Tesla: 400 dobíječek Číně, na řadě je i Česko a Chorvatsko

Americká automobilka Tesla Motors aktualizovala své plány budování sítě rychlodobíjecích stanic Supercharger v Evropě a Asii. V roce 2015 má být pokryta už také střední a východní Evropa včetně České republiky.

Elektromobil Tesla Model s v Číně
foto: Tesla Motors

Automobilka Tesla Motors se intenzivně připravuje na uvedení nových elektromobilů Tesla Model X a především „lidového elektromobilu“ Tesla Model III v roce 2017. Tou dobou by již měla být síť rychlodobíjecích stanic Supercharger v Evropě i zcela hotova.

Podle nejnovějších plánů Tesla Motors bude již v roce 2015 možné Superchargerem „dotankovat“ nebo také v České republice (zřejmě někde kolem Děčína a Jihlavy), Polsku, na Slovensku (Bratislava, Lučenec), Maďarsku (Budapešť), Chorvatsku, Srbsku a Bulharsku.

V té době bude již hustě pokryt Benelux, Německo, Francie a Itálie, stejně jako Skandinávie, dosud okrajové Španělsko a Irsko a jedna stanice bude také v Portugalsku (zřejmě Porto).

Dá se očekávat, že během let 2016-2017 pak bude Tesla dál zahušťovat síť ve východní a střední Evropě a především dále budovat důležité spojnice nejspíš dále do Turecka a přes pobaltské státy do Skandinávie. Ukrajina, Bělorusko ani Rusko zatím jako příliš atraktivní cíle nevypadají, i vzhledem k probíhajícímu válečnému konfliktu.

Celkem má být na konci roku 2015 v Evropě kolem 200 dobíjecích stanic Tesla Supercharger. V Číně naproti tomu v současné době Tesla jedná o vybudování sítě 400 ne-exkluzivních dobíječek. Nepůjde tedy o Superchargery, ale o klasické rychlo-dobíjecí stanice dostupné také pro ostatní elektromobily.

Pouze majitelé elektromobilů Tesla u nich ale budou mít dobíjení zcela zdarma (tak jako na všech Superchargerech). Tesla na tomto projektu spolupracuje s čínským mobilním operátorem China Unicom.

Kromě toho ale plánuje také přidat dalších 20 vlastních Superchargerů.

Tesla Motors

37 Comments on “Tesla: 400 dobíječek Číně, na řadě je i Česko a Chorvatsko”

  1. Je třeba zmínit, že
    Je třeba zmínit, že budování SC není od Tesly nějaká „charita“. S ohledem na budoucí rozvoj elektromobility si m.j. Tesla takto obsazuje strategická místa, kde se poblíž důležitých silnic nacházejí také ty „správné dráty“. Z charakteru odběrů na SC (kolísání odběru v čase) vyplývá požadavek, aby dané místo umožnilo nejen velký odběr (tedy umožnilo nabíjet více aut současně plným výkonem), ale splňovalo i některé další nároky. Například aby mělo i přiměřeně vysoký zkratový výkon.
    Laicky řečeno jde o to, že energetika povolí instalaci SC jen v takovém místě a s takovým výkonem, aby neměl negativní vliv na jiné odběry a na síť jako takovou. Například, aby změny zatížení na SC nevyvolávaly velké změny napětí v síti, atd. atd. Jinak řečeno, poblíž hlavních tahů Tesla „vyzobává rozinky“, tedy obsazuje místa s nejlepšími technickými parametry rozvodné soustavy.

      1. je to ve vsech novinkach o
        je to ve vsech novinkach o Tesle 🙂 pochybuju ze by to vsichni meli spatne a jen Hybrid.cz dobre 🙂

        viz: http://cleantechnica.com/2014/09/01/tesla-build-400-new-charging-points-china/
        nebo: http://money.cnn.com/2014/08/29/investing/tesla-china-unicom/
        podle techto informaci ma Tesla v Cine uz 200 dobijecich mist a k tomu ted prida dalsich 400. Jak vidite, nejedna se o rychlodobijecky 🙂
        https://screen.yahoo.com/tesla-build-charging-points-400-201114055.html
        podle tohodle jsou SC dokonce 16x rychlejsi… ja bych si spis tipnul ze budou stavet 20kW AC misto 7kW AC, to by bylo Teslakum skoro uplne k nicemu.

        PS: to jsou odkazy ktere mi jako prvni vyhodil Google, verim ze si najdete i lepsi 🙂

        btw: nevim jak v kontinentalni Cine, ale v Hong Kongu ma Model S stejnou zasuvku jako v Evrope (nebo aspon myslim).

  2. Ted jen doufat, že až
    Ted jen doufat, že až uvidí, jak rychle fungují naše úřady, tak že se na to nevykašlou. 😀

    Jinak moc nechápu, proč neudělají smlouvu s nějakou velkou sítí čerpacích stanic, myslím si, že by to bylo oboustranně prospěšné. Třeba s tim přijde někdo jiný a Teslu v infrastruktuře ještě předběhne. 🙂

          1. Mě šlo spíš o to, že tu
            Mě šlo spíš o to, že tu pul hodinu u SC neni co dělat.. Sice jsem viděl jen jeden, ale pochybuju, že by chtěla Tesla u SC provozovat i shopy. To by mohli zastat ty čerpačky 🙂 mě prostě přijde, že koukat pul hodinu na auto, jak se nabiji je furt dlouho. Ale třeba někde u těch SC shopy jsou. 🙂

            1. Měl jsem už příležitost
              Měl jsem už příležitost jet dlouhou vzdálenost v Tesle z Tilburgu do Prahy (~950km jedním zátahem pomoci SC), a ono jednou za těch +-250km se člověk stejně chce trochu protáhnout, zajít si na wc, a když jedete déle a více km, tak si dát i něco k jídlu…
              V našem případě jsme dobíjeli celkem 3x, z toho jednou jsme strávili na nabíječce přes hodinu kdy jsme večeřeli a témeř plně dobité auto na nás už čekalo, jednou jsme dobíjeli asi 15 minut a jednou asi 30. Pouze při té 30 minutové zastávce jsme my čekali na auto, v těch zbývajících dvou čekalo auto na nás anebo to bylo šul nul.

              PS: zanedlouho se tu objeví článek na toto téma, jen ta ujetá vzdálenost bude o hodně větší 🙂

              1. Tak já určitě netvrdim,
                Tak já určitě netvrdim, že by to byla dlouhá doba těch pul hodiny sama o sobě, ale jen pokud je má člověk jak strávit. 🙂 Je jasné, že se dělají přestávky na jídlo a záchod atp, ale právěže si nejsem jistý, jestli u každého SC je takovéhle zázemí. Viděl jsem jen jeden ve Vídni a to bylo prostě jen parkoviště se SC stojany. Pokud tedy udělají někde na dálnici pouze takovéhle parkoviště bez nějakého příslušenství, pak si myslím, že je to o ničem. 🙂

                Ale nevím, jak ty SC na dálnicích vypadají, nikdy jsem u žádného z nich nebyl. 🙂

                Proto také tvrdím, že by bylo oboustranně prospěšné, kdyby se dohodli třeba s OMV. Jejich pumpy jsou vybaveny VN, mají zavedené shopy i s bistry.

                Pokud prostě člověk zastaví, vyčůrá, nají, třeba skoukne emaily a někam zavolá, tak těch zhruba 25 min (něco v těch baterkách přeci taky má) neni vůbec dlouhá doba.

                Pokud jen zastaví uprostřed dálnice na parkovišti bez zázemí a kouká na auto, jak se nabíjí, pak je těch 25 min dost dlouhá doba.

                To jsem tím chtěl říct :))

                1. aha, už chápu. Ony jsou v
                  aha, už chápu. Ony jsou v podstatě dva typy SC. Ty dálniční, kde je vždy nějaké wc, restaurace/hotel, Burger King/Mc Donald, případně nějaké obchody, benzínka atp.
                  A pak jsou městské SC, jako je třeba Vídeň, New York či Las Vegas, kde je SC odstrčený v nějaké garáži a není tam jak se zabavit. Ale je to pochopitelné, protože takový SC je blízko pro mnoho lidí a kdyby byl pohodlný, vyhledávalo by ho ještě více lidí než teď.
                  A když nad tím přemýšlím, tak třeba Londýn, Hong Kong a obecně všechny Čínské SC do toho moc nezapadají… Možná by to chtělo někoho přímo z Tesly kdo by nám vysvětlil koncepci SC ve větších detailech.

                2. Pane Kubiš, chtěl bych se
                  Pane Kubiš, chtěl bych se zeptat, jestli jste už zažil dobíjení na SC, kdy byla většina stojanů obsazena. Psal jsem si o tom s Bjornem, který na toto téma má i jedno z videií na youtube. Oněch propagovaných „30 minut na SC a jedete dál“ platí bohužel pouze, pokud dobíjíte sám, max. s někým ve dvou. Jeho zkušenost při plném obsazení 6 stojanů byla taková, že dobíjíte jen 40-50 kW a v tom případě se doba potřebná pro dobití vašeho auta cca zdvojnásobí! Vážně o Tesle uvažuji, ale toto je jedna ze zásadních věcí, které se bojím – obsazených SC a mnohem delší doby strávené na nich 🙁 Jak to jako majitel vidíte vy? Díky

                3. Máte pravdu, pokud má
                  Máte pravdu, pokud má jeden SC obsazene oba dva stojany, dobíjený výkon se snižuje. Proto je nutné aby jste si zaparkoval auto tak, aby jste byl na jiném SC a měl tak pro sebe celý výkon. SC jsou značeny číslicemi a písmeny, podle kterých to poznáte.

                  S dobíjením na místech, kde by byla většina stojanů obsazená zatím zkušenosti nemáme. Pokud je mi dobře známo, tak nejvytíženějším SC v našem okolí je Vídeň, což je ale podmíněno tím, že se tam dobíjí servisované vozy + je to SC ve městě a ne na dálnici + má jen 4 dobíjecí místa (místo klasických 8). Ale slyšel jsem, že se bude brzy rozšiřovat.

                  Jak se bude vyvíjet obsazenost SC v budoucnu netuším, ale zatím jsme neměli problém.

  3. Že to Tesla myslí s
    Že to Tesla myslí s elektromobilitou vážně dokázala už firma mnohokrát. Tento krok nutí ostatní výrobce myslet na infrastrukturu a udělat v podstatě totéž nebo uzavřít smlouvu. Doufám, že se v brzké budoucnosti několika let domluví na společném standardu a že to nebude jako u mobilních telefonů, kde je tisíc konektorů, a každý jiný.

    1. ze zkušeností z nedávné
      ze zkušeností z nedávné historie se rozhodně nedomluví, pokud je k tomu nějaká mocná síla nedonutí.

      Na článku je taktéž zajímavé, že když se zatlačí, tak i Tesla se podrobí a udělá ze SC univerzální standard pro všechny (ani bych se nedivil, kdyby SC v Číně genericky uměl Chademo příp. ten místní DC standard).

      1. No … ale z článku
        No … ale z článku nevyplýva, že by svoju technológiu poskytly ostatným … Tých 400 nabíjačiek bude (aspoň podľa tohoto článku) len rýchlonabíjacích, prístupných aj pre ostatné elektromobily – pochybujem, že by iné elmobily nemali problémy nabíjať sa 120 – 135 kW. Budú to asi 50 kW nabíjačky. Píšu tam aj, že tam bude cca 20 SC tesláckych (okrem tých 400 obyčajných).

          1. Tesla už niekoľko krát
            Tesla už niekoľko krát povedala, že oni sú pripravení sa dohodnúť s hocikým na používaní SC, ale v súčasnosti nie je žiadne iné auto, ktorého baterka by vydržala takéto rýchle nabíjanie. Najskôr musí niekto iný vyrobiť auto, ktoré bude mať dostatočne veľkú batériu a doriešené jej chladenie a potom má význam hovoriť o používaní a prípadnom spolu stavaní SC:(

            1. musim vas trochu
              musim vas trochu opravit…
              Tesla (resp. Musk) jiz nekolikrat rekli, ze jsou ochotni sdilet svoji sit SuperChargeru s jinou automobilkou. Bohuzel kdyz o jejich standard projevilo zajem ABB, tak to odmitli.
              Celkem jsem videl 2 videa, kde se na to lidi ptali. Obe videa byly jeste pred uvolnenim patentu, tak treba ted konecne Tesla zmeni nazor a uvolni SC i pro firmy, ktere maji zajem na budovani dobijecich stanic/siti, ne jen pro automobilky, ktere budou platit Tesle za vyuzivani jejich site.

              1. Ono je naprosto logické,
                Ono je naprosto logické, že Tesla nechce, aby konkurence nabíjela zadarmo na jejich draze budovaných stanicích (byť i to by se dalo řešet nějakým elektronickým klíčem, který by oprávněná auta měla nahraný v jednotce).

                Ale není mi moc jasné, proč by měla Tesla bránit třetím firmám budovat vlastní sítě SC, které tím pádem mohou využívat i majitelé Tesel. Naopak toto by měl být jejich dlouhodobý cíl, protože si nedovedu představit, jak by samotná Tesla mohla zajistit dobíjení zdarma pro milion a víc vozidel, které chce v budoucnu vyprodukovat.

                1. ja to zas celkem chapu…
                  ja to zas celkem chapu… 1.000.000 aut x $2000 = $2.000.000.000. Z toho uz muze poskytnout hodne velkou sit dobijecek a elektriny „zdarma“ k tomu.

                  Ale i tak bych byl raci kdyby Tesla uvolnila SuperCharger jako verejny standard, podobne jako je CHAdeMO, Combo nebo Cinsky GB/T. A treba bych se vubec nedivil nejakym licencnim poplatkum…

                2. Myslím, že ak sa
                  Myslím, že ak sa napočítajú náklady na nabíjanie za celú životnosť, tak SC nebudú nejaký veľký ziskový podnik a rozhodne to nie je motivácia Tesly. Príklad: km/rok 20.000 podiel nabíjania na SC 15% (posledný štvrťrok to takto vysoko vyskočilo, otázne, či je to trend), cena 1 kWh=0,12 EUR, životnosť auta 12 rokov, celkové náklady vychádzajú na 864 EUR=cca 1.100 USD. Treba ešte SC postaviť a prevádzkovať.
                  V USA je približne 120.000 benzínových púmp, predpokladám, že v Európe to bude podobné. Na to, aby sa dostala infraštruktúra SC na úroveň benzínu pri rovnakom množstve áut bude treba postaviť podľa mňa aspoň 15.000 SC len v Európe – na zvládnutie špičiek. Tesla veľmi rada túto úlohu prenechá niekomu inému a bude predávať ich autá o 2.000 USD lacnejšie. Problém je, že tak ako to nastavila Tesla, sa na budovaní len infraštruktúry SC zarobiť nedá. Sú podľa mňa 4 možnosti:
                  1. Vybudujú to vlády, pri cene jedného SC okolo 250-300k EUR je to okolo 4,5 mld – pre EU drobné. Čína vyhlásila že ide investovať do nabíjacej inraštruktúry pre EV 16mld USD…
                  2. Tesla to bude budovať spolu s inými automobilkami na rovnakom princípe ako teraz – viac menej kartelová dohoda, obrovský problém v dohode na rovnakom štandarde.
                  3. Infraštruktúru bude budovať ABB, Siemens a im podobní, ale za poplatok pri nabíjaní – Tesla zruší zadarmo nabíjanie pre novo dodané autá a zníži kúpnu cenu auta.
                  4. Tesla to bude musieť postaviť sama a ak o to budú mať iní záujem budú jej musieť platiť.

                3. Ale ony ty 2 mld $ nejsou
                  Ale ony ty 2 mld $ nejsou zase tak moc na budování infrastruktury a hlavně její provozování, aby obsloužila řádově milion aut po celou dobu jejich životnosti. Ono je to spíš dost málo.

                4. V soucasnosti je zhruba
                  V soucasnosti je zhruba 50.000 Modelu S na cestach po celem svete. To jest $100.000.000 vybrano na dobijeci stanice. Maji 180 dobijecek, nevim kolik je stoji v prumeru jedna stanice, ale puvodni odhady byly $150.000. Kdyby to bylo zrovna $300.000 (mysleno jako prumer – nektere maji jen 2 mista, nektere 10 mist) tak je to zatim stalo $54.000.000. Takze jim zbyva jeste $46.000.000 na elektrinu a udrzbu.

                  A to jsem pocital tu drazsi variantu. Mozna to pro ne nebude moc ziskove, ale ani moc ztratove.

              2. máte nejaký link na tie
                máte nejaký link na tie videá? Samozrejme nemôže to byť tak, že Tesla postaví a niekto iný bude SC zadarmo využívať, prípadne cez neho dobíjať len za cenu elektriky dobíjať iné autá, hlavne ak tie nezvládajú rýchlosť dobíjania ako Tesla. Ale ak by napr. ABB chcelo na vlastné náklady stavať SC, neviem prečo by Tesla mala mať s tým nejaký problém. Aj keby ABB za používanie pýtala peniaze, bolo by to len niečo navyše pre klientov Tesly, čo by Teslu nič nestálo, naopak o to menej by možno nabíjali na SC a to je úspora pre Teslu.

                1. Naprosty souhlas s Vami…
                  Naprosty souhlas s Vami… Tohle jedina vec co mi na Tesle vyslovene vadi… Video skusim pohledat a pripadne vam dam link.

                2. Nasel jsem to prvni video:
                  Nasel jsem to prvni video: http://youtu.be/n7X4TRBazvo?t=41m15s. Na tomto videu primo Musk rika ze chce udrzet SuperChargery zdarma, coz je ponekud neslucitelne s 3rd party spolecnostmi. Taky tam chlapik rika, ze chcou aby ABB doplnila SuperChrgery ke svym stanicim k cemuz potrebuji protokol SuperChargeru, nacez se Musk vymlouva, ze to neni jen o protokolu a ze Tesla uz stavi SuperChargery maximalni rychlosti co jejich fabrika umoznuje.
                  (pochopitelne to neni jen o protokolu, ale taky o ostatnich specifikacich, ktere by ABB potrebovala aby mohla zaclenit SuperCharger do svych stanic)

                  Jinymi slovy, blah blah bla, slusne receno, na protokol a specifikaci k SC rovnou zapomente…

                3. Dik za link. Ja tomu tak
                  Dik za link. Ja tomu tak nerozumiem, že Tesla nechce dať protokoly len tak zadarmo. Musk hovorí: „my chceme aby
                  SC boli zadarmo, ale keď hovoríme s tretími stranami, oni to nechcú robiť ako dar Tesle“ – čiže si chcú samozrejme nechať platiť za nabíjanie. Problém je, že Tesla chce rýchlonabíjanie zadarmo a na tom potom nikto iný nezarobí, takže sa len ťažko môžu dohodnúť s 3 stranami. Minimálne v tomto štádiu má Musk pravdu, marketingový význam cestovania zadarmo má dnes pre Teslu asi väčší dopad ako to, že niekto iný bude stavať viac superchargrov a brať peniaze za elektrinu.

                  Dávam sem môj koment z iného miesta k celej filozofii SC:
                  Myslím, že ak sa napočítajú náklady na nabíjanie za celú životnosť, tak SC nebudú nejaký veľký ziskový podnik a rozhodne to nie je motivácia Tesly. Príklad: 20.000 km/rok podiel nabíjania na SC 15% (posledný štvrťrok to takto vysoko vyskočilo, otázne, či je to trend), cena 1 kWh=0,12 EUR, životnosť auta 12 rokov, celkové náklady vychádzajú na 864 EUR=cca 1.100 USD. Treba ešte SC postaviť a prevádzkovať.
                  V USA je približne 120.000 benzínových púmp, predpokladám, že v Európe to bude podobné. Na to, aby sa dostala infraštruktúra SC na úroveň benzínu pri rovnakom množstve áut bude treba postaviť podľa mňa aspoň 15.000 SC len v Európe – na zvládnutie špičiek. – v priebehu 25 žiadne problém. Tesla veľmi rada túto úlohu prenechá niekomu inému a bude predávať ich autá o 2.000 USD lacnejšie. Problém je, že tak ako to nastavila Tesla, sa na budovaní len infraštruktúry SC zarobiť nedá. Sú podľa mňa 4 možnosti:
                  1. Vybudujú to vlády, pri cene jedného SC okolo 250-300k EUR je to okolo 4,5 mld – pre EU drobné. Problém cez vlády to bude 2 X drahšie, začne sa s tým o niekoľko rokov, lebo sa budú dohadovať na štandardoch. Čína vyhlásila že ide investovať do nabíjacej inraštruktúry pre EV 16mld USD…
                  2. Tesla to bude budovať spolu s inými automobilkami na rovnakom princípe ako teraz – viac menej kartelová dohoda, obrovský problém v dohode na rovnakom štandarde.
                  3. Infraštruktúru bude budovať ABB, Siemens a im podobní, ale za poplatok pri nabíjaní – Tesla zruší zadarmo nabíjanie pre novo dodané autá a zníži kúpnu cenu auta.
                  4. Tesla to bude musieť postaviť sama a ak o to budú mať iní záujem budú jej musieť platiť. Ak zachovajú poplatok 2000 USD, a predaj pôjde tak ako plánujú, tak to do 10 rokov v pohode postavia. Samozrejme ak to bude len pre autá Tesly, tak ich rozhodne nebude treba 15.000, možno tak 1500.

            2. Je to otázka SW. Není
              Je to otázka SW. Není důvod, pokud budou podklady (a smlouvy), aby si nabíjecí stojan nastavil takový nabíjecí režim, který odpovídá typu baterie. Je to stejné jako u malých akumulátorů. Pokud máte dostatečně chytrou (a drahou) nabíječku, tak nabijete prakticky cokoli co se ještě dá nazývat akumulátorem. Nabíjecí kabely mají i datový kabel pro vzájemnou komunikaci nabíječky s elektromobilem, takže si spolu mohou i vyměňovat informace. Všechno je to jenom o vzájemné dohodě. 🙂

Napsat komentář