Terrafugia TF-X - úsvit létajících aut?

Jan Grohmann - 13 Květen 2013

Létající auta jsme mohli zatím spatřit pouze v sci-fi románech nebo jako pokusné projekty „šílených“ konstruktérů. Vše může být ale brzy jinak. Firma Terrafugia představila koncept lidového létajícího automobilu TF-X, jenž může způsobit přelom v osobní dopravě.Terrafugia TF-X

Létající automobil TF-X od firmy Terrafugia
foto: Terrafugia

Stroj TF-X odstraňuje jednu zásadní překážku létajících automobilů – nutnost dlouhé vzletové a přistávací dráhy. Protože jak je známo, většina světové populace svou vlastní ranvej před domem prostě nemá.

TF-X je v podstatě konvertoplán s překlopnými rotory. Podobnou technologii můžeme vidět u vojenského stroje Bell V-22 Osprey nebo u civilního Bell/Agusta BA609. Konvertoplán dokáže kolmě vzlétat a přistávat jako vrtulník. Ve vzduchu je ale schopen překlopit své rotory a létat dopředu jako klasické vrtulové letadlo.

Terrafugia TF-X

Terrafugia není v oboru žádný nováček. Firma již vyvinula „pseudo“ létající automobil Transition®
foto: Terrafugia

Konstrukce TF-X je ale ještě rafinovanější. Ve skutečností využívá stroj hybridní pohon. Překlopné rotory pohání dvojice elektromotoru, každý s výkonem 440 kW (600 koní). Výhodou je absence převodovky a složité transmise. Konstrukce tak může být mnohem jednoduší, kompaktnější a lehčí.

Start a přistání se děje díky elektrické energii z li-ion baterií. V současné době však baterie nemají takovou kapacitu, aby dokázaly pohánět stroj po celou dobu letu. Po dosažení určité rychlosti se tak listy obou rotorů sklopí a ke slovu se dostane velká zapouzdřená tlačná vrtule.


Koncept létajícího automobilu TF-X

Vrtulí pohání klasický spalovací motor o výkonu 220 kW (300 koní). Ten dokáže stroji udělit maximální rychlost 320 km/h a dolet přes 800 kilometrů. Motor pak během letu dobíjí baterie, kterou vyčerpaly vysoce výkonné elektromotory.

Po přistání a sklopení křídel pak lze TF-X použít jako klasický automobil. Tedy samozřejmě spíše pro pojíždění pár kilometrů, nebo pro parkování. Na sprinty po dálnici není TF-X samozřejmě stavěný.

Terrafugia TF-X

TF-X v letu
foto: Terrafugia

Jistě Vás napadla otázka bezpečnosti. Na oficiálních stránkách firmy Terrafugia se dočteme, že stroj je vybaven záchranným padákovým systémem, pokud dojde k nestandardní letové situaci a také autonomním pilotem, při pilotově fyzické nebo psychické indispozici.

Kdy se podobného auta dočkáme na naších silnicích, resp. na našem nebi? Těžko odhadnout. Jedna věc je vize, druhá fungující produkt. Výzvou bude například vytvořit bezpečný a udržitelný koncept osobní letecké dopravy a přesvědčit o jeho funkčnosti organizace pro bezpečnost leteckého provozu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vše může být ale brzy jinak. Anebo také nemusí, že :-) Takových konceptů jsou plné sci-fi filmy i videohry.

Takže, tzv. dálnice, D1 už se vlastně nemusí opravovat :D Ne teď vážně, kde se vlastně uplatní podobné koncepty, když 90% cest je na vzdálenost kratší než 150 km. Je fajn mít "osobní letadlo",ale na běžnou přepravu opravdu stačí běžný automobil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Musi, preco by sa nemusela D1 opravovat? Len zase budeme drzat svetovy rekord, ako najdrahsia dialnica pre pesich a cyklistov! :-)

Zvacsenie zaberu aktivneho zaujimu z dnesnych 150 km moze mat mnoho vyhod.

Vase deti by si poslali prihlasku okrem Prahy a Brna este aj na vysku napriklad do Sorbone v Parizi. A na vikendy by chodili domov na domace knedlo-vepro-zelo od babicky :-D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím, co si stěžujete, technický stav českých dálnic je na jedničku.
- Až když se zařadí dvojka, tak začnou trochu problémy :-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC Group

Newsletter