Tesla Autopilot umí detekovat nehodu dřív než se stane: tady je důkaz

Tesla neustále pracuje na vylepšování svého asistenčního systému částečně autonomního řízení Autopilot. Nový systém radarů podle Tesly dokáže detekovat některé záludné typy nehod. A tady je důkaz přímo z nizozemské dálnice.

Nový systém detekce radarových paprsků, které umí „obejít“ auto před vámi, umožňuje Tesla Autopilotu sledovat i co se děje ob jedno auto před vámi
foto: Hans Noordsij

V poměrně hustém dálničním provozu se elektromobil Tesla Model X poklidně a tiše nese po asfaltu v levém pruhu. Když ale začne auto před Xkem předjíždět, Autopilot brzy vyšle varovný signál. Jen pár sekund poté vidíme, jak předjíždějící auto naráží zezadu do černého SUV, které vyšle do několika kotoulů.

Jak to Autopilot věděl? Díky updatu v8.0 je totiž systém vybaven novým systémem zpracování radarových signálů. Díky tomu auto vidí i před auto jedoucí před vámi, a dokáže tak sledovat situaci mnohem lépe než vy sami.

Hans Noordsij, řidič Modelu X, později potvrdil, že z ošklivě vypadající nehody nakonec všichni vyvázli bez větších zranění. Zároveň Noordsij dodal, že Autopilot začal ihned po varování sám brzdit, ještě dřív, než on sám stačil dupnout na brzdový pedál.

Electrek.co

85 Comments on “Tesla Autopilot umí detekovat nehodu dřív než se stane: tady je důkaz”

  1. Pozorny ridic vidi, ze to
    Pozorny ridic vidi, ze to auto vepredu ma spustene havarijni svetla. Jen blbec to nevidi a muze narazit. Ono by to chtelo jezdit tak aby clovek umel videt dopredu a predvidat situace. Vetsina ridicu cumi tak 20m pred auto a nevnima co se deje 100-300 m pred nim. Ja zase nesleduji co mam tesne pod nosem kdyz jedu vetsi rychlosti. Tam nic podstatneho neni. Bohuzel denni sviceni me hodne stve, protoze nerad cumim do zbytecnych svetel. Denni sviceni je pro slepe blbce.

    Edit:nejsou to havarijni svetla ale brzdova. Na malem notebook monitoru to blika 🙁

      1. Ja nekritizuju Teslu a
        Ja nekritizuju Teslu a Autopilota. Ja jsem jeho zastance. Jenom jsem chtel napsat ze to byla klasicka bouracka kde ridic necumel tam kam mel. Autopilot dovede vypocitat na zaklade paprsku rozdil a vzdalenost aut kolem a umi vypocitat kdy a kde je bod stretu. Clovek by to mel umet take, ale zalezi na schopnostech se soustredit. Pocitac nema nalady a vzdy kona svou praci na 100%. Autopilota by mely prednostne dostavat kamiony, tam jsou bouracky na dalnici vetsinou z duvodu nereagovani na stojici kolonu. Takovou situaci umi dnes rozpoznat i nejaky starsi automat.

    1. Denni sviceni bude asi vec
      Denni sviceni bude asi vec nazoru a hlavne toho kde jezdite. Ja jsem svitil cely den jeste pred tim narizenim a to z jednoho duvodu. Mam tmave auto a jezdim na okresce III. tridy kde jedete mezi polema a najednou prijde zatacka a vjezd do husteho lesa. Zde je to sama zatacka a nic moc videt. Jsem radsi, kdyz me nejakej magor co za mnou prilitne vidi drive skrz to, ze svitim. Me vic iritujou denni sviceni, kde sviti jenom predni svetla (nejlepe nejaky led pasek nekde v narazniku) a vzadu nic.

        1. Mě vydržely oba xenony
          Mě vydržely oba xenony svítit 160 tkm, takže denní svícení mi vůbec nechybí, zejména ne ty nesmysly těsně nad vozovkou, které v členitém terénu kolikrát vůbec neplní svou úlohu. Kdo nemá složitě přístupné lampy, mrkne na návod na youtube a může si sehnat nové výbojky za cenu v řádu stokorun a měnit je po 50 tkm, což mi přijde pořád levnější, než platit za DRL paket u dealera nebo pár tisíc za montáž druhovýroby.

          1. A já mám zase na Ibize
            A já mám zase na Ibize dennímsvícení tak, že svítí předek i zadek na 80% výkonu. V tunelech nic nepřepínám a to jezdím Blanku dvakrát denně. Auto má najeto 116 tis. km a ještě jsem neměnil žárovku. Prostě když se u denního svícení přemýšlí, tak to funguje a má to význam.

          1. V tunelu jezdi vetsina aut
            V tunelu jezdi vetsina aut tak 0,00000001% a kvuli tomu maji vsichni svitit i v zadu? Navic v tunelu je jizda s dennim svicenim zakazana. Kdyz jste tak slepy ze nevidite ve dne auto pred sebou, tak doporucuji autobus nebo jine MHD.
            Jinak pro me je nejlepsi zazitek kdyz v noci nebo v mlze jede auto s jednim svetlem, protoze se mu behem normalniho provozu prepalilo. V Nemecku vetsina lidi ve dne vubec nesviti a jizda je tam bezpecna. Mozna jste mel v mladi pojidat vic zeleniny a hlavne mrkev. Asi by jste take videl jake auto jede pred vami.

              1. Mam sjezdenou skoro celou
                Mam sjezdenou skoro celou Evropu a nejvic Nemecko. Nikdy jsem si nemohl stezovat ze jsem nejake auto nevidel. Nejvic si stezuji ze me kazdy blb sviti zbytecne do oci. V DE se koukam na kazde auto, v CR se na protijedouci auta skoro nekoukam. V Rakousku ten nesmysl zavedli mezi prvnimy v Evrope a hned to zase zrusili. Nehody motorkaru se zvysily a ostatni nehodovost se nesnizila. Podporu sviceni fakt nechapu.

                1. Stežuj si na ministerstvu,
                  Stežuj si na ministerstvu, tím nekonečným nadáváním na to tady nezměníš zhola nic,

                2. Problém nejsou denní
                  Problém nejsou denní světla, problém je, že někdo omylem přepne na dálková a vůbec si to neuvědomí. Za denního světla rozsvěcení světel na aute až tak nevadí ale dálková ano. Místo rozsvícení hlavních by stačilo jen led osvětlení na autě, ale měly by současně svítit i vzadu. Přední svícení bez zadního je jen poloviční viditelnost.
                  Jinak mě se taky světla rozsvěcují automaticky, ale zadní nesvítí při denním ježdění.

                3. Zadni obrysova svetla ve dne
                  Zadni obrysova svetla ve dne zvysuji nehodovost. Ridic nasledujiciho auta muze lehce zamenit brzdove svetlo s obrysovym a narazi zezadu do brzdiciho auta. proto jsou obrysova svetla spolu s dennim svicenim explicitne zakazana. Bohuzel u obycejnych potkavacek to nejde vypnout a proto jsou zadni obrysova svetla tolerovana.
                  Muzete mi prosim vysvetlit smysl zadnich obrysovych svetel ve dne.

                4. Je úplně stejný jako u
                  Je úplně stejný jako u předních.

                  To se mi ještě nestalo, že bych zaměnil obrysové za brzdové!
                  A i kdyby, když vidím, že přede mnou někdo začne brzdit, tak začnu také ale, že bych do něj zezadu narazil? To je divné, že není víc bouraček do těch co brzdí!

                5. Uz se vam stalo ze jste za
                  Uz se vam stalo ze jste za bileho dne narazil do pred vama jedouciho auta protoze nesvitilo a vy jste ho nevidel? V tom pripade vas zadam o odevzdani ridicskeho opravneni. Zajdete k ocnimu lekari a kupte si slepeckou hul.

              2. Proto má vývojově 10 let
                Proto má vývojově 10 let starý elektrický Peugeot Ion ve své bohaté výbavě mj. i čidlo rozsvěcení potkávacích světel. Denní rozsvěcuje automaticky při startu a jakmile vjedu i jen pod pitomý most, kde je tmavěji na 5-20 metrech, tak se prostě zapnou potkávací světla včetně zadních obrysových. No a kousíček za mostem (tunelem, lesem, hustou alejí atp.) se zase samy vypnou. Paráda.

  2. A co se stane když mi
    A co se stane když mi začne Tezla pod rukama sama prudce brzdit zatímco mám v závěsu za sebou třeba Kadilak Eskaládu nebo rozjetýho týráka??? Budu taky sežehlenej? To je zrovna situace kdy bych místo brždění hledal únik napravo či nalevo a samobrzdíci Tezla by šla naprosto proti mé vůli. Tedy pokud bych nebyl sevřenej svodidly a auty v dalších pruzích. Pak už by zbejvalo jen modlení.

    1. to su take hypoteticke uvahy
      to su take hypoteticke uvahy ako .. a co ak mi padne na hlavu asteroid ? priklad co sa realne stal: mestsky poslanci a zastupitelia mali poradu a bavili sa o zakaze fajcenia v aute, obhajca absurdnosti zakazu v navale emocii zivej diskusie povedal: – ale preco ? ved mne napriklad nevadi ked mi kamarat v aute fajčí. koniec citatu.

      Nastala chvila ticha, s drobnym sumenim, a potom sa pokracovalo v diskusiidalej.

      Takze vzdy ked ta napadne nejaky priklad – co ak. vzdy si spomen na moje slova, a co ak ti bude v tej chvili kamarat fajcit v aute ?

    2. Myslí než napíšeš zase
      Myslí než napíšeš zase takovou kravinu. Řízení můžeš kdykoliv převzít Tesla ti jen pomůže a upozorní na problém dřív než bys ho postřehnul.
      Na videu je zajímavé že radar Tesly zaznamenal kritické brzdění auta které ani na videu vidět není a varoval řidiče ještě rychleji než byl schopen vůbec reagovat řidič před ním i když toto kritické brzdění viděl.

    3. Aha, takže ty když vidíš
      Aha, takže ty když vidíš nehodu těsně před sebou, tak nezačneš brzdit, první se podíváš co za vůz zrovna za tebou jede, jakou rychlostí asi tak jede a jak daleko je od tebe. Poté zhodnotíš psychický stav řidiče a jeho ostražitost, jestli je schopen tě dobrzdit a pokud usoudíš, že to nezvládne, tak s klidnou myslí to napereš do aut před tebou, případně započneš nejaký riskantní manévr kterým ohrozíš sebe i ostatní. Tipuju že ti říkají Robocop. Mám pro tebe radu, vypni si v Tesle autopilota, aby ti nekazil tvé dokonalé úsudky a reflexy během řízení…
      My smrtelnící se musíme holt smířít s nedokonalou Teslou.

      1. Nevim jak ty, ale ja
        Nevim jak ty, ale ja vetsinou sice instinktivne zadupnu brzu (i kdyz se snazim spise pozvolna brzdit, protoze nejhorsi je urvat si auto z asfaltu hned zkraje), ale hned pote nasleduje uvolneni brzdy, kouknuti do zpetneho a pak pripadne znovu plna brzda, pripadne manevr… uz nejednou se mi to vyplatilo, holt to chce mit neco najezdeno… ma ucta, PJS.

      2. Nevím jak ty ale když se
        Nevím jak ty ale když se někam ženu po dálnici, tak mám průběžný skoro neustálý předled co se děje přede mnou i za mnou. Jestli ty se začínáč probouzet z mrákot až když se teprv něco děje a teprve začínáš vymejšlet co bys proved tak si laskavě pomaluj auto svítivou barvou a dej na něj blikajcí bilbórd „Pozor spící sebevrah“ ať se ti můžem z dálky vyhnout a zbytečně neohrozíme svoje děti! Evidentně ses do stádia předvídavosti ještě nevyvinul.
        Jestli máš i pilotní průkaz, tak to aby jsme si začali stavět bunkry.

        1. Z dopravní psychologie taky
          Z dopravní psychologie taky víme, že 100% koncentrace je pouze fikce. Takto lidský mozek nefunguje. Tak to prostě je. Mimochodem, u řidiče začátečníka může dojít k zahlcení, ale u zkušeného řidiče profesionála dochází k odklonu pozornosti k nepodstatným záležitostem.

          Svět je prostě takový a supermanů tvého ražení jsou tak 4%. Takže ty automaty jsou v globále lepší.

            1. Jsi vedle jak ta jedle
              >>Jsi

              Jsi vedle jak ta jedle
              >>Jsi určitě student humanitního oboru…
              Ne

              >>technické znalosti nemáš…
              😀

              >>logika ti je celem dost cizí…
              😀

              >>Automaty jsou určeny právě pro takové týpky, jak ty…
              Ano

              Dík, dlouho jsme se tak s manželkou a dětmi nezasmáli, jste fakt bedna, ta dedukce, ten postřech, opravdu, ještě teď slzím, hahaha, hohoho…

        2. Trochu sebereflexe by ti
          Trochu sebereflexe by ti prospelo. Pokud si myslis ze mas neustaly prehled jake auto je prave za tebou, jakou rychlosti jede a jak daleko je od tebe, tak si vprdeli vic nez 99% normalnich lidi, kteri jasne vi, ze pokud zacne pred tebou auto prudce brzdit a ty mas 0.5s na to seslapnout brzdu tak nic jineho nez prave toto neudelas. Natoz myslet na to co je za tebou za auto. Prober se proboha a prestan si namlouvat picoviny

        3. Souhlasím s tím co jste
          Souhlasím s tím co jste napsal výše, že může hypoteticky nastat situace, kdy bude automatické brzdění kontraproduktivní.

          Hlavně, ale musím obdivovat Vaše řidičské sebevědomí.
          Já řídím více než 20 let. Posledních 16 let s průměrným nájezdem 50tis. ročně. Hodně jsem z toho najezdil po D5 a D1, a díky bohu (ťuk ťuk) zatím bez nehody.
          Zrovna dneska jsem přejel tu naší zemi ze západu na východ. Necelých 500km s dvěma zastávkami na tankování a oběd za 5h. A přesto, že si také umím (a vždy se i snažím) udržovat přehled o veškerém dění kolem sebe i co nejdál vpředu, tak bohužel musím s jistotou říci, že kdyby dnes v průběhu těch pěti hodin nastala skutečně krizová situace, byl bych na větší části té cesty rád za tu reakci sešlápnutí brzdového pedálu a fakt bych v tu chvíli neřešil kdo, a jak daleko za mnou je.

          Nelobuju tady teď za autonomní systémy ani Teslu. Osobně se bojím dne kdy nějaký chytrák přijde s nápadem, že člověk už nesmí řídit…
          Na druhou stranu jsem, ale mockrát (jakožto bývalý programátor) přemýšlel nad tím jak snadné by bylo naprogramovat autopilota (ČISTĚ pro jízdu po dálnici), který by měl oproti mě výhodu umění přesně a ve zlomku vteřiny si spočítat rychlosti a vzdálenosti všech kolem, a s jistotou by se tak mohl rozhodovat kdy jak reagovat, aniž by hrozilo, že se unaví nebo zamyslí nad nesmrtelností chrousta. A to bych do něj ani nemusel lejt kafe.

        1. nevšimol som si, len som
          nevšimol som si, len som zaňuchal ako tam rozpráva nemeckým prízvukom a hneď som si pomyslel, hmmm nemci, ..na ich plat nemám, ale to sú hoši, a pokýval som hlavou hore dole, ja ja das auto is jaa (viac nemecky neviem), vytiahol som z okna hako.. čo to trepem, nemeckú zástavu a slávnostne ňou zamával s fotkou Merkelovej pri srdci a privretými očami.

  3. Paradox dnešní doby.
    Paradox dnešní doby. Můžeš mít bezpečné SUV s mnoha asistenty, ale když to do tebe někdo nakouří zezadu menší auto, nedopadne to dobře. Když to do tebe nakouří kamión, nedopadne to dobře.
    Pokud jsem dobře počítal, tak ta Tesla ze 113km/h na 0km se dostala za cca 4vteřiny? A ani gumy nebylo slyšet.
    V Rakousku a v Německu kameru do auta dát nemůžete, v ČR zase nemůžeme zveřejnit video z nehody. Ochrana osobních údajů.

        1. Rozhodně existujou míň a
          Rozhodně existujou míň a víc bezpečný auta. Fyzika je při těchto rychlostech naprosto nekompromisní. Stačí se podívat jak vysoko vyskakujou SUV při crashtestech a jak skoro vůbec nevyskakujou normální auta! To pak stačí jeden drobnej správnej ťukanec je z vás rotující roláda. Páka vysokého tězište se okamžitě projeví.

          1. To mně hrozně na
            To mně hrozně na elektromobilech baví, jejich nízké a dobře rozložené těžiště díky bateriím v podvozku. Když na předváděčkách s Ionem proletím zatáčku, tak většina pasažérů žasne, jak to, že jsme neskončili v kotrmelcích. Mé nyní nejoblíbenější městské číslo je kroužit kruhový objezd rychlostí pouťového kolotoče. Tak nějak to klučina pojmenoval a chtěl ještě. Tak byl přídavek. A ne a ne se to autíčko převrátit 🙂

  4. ach boze, tohle je ale
    ach boze, tohle je ale snuska nejmyslu 😀

    autopilot jen detekoval auto ktere zacalo zpomalovat, tak zpomalil taky, zadna detekce nehod tam neni 😉 to ze doslo k nehode nemelo se spomalovanim dane Tesly nic spolecneho a zpomalila by uplne stejne pokud by k te nehode nedoslo

    a presne takhle vznikaji Teslacke Hoaxy ze z par asystencnich systemu Autopilot nekteri redaktori udelaji temer umelou inteligenci co rozpoznava nehody predtim nez se stanou

    takovehle nesmysli prosimvas nepiste, delate tim z celkem normalniho servru jen obycejneh bulvar co ma potrebu jet na strankach kdejakou ptakovinu 😉 Blesk a Hrom by mohli zavidet

        1. no, jestli je autonehoda pro
          no, jestli je autonehoda pro autopilota naprasto standartní situace, kde naprosto bezpečně, přesně a hlavně včas zareaguje je přece super, ne? Článek neříká nic jiného, stejně jako vy nyní kvituje správné vyhodnocení situace. Proč jste tedy v předchozím příspěvku jej tak haněl?

            1. a tymito vasimi zvastami o
              a tymito vasimi zvastami o tesle inak mimozemskom zazraku s vesmirnymi technologiami co vidia buducnost a pod. kazite akurat uroven tejto stranky.. to je clanok len prelozeny z inych stranok, cize za to hybrid ani nemoze.. miesto opisovania kodu by sem mali dat pred odoslanim spravy potvrdenie ze mate 18.. by to zvisilo uroven komentov..

          1. aha opravdu clanek nerika
            aha opravdu clanek nerika nic jineho? treba tento nesmysl „Nový systém radarů podle Tesly dokáže detekovat některé záludné typy nehod.“ nerika? Tesla nic takoveho nikde netvrdi ani oficialne ani neoficilane, takove blbosti pisou jen fanousci

            zadna detekce nejakych nehod tam neni a nebude, neb je to nesmyslne predjimat jaka nehoda bude, zbytecne plejtvani vykonem na neco co muze bejt uplne jinak v miliardach variant, dulezite je detekovat prekazky a vzdalenosti k nim podle toho jestli stoji nebo se hybou a jak se hybou, a to jestli dojde nebo nedojde k nehode dany SW nezajima, jeho zajima jen jestli a jak zareagovat na aktualni situaci

            ciste prakticky kdyby ridic toho mensiho auta vice zatocil vpravo a vyhl se tomu SUVcku, k zadne nehode by nedoslo, a Tesla by pravdepodobne reagovala uplne stejne, neb by se snazila zastavit tak aby sama nenabourala do temer stojiciho SUV a za nim jeste jedouciho auta

          1. tvrdi, ze identifikuje
            tvrdi, ze identifikuje nehodu pred tim, nez se stane. identifikovala kolizni situaci. z niceho ale nevyplyva, ze vedela, ze se nehoda stane. v clanku navic nenajdete zadny dukaz ze tesla o nehode vedela. predem. kdyz uz tedy hledame tu lzivost. ale jsem rad, ze jste nezpochybnil to prehaneni. to uplne staci.

    1. tady jde o to, ze Tesla
      tady jde o to, ze Tesla detekuje objekt/auto i v pripade, ze je zastineno jinym objektem/autem (a tudiz by ho ridic nevidel brzdit). Jiste, ze nepredvida zda ke kolizi skutecne dojde nebo ne, ale zacne brzdit jeste drive nez ke kolizi dojde a minimalizuje tak sanci, ze se do te kolize take prida. A ktomu ty asistencni systemy jsou ne?

      1. ano souhlas, tedy presne to
        ano souhlas, tedy presne to co jsem popsal nize, o zadne predvydani nehod se nejedna, kdyby se ridic jedoucuho auta vyhnul a nehoda nenastala, tak autopilot by reagoval uplne stejne protoze to stojici auto pred jedoucim autem by tam bylo porad a detekovane by bylo uplne stejne

        me jen vadi ze se tu veci nazivaji jinak a dela se k nim nejaka okolni polivcicka ktera je smyslena a neni pravdou, proiste zadne predvydani nehod se nekona, zachvili by se zde mohlo zacit psat ze autopilot ma specialni hardware podobny vestecke kouly a predpovida budoucnost 😀

      2. A jak vite, ze autopilot
        A jak vite, ze autopilot pomoci externich signalu nedetekoval i to SUV a tedy ne ze ‚videl‘ ob auto, on treba matne (fuzzy) videl i pred nej a tedy si tu budouci srazku mohl vklidu dopocitat… na to je verejnych moc malo informaci o tom, jak to v Tesle vsechno funguje a co ten model vse obsahuje, abychom mohli potvrdit nebo vyvratit moju tezi.

        Pokud by byla pravdiva, pak je dokonce vysoce pravdepodobne, ze Tesla pocita vzajemne vyslednice trajektorii vsech detekovanych objektu, tedy i tech pravdepodobnych (o kterych primo ze signalu nevi, ale muze je dopocitat napr. specifickou ‚mezerou‘), protoze to je na celem tom modelu to nejmensi (nejjednodussi), co je treba pocitat – a i nejlevnejsi – mysleno potrebnych vypocetnim vykonem.

        PJS

Napsat komentář