FutureMotion

ČEZ: nadělil si emisní povolenky, chystá velkou podporu elektromobilům a novým technologiím

Kolem jedné z největších českých korporací je teď rušno. Český energetický gigant ČEZ si včera ve sněmovně schválil odpustky v podobě emisních povolenech zdarma, čímž z rozpočtu ČR přesunul desítky miliard korun. Kritizuje to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík i financí Miroslav Kalousek. Podle Bursíka včera schválený návrh připraví státní pokladnu v letech 2013 až 2020 celkem o 68 miliard, které místo státu zinkasuje ČEZ. Navrhovatel Martina Říman (ODS) a stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) naopak uvedli, že Bursík rozhlašuje lži. Energetické společnosti, které povolenky zdarma získají (tedy ČEZ) budou totiž muset ušetřené peníze investovat do rozvoje čistších technologií výroby elektřiny. iHNed.cz informuje, že podle Římana vychází návrh takzvaného klimaticko-energetického balíčku, který loni v prosinci schválil Evropský parlament. V rámci něj se Evropská unie zavazuje do roku 2020 snížit emise o 20% a zvýšit na stejný podíl výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Otázkou však je, proč je nynější zákon propašováván jako „přílepek“ k úplně jinému nesouvisejícímu zákonu, když neexistuje žádné zřejmé tlaky.

Tak či onak, ČEZ se teď snaží přesunout mediální pozornost někam úplně jinam. Ohlásil totiž program FutureMotion – energie zítřka. Jedná se de-facto o koncepci rozvoje energetiky pro příští desetiletí. ČEZ se nyní cítí být ve vedoucí pozici v oblasti energetiky ve střední Evropě, kde fakticky je. Podporou vědy a výzkumu a využití moderních technologií při výrobě, spotřebě i distribuci chce snížit zátěž životního prostředí. Dále chce doplnit tradiční pojetí energetiky o nový pilíř, totiž lokální výrobu a zvýšit tak bezpečnost dodávek energie a snížit náklady. Díky postupnému zavádění tzv. chytrých rozvodných sítí hodlá spotřebitelům nabídnout úspory, pohodlí a šiřší možnosti rozhodování. A v neposlední řadě hodlá podporovat rozvoj .   
dům budoucnosti podle ČEZu

Martin Bursík: šrotovné jako podpora pro hybridy, elektromobily

Téma čili „šrotovací prémie“ se už nějakou dobu táhne českou politickou scénou. Šrotovné bylo nakonec v návrhu ČSSD schváleno, stejně jako před několika dny v . Není však stále jasné odkud by vlastně na něj měly jít finance. Odstupující ministr financí si výdaje v hodnotě tří miliard korun podle svých slov „nedokáže představit“. Zástupci ČSSD se sice ohánějí , ale jejich návrh (viz. náš článek) zase tak ekologický není. Proto odstupující ministr životního prostředí připravil svůj vlastní návrh, který počítá se dvěma různými sazbami. Základní sazba by platila pro vozidla s emisemi CO2 do 160 gramů, snížená sazba by upřednostňovala vozidla s nižšími emisemi, nižší spotřebou a případně alternativním typem pohonu jako jsou . „Tohle má svoji logiku, protože to alespoň motivuje k úsporám a pak taková investice, která motivuje k tomu, aby při výběru toho konkrétního vozidla ten potenciální klient šrotovného také vzal v úvahu jeho spotřebu a emise, to je samozřejmě faktor, který je pozitivní,“ řekl Bursík ve svém projevu ve sněmovně 31. března 2009. Mimochodem, pro pobavení a odlehčení tématu si můžete přečíst zajímavý návrh šrotovného na webu ŽelPage.

Státní správa bude jezdit na alternativní paliva

Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, který vláda schválila v prosinci 2008, podporuje nízkoemisní pohony a alternativní paliva. Je to další silný ekonomický impulz k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Do konce roku 2013 by několik tisíc vozidel státní správy mělo jezdit na pohony šetrné k životnímu prostředí. Do této skupiny patří nepochybně vozidla CNG. Celkem by se mělo nahradit 25 % vozidel rezortů státní správy. Znamená to, že každé čtvrté státní auto musí být od roku 2014 tzv. „ekologicky přátelským“ vozidlem . „CNG vozidla jsou takovými vozidly. Pohony CNG téměř neprodukují prachové částice, produktem hoření CNG je jen CO2 a voda. Cena adekvátního množství paliva je přitom téměř poloviční a pořizovací cena vozů je stejná jako automobilů na naftu. Za vozidla CNG se také neplatí silniční daň. Státní správa tak může uspořené finanční prostředky investovat do řešení jiné potřebné problematiky,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Energy Globe Award

Nejlepší české ekologické projekty získaly ocenění Energy Globe Award

Včera se v Brně na Výstavišti uskutečnilo předání cen Energy Globe Awards, které do České republiky poprvé přinesla společnost . V kategoriích oheň, voda, země, vzduch, mládež a obec byli vždy tři nominovaní, z nichž porota vybrala jednoho vítěze. Ačkoliv se nominace z větší části týkaly bydlení, např. využití odpadního tepla, biomasy, šetření energiemi či instalací fotovoltaických panelů na balkóně panelového domu, přeci jen i v rámci tematiky serveru Hybrid.cz zde najdeme jednu zajímavost.

Tou je nominace v kategorii vzduch pro autopůjčovnu vozidel na zemní plyn (CNG), kterou aktuálně otevřela společnost v Praze. Projekt se nakonec stal vítězem své kategorie.

Slavnostního večera v pavilonu F se včera večer na Výstavišti zúčastnila řada prominentních osobností českého průmyslu a politiky. Záštitu nad akcí převzal předseda vlády Mirek Topolánek, cenu předávali mimo jiné Martin Bursík, ministr životního prostředí ČR (který společně s moderátorem večera Tomášem Hanákem předvedl na pódiu výtečnou vtipnou, zjevně nepřipravenou scénku), dále pak také třeba Maneka Gandhi, aktivistka a bývalá indická ministryně životního prostředí, nebo Ing. Wolfgang Neumann – zakladatel Energy Globe Award a jednatel společnosti GEG.

Celkovým vítězem soutěže se po těsném hlasování přítomných diváků stal projekt obecního vytápení na biomasu obce Měňany. Přítomným hostům zahrála Aneta Langerová, skupina Kryštof, ale především své umění předvedla vynikající francouzská akrobatická dvojice. Po skončení vyhlášení se přítomní odebrali k rautu, který pravda s pojmem „trvale udržitelný rozvoj“ neměl dvakrát společného. Ocenění však má význam už kvůli tomu, že povědomí o tomto pojmu, stejně jako obecně o ekologickém přístupu, rozšiřuje mezi masy. Záznam z předávání cen mohou diváci vidět dnes od 21:00 na ČT2.

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Sport Life 2008 – elektrokola ovládla výstaviště na akci E-bike

Ekologie je dnes všude, tím víc na sportovním veletrhu Sport Life 2008, který se od 6. do 9.11. konal na brněnském výstavišti. Hned první den veletrhu se zde konala pravidelná Bike konference, na které měl vystoupit ministr životního prostředí Martin Bursík.

Hovořilo se mimo jiné na témata „ekologie a vliv městské dopravy“, „mobilita“ či o podpoře cyklodopravy, výstavby cyklostezek a velobusinessu v rámci Evropské unie.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008
Vystoupila i celá řada dalších přednášejících s velmi zajímavými tématy – například Hannes Neupert, prezident společnosti ExtraEnergy a uznávaná kapacita na elektrokola v celé západní Evropě, nebo Jakub Ditrich za společnost www.ekolo.cz hovořil o tom, že „Elektrokola jsou řešením městské mobility“ (viz. náš článek „Fenomén elektrokola„). Elektrokola navíc prakticky ovládla celou halu G1, kde byla postavena testovací dráha německé společnosti ExtraEnergy, která se propagací e-cyklystiky dlouhodobě zabývá především v Německu. Kolem dráhy byla vystavena unikátní elektrokola z jejich sbírky, ale také desítky elektrokol k vypůjčení a vyzkoušení, mimo jiné například značky Giant a dalších. Dráha byla prakticky neustále plná – zejména mladých lidí, ale svou cestu si do haly našli také senioři nebo lidé v produktivním věku – pro všechny ty mohou elektrokola znamenat významné usnadnění mobility. Elektrokola či „e-kola“ nebo prostě jen elektrická kola zjevně vzbudila velký zájem.
elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Tahače Volvo

Kamiony o víkendu na silnice nepatří!?

Boj dopravců s vícepremiérem a ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem se chýlí ke konci. Vláda odsouhlasila návrh, který by měl zakázat jízdu vozidlům nad 7,5 t v pátek mezi 15. a 18. hodinou a v neděli téměř po celý den – od půlnoci až do desáté hodiny večer. Nynější předpisy zakazují jízdu pouze v neděli od 13:00 do 22:00.

Zelení tímto naplnili svůj předvolební slib, odůvodnění omezení však zní poněkud populisticky. „Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,“ uvedl Bursík. Podle sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA, kterým se nelíbí hlavně páteční omezení, však za celý rok 2007 způsobila vozidla nad 7,5 t v čase navrhovaného pátečního zákazu jízdy 17 nehod, při nichž nikdo nepřišel o život.

Soulasíte s rozšířením zákazu?

Česká auta budou zelená

Ministerstvo životního prostředí připravilo velký plán, který má pomoct českému ovzduší a životnímu prostředí obecně. Nově vypracovaný Národní program snižování emisí připravuje půdu pro obměnu státního vozového parku. Do konce roku 2013 má podle něj podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo biopaliva dosáhnout dvaceti pěti procent. Měnit se tak časem budou policejní vozy, vozy státní správy a další. Ministerstvo také chystá navýšení dotací pro dopravní podniky, které by se díky tomu měly odhodlat k nákupu ekologických . Ministr životního prostředí Martin Bursík vidí jako nejperspektivnější alternativní palivo zemní plyn. O tom, že o plyn je v celé Evropě velký zájem jsme se nedávno přesvědčili i na autosalonu v Lipsku.