TÉMA:
lithium-polymerové baterie
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:
ROZHOVOR: o bezpečnosti baterií a indukčním dobíjení s vědci z ČVUT (2.)
První rozhovoru o bateriích pro elektromobily podnítil zajímavou diskusi. Dnes přinášíme druhou část, ve které se Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem, odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, diskutujeme o bezpečnosti akumulátorů a jejich budoucnosti ve vztahu k tzv. chytrým sítím neboli smart grids.
ROZHOVOR: Rychlonabíjení bude likvidovat baterky elektromobilů, říkají profesoři z ČVUT (1.)
Elektromobily se v posledních letech začínají dostávat do hledáčku firem i jednotlivců. Všeobecné nadšení mírně zchladila loňská aféra s hořícími bateriemi po crash testu Chevroletu Volt. Jaká je současnost a budoucnost elektromobility? To byla hlavní témata rozhovoru, ke kterému jsem se sešli s odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky Fakulty dopravní na ČVUT v Praze, Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem.
Hyundai Sonata Hybrid - překvapení letošního roku
Konec roku 2010 se bude nést ve znamení změn na automobilovém trhu. V prosinci přijde Chevrolet Volt. Zhruba ve stejnou dobu se v showroomech objeví také Hyundai Sonata Hybrid. Výjimečný hybrid nabídne spořebu kolem 6 l/100 km na dálnici a 6,4 l/100 km ve městě.
Hyundai vede ve spotřebě, uvede hybrid Sonata
Podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) dosáhla automobilka Hyundai ve Spojených státech významného prvenství. Jde totiž o značku s nejlepší průměrnou spotřebou automobilů. Takže ani Toyota, ani Honda, ale vzmáhající se jihokorejský gigant. Podle výsledků EPA mají jeho auta průměrně 7,81 l/100 km.
![]() |
![]() |
![]() |
Evolt - konkurence pro Quantyi i Zero
Elektrická endura Quantya a Zero X se dočkaly další konkurence. Je jí elektromotorka Bull1 italské společnosti EVOLT. Konstruktérem a duchovním otcem motorky je Bruno Greppi, který se rozhodl vytvořit celou řadu elektrických jednostopých vozidel. Bull1 je z nich však zdaleka nejzajímavější.
Disponuje maximálním výkonem 33,5 kW, který zajišťují lithium-polymerové baterie. Díky nim dokáže elektromotorka řádit v "off-road módu" až dvě hodiny, maximální rychlost podobně je něco mezi 70 a 90 km/h. Motocykl váží zhruba 100 kg. Velkou výhodou proti Quantyi je technologie regenerativního brzdění. K dispozici by stroj měl být v Itálii koncem letošního roku za cenu zhruba 150 000 Kč.
Vzlétlo první komerčně dostupné letadlo na elektřinu
Elektrokola, elektroskútry, elektromobily, elektrolodě a teď i elektroletadla. Na elektřinu prostě může být úplně cokoliv. Ostatně, i my jsme na elektřinu. Světově prvním komerčně dostupným letadlem na elektřinu je výrobek společnosti Yuneec - model E430.
Letecká doprava je dnes zdrojem obrovského množství emisí oxidu uhličitého a významně tak přispívá ke klimatické změně či chcete-li "globálnímu oteplování". V současné době probíhá spousta výzkumných projektů, které se snaží vyrobit např. solární letadlo poháněné elektromotorem a solárními panely.
Dvoumístné elektrické letadlo E430 se však brzy stane prvním komerčně dostupným letadlem na elektrický pohon. Konstrukce z lehkých kompozitů dokáže poletovat vzduchem až dvě a půl hodiny, "nadoraz" se nabije za tři hodiny. Celá tahle hračka pak stojí 89 000 dolarů, tedy asi 1,8 mil. Kč.
Rozpětí křídel letadla je 13,8 m, pohotovostní hmotnost 178 kg, maximální zatížení pro start 430 kg, výkon motoru je 54 koní. Samotná lithium-polymerová baterie váží 72 kg. Běžná cestovní rychlost je kolem 90 km/h. Aktuálně se letadélko chystá k certifikaci v Kalifornii, v prodeji by mělo být začátkem příštího roku.
Maya 300 - malý zelený elektromobil do města
Zatímco Tesla Motors si potichu kutí svůj rodinný sedan Model S, většina ostatních výrobců sází na malé městské elektromobily. Vedle Toyoty, Renaultu, Pininfariny a dalších se teď řadí také americká společnost Electrovaya. Ta ve spolupráci s ropným gigantem ExxonMobil vyvinula elektromobil Maya 300. Čtyřdveřový hatchback klasifikovaný jako NEV (tedy sousedské elektrické vozítko s rychlostí omezenou na 55 km/h) se bude prodávat ve dvou verzích - s dojezdem 100 km za 25 000 dolarů (asi 475 000 Kč) nebo 195 km za 35 000 dolarů (asi 665 000 Kč). Třída vozů NEV znamená, že v USA autíčko nemůže na dálnice a dá se s ním jezdit pouze po městě, nicméně zástupci společnosti Electrovaya už teď potvrdili, že je ve vývoji pokročilí verze určená na dálnice. Ta má být v prodeji během následujících několika let. Maya 300 se přitom dostane na trh teprve za dva roky. Elektromobily využívají Lithium-Ion SuperPolymer baterie, které umožňují skladovat více energie v menším objemu. V oblasti Baltimoru je už nyní k dispozici deset testovacích vozů v rámci programu sdílení automobilů.
![]() |
![]() |
![]() |
Vítězem TTxGP je Rob Barber
Dne 12. června se uskutečnil první závod TTxGP, neboli závody elektrických motorek. Isle of Man, slavný britský okruh, se tak stal domovem historicky prvního závodu elektromotorek na světě posvěceném mezinárodní motocyklovou federací (FIM). Vítězem závodu v kategorii profesionálů se stal Rob Barber z týmu AGNI X01. Dojel závod za 25:53:50 při průměrné rychlosti 140 km/h. Jeho strojem byla předělaná Suzuki GSXR 600 z roku 2007 se dvěma elektromotory Agni 95 a lithium-polymerovou baterií Kokam. Na druhém místě závodu skončil Thomas Schoenfelder z týmu XXL Racing Team a na třetím Mark Buckley z týmu Brammo, čtvrtý dojel Thomas Montano z týmu Mission Motors. Celý závod nepříjemně poznamenala smrt zkušeného 55letého závodníka Johna Crellina. Přesné okolnosti smrti dosud nebyly odhaleny, nicméně nejspíš šlo o nehodu.