TÉMA:
solární vozítko
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:
P-MOB: Evropské solární auto
Na FaceBookové stránce Hybrid.cz jsme si před pár dny uspořádali myšlenkové cvičení, zda solární články umístěné na karoserii mohou efektivně sloužit k prodloužení dojezdu elektromobilu. Náhoda tomu chtěla, že téměř současně se v mediálním prostoru objevila informace o mini-autě P-MOB, které dokáže údajně jezdit pouze na energii ze svých solárních článků.
World Solar Challenge – nová výzva pro solární automobily
Studenti z michiganské univerzity se připravují na jeden z nejnáročnějších závodů solárních aut na světě - World Solar Challenge. Po více než dvou letech práce stočlenný tým studentů vyvinul a sestrojil jedno z nejpokročilejších solárních vozidel na světě. O svém stroji Generation studenti rádi mluví jako o „ultimativním solárním autě“.
VIDEO: Xenith - 170kg solární auto
Stanfordská univerzita před pár dny představila svůj projekt solárního auta Xenith. Připomíná trochu malou vesmírnou loď. Aerodynamický tvar a výjimečně nízká hmotnost 170 kg dávají ale vozítku unikátní možnosti.
Solární auto Nuna 6 chce znovu zvítězit v nejnáročnějším závodě světa
Ještě 73 dní zbývá do zahájení pravděpodobně nejnáročnějšího závodu solárních automobilů nesoucího název World Solar Challenge. My si však už dnes můžeme představit horkého kandidáta na vítězství, kterým je solární automobil Nuna 6 holandského týmu Nuon Solar.
Bethany - solární auto z Cambridge
Na univerzitě v Cambridge předvedl tým CUER (Cambridge University Eco Racing) svůj závodní solární vůz. Projekt pojmenovaný Bethany se zúčastní závodu World Solar Challenge v Austrálii, který se odehraje letos v říjnu. Účastníci musí urazit 3000 km vyprahlou pouští. Tým CUER bude závodit proti dalším týmům z celého světa. Jejich solární vozítko přitom dokáže vyvinout rychlost až 100 km/h, váží pouze 160 kg a jeho povrch se skládá z 6 m2 solárních článků s tou nejvyšší účinností. Celkem využívá 50x méně energie než klasické benzinové auto a má potenciálně nekonečný dojezd. Tělo vozítka se skládá z uhlíkových vláken, pod "kapotou" se pak skrývá řada dalších pokročilých technologií, které snižují tření, zvyšují účinnost a bude možné je využít také u budoucích elektromobilů. "V době, kdy je celý automobilový průmysl nucen hledět do budoucnosti bez uhlíkových emisí je náš stroj skvělým příkladem obrovského potenciálu elektromobilů," komentuje novinku Anthony Law, manažer týmu.
Toyota nechystá solární automobil
Před pár dny jsme přinesli informace o tom, že Toyota by měla zkoumat možnosti solárního automobilu. Zpráva pocházela od agentury Associated Press, která ji údajně našla v japonských novinách Nikkei. Okamžitě se jí samozřejmě chytily všechny weby zaměřené na ekologii a alternativní paliva, Hybrid.cz nevyjímaje. Nyní musíme ale se sklopenou hlavou, podobně jako ostatní, přiznat, že šlo o nejspíš o omyl. Magazínu AllCarsElectric se totiž podařilo získat oficiální vyjádření mluvčí společnosti Toyota Jany Hartline, které zní "nejsme si vědomi prací na nějakém takovém vozidle, ani je neplánujeme". Faktem je, že solární články by musely mít obrovskou plochu a být velmi účinné, aby samostatně dokázaly pohánět alespoň trochu prakticky využitelný automobil. Na druhou stranu, solární vozítka dnes existují a jezdí, viz. např. Solar Taxi, které nedávno navštívilo Prahu a dokončilo cestu kolem světa. Táhlo však za sebou přívěs se solárními panely.
Helios - solární bugina připomínající ještěra!
Designér Kim Gu-Han přišel s unikátním konceptem solárního automobilu/elektromobilu/buginy Helios. Její unikátní vlastností je schopnost roztáhnout "solární křídla" - sadu solárních panelů, které pomohou rychle dobít baterie, zejména v prosluněných savanách a pouštích, pro které je elektrická bugina určena. Samotný tvůrce návrhu přiznal, že se při jeho designu inspiroval v říši přírody, zejména u plazů s podobným roztahovacím "nákrčníkem".
Solární vozítka z Česka
Studenti z celé republiky závodili před časem v rámci sedmého ročníku soutěže Napájeni Sluncem 2007 se solárními vozítky. Soutěž se odehrála ve sportovní hale v areálu Vysoké školy báňské-Technické univerzity v Ostravě-Porubě a zúčastnilo se jí více než dvě stě studentů základních, středních a vysokých škol z celé republiky. Každý z nich musel sestrojit malé vozítko, které bude poháněno solární energií, případně vodíkovým pohonem.