TÉMA:

automobilová doprava


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:

Nízkoemisní zóny v ČR - šlo by to lépe

Na začátku února byl schválen prováděcí předpis umožňující městům a obcím v ČR zřídit tzv. nízkoemisní zóny. Jde o model inspirovaný Německem. Zástupci Asociace pro podporu využití zemního plynu a biometanu v dopravě (dále jen NGVA) v něm ale vidí nedostatky.   auto výfuk

Automobilové emise - druhá nejrychleji rostoucí příčina úmrtí

V roce 2012 zemřelo na silnicích zdaleka nejméně lidí v moderní historii. Přesto nejsou auta podle prestižního lékařského žurnálu The Lancet (vychází od roku 1823) o nic méně nebezpečná. Automobilové emise jsou podle aktuálně vydané studie druhým nejrychleji rostoucím zabijákem na planetě. Hned po obezitě.   auto auto výfuk emise

Václavské náměstí v Praze bude bez aut

V neděli 18. záři nebude pražské Václavské náměstí zaplněno parkujícími a projíždějícími , ale jenom lidem, umělcům a jednostopým elektrovozidlům. Především , ale možná i . Pod patronací Magistrátu hl. m. Prahy a Sdružení Nového Města pražského, za podpory energetické společnosti , a eMOpark.   Česká republika Praha Václavské náměstí bez aut

Rumunsko zavedlo dotace na elektromobily

Rumunsko, s počtem obyvatel asi 22 milionů z nich většina žije na venkově, schválilo dotaci až 3700 euro na nákup . Zároveň bude Rumunsko podporovat firmy investující do rozvoje .   
dobíjení elektromobilů Schneider Electric

Evropský plán pro výrazně zelenější vozidla

dnes zveřejnila návrh, jak by se měla v příštím desetiletí transformovat, aby snížila znečištění, hluk a závislost na ropě. Sdělení Evropské komise s názvem „Evropská strategie pro čistá a energeticky efektivní vozidla“ obsahuje čtyřicet návrhů opatření, kterými tohoto chce v příštích letech dosáhnout. Hybrid.cz obrázky pistol čerpací stanice diesel

Evropský týden mobility a Den bez aut

Od 16. do 22. září 2009 probíhá v celé Evropě tzv. Evropský týden mobility. Tato akce představuje jednu z klíčových osvětových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. Evropská komise chce kampaň tematicky směřovat ke schůzce v Kodani (30.11. – 12.12. 2009), kde se bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta.

Vzhledem k tomuto propojení je letošním tématem Evropského týdne mobility heslo “Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.
Evropský týden mobility
V ČR, konkrétně v Praze, se do organizování akcí v rámci Evropského týdne mobility, pustila především iniciativa Auto*Mat a spřátelené organizace. Součástí bylo mimo jiné speciální vysílání pro chodce a cyklisty na Rádiu 1, pouliční slavnost Zažít město jinak, kdy se ulice Vinohrad na den proměnila v pěší zónu, nebo Velká pražská cyklojízda 2009, která proběhla včera. Dnes v kině Světozor bude mít slavnostní premiéru dokumentární film Auto*Mat od 19.30 hodin. Celkem se do akce zapojilo 80 českých měst. Dne 22. září 2009 proběhne Evropský den bez aut, kdy budou města částečně uzavřena automobilové dopravě.

 

Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama

Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet - většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.
Čína - Peking - znečištění způsobené automobilovou dopravou

 

Jezděte na kolech! radí Respekt

Jízdní kolo v metru

Magazín Respekt 38/2008 přinesl vynikající článek Cyklistika vzpřímená. Je zaměřen na cyklistiku a obecně jízdní kolo jako dopravní prostředek. 'Všichni, aniž by to měli v plánu, uskutečňují tímto Národní strategii cyklistické dopravy, konkrétně její první prioritu, podle níž by cyklistika měla být „rovnocenným prostředkem dopravní obsluhy území“. Ve vládním dokumentu se hned také píše, co je k tomu potřeba: samozřejmě hustší síť stezek, ale také více možností kolo odstavit nebo přepravit jiným dopravním prostředkem.' Závěr článku je věnován také elektrokolům, stále populárnější alternativě ke kolům klasickým. Připomeneme-li si jen pár hodin starou zprávu o tom, že kvalita ovzduší v ČR se rapidně zhoršuje vlivem automobilové dopravy, určitě stojí za to se zamyslet, kde všude lze jídní kola využít, případně jak jim usnadnit cestu na ulicích.

 

Kvalita ovzduší v ČR se zhoršuje kvůli autům

Automobilová doprava - emise

Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou každý rok dostává na stůl vláda, se kvalita ovzduší v ČR výrazně zhoršují, a to už několik let v řadě. A může za to především automobilová doprava jako celek, informuje server Aktuálně.cz. "Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007 upozorňuje rovněž na to, že kvůli nárůstu automobilové a letecké dopravy se v posledních letech nedaří omezovat skleníkové plyny," píše se mimo jiné v obsáhlém článku. Zajímavé je srovnání s rokem 1990, kdy byl podíl dopravních emisí na veškerém množství skleníkových plynů v ČR pouze čtyři procenta, zatímco dnes už je to asi 13%. Výrazně se zvýšily také emise stále rostoucí letecké dopravy. Mimo jiné i skrze upozorňování na zhoršující se kvalitu ovzduší hodlá prosazovat svou strategii rozvoje pohonu na plyn Česká plynárenská unie.

 

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol