Štítek: kondenzátory
Nové baterie z MITu a superkondenzátory, další krok kupředu?
Dva výzkumníci z MIT, Byoungwoo Kang a Gerbrand Ceder, přišli s novým objevem, který by mohl konečně znamenat plné dobíjení elektromobilů v řádech minut nebo dokonce ještě rychleji. Pracovali na výzkumu nových materiálů pro výrobu lithium-iontových baterií, konkrétně lithium-železo-fosfátových (LiFePO4). Tyto materiály mají schopnost vydávat i nabírat energii velmi rychle, třeba v řádu sekund. O pár stovek kilometrů na jih podél východního pobřeží USA učinili další důležitý objev vědci z University of Maryland. Gary Rubloff a jeho kolegové z Korejského institutu pro pokročilou vědu a technologie zde pracují na výzkumu superkondenzátorů. Za pomoci využití nanotechnologií se jim podařilo sestrojit superkondenzátor složený z 10 miliard miniaturních kondenzátorů na centimetr čtvereční, každý o velikosti zhruba 50 nm. Všechny jsou vzájemně propojené, a tak fungují jako jeden celek. „Naším hlavním výzkumným cílem je vyrobit hybridní baterio-kondenzátorový systém pro elektromobily,“ komentoval svůj záměr Rubloff. Podle posledních výsledků jsou na dobré cestě. Žádné podrobnosti o tom kdy bude možné nejnovější objevy využít v praxi bohužel zatím nejsou k dispozici.
EEStor – přichází energetická revoluce?
Společnost EEStor v současné době patří mezi nejstřeženější americké národní poklady. Pokud indicie nelžou, mohlo by jít o firmu, jejíž výrobky výrazným způsobem pozmění rovnováhu sil v budoucím světě a do značné míry přispějí ke změně situace v oblasti energetiky a následně i dalších odvětvích.
Hybrid se spotřebou 1,5 l/100 km
Prototyp hybridního automobilu Saturn Vue Green Line (Opel Antara v kontinentální Evropě) vybavený superkondenzátory dokázal jezdit se spotřebou 1,5 l/100 km a ujel až 64 km pouze na elektřinu. V plné parádě jej automobilka General Motors předvedla letos na Detroitském autosalonu. Změna oproti klasickým hybridům spočívá ve dvou hlavních věcech. Předně, klasický benzinový motor nenaskočí dříve, než se vyčerpá energie v bateriích. U klasických hybridů je tomu naopak. Druhá změnou je, že kromě lithium-iontových baterií je hybrid vybaven také superkondenzátory, které zachytává energii z regenerativního brždění a skladují ji.
Pokud hybrid funguje čistě na elektřinu, pohání jeho zadní nápravu jej elektromotor o výkonu 200 koní. Jakmile elektřina dojde, spustí se také hybridní systém, který pohání pření nápravu, a zadní náprava je poháněna ze superkondenzátorů. Z SUV Saturn Vue Green Line je tak rázem čtyřkolka.