Tesla - automobilka, nebo největší světový výrobce baterií?

Jan Horčík - 24 Únor 2014

Magazín Quartz přišel v souvislosti s aktuálními finančními výsledky americké automobilky Tesla Motors se zajímavou spekulací. Ta je postavena na předpokladu, že víc než samotná auta bude pro Teslu v budoucnosti důležitá výroba baterií.auto Tesla Model S řez elektromobilem

Tesla Model S - řez elektromobilem
foto: Tesla Motors

Spekulativní článek redaktora Johna McDulinga pro magazín Quartz je doslova nadepsán "Nejvíce disruptivní produkt Tesla možná nejsou auta". Odvolává se v něm k aktuální finanční zprávě Tesla Motors za rok 2013, která finanční svět příjemně překvapila.

V následujícím konferenčním hovoru navíc Elon Musk, šéf automobilky Tesla, znovu potvrdil, že vybudování obrovské továrny na lithium-iontové baterie je stále v plánu. Později také potvrdil, že se (možná právě kvůli této věci) na jaře minulého roku sešel s nejvyšším vedením společnosti Apple.

Zapadající souvislosti

Celé to má skutečně něco do sebe. To nejdůležitější co dnes Tesla k výrobě svých aut potřebuje jsou baterie. A dokonce i v aktuální finanční zprávě zaznělo, že právě jejich nedostatek výrobu brzdí - a bude brzdit přibližně do poloviny letošního roku.

Druhým argumentem, který podporuje otázku položenou v nadpisu, je fakt, že Elon Musk dále vlastní společnost SpaceX zaměřenou na soukromé lety do vesmíru, a je prezidentem společnosti SolarCity, která po instaluje domácí solární elektrárny.

V obou případech (v případě SolarCity významněji) využívá pokročilé baterie. Navíc má v obou případech zakázky také od americké armády, pro kterou podle všech indícií budou baterie do budoucna jedním z klíčových komponent jejích nových zbraní - např. laserových kanónů, které začíná nasazovat na svých lodích, nebo robotických letadlech.

Baterie, baterie, baterie

Americká armáda ale není jediná, kdo bude vyžadovat čím dál tím vyšší přísun baterií. Prakticky celý svět spotřební elektroniky se dnes orientuje na přenosná zařízení (proto nejspíš ona schůzka s Apple). A nejen spotřební elektroniky. Svět energetiky bude díky rozmachu obnovitelných zdrojů elektřiny na bateriích také stále závislejší.

Z tohoto výrazně dlouhodobějšího a širšího pohledu vypadá investice Elona Muska/Tesla Motors a potenciálních partnerů (Panasonic, Apple?) do vybudování giga-továrny na výrobu li-ion baterií jako více než logický krok.

Elektrická auta by tak nakonec mohla být pro Teslu jakousi "brandovou" záležitostí, zatímco její hlavní průmyslová síla bude spočívat ve výrobě obrovského kvanta baterií prakticky pro všechna možná odvětí.

Už tento týden bychom se o plánech na stavbu továrny měli dozvědět více. My se nemůžeme dočkat, co vy? A jak se podle vás bude vyvíjet budoucnost Tesla Motors v následujících letech a desetiletích?

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Hyperloop

Hlavně by mě zajímalo, kde chce Tesla brát tolik lithia...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolko?
Bezna bateria na baze litia ho obsahuje cca 2%. Z toho viac ako 90% sa da znova recyklovat. Takze si netreba robit starosti odkial "tolko" litia vezmeme.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak mě napadá ještě další souvislost. Že by SpaceX mohla začít těžit těžké kovy z meteoritů :)Ale na to má našlápnuto i jiná společnost Planetary Resources.

Obrázek uživatele Jolinar

Videl jste nekde nejaky odhad ceny? Dost by me zajimalo jak by to jako fungovalo? Dostat 10t nakladu na nizkou orbitu stoji 1 miliardu korun. (K asteroidu/m to bude jeste mene nakladu nebo vetsi cena) Nedokazu si predstavit co by se tam muselo tezit aby se takova investice mohla vratit.

to si nemyslím. Cieľom má byť používanie čo najlacnejších materiálov. Aj keby preprava stála len toľko ako let s lietadlom z Londýna do New Yorku asi by to nebolo to najlacnejšie riešenie pre prepravu tisícov ton materiálu na výrobu batérii - ale človek nikdy nevie, možno nájdu nejaký zázračný prvok, ktorý sa vyskytuje len na asteroidoch.
Bude veľmi zaujímavé ako sa Tesla dohodne s Panasonicom, prípadne inými partnermi. Neviem, či sa im podarí udržať väčšinovú kontrolu nad fabrikou. Možno by mohli predať nejaké akcie Muskovej obľúbenej banke Goldman Sachs. Musk ale rozhodne nechce stratiť kontrolu nad Teslou - takže to nie je tak jednoduché, možno si budú chcieť len požičať.
Optimálny formát veľkosti batérii pre autá, grid aplikácie a spotrebnú elektroniku je dosť odlišný. Je otázka ako flexibilná tá výroba bude a či by tie batérie boli použiteľné aj pre Apple výrobky.
Musk spomenul, že budú možno musieť nejaké vonkajšie obaly naďalej kupovať z vonku a teda pôjde hlavne o integrovanú výrobu materiálov na anódu, katódu a elektrolyt. Tu budú asi zainteresovaní partneri ktorí tieto vstupné materiály budú dodávať a majú aj techniku na ich recykláciu.
Tiež tá výroba musí byť flexibilná aj pre prípad, že sa materiály v budúcnosti zmenia - ak o 5-6 rokov bude dostupná nová chémia na báze napr síry, horčíka, grafénu..., tak to musia byť schopní tam vyrábať.
Neviem, mne tam apple nejak nepasuje, čo by tam mohol priniesť okrem peňazí a toho, že by bol zákazník? Jeho odber by bol ale ťažko väčší ako 20% celej kapacity a peniaze môže požičať aj banka. Pochybujem, že apple by išiel do nejakého spoločného podniku, ak by tam nemal mažérsku kontrolu.
Tak ako redakcia, som veľmi zvedavý s čím Elon Musk tento týždeň príde.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No ja si myslím, že Apple nemá az takové zájmy přímo ohledně továrny na baterie (i kdyz samozřejmě také, už dnes vidíme snahu přesunout co nejvíce výrobu do Spojených států a hrát na vlasteneckou notu... to funguje velmi dobře).
Spíše bych viděl zájem Applu v automobilech. Sám Steve Jobs snil o výrobě vlastního auta a navíc Apple neskrývá touhu Teslu koupit. iOS by určitě rad fungoval v Tesle. A musím říct, ze ač nemám vyzkoušeno, tak ten operační systém co je v Modelu S na první pohled nevypadá zrovna elegantně.

Obrázek uživatele Hyperloop

Zázračný prvek který se vyskytuje jen na asteroidech? To myslíte nějaké unobtanium? :) Na zemi najdete všechny stabilní izotopy všech prvků periodické tabulky. Takže pakliže by se měl nacházet jen na asteroidu, pak by to opravdu musel být buď nějaký dosud neznámý stabilní izotop známého prvku (což je prakticky nulová pravděpodobnost), nebo případně prvek z nějakého hypotetického ostrůvku stability s protonovým číslem minimálně 110 a tak jako tak by byl radioaktivní s poločasem rozpadu v řádu sekund...

presne tak. Ja si neviem predstaviť nič, čo by sa oplatilo voziť z asteroidov vo veľkom a musel by to byť fakt zázračný prvok, aby sa to oplatilo.

Napadlo mě to hned, jak se zmínili o výrobě baterií a hned za tím v dalším odstavci SpaceX.

Dokonce jestli se nepletu (což je klidně možné), jsem někde slyšel, že SpaceX se právě chce na těžbu na asteriodech zaměřit.

Obrázek uživatele Jolinar

SpaceX se chce zamerit na "vesmirne taxi", hlavne smerem na Mars, ale kdyz si nekdo zaplati jiny cil, muze byt :-)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Zajímavá souvislost! O Planetary Resources jsme psali.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

disruptivní? neumíte česky?

Obrázek uživatele Jolinar

Jak by jste danou vetu vyjadril? Me to tam taky zaskocilo, ale pokud vim Cestina k tomu nema presny preklad, ikdyz se najde par podobnych jako rušivý nebo rozrušující nebo ničivý. Ale jak sam vidite vsechny by zmenily vyznam vety.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ono možná stačí oprostit se od představy, že překlad znamená přeložit slovo od slova. :-)

Obrázek uživatele Hyperloop

Já česky neumím, já to potřebuji cizím slovem ;)


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon