TÉMA:
ekologické automobily
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:
TAXI 2020 - Austrálie na solární elektřinu a palivové články
Austrálie, nejmenší světadíl světa se potýká s obrovskými suchy, ale díky tomu má dobré podmínky pro využití solární energie. Student designu Damian Lucaciu na tamní univerzitě RMIT v Melbourne proto navrhnul svou představu budoucnosti taxi, která výrazně počítá s využitím obnovitelných zdrojů energie. Snažil se zabývat především těmi problémy, kterým bude běžný pasažér v roce 2020 v Austrálii skutečně čelit. Primární zaměření - vytvořit vůz co možná nejekologičtější, zároveň ale pohodlný a praktický.
Jeho vize vůbec nejsou nezajímavé. V taxi elektromobilu, který je poháněn palivovými články a také střešními solárními panely, najdeme samozřejmě GPS, systém pro noční jízdu, zábavní systémy pro cestující a dokonce i přístup pro handicapované. Zároveň je možné vehikl dobít přímo ze zásuvky. Tělo vozu je vyrobeno z hliníku a polykarbonátů.
Chrysler chce investovat půl miliardy dolarů do elektromobilů
Nejmenší z velké trojky amerických automobilek, Chrysler, žádá po americkém Ministerstvu energetiky 224 milionů dolarů. Chce je spolu s další stejnou částkou z vlastní kapsy využít k investicím do rozvoje výzkumu a výroby elektromobilů a plug-in hybridů. Pokud by automobilka finance získala, vyrobila by demonstrační letku zmíněných vozů (365 vozů, na každý den v roce jedno?!), postavila výzkumné a výrobní centrum poblíž Michiganu a uspíšila nástup nových technologií na trh. Má-li jít vše podle zmíněného plánu, bude výrobní komplex dokončen kolem roku 2010 a Chrysler bude vyrábět 20 000 ekologických vozů ročně. Chrysler se ovšem nyní oficiálně nachází v bankrotu. Již tento týden soudce rozhodne o schválení plánu na odprodej částí firmy evropskému Fiatu, který lační i po dalších nákupech. Už předtím ale Chrysler ohlásil vývoj vlastních elektromobilů v různých segmentech trhu, například sportovní Dodge Circuit. Ve své divizi GEM vyrábí Chrysler sousedský elektromobil Peapod.
Honda Fit Hybrid možná už příští rok
Úspěch nového hybridu Honda Insight i konkurenční Toyoty Prius nedá japonským automobilkám spát a už chystají další novinky. Honda kupříkladu už v roce 2010 hodlá podle Reuters vrhnout na trh hybridní verzi svého malého vozu Honda Fit. Původně měl přijít na trh teprve kolem roku 2012, ale nebývalý zájem o ekologická auta donutil automobilku posunout uvedení modelu Honda Fit Hybrid už na podzim 2010. Během následujících měsíců pak mají přijít na trh ještě sportovní hybrid Honda CR-Z a nejspíš také další verze Honda Civic Hybrid. Japonský ekonomický deník Nikkei informuje, že Honda chce ročně prodat na 50 000 kusů hybridu Honda Fit v ceně kolem 15 800 dolarů, v hrubém přepočtu asi 300 000 Kč. Oficiální mluvčí automobilky nicméně řekla, že o ceně, datu uvedení ani odhadovaných prodejích modelu Fit dosud není rozhodnuto.
Stane se Británie velmocí ekologických automobilů?
Kdekoho by mohl nejspíš nadpis článku pobavit, protože v současné době se o Británii ani zdaleka nedá říct, že by patřila mezi světovou špičku co se týká ekologických automobilů či automobilového výzkumu vůbec. Ba naopak, je považována spíš za továrnu, podobně jako třeba Česká republika. Podle nové zprávy speciálně ustaveného týmu pro Nové automobilové inovace a růst ubylo v letech 1997 až 2007 v Británii na 110 000 pracovních míst v oblasti automobilového průmyslu. Největší vinu na tom údajně nese vláda. Ta umožnila, aby zahraniční automobilky skoupily většinu místních továren, a automobilový výzkum a design přitom zůstal v jejich mateřských zemích, nebo jinde než v Británii. Skupina proto představila plán na ustavení nové Rady automobilového průmyslu, ve které se sejdou jak zástupci průmyslu, tak i vlády, a společně navrhnou dlouhodobý plán, který by měl britský autoprůmysl vyvést ze současné krize. Zhruba 20leté schéma se zaměřuje především na vývoj a výrobu automobilů šetrných k životnímu prostředí a související infrastrukturu. Náklady by se měly pohybovat v řádu 1 mld. liber v průběhu deseti let. Pro Británii by to znamenalo kolem 100 000 nových pracovních míst, rekvalifikaci stávající pracovní síly a přínos pro navazující průmyslová odvětví. Přitom už letos v lednu britská vláda přislíbila skomírajícímu automobilovému průmyslu skrze Evropskou investiční banku půjčky v hodnotě 2,3 mld. liber v reakci na propady spojené s ekonomickou krizí.
Ženevský autosalon: Volkswagen Golf TDI Hybrid
Německý Volkswagen sice navenek do oblasti ekologických automobilů zatím nefušuje tak dlouho ani tak často jako ostatní světové automobilky, ale v dílnách a laboratořích si už delší dobu kutí svoje. Na ženevském autosalonu se podle očekávání chystá představit hybridní verzi Volkswagen Golf. Půjde o paralelní diesel-hybrid uzpůsobený pro americký trh (kde se VW Golf jmenuje "Rabbit"). Spotřeba nového hybridu by se měla pohybovat kolem 3,4l/100km při emisích 89g/km. Dobudoucna se pak počítá se stejným typem hybridního pohonu také do modelů Jetta a Audi A3. Další typ hybridního pohonu by měl být během příštího roku zabudován také do modelů Touareg a Q7.
Britové nakoupí zelenější auta
Podle výzkumu britské společnosti Motorpoint, která se zabývá průzkumy automobilového trhu, se v roce 2008 tři z pěti Britů budou zajímat o nákup "zeleného" automobilu s nižšími emisemi než mělo jejich předchozí auto.