Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Ekologie

Ekologie je pojem odvozený od řeckého slova „oikos“ čili „domácnost“ nebo také „životní podmínky“. Jde o vědu zasahující do mnoha oblastí a disciplín, která se snaží vysvětlit interakci mezi organismy, jejich vztahy a výměnu energií a materiálů s okolím i vzájemnou přizpůsobivost. Zkoumá také biodiverzitu v kontextu prostředí, čili bohatost života v daném ekosystému.

rychlovlaky - čínský CRH-3

Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?

Rádi byste se po naší krásné malé republice proháněli v pohodlných, čistých a rychlých vlacích? Tedy nejlépe „rychlovlacích“? My také. Ale zatím to nejde. Stát sice postupně začíná pouštět na železnici konkurenci, ale jen velmi, velmi opatrně. se pere o první volná „místa“ a nám už mezitím pěkných pár let mažou med koleb huby ohledně . Dnes, když ekonomika země údajně narazila na dno, průmysl se propadl, stavba dálnic se zadrhává a konečně vychází na jevo jejich předraženost, zároveň vyplouvají na světlo megalomanské plány na propojení ČR s plánovanou celoevropskou sítí vysokorychlostní železnice.

Audi Q5

Audi Q5 hybrid již brzy, dostupné elektromobily až za pár let

Audi pořádalo letos v německém Neckarsulmu každoroční setkání, kde mimo jiné vystoupil také šéf automobilky Rupert Stadler. Hovořil o současné situaci firmy a průmyslu obecně, ale především zmínil také plány na budoucí produkty včetně těch s alternativním pohonem. Znovu zdůraznil, že se společností Sanyo spolupracuje Audi na vývoji pokročilých baterií, znovu také otevřel téma vývoje hybridních automobilů. Prvním modelem by měl být crossover Audi Q5, o němž se původně diskutovalo pro rok 2010. Stadler řekl, že skutečně přijde v „blízké budoucnosti“. „Stojíme na kraji desetiletí plného změn. A to platí dvojnásob pro sektor, ve kterém pracujeme,“ řekl mimo jiné Stadler. V souvislosti s ekonomickou krizi Stadler zdůraznil, že Audi si údajně stojí dobře. „Máme šanci vyjít z krize silnější než naši konkurenti,“ řekl. Pro rok 2009 počítá s 10% poklesem prodejů, což je méně, než v případě konkurence, která už často spadla o mnoho desítek procent. Co se týká příjmů za první čtvrtletí letošního roku, zaznamenala automobilka taktéž propad, a to o 6,7 mld. euro, to je o 19,2% méně.

Čím dál tím více se Audi hodlá zaměřovat na Čínu, kde se během posledních dvou měsíců nadmíru dařilo. Ale teď to nejzajímavější. Co se týká trvale udržitelného rozvoje, hodlá Audi především snižovat hmotnost svých aut využitím hliníku namísto oceli. Snížení o 300 kg může prý přinést úsporu až 1 l paliva a 26 g emisí na 100 km. I nadále se Audi snaží snižovat spotřebu a zvyšovat efektivitu spalovacích motorů, které podle oficiální tiskovky „budou dominovat trhu další dekády“. Inu, je vidět, že Audi se do alternativ příliš nehrne. Místo toho stále dokola ladí své přeplňované motory a jednotky s přímým vstřikováním, protože „uplynou léta, než se na trh dostanou dostupné elektromobily, které uspokojí nároky zákazníků – a to platí pro všechny výrobce“. V roce 2010 se na trhu objeví Audi A1 Sportback, první člen celé rodiny malých automobilů. Cílovou skupinou jsou mladí lidé, kterým chce automobilka nabídnou širokou paletu produktů. Na pařížském autosalonu představil mateřský Volkswagen Audi A1 jako plug-in hybrid, což leccos napovídá. Elektromobilů se ale od Audi asi jen tak nedočkáme.

Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

Elektromobily - Project Better Place - Havaj

Hawaii a Better Place vybudují infrastrukturu pro elektromobily

Ostrovní stát nedávno povinně zavedl solární ohřívače vody jako součást svého plánu na . Aktuálně se dohodl s firmou podnikatele na rozvoji pro dobíjení . Stát Havaj společně s Havajskou elektrickou společností plánují vybudovat dopravní systém založený na , k čemuž bude samozřejmě potřeba síť chytrých dobíječek, případně míst, kde bude možné baterie vyměnit. Těchto míst mají být po celém státě tisíce, budou internetově propojené. „Vždycky jsme věděli, že Havaj je perfektní model, typický řidič tu jezdí pomalu a usmívá se,“ řekl Shai Agassi magazínu listu New York Times. Není bez zajímavosti, že na to jak malý je Havajský trh (1,2 milionu automobilů, z toho 70 – 120 000 se každý rok vymění), jsou náklady na energie samozřejmě velmi vysoké – podobně jako u jiných ostrovních států. Řidiči na ostrově málokdy podnikají cesty delší než 160 km, takže elektromobily jsou jasná volba. Elektřinu pro dobíjecí stanice budou poskytovat především , .

Elektromobily - Project Better Place - Havaj

Energy Globe Award

Nejlepší české ekologické projekty získaly ocenění Energy Globe Award

Včera se v Brně na Výstavišti uskutečnilo předání cen Energy Globe Awards, které do České republiky poprvé přinesla společnost . V kategoriích oheň, voda, země, vzduch, mládež a obec byli vždy tři nominovaní, z nichž porota vybrala jednoho vítěze. Ačkoliv se nominace z větší části týkaly bydlení, např. využití odpadního tepla, biomasy, šetření energiemi či instalací fotovoltaických panelů na balkóně panelového domu, přeci jen i v rámci tematiky serveru Hybrid.cz zde najdeme jednu zajímavost.

Tou je nominace v kategorii vzduch pro autopůjčovnu vozidel na zemní plyn (CNG), kterou aktuálně otevřela společnost v Praze. Projekt se nakonec stal vítězem své kategorie.

Slavnostního večera v pavilonu F se včera večer na Výstavišti zúčastnila řada prominentních osobností českého průmyslu a politiky. Záštitu nad akcí převzal předseda vlády Mirek Topolánek, cenu předávali mimo jiné Martin Bursík, ministr životního prostředí ČR (který společně s moderátorem večera Tomášem Hanákem předvedl na pódiu výtečnou vtipnou, zjevně nepřipravenou scénku), dále pak také třeba Maneka Gandhi, aktivistka a bývalá indická ministryně životního prostředí, nebo Ing. Wolfgang Neumann – zakladatel Energy Globe Award a jednatel společnosti GEG.

Celkovým vítězem soutěže se po těsném hlasování přítomných diváků stal projekt obecního vytápení na biomasu obce Měňany. Přítomným hostům zahrála Aneta Langerová, skupina Kryštof, ale především své umění předvedla vynikající francouzská akrobatická dvojice. Po skončení vyhlášení se přítomní odebrali k rautu, který pravda s pojmem „trvale udržitelný rozvoj“ neměl dvakrát společného. Ocenění však má význam už kvůli tomu, že povědomí o tomto pojmu, stejně jako obecně o ekologickém přístupu, rozšiřuje mezi masy. Záznam z předávání cen mohou diváci vidět dnes od 21:00 na ČT2.