Štítek: osobní doprava
Me-Mover: šlapací koloběžka do města
V poslední době se objevují jako houby po dešti nejrůznější koncepty osobních městských dopravních prostředků. Můžeme zmínit roztodivné koloběžky, samohybné skateboardy nebo prapodivná elektrická vozítka. Do rodiny netypických městských vozidel pak můžeme v klidu zařadit i šlapací koloběžku Me-Mover od stejnojmenné dánské firmy.
Walking Assist – chůze nebyla nikdy jednodušší
Exoskelet, či česky vnější mechanická kostra, je zařízení, které podporuje člověka v pohybu nebo mu dává nadlidskou vytrvalost a sílu. V současné době existuje řada prototypů exoskeletů, jsou však zatím příliš neohrabané a těžké. Změnit situaci chce japonský gigant Honda se svým systémem Walking Assist.
Rozhovor: Osamu Okamura, ‚Automobil způsobil smrt města‘
Osamu Okamura je architekt a šéfredaktor odborného magazínu ERA21. Narodil se v Japonsku, ale dlouhodobě žije a pracuje v České republice. Zeptali jsme se ho na jeho názor na roli osobní dopravy v současných městech, přírodní stavitelství a další témata.
Barack Obama zpřísnil standard spotřeby aut v USA
Do roku 2025 se průměrná spotřeba nově vyrobených aut v USA sníží na 5,18 l/100 km. V současné době je to kolem 12 l/100 km. Jde o tzv. CAFE standardy, které byly zavedeny v 70. letech jako reakce na první ropnou krizi. Podle Obamy je nejnovější závazek snížení na méně než polovinu jedním z nejdůležitějších kroků, které kdy Amerika podnikla směrem ke snížení své závislosti na dovozu ropy.
Vzdejte se auta, dostanete hromadnou dopravu zdarma – ve Španělsku
Španělské město Murcia dlouhodobě trpí nadměrným zatížením osobní automobilovou dopravou. Půlmilionová historická metropole jihovýchodu Španělska se proto odhodlala k radikálnímu řešení. Pokud se vzdáte auta, dostanete neomezenou jízdenku na hromadnou dopravu.
Amerika začíná budovat vysokorychlostní železnici
Spojené státy americké vsadily místo železniční dopravy na leteckou a osobní automobilovou. Jak se ukazuje, zejména v zimě to může být problém. Vláda Baracka Obamy chce protlačit vybudování celonárodní sítě vysokorychlostní železnice. Jeho ministr dopravy Ray LaHodd říká, že půjde o významné dědictví současné generace.
Největší problém automobilek: generaci Y auta nezajímají
Automobilky pomalu začínají chápat, že jejich (pra)staré produkty už dnes neletí. Vyvíjejí proto nové – hybridy, elektromobily a plug-in hybridy. Jenže problém je možná hlubší. Řada lidí, kterým je dnes kolem dvaceti, totiž auto vůbec nechce a nepřemýšlí o něm.
Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily
Shenzhen (Čína). Asie žije elektromobily. 25. světové sympozium a výstava baterií, hybridů a elektromobilů (EVS25) v Shenzhenu ukázali nejnovější trendy v rozvoji nízkoemisní a bezemisní dopravy. Stovky vystavovatelů představily současná řešení pro lepší život ve městech a udržitelnou dopravu. Zástupce společnosti TILI Czech Republic s.r.o. mapoval možnosti spolupráce pro rozvoj elektromobility v České republice.
e-Quickie – elektrická tříkolka získává energii bezdrátově
Čtrnáctičlenný tým studentů Univerzity v Karlsruhe sestrojil unikátní elektrickou tříkolku. Energii k pohonu elektrických motorů získává bezdrátově z vodiče položeného na zemi.
Čína by mohla vyrábět v roce 2020 až milion elektromobilů ročně
Čína se aktuálně stala největším exportérem světa, předběhla Německo. Jen o pár měsíců dřív získala také titul největšího automobilového trhu světa. Každý měsíc se tam prodá přes milion aut. V roce 2020 by však samotná Čína mohla údajně sama vyrábět až milion elektromobilů za rok.
Honda má vlastní variaci na Segway – vozítko U3-X
Elektrické vozítko Segway dvakrát vělký úspěch nemělo. Je pořád jednoduše příliš drahé. Toyota zkoušela redefinovat osobní dopravu po svém s robustním „jezdícím křeslem“ i-Real. A teď je tu i Honda, která zkouší něco podobné, jen v malém.
Honda je známá mimo jiné svým zájmem o robotiku. Její tančící robot ASIMO se předváděl snad ve všech koutech světa, včetně České republiky. Právě z nej pochází i technologie, kterou Honda využila pro svou elektrickou jednokolku nazvanou U3-X. Písmenko U v tomto případě znamená jak „univerzální“, tak i „Unicycle“, tedy „jednokolka“.
Možná by navíc mělo stát i za slovo „unikátní“. Tak lze totiž jednoduše popsat systém pohonu, který U3-X využívá. Podobně jako na elektrické vozíku Segway určujete směr pohybu tím, že se na jednokolce nakláníte (firma to nazývá „Honda Omni Traction Drive System“ čili HOT). Zábavné je však to, že se můžete naklánět také do stran a vozítko pojede také do stran.
Pohonná jednotka se totiž skládá z jednoho velkého kola a spousty malých, částečně nezávislých koleček. Velké kolo obstarává pohon dopředu a dozadu, malá kolečka pak pohon do stran. Díky tomu můžete ale jezdit vlastně kterýmkoliv směrem. Honda aktuálně předvádí svou elektrickou jednokolku poháněnou lithium-iontovým akumulátorem na autosalonu v Tokyu. Max. rychlost je asi 6 km/h a energie vydrží zhruba hodinu. Váží 10 kg.
PETROLsummit 09 – setkání odborníků na pohonné hmoty
Třetím setkáním odborníků a příznivců oboru pohonných hmot a čerpacích stanic se pokusí PETROLmedia navázat na úspěch předešlých ročníků. Opět se budou udílet ceny vítězům prestižní soutěže PETROLawards a kromě tradiční odborné konference a prezentačního expa připravil i letos pořadatelský tým řadu novinek a překvapení.
Německo za 10 let – milion elektromobilů
Německá kancléřka Angela Merkelová společně se svým kabinetem finalizuje plány na zásadní podporu elektromobilů. Iniciativa byla představena v Berlíně ministrem průmyslu a ministrem dopravy. Podle zpráv iHNed.cz chce německá vláda „podporovat vývoj baterií, integraci sítí i výrobu samotných elektromobilů“.
Cílem je, aby se po silnicích našich západních sousedů do 10 let prohánělo na jeden milion elektrických aut. V plánu jsou proto finanční pobídky podporující nákup elektromobilů, které by měly začít platit už v roce 2012. Konkrétní data by měla být projednávána během letošního podzimu. Něměcko se, jako v historii už tolikrát, snaží dotáhnout Spojené státy a Asii, jmenovitě Japonsko. ČÍST DÁL…
Skútr, který spálí všechno od vynálezce Segway
Vozítko Segway, které jeho vynálezce Dean Kamen propagoval jako revoluci v osobní dopravě, se nakonec zas takovou revolucí nestalo. Může za to především stále velmi vysoká cena. Více se o něm dozvíte např. z našeho testu. Teď chce Kamen prorazit s jiným typem osobního dopravního prostředku. Má jít o hybridní skútr poháněný Stirlingovým motorem a elektromotorem. Stirlingův motor bude sloužit jako generátor dobíjející baterie, které poskytnou šťávu pro celý elektroskútr. Zvláštnost Stirlingova motoru, který má nejblíž ke konceptu parního stroje, spočívá v tom, že se v něm přímo nespaluje žádné palivo, pracuje na principu horkého vzduchu, který tlačí válce. A tenhle vzduch může ohřát cokoliv, co hoří – klidně i polínka dřeva :). Kamen je velkým nadšencem technologie Stirlingova motoru, utopil v jeho vývoji údajně už kolem 50 mil. dolarů, mimo jiné jej chce upravit také pro auta.