněji. Spousta elektráren v noci topí pod kotlem, ale generátory má odpojené, protože není odběr, ale přes to musí být připraveni dodávat.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 300.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele Radovan

Hodně to zkresluje tarif s 8 hodinovým nočním proudem, sazba D27d díky elektromobilu, takže teprve koncem minulého roku jsme platili na fakturách o něco málo více, než když jsme elektromobil(y) neměli. Předtím to bylo 3 roky stejně nebo méně.
Ale já nejsem vypovídací vzorek. Jednak mám FVE a neustále zdokonaluji její využití a to i pro nabíjení aut o víkendech zejména(paradoxně se nám sice daří spotřebovávat z ní více, ale procentuálně je to +-totéž, výroba z FVE totiž roste díky více slunečným dnům a teplým zimám), jednak realizuji většinu nabíjení mimo prvního elektromobilu domov.
Nejlépe by se to dalo spočítat z oněch 15 tis. km ročně na 1 EV při spotřebě kolem 12 kWh, čili asi 1.800 Wh jedno auto, 3.600 ročně obě. Přibyla tak de facto další nová domácnost a to naše nájezdy jsou fakt malé. A pak už to cenově je jen o tom, jak drahou elektřinu do nich nakupuji.
Číslo 1000 EV bych do toho netahal, bavme se o tom jaký potenciál má nahrazení nynějších 5 mil. ks vozidel v ČR a kolik by se podařilo ročně převést na elektřinu. Hlavně flotily. Pošta už v roce 2013 pořídila 544 CNG aut a postupně obměňuje celý vozový park 5500 ks aut. Tedy počítala s cílem 2.900 CNG. A to jsou úplně jiné nájezdy a spotřeba elektřiny. Jen za půl roku najezdili 4,7 mil. CNG kilometrů. A ta auta tam budou jezdit určitě více než 3 roky. DP Ostrava pořídil 11/2015 105 CNG busů. Dalších 183 plánuje do 2020. A ty budou jezdit nejméně 15 let. Tak si představte, jak by se elektrikáři už dnes mohli mít, kdyby se ta čísla týkala elektromobility.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Takze jak jsem cekal, CEZ za vetsi odber (naklady) vpodstate o nic vic nedostal. Takze to ho zjevne bude motivovat k podpore rozvoje :)

Pocitat potencial "5 milionu nahrazenych aut" je ptakovina, protoze v te dobe bude soucasna nabijeci sit davno ve srotu.

Plyn ma narozdil od elektriny tu vyhodu, ze ekvivalentni auto nestoji dvojnasobek toho, co benzinove (vymluvu na vnucenou "vybavu" u EV neberu).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

A můžu já za tarif elektromobilita? A není smysluplnější tu elektřinu, co se stejně vyrábí, páč velké zdroje se blbě vypínají, raději za méně prodat, než nevědět co s ní? A když nás takových malých budou statisíce, pořád to ještě nebude zajímavé? Ani to, když nabíječky budou obsazeny skoro pořád?

Nepodsouvejte mi 5 milionů nahrazených aut. Podívejte se na plynaře, jak ukrajují plátek po plátku. Pomalu, ale jistě a neustále. Ve srovnání s ČEZem ovšem rychlostí skoro kosmickou, ve srovnání s ostatními energetikami v ČR pak hyperpohonem.

I plynové auto stálo svého času balík, dělaly se amatérské přestavby a trvalo dost dlouho, než se toho ujal sériový průmysl. I EV spějí k tomu, aby se dostaly do relace rozdílů desítek tisíc v řadě benzín - nafta - plyn - HEV - PHEV - EV.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč do toho motáte tarif elektromobilita?
Problém je jednoduše v tom, že objemy elektřiny, které spotřebují elektromobily je příliš malý na to, aby vydělal tolik peněz, aby se za to zaplatila infrastruktura. Co na tom pořád nechápete?
Energetiky - ČEZ nevyjímaje - budou za každý odběr rády. Ale polemizuju pořád s Vaším tvrzením, že byznys je v zisku z prodeje elektřiny domácnostem. Je. Ale pokud by měl být získán za cenu infrastruktury, tak je to brutálně prodělečné.
Vaše argumentace plynem pokulhává na obě nohy. Jak už tady zaznělo, klíčové pro trh s vozy na CNG je cena auta a ta je jinde než u elektromobilu v porovnání se spalovákem, navíc tam odpadá riziko absolutní závislosti na jednom palivu.
Díval jsem se na statistiku. Plniček je 130 (rostou jak houby po dešti?) a vozidel je v ČR 16.400 a z toho je víc jak tisícovka autobusů (s řádově jinými odběry než mají osobáky). To je úplně jiná dimenze trhu než máte v elektromobilitě... Podívejte se taky na poměr počtu plniček a aut...
Fakt chcete říct, že počet CNG aut dosáhl těch 16 tisíc proto, že někdo postavil plničky a tím lidem otevřel oči a oni je kvůli tomu začali kupovat?
Protože přesně tohle radíte energetikám...
Nezlobte se, ale Vaše argumentace je chybná, srovnáváte nesrovnatelné jen proto, abyste obhajoval to, čemu věříte a ignorujete fakta...

Obrázek uživatele Radovan

"Proč do toho motáte tarif elektromobilita?" - Aha, vy ho neznáte. To je ten, kdy 1/3 dne denně platím díky vlastnictví elektromobilu za elektřinu polovic. Což se samozřejmě setsakra projeví na konečné částce na faktuře směrem dolů, logicky. Jinak bych platil za zvýšenou spotřebu kWh logicky více peněz.
"Problém je jednoduše v tom, že objemy elektřiny, které spotřebují elektromobily je příliš malý na to, aby vydělal tolik peněz, aby se za to zaplatila infrastruktura. Co na tom pořád nechápete?" - Vy nechápete, dvojnásobek je Vám málo? Pokud mám dvojnásobnou spotřebu za pouhý půlrok nabíjení elektromobilu doma přes noc, tak logicky má ČEZ další domácnost navíc za každý malý městský elektromobil.
"Energetiky - ČEZ nevyjímaje - budou za každý odběr rády. Ale polemizuju pořád s Vaším tvrzením, že byznys je v zisku z prodeje elektřiny domácnostem. Je. Ale pokud by měl být získán za cenu infrastruktury, tak je to brutálně prodělečné." - Když chci vydělávat, musím investovat. Síť rychlonabíječek je ta investice, aby si lidé pořizovali elektroauta a znásobovali tak de facto počet odběratelských domácností.
"Vaše argumentace plynem pokulhává na obě nohy. Jak už tady zaznělo, klíčové pro trh s vozy na CNG je cena auta a ta je jinde než u elektromobilu v porovnání se spalovákem, navíc tam odpadá riziko absolutní závislosti na jednom palivu." - HM, a proč se tedy začaly vyrábět sériově až do toho šli plynaři, až začali stavět plničky, až začaly vznikat flotily..... asi proto, že na začátku to bylo drahé a pak se to mohlo začít sekat jak Baťa cvičky, ne?
"Díval jsem se na statistiku. Plniček je 130 (rostou jak houby po dešti?) a vozidel je v ČR 16.400 a z toho je víc jak tisícovka autobusů (s řádově jinými odběry než mají osobáky). To je úplně jiná dimenze trhu než máte v elektromobilitě... Podívejte se taky na poměr počtu plniček a aut..." - zapomínáte zase na časovou osu, za jak dlouho vyrostly. Aut je 16x více, plniček srovnatelných s rychlonabíječkou zhruba 5x více. Ovšem přesně jak píšete, autobusy a flotily tankují na neveřejných a v jiných objemech. Což právě začalo v Třinci s 10 elektrobusy. Prostě nelze opomíjet časový vývoj.
"Fakt chcete říct, že počet CNG aut dosáhl těch 16 tisíc proto, že někdo postavil plničky a tím lidem otevřel oči a oni je kvůli tomu začali kupovat? Protože přesně tohle radíte energetikám..." - a jak tedy si to vysvětlujete Vy? Že lidi si začali kupovat drahé plynovozy a jezdili s nimi na benzín, než jim někdo milostivě postavil plničku? Nebo to bylo tak, že plynaři tomu hodně pomohli výše popsanými způsoby. A to je to, co nám v elektromobilitě chybí. Ten plynařský tah na branku, promyšlenost, krůček po krůčku a stále vpřed.
"Nezlobte se, ale Vaše argumentace je chybná, srovnáváte nesrovnatelné jen proto, abyste obhajoval to, čemu věříte a ignorujete fakta..." - Nezlobte se, ale Vaše argumentace je chybná, srovnáváte nesrovnatelné jen proto, abyste obhajoval to, čemu věříte a ignorujete fakta...

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovane, nikdo myslím nezpochybňuje, že by vyšší spotřeba v důsledku nárůstu elektromobility nebyla pro energetiky fajn věc...
Co se snažím naznačit je to, že má-li být tento nárůst "pákován" přes stavbu dobíječek, tak se to nevyplatí. Takhle "získaný" nárůst spotřeby (staví se dobíječky, v důsledku toho lidi kupují auta, v důsledku toho jim roste spotřeba) přinese efekt v podobě zlomku toho, co výstavba a provoz té infrastruktury stojí.
Nejde o zpochybnění konceptu elektromobility a veřejného dobíjení. Ale tvrdit, že výstavba sítě se zaplatí tím, že lidi budou dobíjet víc doma je chybná úvaha.
Spočítejte si, kolik v průměru za kWh zaplatíte. Vynásobte to 3.600 a zjistíte, jaký je to ročně objem peněz. V tom jsou ale i nějaké náklady, platby za regulované služby. Takže na tom něco vydělá výrobce, nějaké peníze jdou ze zákona distribuční společnosti (to profitabilitě sítě nepomůže) a nějaké peníze získá obchodník.
I kdyby to všechno byl čistý zisk co by se dal použít na výstavbu sítě. Kdyby to bylo 5 Kč za kWh netto, tak jste na 18.000 Kč ročně. Vaše dva elektromobily přinesly peníze takového řádu (reálně samozřejmě výrazně méně, viz výše).
Máte pocit, že tento efekt (klidně to násobte počtem aut) je to, kvůli čemu energetika začne vrhat desítky milionů do výstavby sítě?
To je to, na co se snažím poukázat. Tisíce kWh vypadají z pohledu domácnosti impozantně, ale byznysově je to jiné...
S CNG bych to úplně nesrovnával, nevím jak je to přesně teď, ale dlouho se stavěly CNG stanice v místech, kde byl zajištěn nějaký stabilní odběr na nějaké úrovni (typicky dopravní podnik, větší odběratel), individuální zákazníci se na tom logicky svezli. Navíc je to díky objemu a ceně přeci jenom více obrátkový byznys, plničky CNG nemají tak zoufalou návratnost jako dobíječky, kde je každé dobití transakce za mnohem méně peněz... Existuje navíc nějaký empirický poznatek, že CNG stanice předbíhaly trh a vedly ke zvýšené poptávce po autech? Nebo spíš trh dobíhaly a reagovaly na poptávku? Podle mě spíš to druhé...

Ještě k tomu CNG, tehdejší RWE udělala první "nástřel" CNG stanic (tj. prvních cca 20 jich postavili sami) a pak to raketově rostlo, díky takovým firmám jako Bonett, Vitkovice Vitall, Gas control, E.ON apod. A v přesně té samé pozici je dnes i ČEZ, možná čekají, že se probudí i jiní. Takže nám nezbývá než zatím tady furd bečet na foru, jak je ČEZ neschopný, stavět další rychlonabíjecí stojany. :)

Obrázek uživatele Radovan

Ale u plynařů jsou plničky jen jedna věc z mnoha. Stejně jako u elektromobility.
Ale zatímco u elektromobility nemohu pokračovat na benzín po vyjetí baterky, jako u CNG, tak u CNG mohu. Přesto plynaři zareagovali na nářky po infrastruktuře a plničky stavějí. Že logicky šli do míst s velkou a stabilní spotřebou, to je obchodně jasné. Oni ale šli i do vlád s lobingem, oni šli do flotil s nabídkami, oni šli za výrobci aut s požadavky na sériové CNG a o tom to celé je. Pak je pákový efekt.
Elektrikáři by měli všichni jezdit služebními elektromobily. Jednak aby podnítili poptávku jako flotila, druhák aby ukazovali lidem, že to jde. Všichni by měli mít na všech svých objektech minimálně veřejné zásuvky (ne drahé nabíječky, mluvím o krabici za pětistovku) a klidně z nich dávat prvotně elektřinu zdarma. Protože elektromobil se po vyjetí baterky zastaví. Takhle bych měl záloh k nabíjení všude přehršle. Třeba i na trafu uprostřed polí mezi 2 vesnicemi.
No a následně by elektrikáři mohli dělat minimálně všechno to, co plynaři. Třeba taková blbost, jako když Tesla Vám dodá zdarma coby provozovateli hotelu Destination charger (krabice s kabelem s koncovkou Mennekes, kterou dáte do své zásuvky 400V 32A), když se zavážete poskytovat elektřinu svým zákazníkům zdarma. A najednou tu máme síť hotelů a restaurací, kde si dáte oběd a za hodinku nabijete na dalších 100 km.
Těch způsobů je milion. Proč pořád hledáte, jak to nejde?

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já ale neříkám, že to nejde. Já jen říkám, že kdyby se to takhle dělalo, je to z pohledu energetik čirá charita. Vy jim nadáváte, že nedělají charitu a tvrdíte, že tam je byznys, ale že to nedělají schválně.
A propos - chcete teda po zemi rychlodobíječky nebo zásuvky na trafostanici mezi poli?
Plynárenskej byznys myslím funguje jinak a hledat tam paralelu je zrádné. Plynaři reagují na nářky po plničce, protože tam je reálná poptávka, která má šanci jim plničku zaplatit.
Koukněte se taky na to, jaký je rozdíl ceny auta na CNG a spalováku a na totéž u elektromobilu. Firmy si CNG auta pořizují proto, že jim to ekonomicky vyjde (vyjde je to levněji). Ekonomika elektromobilu je bohužel jinde.
Vy voláte po husté síti nabíječek s tím, že říkáte, že až vznikne, tak se trh s elektromobily rozjede, prodá se díky tomu spousta aut, všichni budou dobíjet doma a celý to ekonomicky bude dávat smysl.
Fakt věříte tomu, že se lidi rozhodují o tom, jaké si koupí auto podle toho, jakým služebním autem jezdí nějakej výrobce nebo dodavatel energie? Že když v Praze uvidím od PRE jedině elektromobily, že hromada lidí poběží do autosalónu a nebude chtít nic jiného než elektromobil?
Tohle jsou takové hezké rady, jak by někdo "měl jít příkladem" a co "snadno by se dalo dělat", ale je to taková teorie...
Vy jste prostě fanda, věříte tomu, čemu věřit chcete, máte pocit, že řada subjektů by měla konat na základě nějakého vyššího principu nebo přesvědčení... To je ale málo. Pokud něco ekonomicky nevychází, tak se to prosazuje těžko...

Obrázek uživatele Radovan

A pořád budeme hledat výmluvy a argumenty proti, říkat že je to s něčím jiným neporovnatelné, že ceny EV jsou vysoké a budeme přitom sedět na zadku v kanclu, než se nám ten moloch rozpadne pod rukama.
Mně se Váš přístup vlastně líbí, člověk hned ví, proč má ta soběstačnost smysl a proč rozhodnutí FVE, elektrokolo, elektromobil, zvětšení kapacity FVE, stacionární baterie, auta jako mobilní baterie je správná cesta. Tak si toho, jak to nejde, i nadále užívejte :-).

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Naprosto s Vámi souhlasím.

Ty veliké molochy slibovali už dávno 50-100 nabíječek po republice a kde nic tu nic, čekají na dotace, protože bez nich nic dělat nechtějí. Takže ano jsou to lháři a příživníci, kteří nic měnit nechtějí a jen zdržují jak to jen jde. Občas pustí chlup aby se neřeklo, že tu elektromobilitu nepodporují.

A přitom energetická společnost má peníze na vybudování nabíječek a po republice jich na vhodných místech stačí opravdu malé množství řádově deset, dvacet nebo třicet.

A bylo by to pro ně i neskutečně výdělečný o proti soukromím firmám, které nedodávají elektřinu mají tyhle energetické společnosti obrovský potenciál zvýšit si počet platících zákazníků.

Stačilo by kdyby ta postavená síť rychlonabíječek dávali jako bonus k tarifům pro elektřinu do domácnosti, kde se elektromobily nabíjejí z 90% !!! Na tom místě je největší odběr elektřiny, tudíž by tím získali daleko víc peněz a platících zákazníků než jen samotným provozováním nabíječek, které jsou sami o sobě dnes ještě nerentabilní.

Takže místo aby si zvyšovali počet zákazníků, dnes je trend přesně opačný, zákazníci jim odcházejí, protože si raději postaví ostrov a od nich se úplně odpojí.

Nevím, ale přijde mi, že tam jsou hodně hloupí lidi. do budoucná je to myslím jasné a jestli něco nezačnou dělat, neudrží se. I když ČEZ je státní, takže to opět zadotujeme z našich daní, vono jim vlastně o nic nejde. Oni ty ztráty Češi zacáloujou, že.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hobite, vy jste takovej skoro klon Radovana, jen je Vašemu textu občas hůř rozumět...
Psal jsem skoro totéž Radovanovi výše. Opakovaně tvrdíte, že provoz dobíječek je nerentabilní, ale zachrání to dobíjení doma, který je neskutečně výdělečný...
Můžu se zeptat, na základě čeho vzniklo toto vpravdě odvážné tvrzení?

Nejvetsi ignorat vsech novot byl Kodak. Do posledni chvilky propagoval analogovou fotografii a dnes uz neexistuje.
Ono to vypada, ze o nove zakazniky vubec nestoji. Typicke moresi monopolistu.

Obrázek uživatele Kuk

Kodak vymyslel digi foťák, taky je vyráběl ale jejich modely nikdo moc nekupoval a pak celou foto digi divizi ani nikdo nechtěl koupit. Taky všude cpal svoje foto CD celkem bez úspěchu. Zároveň vyráběl i čipy.
Zároveň se choval jako moloch. Jeho průser byl, že nedemokratizoval digitalizaci analogovej filmů do počítačů. Měl vyrobit extra levný skenery na film i fotografie. Právě díky šílené ceně skenování se na ně v závěru vyprd i filmovej a televizní průmysl. Aspoň trochu by se udržel. Teď se resuscitci analogového filmu snaží startup kolem Feranie a malej návrat u Super 8 bude i díky dánským nadšencům z Logmaru. Všechno ovšem za pekelný ceny pro pár geeků.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Tak tak, něco podobného jako gramofony z Litovle ala Pro-ject.

Co se týče CNG , tak před 8-mi lety, kdy jsem si pořídil auto na CNG bylo v ČR pouze 18 stanic vše většinou od RWE a bez čipu jste nenaplnili. Dnešní stav, vic jak 100 stanic, a čip mám dodnes, občas používám.
Chtěl jsem se posunout v alternativách ještě dál a před skoro rokem pořídil elektromobil. Stav byl podobný, asi 18 rychlonabíjecích stanic, ovšem čip jsem "musel" na přelomu kalendářního roku vrátit. Absolutně nerentabilní a ještě pořád "cítím v hubě takovou hořkost". Takový downgrade v elektromobilitě jsem, po zkušenosti s CNG, nečekal.

Obrázek uživatele Radovan

Náš milý Anonym ne a ne pochopit, že pro svůj byznys je potřeba hnout zadkem. A že plynaři už zjistili, že v ulici s novým baráky není nikdo připojen k plynu. Všichni mají tepelná čerpadla a další systémy. Tak našli jiného odběratele. Ne topení, ale dopravu. A najednou je plniček spousta a CNG auto nabízí prakticky každý výrobce prakticky v každém segmentu. A flotilové prodeje jsou bomba - Česká pošta, MHD mnohých měst, prostě voják se stará, voják má. Hlavně pak ten, který přemýšlí dopředu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jo plynaři mají silnou motivaci, spotřeba plynu v ČR klesla během 5 let (2010-2015) o 20%. Všichni zateplují, přecházejí na jiná paliva, apod. A chudáci nadnárodní koncerny nemají co žrát. :-)

Nejsou nabijecky, nejsou auta. Kdybych nejezdil do DE, tak bych EV take jeste nemel. Tam si EV nabiju uz skoro vsude. V CR kdyz mam stesti a jedu tam kde je nabijecka.
Zrovna dnes jsem narazil na jednoho Helmuta, ktery ma chip od CEZu. Kdyz nekdo jede ze znamych do CEZka, tak mu ho pujci.
kdo pujcuje v CEZku chip od CEZu? Je to legalni? V podminkach nic nepisou.

Obrázek uživatele Josef

Legální to není. Nicméně mě zajímá ještě jedna nelegálnější možnost. A to je kopírování rfid čipu. Nemělo by na tom být nic složitého.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Josefe, tuhle úvahu myslíte vážně? Když Vám něco přijde drahé nebo se Vám to nelíbí, tak se rozhodnete to ukrást?

Obrázek uživatele Josef

Tvrdím něco takového? Než začnete někoho nařkávat z podobných záležitostí, tak být vámi, tak si to dobře ověřím. Abych si nenašel vaši anonymní držku a nerozbil vám ji.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale Josefe, laskavě se uklidněte... Z ničeho jsem Vás nenařkl. Pokud jste si nevšiml, tak můj příspěvek byl dotaz.
Proč se teda ptáte, jestli se dá čip zkopírovat? Mě by například něco podobného nenapadlo, takže bych se na to jaksi ani neptal. Ptáte se na něco, co je zjevně nelegální, sám to tak v příspěvku nazvete a rozčilujete se...
Ta Vaše poslední věta je navíc dost explicitní vyhrožování, což taky není úplně košer, že...
Zkuste se brát o něco míň vážně...

Obrázek uživatele Josef

Ale já jsem naprosto klidný. Však já vám také nehrozím. Vždyť píšu, že bych to třeba jen udělal, píšeme přece jen hypoteticky, ne? Stejně jako vy v tom předchozím příspěvku? A nevidím důvod, proč bych nemohl rozebírat, jak lze něco zkopírovat. Získávat informace o čemkoliv je naprosto legální. Až samotná činnost je zřejmě nelegální.

A proč by to mělo být nelegální? Pročetl jsem si jejich obchodní podmínky a nic co by tomu nasvědšovalo tam neni. Je tam akorád jen věta o zneužití čipu. Nevím, co konkrétně si mám pod tím představit, ale zapůjčení čipu s mým vědomím to určitě nebude.

To zalezi na pouzivanem systemu. Existuje rada vyrobcu a take pouzivanych frekvenci. Radu systemu lze uz klonovat. Jednodussi je ale kartu emulovat. Kazda RFID karta ma svuj jedinecny UID a ten se neda prepsat. proto je klonovani ne vzdy mozne. Zalezi na systemu, zda vyuziva identifikaci s UID. Pokud nabijeci stanice neni online propojena s databankou, tak UID se asi pouzivat nebude. V Cine se ale prodavaji karty s prepisovatelnym UID. Emulace je jina cesta. Tam se to resi softwarove. Vzdy ale zalezi na inteligenci ochrany. Tipnul bych si, ze CEZ nepouziva u nabijecek takovy propracovany system ochrany jako treba pro pristup do Temelina.
Mate nejake info o pouzitem chipu a vlastnostech systemu? Na webu se da vse zjistit jak na to :-))

Obrázek uživatele Josef

Ten čip vypadá stejně jako naprosto obyčejná klíčenka od Jablotronu za 49 Kč.

Takze obycejny rfid s frekvenci 125kHz kodovani Manchester. Nejjednodussi system. Na webu je nepreberne mnozstvi navodu.
Na nejmenovanem eshopu se prodava hotovy rfid duplicator za mene nez 10 USD :-))

I prd, levandulko :), zas tady mektáš nesmysly. Čip od ČEZu je systém NFC (13.56MHz), žádný RFID, ten už je už těžce "obsolete". Celý problém autorizace přes NFC je kapku složitější, čtečta si "odemyká" klíč na kartě, něco jako dvojfázová autorizace. Klonování je tedy dost problém, protože neznáte proceduru "klíč" k odemčení NFC karty. Prostě nejde přečít skryté data, a tím jste v p*deli, i s klonovaním. Netvrdím, že to nejde, ale musí se použít trochu sofistikovanější hack.

Ja moje uvahy neprodavam jako moudra. Akorat se pokousim dostupne udaje analyzovat. Pokud jste si nevsimnul, je to diskuzni forum a nic jineho. Vsude na netu se pise o RFID chipu. Pry vypada jako chip od Jablotronu a ten funguje na 125kHz. Kdyz to je NFC, m.j. take RFID, tak to je jina vec. Ale i to by melo jit hacknout. Jeste je otazkou, zda je to aktivni nebo pasivni cip. Pasivni nema dvostupnovou autentifikaci. Treba kreditni karty jsou pasivni a ze by chipy na nabijeni byly aktivni? Clovek nikdy nevi.
Ten chip nemam k dispozici, tak to prenecham expertum. Treba jako jste vy ... Jen tak ze zvedavosti se ptam, kde jsou nejake info o tom CEZackem systemu?
A jeste dotaz na vas, proc tak utocite. udelal jsem vam neco?

Ale to nic, mám za to, že souvislosti znate, z jiných vláken. Tak se mým reakcím, na Vás, až tak nedivte.
Informace o systému nikde samozřejmě nejsou, takže pokud držite v ruce patřičný čip/kartu a máte tu správnou čtečku, tak základní RAW data lze přečist a tím i určit, co je to za systém. Vypadaji sice stejně, ale je to uplně něco jiného. Dál bych to už veřejně nerozváděl.

Vzal jsem si muj mobil Samsung, ktery ma NFC modul. Nainstaloval NFC reader z Playstore a vycetl data z kreditni karty. Funguje super. Vzal jsem nabijeci kartu zahranicniho poskytovatele a ejhle, NFC nefunguje. Zrejme bude obycejny RFID. Ta karta asi pujde jednoduse klonovat a tam je riziko na me strane, protoze vsechny nabijeni se uctuji z meho uctu a tak by nekdo mohl nabijet na moje naklady :-(
Prosim nekoho kdo ma mobil s NFC modulem aby se pokusil vycist nejaka data z Chipu od CEZu. Tak budeme mit aspon info, zda to je NFC nebo obycejny RFID.
Klid zbranim a svobodu informacim.

P.S. i moje nabijeci karta je NFC. Pouzil jsem jinou App a ta cte uplne vse a umi klonovat. Svet zacina byt v ohrozeni, hackeri nas maji v hrsti.

Ano, divím!

Asi jsi z čezu, né?

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslite, ze mimo CEZ se nevyskytuji lide schopni premyslet? Zas tak dobrej CEZ neni ;-)

Já odpovídal "anonymovi".

Takže tvoje odpověď jde mimo mne.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 100 tisíc km.

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov, Leskovec nad Moravicí, ..


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?