člověkem poháněná vozidla

Nejlevnější dopravní prostředek? Člověkem poháněná vozidla

Snem každého malého kluka obvykle bylo mít vlastní auto. Stačilo i malé, hlavně když mělo čtyři kola a volant. Dokonce v něm ani nemusel být motor, stačila dvojice šlapek. Živě si vzpomínám na své první (a poslední) šlapací auto. Byl to nádherný oblý zelený kabriolet. A mně byly tak čtyři roky. Jenže někteří z těch šlapacích aut prostě nevyrostli.

Ze všech alternativních pohonů je sféra člověkem poháněných vozidel ta zdánlivě nejvíce, ale zároveň i nejméně alternativní. Jízdní kola jsou tu ostatně už pěkně dlouho. Člověčí pohodlnost ale nezná mezí, a tak vlastní sílu rychle vyměnili za sílu strojů. Jenže na těch vozítkách poháněných vlastní silou přeci jen něco je. Moderní městští rikšové nejsou i v západních metropolích oblíbení jen tak pro nic za nic.
člověkem poháněná vozidla
Konceptem lidského pohonu aut se ale vážně zabývají i někteří designéři. Nedávno jsme tu měli například jednomístné městské šlapací auto URB21. Nedávno pak opravdu jedinečný GYM Car, který mohl fungovat jako pojízdná posilovna (bohužel by na lidskou sílu asi daleko nedojel). Člověkem poháněné dopravní prostředky mají dokonce vlastní asociaci IHPVA. Na českém internetu se jim věnuje např. stránka ECO VEHIKLY.

moderní rikša

URB21

URB21 – šlapací auto pro 21. století

Městský vůz pro 21. století? URB21! Nespotřebuje ani kapku benzinu, ani elektron elektřiny. Ze všeho nejvíc připomíná plechová šlapací autíčka, ve kterých jsme se proháněli jako děti. Šlapací vůz navrhnul designér Eliseu Santos. Energie šlapání je naakumulována v setrvačníku, který ji pak převádí na přední kola. Namísto volantu se auto řídí pákami po obou stranách sedadla. Maximální rychlost dva metry dlouhého vozu je slušných 75 km/h.

URB21