TABBY – postavte si auto za 60 minut

Jan Grohmann - 07 Únor 2014

Italští designéři a konstruktéři Francisco Liu a Ampelio Macchi navrhli minimalistické auto TABBY, které se můžete postavit u sebe v garáži. Stačí si nakoupit díly, stáhnout si technické detaily a návod z internetu a pustit se do stavby. Sehranému dvojčlennému týmu stavba nezabere více než 60 minut.TABBY

Model Urban TABBY
foto: OSVehicle

Liu a Macchi se rozhodli zcela změnit přístup k automobilům. V rámci open-source projektu OSVehicle navrhli malou automobilovou platformu TABBY, kterou dokáže postavit malá organizace nebo dokonce jednotlivci.

OSVehicle poskytuje detaily ke konstrukci a „základní matematiku“, podle které si lidé mohou některé základní části vozidla zhotovit sami nebo si je nechat udělat.

Ve své podstatě jde o stejný princip, jaký uplatňuje švédský nábytkářský gigant IKEA. Doprava jednotlivých dílů k zákazníkovi je mnohem jednodušší (mnohem levnější) než montovat auta, skladovat je, posílat je do automobilových prodejen a následně k zákazníkovi.

TABBY

Platforma TABBY
foto: OSVehicle

„Konstrukčním rysem OSVehicle platformy je jednoduchost, modularita a snadná dostupnost,“ cituje tým OSVehicle technický magazín Gizmag. „Myslíme si, že koncept ´IKEA auto´ je velmi silný koncept. Stačí si koupit sadu a máte vystaráno. Ah, a vlastně potřebujete ještě nějaký přístřešek a dva mechaniky.“

Tým OSVehicle vyvíjí dvě konstrukční verze – pro dvě nebo čtyři osoby. Obě verze také rovnou počítají se zabudováním hned trojice pohonných systémů spalovací motor, elektrický a hybridní sportovní elektromotor IHE.

IHE je pohonná jednotka vyvíjená přímo v OSVehicle. Jejím základem jsou dva komerční elektromotory a malý spalovací motor. Cena IHS je neznámá, ale má být „velmi příznivá.“

Auto za 41 minut 44 sekund
video: Vimeo

TABBY je platforma, s kterou však na silnice (alespoň evropské nebo americké) nemůžete vyrazit. OSVehicle v rámci paralelního projektu Urban TABBY řeší konstrukci karosérie vozidla TABBY a všech technických nezbytností nutných k certifikaci auta TABBY jako plnohodnotného auta – ať už se jedná o osvětlovací a signalizační techniku nebo bezpečnost všeho druhu.

„Máme nyní pracovní prototypy TABBY, které testujeme na bezpečnost a jízdní stabilitu; paralelně pracujeme s mezinárodním partnerem na certifikaci Urban TABBY a také na pracujeme na hybridním motoru,“ vysvětluje tým OSVehicle. „Z technického hlediska můžeme říct, že jsem ve velmi pokročilé fázi, nyní strukturujeme platformu podle neuvěřitelné odezvy, kterou jsme dostali od komunity.“

Bližší technické parametry vozidla mají být již brzy k nahlédnutí na stránkách OSVehicle. Zatím se musíme spokojit s informacemi o maximální rychlosti až 90 km/h. Avšak podle hmotnosti posádky a nastavení motoru dokáže TABBY údajně uhánět až 150 km/h.

Jaká je odhadovaná cena vozidla? Až OSVehicle svede boj hlavně s právními záležitostmi a technickými předpisy, hodlají vozítko Urban TABBY nabízet za 4000 až 6000 euro (110 000 165 000 Kč).

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, koncept Open Source začíná expandovat mimo svět SW. Ještě dotáhnout do použitelného stavu tu Open Source 3D tiskárnu, aby uměla replikovat i sama sebe a projekt Open Source Ecology (50 strojů nutných pro fungování civilizace) a Jde se měnit svět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ještě dodám, že pokud se nějaký z projektů open source aut ujme, tak to bude (stejně jako u SW) znamenat obrovské urychlení technického rozvoje a zavádění inovací. Standardní vývoj a výzkum u automobilek je zoufale drahý a pomalý.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co platforma EVTRAXER - evtraxer.eu - ta má dokonce COC list pro homologaci v EU.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nic nového pod Sluncem.
Před více než 60-ti lety se v ČSSR jako skládačka prodávaly motocykly, a byly tak levnější než složený celek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tabby není na silnice ani v Evropě ani v Americe!!! Ale určitě v ČR toto problém nebude. Jestliže se na českých a moravských silnicích setkáváte se čtyřkolkami tak proč se na nich nesetkat s Tabbym? V ČR přeci platí, že předpisy a nařízení jsou od toho aby se obcházely a nerespektovaly.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přečti si ten článek znovu, než začneš psát bludy.

Viz článek: Tato verze NENÍ určena pro provoz na veřejných komunikacích, překvapivě pro tebe je v článku nápsáno, že současně probíhá vývoj vozidla určeného na veřejné komunikace.

Problém ČR jsou lidé co blbě čtou a pak se podle toho chovají na silnici a i na diskusi.

Myslet bolí, ale veř mi pomůžete pochopit psaný text.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud jsou nařízení nesmyslná a mají za úkol pouze ochranu řidiče před jeho vlastní blbostí, pak ano, není důvod je respektovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale jo, když by k tomu byla i nějaká "karoserie" (kvůly dešti apod.) si dovedu představit si to koupit. Na takovéto domácí ježdědí po městě na nákup, plavečák apod. značka ideál (oproti e-smartu za 700k bez daně je to rozdíl:) ).


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil